Wat te doen tegen een uitbreker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin_deB

Berichten: 8243
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Wat te doen tegen een uitbreker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:56

Onze shetlander brak ook altijd uit dus vandaar dat wij geen draad hebben als onderste laag maar een houten plank.
Dure investering maar het wel waard..

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:02

_Tarzan schreef:
Dankjewel allemaal voor de tips!
Met de emmer water over hem heen en halster van lint bleef hij erachter, dus ik hoop dat dat werkt!

Draad nog lager gaat niet omdat het land niet recht is, dus vooraan hangt de draad hoger dan achter en dat terwijl hij achter eronderdoor gaat. 30cm is een schattig van mij, zal het eens opmeten :+


Ha, daar heb je ws je uitdaging. De onderste draad kun je altijd het beste spannen ten opzichte van de bodem en niet ten opzichte van de draden erboven. Anders zit daar te veel verschil tussen en dan hebben ze gelijk door. Ik heb altijd een hulpje en dat zet ik op de grond tegen de paal zodat de draad overal even ver van de grond af komt.

_Tarzan

Berichten: 11155
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Wat te doen tegen een uitbreker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 18:11

Caira, maar mijn vriend is van het waterpas, die gaat dat niet gelijk maken aan de grond, dan hangt de draad op alle palen op een andere hoogte namelijk.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:12

_Tarzan schreef:
Caira, maar mijn vriend is van het waterpas, die gaat dat niet gelijk maken aan de grond, dan hangt de draad op alle palen op een andere hoogte namelijk.


Tsja dan krijg je wat je nu krijgt. Mooier, maar niet functioneel en dan blijf je tegen hetzelfde probleem oplopen.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:13

Dat klopt inderdaad. Maar gelukkig is groen of bruin dun draad, dus geen koord, vrijwel niet te zien en valt het dus eigenlijk niet op dat het ongelijk loopt. Wel dan ook geen isolatoren nemen met een oranje kern (wij gebruiken normaal de isolatoren van Gallagher, maar voor onopvallende hoekjes hebben wij goedkopere om precies die reden).

Edit: één van deze 2 soorten dus, waarbij bruin de voorkeur heeft i.v.m. lagere weerstand. Wij hebben zelf groen omdat dit bij de welkoop in het vak ligt. https://www.gallagher.eu/nl_nl/afraster ... 00-meter-1 of https://www.gallagher.eu/nl_nl/afraster ... -100-meter
Laatst bijgewerkt door Mizora op 23-01-21 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:14

Wij zijn tijdens het aanleggen ook gestart met de waterpas. Dit terwijl ‘agrarisch Friesland’ al meerdere keren had gezegd dat dat niet kon. En inderdaad dat kon niet. Nu alles op het zicht.

Nyaleti

Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat te doen tegen een uitbreker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:16

Heb je een foto van de omheining met draden? Mijn kleine dikzak heeft ook nogal een handje om overal tussendoor te kruipen dus misschien kunnen we met ene foto nog wat tips geven.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:49

Caira schreef:
_Tarzan schreef:
Caira, maar mijn vriend is van het waterpas, die gaat dat niet gelijk maken aan de grond, dan hangt de draad op alle palen op een andere hoogte namelijk.

Tsja dan krijg je wat je nu krijgt. Mooier, maar niet functioneel en dan blijf je tegen hetzelfde probleem oplopen.

Mee eens. Ook wel een beetje bijzonder als dat geen optie is terwijl het mogelijk kan voorkomen dat pony uitbreekt (en weg moet).

Je kunt ook een kleine wal maken daar waar de grond lager loopt, maar voordat dat stevig genoeg is (begroeid met gras en stevige zode) ben je wel een jaartje of wat verder dus dat is meer een optie voor de lange termijn. Plus, als hij een beetje graven/kappen niet erg vindt haalt hij het uiteindelijk wel weg.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:37

Ik zou die onderste draad van glad ijzerdraad maken en goed strak met draadspanners. Die draad geeft niet mee en geeft veel beter stroom. Mijn lammeren kropen ook onder de dunne witte draad door, nu met ijzerdraad niet meer gebeurd. 30 cm lijkt mij wel laag genoeg anders loop je risico dat hij er over stapt.

anoukwendy

Berichten: 4494
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:55

Aluminium folie op hem vast maken zodat ie het voelt? Ijzerdraad lijkt me gevaarlijk, folie zou je eventueel vast kunnen lijmen en later wegknippen

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:56

Gek is het wel dat niemand hier zich afvraagt waarom die pony het ergens anders leuker vind dan in zijn eigen stukkie. Heeft hij honger, natte voeten, geen gezelschap, staat zijn vriend ergens anders, valt er niks te eten, heeft hij een hekel aan regen/kou.
Misschien helpt een ruif of een stuk je bestraat, of een geit er bij. Er wordt echt alleen maar gekeken naar wat de mens wil. Maar wat we doen willen we toch eigenlijk voor het paard doen.

Antennes en aluminiumfolie, dit is gewoon wreed

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:57

Persoonlijk zou ik een glad draad dan weer niet durven. Te bang dat ze er in komen. Dan snijd het zo door een voet heen.
Dan zou ik voor een permanent kabel gaan.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat te doen tegen een uitbreker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:58

Mrie dat heeft ze toch al beantwoord?

_Tarzan

Berichten: 11155
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 20:00

mrie schreef:
Gek is het wel dat niemand hier zich afvraagt waarom die pony het ergens anders leuker vind dan in zijn eigen stukkie. Heeft hij honger, natte voeten, geen gezelschap, staat zijn vriend ergens anders, valt er niks te eten, heeft hij een hekel aan regen/kou.
Misschien helpt een ruif of een stuk je bestraat, of een geit er bij. Er wordt echt alleen maar gekeken naar wat de mens wil. Maar wat we doen willen we toch eigenlijk voor het paard doen.

Antennes en aluminiumfolie, dit is gewoon wreed

Hij staat met 2 anderen op een bestraat stuk, schoner en droger kan niet.
Ze hebben onbeperkt toegang tot hooi en een stal en afdak om te schuilen.
Hij heeft ook een maatje van eigen formaat (1meter) dus nee die pony heeft echt niks te klagen.
Hij wil gewoon op het gras maar dat wil ik niet omdat ze de wei helemaal kapot lopen dan (kleigrond)

Dus dan is een emmer water en wat lint om zijn kop niet wreed maar gewoon nodig ;)


Met het lint als antenne en wat water bleef hij achter de draadjes, hopen dus dat hij het nu snapt :=

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat te doen tegen een uitbreker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:06

Mrie, je hebt ook: „gewoon omdat het kan“ paarden.
Als die van mij niet achter koeien stroom staat gaat ze ook wandelen, zelfs met gras. Dan loopt ze een beetje over een terras te snurken en de keuken in te kijken :+

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Wat te doen tegen een uitbreker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:23

En het onderste stuk met gaas doen? Of beukt hij daar doorheen :=

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:25

Toen Miracle nog een Miracletje was, hadden wij altijd het onderste draad op 10 cm hangen. Hoger ging hij er gewoon onderdoor. Stroom of geen stroom. Er moest daarnaast ook altijd een beste klap stroom opstaan, als de accu leger werd konden we dat zien aan Miracle die dan ineens weer ergens stond waar hij niet hoorde.
Als we ergens tijdelijk de pony's hadden (ze liepen in de uiterwaarden, dat overstroomde zo nu en dan) dan moesten we altijd een draadje onderlangs bijmaken. Mensen snapten nooit waarom, maar als je zo'n uitbreekmonster hebt gehad ga je het wel begrijpen.
Ik zou dus 1. kijken hoeveel stroom er daadwerkelijk op het draad staat (meet je dat voor- of achteraan? Ik zou het achteraan meten, dat geeft een beter beeld) en 2. een nog lager draadje eronder spannen. Inderdaad zoals iemand anders hier ook al zei kun je prima een draadje gebruiken wat een camouflerende kleur heeft. En echt niet waterpas zetten, maar gelijk aan de grond.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:29

Sizzle schreef:
Mrie, je hebt ook: „gewoon omdat het kan“ paarden.
Als die van mij niet achter koeien stroom staat gaat ze ook wandelen, zelfs met gras. Dan loopt ze een beetje over een terras te snurken en de keuken in te kijken :+


Hier ook een die gewoon overal wil kijken. Heb hem al eens uit sloot kunnen vissen. Hij duikt ook tussen twee draden door als ie kan. Maakt niet uit waar hij staat, altijd leuk om te proberen naar de andere kant te komen. Zelfs de rijbak in vanuit het gras. Gelukkig wel alleen als er geen stroom op staat. Was ff wennen want mijn fjord blijft overal achter staan zonder stroom.
Dus elektra rekening is aardig hoog hier :)

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Wat te doen tegen een uitbreker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:09

Schapengaas erachter tegen de palen van 50 cm hoog bv.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:15

neetoch schreef:
Schapengaas erachter tegen de palen van 50 cm hoog bv.


Ik heb ook schapengaas (heb schapen). Vind het wel spannend. Heb een keer 2 spelende pony’s vast gehad in gaas. Dat is goed afgelopen gelukkig.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Wat te doen tegen een uitbreker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:16

Oh dan zeg ik het verkeerd denk ik, ik had wel dat gaas met die kleine gaatjes, dus zelfs de shet kon er niet doorheen met die kleine voetjes.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Wat te doen tegen een uitbreker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:18

Ik heb een gerelateerde vraag, misschien dat ik die hier mag stellen. Ik zie hier veel Shetlander ervaringsdeskundigen :+ wat voor schrikdraadapparaat gebruiken jullie/ adviseren jullie voor een mobiele paddock voor een Shetlander? Ik zou een net van 25 meter willen aanschaffen met schrikdraadapparaat om een tijdelijke mobiele paddock te kunnen maken als de Shetlander meegaat op wedstrijd of vakantie..... wel belangrijk dat hij dan echt niet kan ontsnappen...

_Tarzan

Berichten: 11155
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Wat te doen tegen een uitbreker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 11:06

Die vraag mag je zeker stellen, ik ben ook wel benieuwd wat er aangeraden wordt!

Deze stouterd is deze week gelukkig niet meer uitgebroken }>
Ik denk dat hij toch een flinke klap stroom gekregen heeft!
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:14

neetoch schreef:
Oh dan zeg ik het verkeerd denk ik, ik had wel dat gaas met die kleine gaatjes, dus zelfs de shet kon er niet doorheen met die kleine voetjes.


Kippengaas?

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:59

Ik denk dat kippengaas niets snel gebruikt word.
Ik vermoed harmonica gaas
Gemakkelijk zal een shet hoef er niet door gaan, maar als ze trappen denk ik wel.


Afbeelding


Ts fijn dat hij op de plek is blijven staan.
Wel een leukerd om te zien :D