Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:15

Ik dacht dat ik af en toe een flinke tijd tussen mijn ritjes had zitten, maar ik lees hier dat ik niet mag klagen. Iedereen :(:) die in die situatie zitten.

Boon is momenteel ook niet op haar best; ze is erg schraal op de rug, terwijl ze niet echt mager is. Ik voer me te pletter en heb al 2x ontwormd, maar er wil niet wat bij komen. Kán de leeftijd zijn natuurlijk.

Net mijn pakje van Agradi al gebracht... gister om 11 uur besteld !!

Maartje_M

Berichten: 9388
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:19

Als sporten niet gaat, is het wel lastig. Ik heb er gewoon een hekel aan dus dat helpt ook niet :')

Dat is snel DF!

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:21

Zeker snel, ben ik van hun niet zo gewend :D
Maar nu kan ik weer frutselen aan mijn schapennet op de wei :)

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:31

Belker schreef:
Dat gewicht idd, het is beperkt eten en veel bewegen en dan nog blijft het oppassen. Ik val goed af van paardrijden maar als dat wegvalt is het echt oppassen.

Robijntjuh, wat een heerlijk plekje heb je toch.


Dat heb ik dus exact ook zo hier. Dat is ook een zorg, want hoe langer het duurt hoe minder paarden mij nog kunnen dragen...

En ik loop mij de hele dag al de blubber: Maak km's met de hond en loop bij de paarden achter ook genoeg km's, 20.000 stappen is niks op een dag. Longeren moet ik door zijn formaat en ataxie echt maar heel af en toe doen en zo werkt het met veel grondwerk toch vaak wel een beetje, ik haal mijn lol er echt niet uit om ook nog eens km's lopend met paard te maken...

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:34

neetoch schreef:
Belker schreef:
Dat gewicht idd, het is beperkt eten en veel bewegen en dan nog blijft het oppassen. Ik val goed af van paardrijden maar als dat wegvalt is het echt oppassen.

Robijntjuh, wat een heerlijk plekje heb je toch.


Dat heb ik dus exact ook zo hier. Dat is ook een zorg, want hoe langer het duurt hoe minder paarden mij nog kunnen dragen...

En ik loop mij de hele dag al de blubber: Maak km's met de hond en loop bij de paarden achter ook genoeg km's, 20.000 stappen is niks op een dag. Longeren moet ik door zijn formaat en ataxie echt maar heel af en toe doen en zo werkt het met veel grondwerk toch vaak wel een beetje, ik haal mijn lol er echt niet uit om ook nog eens km's lopend met paard te maken...


Van wat ik me van jou herinner van oude foto's, valt het heel goed mee toch? Was je ook niet redelijk klein? Dan vertekent het vaak ook..


Veel mensen in de lappenmand, of paarden :(:) ergens ook wel 'fijn' om te lezen, wij zitten ook in dat schuitje.. vorig jaar is mijn ijslandse merrie spierbevangen geraakt. Ondertussen al lang en breed helemaal opgeknapt, maar ik durf niet meer goed :o ben echt als de dood om het opnieuw voor te hebben en ze is ook al 21 jaar, hou haar liever nog wat langer heel... haar dochter is nu drie jaar, dus ook nog minstens een jaar wachten eer ze de fakkel kan overnemen.

Kan gelukkig wel nog op mijn grote bonte rijden en met de ijslanders van een goede vriendin. Maar oh wat mis ik de ritjes met mijn merrie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:35

Sporten naast paardrijden is mij nu te veel, wandelen doe ik wel graag en dat is echt heeeeel goed om mee af te vallen.

Hardlopen heb ik een jaar of 3 fanatiek gedaan maar daar heb ik nu gewoonweg geen tijd meer voor. Misschien binnenkort.

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:41

Nee ik ben juist ook altijd een reus geweest! Ik ben trouwens de laatste 5/6 jaar ook 8 cm gekrompen (komen er niet achter waardoor dit komt, maar gokken dat het met mijn ziektes te maken heeft) ik kom dus van 1.80 en ben nu nog maar 1.72.

Afbeelding
Even voor het vergelijk: Dit zijn Woods en ikzelf op de foto. Woods is zomaar 1.85 en loopt daar beduidend lager en ik ben daar 1.73 nog denk ik...
Laatst bijgewerkt door neetoch op 25-06-21 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje_M

Berichten: 9388
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:44

twee reuzen dus :') Kom ik aan met mijn 1.63 :+

Hardlopen deed ik vroeger ook graag, maar mag ik niet meer met mijn reuma helaas

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:47

Hahaha, ja hoewel ik mij bij Woods echt een ukkie voel (was echt zo lekker om daar op te zitten en je gewoon klein en niet zwaar te voelen)...

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:47

Doodeng zo'n reus :=

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:52

Echt niet! Ja nu moet ik wel 25 x slikken wil ik weer op zon grote stappen, maar dat komt door het vallen en niet meer kunnen rijden erna.

Die reuzen zijn juist vaak veel gemoedelijker als de ukkies. Heb hier trouwens de perfecte voorbeeld van staan. Het Welsh Atje van vriendin van mij die hier mag blijven zolang , omdat die 2 zo geweldig zijn samen, is degene die zich als een Arabier kan gedragen (dansend en springend aan lang touw naast mij) en dat is de boef van de 2... <3

DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:53

wat raar dat je krimpt, nooit geweten dat dat kon.
Ja bij oude mensen maar dan is het duidelijk waarom

Geen idee wat je gewicht nu is, maar als die foto recent is zou ik niet weten waarom je niet kan rijden.

Wat een mooi paard bianca.
Hopelijk gaat het met zijn stress nu beter, alles lekker rustig aan doen.

Zo'n reus zou ik niet eng vinden, kom er alleen nooit meer op :P

MarloesHJ

Berichten: 2470
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:57

Bij mij is de grote toch beduidend meer een karakter als de kleine. Die wil nog wel eens de grenzen opzoeken. Helemaal nu ze zo lang al stilstaan. Het angst verhaal hier is ook herkenbaar want daar heb ik al jaren in meer of mindere mate last van. Ging de laatste tijd voor de val best goed.

Mijn enkel is de reden dat ik nog steeds niet rijd. Ik doe wel wat grondwerk zo nu en dan met ze maar ik blijf last hebben van die enkel. Ik heb ook echt een functiebeperking nog steeds. Heel irritant. Steunzolen hebben wel wat geholpen maar de klachten zijn nog steeds niet weg.

En het schommelende gewicht kan ik ook over meepraten. Maar volle bak sporten nu gaat ook niet.

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:05

Ja bizar vind ik het krimpen ook idd. Maak er maar het grapje over dat ik over 10 jaar als ik 60 ben niet meer boven de eettafel uit ga komen als het zo doorgaat, maar wel als een boer met kiespijn.

Die foto is bijna 3 jaar oud. En ik weeg nu zelfs iets minder dan daar, maar laten we het er maar op houden dat als ik netjes onder de 15% regel uit wil komen en ik dan toch een paard van minimaal 700 kg nodig heb...

DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:11

en jij denkt dat een paard van die stokmaat dat niet heeft?

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:17

Ja natuurlijk wel, daar zoek ik ze toch ook op uit? Woods weegt zomaar 800 kg zelfs, die heeft gewoon veel massa en goed in het bot zeg maar. Maar op alleen maar hoog en bv heel rank ga ik idd al niet zitten.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:01

Mooi paard neetoch! Ik hou van reuzen, mijne is ook 1,75m en die kleine is ook al richting de 1,60. Die moet ook wel 1,70+ worden.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:03

Prachtig, zulke grote paarden. Doodeng ook :=

Maartje_M

Berichten: 9388
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:13

ook echt niet aan mij besteed :') Ik vond Elevada met haar 1.60 al zo groot :')

Belker

Berichten: 15321
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:20

Grote paarden zijn ook niet aan mij besteed. Mijn valkuil zit hem in wegeten hypo’s, meerdere keren per dag koolhydraten moeten eten en eten omdat ik niks te doen heb. Ik zorg dus dat ik in zo een geval maar de honden ga uitlaten. Maar dat is lastiger als het regent.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:30

Jee neetoch, vind het echt sneu voor je. Ik had een heel ander beeld in m’n hoofd op basis van wat je beschrijft.
Of bedoel je te zeggen dat Woods niet meer geschikt is om te rijden (wat ik idd zou denken op basis is van zijn gebreken) en dat je daarom geen paard meer hebt?

Qua gewicht en lengte zou ik je zo toelaten op mijn (te dikke) paarden. Ik ben zelf ook niet de slankste. Mijn paarden zijn maar 1.60. De merrie is echt heel rond geribt en stevige botjes. De halve Haflinger is echt een heel massaal paard. Met mijn 1.76 en stevige botjes pas ik daar prima op. Kom niet eens onder de buik uit met mijn benen.

Ik vind het vele malen kwalijker dat mensen die krom in hun lijf zijn op een paard gaan zitten. Kunnen ze nog zo veel kilo’s lichter zijn. Mijn stiefdochter is bijvoorbeeld gruwelijk krom. Trekt zadel scheef. Heeft een slag in haar rug van voor naar achter en van links naar rechts. Lengte verschil in de benen. X benen, scheve voeten. Enz enz. We hebben een halfjaar moeten l*llen als Brugman, maar ex van mijn man is eindelijk naar fysio met haar.

En het is niet best, maar ze gaat nu onder behandeling. Dus ondanks dat zij slank gebouwd is, maakt zij haar paard wel stuk met haar manier van rijden. Het rijden is dus beperkt tot 1 keer per week een bosritje met haar in het zadel.

Ik heb zadel tip top in orde en het paard fysiek gezien ook. En dat moet wel zo blijven natuurlijk. Het is niet leuk, maar hij moet nog langer mee dan een halfjaartje als het even kan.

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:37

Thanks dames! Ik moet ook wel bekennen dat Woods echt wel prachtig is idd. En stiekem heb ik dat altijd wat vervelend gevonden, omdat ik natuurlijk nogal tegen het eea aanliep bij hem en dat dan zo ongeveer elke professional die ik erbij haalde mij wel wist te vertellen dat ik eigenlijk niet zo moest mutsen maar gewoon moest gaan rijden met hem (loopt ook nog eens geweldig, als de ataxie niet opvalt bij je, wat dus verbazend veel professionals niet zagen). Zelfs degene die de foto's kwam maken, wist mij op niet al te prettige manier wel even te vertellen dat Woods er geen pijn aan had (de kissing spines en mijn ervaring was anders, tot aan letterlijk op slot slaan toe) en dat ik dan niet de juiste eigenaar voor hem zou zijn als ik dat niet ging trainen en er weer gewoon op ging zitten.

Gelukkig heb ik dat helemaal niet dat gevoel bij mijn huidige da en zijn vrouw die mijn hoefsmid is.

Woods is een onvervalste GVR , zit echt geen kwaad in. Dat maakte ook dat ik deze beslissing wel moest maken voor hem. Achteraf gaan er natuurlijk veel meer belletjes rinkelen en is hij gewoon altijd en eeuwig veel te braaf gebleven (had hij nou maar gewoon een keer echt ontploft bv, dan is het gewoon veel sneller duidelijk bv). Woods is idd niet meer geschikt om te rijden Olympia: Hij heeft kissing spines , ataxie en krampbenen. Ik vond 3 teveel en merkte dus zeker ongemak/trauma/pijn/stress na mijn val (wat trouwens een val van niks was, want ook toen ontplofte hij niet eens, het was de gillende paniek erna bij hem wat mij uiteindelijk foto's van de rug heeft doen maken). Ik heb dus wel nog een paard die dus grasmaaier staat te spelen met zijn vriendje van een vriendin hier aan huis, maar niets om te rijden...

Ik ben dan ook zelf meer bezig met het gewicht en bouw van een paard wat bij mij zou passen qua gewicht als met de schofthoogte uiteindelijk. Wie weet loop ik nog eens tegen iets aan, we gaan het wel zien...

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:49

DuoPenotti schreef:
Malenka, geef maar toe. Ook jij wilde bij de bloemetjes matchen. :+

Beterschap.


:+ Helemaal waar!

Bedankt voor alle lieve reacties.
We zullen morgen zien hoe Roos het doet. Ik ben in ieder geval al flink zenuwachtig. Slaat natuurlijk nergens op... Maar toch.

Jeetje Neetoch, wat een vervelende reacties. Fijn dat je nu mensen om je heen hebt die wel meedenken en jou en je paard serieus nemen.

Ik stap ook nog niet op Roos vanwege mijn gewicht. Maar ben op de goede weg. Nog een paar kilo en dan mag ik haar gaan inrijden. Ik denk dat het dan met mijn gewicht ook wel beter zal gaan als ik weer echt training met een paard op ga pakken. Maar voor de echt lange wedstrijden vrees ik dat Roos voor mij toch ook een iets te licht paardje is. We gaan het zien.

Maar ook op Nilay rij ik amper. Eigenlijk sinds zijn peesblessure een paar jaar terug en vervolgens dat ik ziek werd en bijna geen energie meer had. Ik wil het weer oppakken. Maar met Nilay is het lastig om echt goed op te bouwen omdat zijn headshaking de planning vaak om zeep helpt en ik echt aan een planning vast wil houden omwille van zijn pees. Ik begin steeds vaker te denken dat hij maar gewoon op vroeg pensioen is met zijn 18 jaar. Hij is alleen altijd zo blij op lange ritten dat ik het nog maar moeilijk vind dat op te geven.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:57

Ah ja Malenka helemaal vergeten: beterschap. En gelukkig liep het met een sisser af!

Neetoch: dat begrijp ik. Mijn vorige merrie was na een over de kop sla actie (je kent ze wel, van die geultjes die dwars op een zandpad worden gegraven. Door dieren of door mensen voor waterafvoer. Nou, een simpel galopje en daarin stappen, had desastreuze gevolgen.) ook atactisch. Ik voelde het, maar bijna niemand zag het. Op een paar goede therapeuten na dan.
Training deed haar ook goed en daarnaast trainde ze zichzelf vaak op twee achterpootjes :D

Maar kissing spines daar nog bij, zou voor mij ook tot dezelfde beslissing leiden.
Hopelijk vind je een match in de nabije toekomst.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:00

Hier een scheve ruiter dus dankje :')

Door een ongeluk 5 afwijkingen in beenstand opgelopen, niet met fysio te corrigeren. Ik werk echter wel behoorlijk aan rechtrichten onder het zadel en ben me zeer bewust van mijn eigen lijf en bijhorende beperkingen.

Denk niet dat je zwart wit kan zeggen wie wel en niet op een paard thuis hoort.