Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dais_

Berichten: 4034
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 17:12

Ligt geheel aan de blessure, maar er zijn ook zat gezonde oudjes dus persoonlijk zou ik daarvoor gaan denk ik... een vriend van mij kocht een oud ponietje als gezelschap..niks gewend, nooit beleerd, maar dood en doodbraaf. Mankeert nooit iets, kost ook nauwelijks wat in onderhoud. Ideaal. En zo zijn er echt nog wel. Misschien een oproepje plaatsen op bokt of Facebook?

KarindeB, het zou M3C zand moeten zijn, maar de zandlaag is minstens 50cm dik en daaronder nog drainage dus mega zwaar en los... Deze week gaan er vezels in en ik heb offertes opgevraagd voor een sproei installatie. Hij ziet er echt top uit, maar is helaas totaal onbruikbaar. Doodzonde.



Hier staan de paarden momenteel 24/7 buiten, maar zodra het weer omslaat gaan ze snachts op stal. We zitten hier op klei en ze kunnen na veel regenval niet droog liggen en ze krijgen ook binnen no time rotstraal etc. Dus dan gaan ze naar binnen. Enig nadeel is wel dat mijn ene merrie dan weer gaat hoesten :-(.

DubbelFun

Berichten: 88712
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 19:58

Hier heeft het net flink geregend dus ze gaan ook vannacht op stal. Ze waren ook al boos dat ze de wei niet op mochten :)

Sky_Britt

Berichten: 1173
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 00:20

Ik wil me hier ook weer melden om een beetje mee te lezen en te kletsen. :)

Heb nu bijna een jaar geleden wel een aantal keer iets gepost, maar daarna een hele tijd niet op bokt geweest door omstandigheden.
Ik ben inmiddels weer helemaal bijgelezen (vanaf topic #6) en heb al super veel tips & trics uit dit topic gehaald.
Ik heb de paarden aan huis sinds April 2020, mijn bonte KWPN merrie van inmiddels 21 die vanaf haar 7e bij mij is. Ze heeft sinds een jaar of 6 (dat ik het gemerkt heb) een soort van narcolepsie waardoor ze soms meerdere keren per dag omvalt. Ik doe alles in mijn macht om het haar zo comfortabel mogelijk te maken, maar helaas lijd ze hier wel steeds meer onder. Als gezelschap hebben we een tinker merrie van nu 11 jaar erbij gekocht, met het idee ook lekkere bosritten mee te kunnen maken. Zij is helaas deze zomer hoefbevangen geraakt waardoor het dagelijks management erg lastig is geworden in combinatie met een te magere senior :7
Ik heb momenteel een paddock +/-300m2 met 2 boxen van 390 x 390cm als inloop stal (ze staan eigenlijk altijd met zn 2e in 1 stal :+) en een zelf gebouwd afdak van 9x3m ervoor. De wei is +/-2500m2 en 38x20 daarvan gebruik ik ook als bak. We hebben ook nog extra grasveld rondom onze vijver wat in princiepe onze eigen tuin is, maar daar kunnen de paarden ook grazen. Ik zit op zandgrond en omdat ik nu met een HBer zit overweeg ik de bak te laten keren en een pad van de paddock naar de bak te leggen, zodat de HBer daar altijd kan lopen en het oudje altijd op haar gemak op de wei kan staan. Dat is nu nog wel een issue omdat de paddock aan de ene kant van het perceel ligt en de wei vanaf daar met een dunne strook naar de andere kant van het perceel uitbreid. Ik zit in mijn middag pauze en na het werk altijd zo lang mogelijk op de wei met mijn oudje omdat ze alleen niets eet (Thank god voor thuiswerken :Y))
Ik heb momenteel veeeeeel te veel gras doordat de HBer er niet op mag en mijn oudje daardoor veel minder op de wei wil eten. Toch merk ik dat ik het moeilijk vind om die 38x20m + 300m2 pad aan gras op te offeren om een soort van PP te maken voor de HBer omdat ik bang ben dat ik in een droge zomer geen gras meer kan bieden. Dus ik denk er nog even over na..

@Dais_ ik heb M3C zand laten aanvoeren voor mijn paddock en mijn ervaring is ook dat ze hier erg lang in blijven zakken. En ik heb maar een laag van 10 a 15cm.

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:29

Dais wat bizar dat je er zoveel geld in steekt en het niet kunt gebruiken. Voel me dan bijna schuldig want dit is niet eens speciale zand voor een bak. Zitten op zandgrond dus is hier altijd droog.

Lorette zo heeft ieder z'n eigen manier van paarden houden die werkt voor hem/haar :)

Belker ziet er heerlijk uit!!

Greendragon voor mij zou t afhankelijk zijn van de blessure en de prognose. Snap dat een pensionklant je niet aanspreekt, t is ook niet zomaar iets.

Hier wordt momenteel de track gekeerd *\o/* *\o/* Nu al blij terwijl hij pas net begonnen is. Over een uurtje of 3 is hij wel klaar, dan kunnen we het resultaat showen.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 10:32

Wij zijn bezig met de lampen en camera op de schuilstal! Straks hebben we hier ook wifi dus ben heel benieuwd wat we gaan zien lopen snachts Hahaha.

Afbeelding

Verder is de plaats nu verlicht aangezien ik iedere week in het donker moet gaan lessen met de trailer.

Ook het keren gaat hier gestaag vooruit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 11:10

1e stuk is bijna klaar *\o/* Afbeelding

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 11:52

@sky_britt
Ik snap je punt heb hier ook niet zo veel gras. Maar zou toch kiezen voor de bak te keren en een pad te maken. Zo kan krijgen ze wel veel meer beweging door heen en weer te kunnen lopen en kun je ook wat verrijking toe passen om het nog leuker te maken om heen en weer te lopen.
In mijn ogen op de lange termijn leuker.

Lynn_Nikita

Berichten: 25479
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 12:59

Ik heb al niet veel land en heb een track gemaakt ipv het ene pad wat ik eerst had Ja ik moet hooi bijvoeren, uurtje per dag op het gras is maximaal maar verder gebruiken ze het wel veel meer dan met 1 pad en dat had ik niet verwacht
Mijn idee erachter was dat als ik er echt spijt van kreeg ik altijd weer kon aanpassen en kan inzaaien

_Lorette_

Berichten: 12094
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 14:44

monsera schreef:
@sky_britt
Ik snap je punt heb hier ook niet zo veel gras. Maar zou toch kiezen voor de bak te keren en een pad te maken. Zo kan krijgen ze wel veel meer beweging door heen en weer te kunnen lopen en kun je ook wat verrijking toe passen om het nog leuker te maken om heen en weer te lopen.
In mijn ogen op de lange termijn leuker.


Dit zou ik ook doen.

Vandaag lopen de paarden er zo bij:
https://youtube.com/shorts/79SrJRcSbxo?feature=share

Iets anders dan normaal, want er komt vandaag tijdelijk een pony bij en die moet apart van de rest. Ook niet kunnen neuzen over een draad o.i.d. Dus ik moest even wat aanpassingen doen. De lelijke noodcontainer is ons nog steeds een doorn in het oog, maar we kunnen hem nog niet missen. Er staan allemaal spullen in nu we alle stallen weer in gebruik hebben en de aangebouwde schuilstal zou dan ook op een andere manier opgebouwd moeten worden.

Mjoor

Berichten: 1024
Geregistreerd: 08-05-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 15:23

Ook ik ga me melden in dit topic om ervaringen te delen en tips te verzamelen. Ik zal later een iets uitgebreider verhaal typen maar in het kort. Sinds 2 jaar wonen we buitenaf op een perceel van totaal 1,6 ha. Genoeg ruimte dus voor een paar viervoeters die nu overigens nog bij mijn ouders staan. We moesten alles nog aanleggen het was een huis in een weiland. Eerste klussen staan nu gepland: weide afrasteren, bak aanleggen, stal (ver)bouwen.. :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25479
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 16:04

Lekker groot perceel!

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 16:35

Afbeelding

Toch nog gelukt :D 178 kleine baaltjes, daar komen we wel een heel eind mee.

En de paarden zijn blij dat ze weer het grote land op mogen

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 20:46

Jinte schreef:
1e stuk is bijna klaar *\o/* [ [url=m/jJ9QLk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoeveel m2 keren jullie en mag ik vragen wat dat kost (mag uiteraard ook in pb)? Wij willen ook keren, maar moeten even afwegen wat we wanneer kunnen doen qua investeringen.

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 18:46

Ik meen dat wij € 500,00 hebben betaald voor het keren van de bak. Die is 18 x 38 zo’n beetje. Hij kwam wel op zaterdag. ;)

Lekker Jackie!

Netjes Jinte, ik vind dat altijd een heel ander gezicht meteen.


Haha Robijn, lekker loeren straks. :D

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 19:00

Ja alles is al aangesloten dus top, kan vanaf nu ook in het donker rijden!

Wij betalen niks behalve de kosten aan onze loader voor het keren maar das luxe :+

Vandaag dus de verlichting gefixt, plan bedacht voor de poel, met hond naar het bos geweest, jong paard gereden en getankt voor de quad.

Heerlijk zo'n weekend.

DuoPenotti

Berichten: 29676
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 19:05

Allemaal flink bezig buiten.
Wat dat betreft heb ik niet zoveel te vertellen. Hier is het al jaren hetzelfde.

Vandaag vrijkaartjes gehad van het boerenbondsmuseum in Gemert.
Daar was vandaag een roofvogel show.
En ja een uil op het hoofd van mijn vriend staat hem goed :+

DubbelFun

Berichten: 88712
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 19:07

Niet gescheten ?? :D

DuoPenotti

Berichten: 29676
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 19:08

Haha nee dat niet

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 20:56

Wij betalen niet zoveel voor het keren van de track, is toch een stuk van 600 a 700m2. Wel enorm tevreden over het resultaat.

En nog steeds heel blij met de bak <3 Ik rij nu zelf niet (iets met bijna 35 weken zwanger :')) maar met longeren zo'n verademing!

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 21:00

Ik zag de foto duo :')

Oh en de bak gesleept, die ligt er echt weer heerlijk bij zo <3

Paardjes waren ook heerlijk tevreden vandaag, lekker rustige groep zo.

De verlichting net even nagekeken, allemaal prima te doen :D

Malenka

Berichten: 7578
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 21:20

Ik zou willen dat wij kunnen keren als ik die bedragen zo lees. Dat is echt een fractie van roosters en zand/lava opbrengen. Maar hier is het tot 9 meter diep puur klei. Dus we hebben geen keus.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 21:32

Malenka schreef:
Ik zou willen dat wij kunnen keren als ik die bedragen zo lees. Dat is echt een fractie van roosters en zand/lava opbrengen. Maar hier is het tot 9 meter diep puur klei. Dus we hebben geen keus.

Mocht er dan alsnog zand onder zitten, kost het graven zoveel dat je met opbrengen van zand / lava / roosters en evt draineren goedkoper uit bent, vermoed ik zo.

Dais_

Berichten: 4034
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 22:01

Ik wil ook op zandgrond zitten... -O-

Malenka, hier dus van hetzelfde. Alleen maar klei.

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 22:15

zandgrond heeft ook nadelen :-) .
Hou ik mezelf maar voor... Hier ook op klei..

Ik heb wel een hele fijne paddock, voorzien van drainage en een laagje mooi zand... Daar komen we de winters mee door.


en ik vier voorzichtig een feestje. Als het goed is, heb ik over een week een nieuw weidemaatje bij huis staan.. Wel met blessure, dus ik ga maar even uit van het positieve en hoop dat het gaat klikken tussen die twee.

Dais_

Berichten: 4034
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 23:09

Ik wil komende jaren investeren in een droge paddock en droge paden. Maar ik wil nog zoveel en alles kost zoveel geld :$

Ik ga voor je duimen dat het klikt gd! Spannend :):)