Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat te doen tegen een uitbreker?

 
Profiel   

Oké, ik ben er helemaal klaar mee nu -:(- ...

Ik heb een pony 80cm die maar blijft uitbreken.
Vandaag alles nieuw, nieuwe palen, houders en nieuwe draad extra lager gehangen maar nog geen 5 minuten en de pony gaat er onderdoor.
Er staat flink stroom op, dat is al gemeten.
Pony met de neus tegen de draad hielp maar 5 minuten, hij heeft een dikke wintervacht dus zal het waarschijnlijk niet voelen.
Hoe kan ik zorgen dat hij het wel voelt?
Als ik niks kan verzinnen blijft hij op stal staan of wordt hij verkocht. We gaan niet investeren en na 5 minuten het zien afbreken door zo’n klein beest..

Tips zijn dus heel erg welkom!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:14 



 
Profiel   

Een ijzerdraad antenne aan zijn halster maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:16 



 
Profiel   

Misschien is het handig om te onderzoeken waarom je pony uitbreekt. Staat je pony alleen of met vriendjes? Krijgt hij aandacht genoeg? Ik snap dat het best vervelend is. Wordt een dure pony zo als je het hekwerk elke keer aan moet passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:17 



 
Profiel   

Wat is flink stroom?
Ik heb hier zo'n metertje met licht.
2-3 lampjes is niet genoeg.
Moet echt 4-5 zijn.

En hoe laag is extra laag?
Bij mijn paarden, kleinste 145 moet de onderste draad al op een 30 cm hooguit zitten.
Zodat als ze er onderdoor willen ze er echt met het hoofd tegen komen.
Zet ik dat op een 50 cm zetten ze de manenkam eronder en voelen ze niets meer, hoeveel lampjes stroom ook.
Kan me voorstellen bij een pony van 80 cm het lager moet.

Succes, want dit is niet leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:19 



 
Profiel   

Ohhh ik heb er ook zo een gehad. Gewoon stroomdraad was de slap, wat er ook op stond, pony liep altijd ergens anders... Alleen ergens waar het draad van dat dikke aluminium draad was zegmaar, en dan 5 rijen dik, daar bleef ze achter. Dat draad geeft niet zo mee.
Uiteindelijk de mijne verkocht, want had toen 2 pony oo 2 verschillende stallen staan wat echt niet handig was maar de shet kon gewoon niet overal staan door het ontsnappen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:22 



 
Profiel   

Draad zal niet hoger dan 30 cm zijn en hij gaat er dus echt onderdoor :\

Hij staat met een paard en Shetlander dus zeker niet alleen. Het punt is, aan de andere kant van de draad staat gras, dat is de reden van het uitbreken. Ze hebben onbeperkt hooi dus daar kan het niet aan liggen.

We hebben al extra geïnvesteerd voor die pony, extra zuur dus dat hij eronderdoor gaat, mijn paard kan ik gerust achter alleen een draad van 30cm zetten, die gaat zonder stroom er nog niet door :Y)

Ik sta echt op het punt om een emmer water over ‘m heen te kiepen :=

Ik wil de pony absoluut niet kwijt maar als hij niet achter de draad blijft gaat hij toch echt weg, wordt een duur grapje anders!

En hoeveel stroom geen idee, m’n vriend heeft zo’n stroommeter en gemeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:29 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Wat is flink stroom?
Ik heb hier zo'n metertje met licht.
2-3 lampjes is niet genoeg.
Moet echt 4-5 zijn.

Lampjes zeggen niets als je niet weet hoeveel Volt het representeert.
Ik heb 2 meetapparaatjes en de ene is tot 6.000 volt (met 6 lampjes) en de ander tot 12.000 (met 5 lampjes).
Wij hebben een apparaat met 11.000 Volt en er staat nu 9.000 op de draden en dat houd onze uitbreker gelukkig wel binnen de draden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:33 



 
Profiel   

Inderdaad een halster met een antenne, of een koperdraadje door zijn voorpluk en manen vlechten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:34 



 
Profiel   

Brainless schreef
DuoPenotti schreef
Wat is flink stroom?
Ik heb hier zo'n metertje met licht.
2-3 lampjes is niet genoeg.
Moet echt 4-5 zijn.

Lampjes zeggen niets als je niet weet hoeveel Volt het representeert.
Ik heb 2 meetapparaatjes en de ene is tot 6.000 volt (met 6 lampjes) en de ander tot 12.000 (met 5 lampjes).
Wij hebben een apparaat met 11.000 Volt en er staat nu 9.000 op de draden en dat houd onze uitbreker gelukkig wel binnen de draden.

Oh dat wist ik niet, wij hebben die eerste :)
(daarnaast ook een digitale en die geeft hetzelfde aan)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:35 



 
Profiel   

@DP
Dan zou jij bij 5 lampjes 5000 Volt op de draden hebben staan, dat zou mijn kleintje niet binnen houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:36 



 
Profiel   

Flink haar isoleerd goed, heel ruim derde oor knippen, zodat het opdrukken van die onderste draad sneller klap oplevert. En hoe zwaar is je apparaat eigenlijk? Nog afgezien van hoe goed de draden nog stroom doorgeven (roest, breukjes door het uitbreken, etc. kost veel stroom). Anders binnen schapennet zetten, duurt langer en dan krijgen ze wel een tik tijdens het uitbreken en hopelijk wel voordat die tik voorwaarts opgelost wordt ipv gewenste achterwaarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:37 



 
Profiel   

Begrijp ik het goed, dat je alleen een draad op 30 cm hebt. Dat is veel te hoog voor zo'n kleintje. Doe er nog maar een draad onder. Dan heb je denk ik minder kans op ontsnappen. Hier ook kleintjes gehad. En die gingen daar ook gewoon onder door. Daarna meerdere draden gespannen op verschillende hoogtes, plus goed stroom er op. En ze ontsnapten niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:40 



 
Profiel   

Brainless schreef
@DP
Dan zou jij bij 5 lampjes 5000 Volt op de draden hebben staan, dat zou mijn kleintje niet binnen houden.

Klopt, dat is hier voldoende. :j Bij een lage draad. Hogere draad is er altijd uit. Dat is manen eronder en gaan.
2-3 lampjes is uitbreken ook bij een lage draad, terwijl ik zelf dan vind dat er een flinke klap opstaat als ik hem aanraak.
En dat zal zeker paard verschillend zijn. Daarom is het wel belangrijk om te weten wat er op staat en of dat ook overal zo is.
Ik heb een paard gehad dat was de ultieme schrikdraad tester, die wist precies waar er minder op stond en daar ging hij dan ook uit :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:42 



 
Profiel   

Hier zit de laagste draad inderdaad ook op 15 cm, hoger kruipen ze onderdoor. Hier zelfs een shet die de tikken telt en dus tussen de klappen door er onderdoor gaat. Op Texel was ie gelukkig nog niet aan het tellen, maar daar stond ie ook 2 keer in de verkeerde wei toen de stroom er even af was. Mijn andere is zo slim niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:44 



 
Profiel   

Ijzerdraadje als antenne aan z'n voorpluk of ergens in z'n manen. Zorgen dat de grond goed nat is, dan voelt ie het beter (al zal het nu wel nat genoeg zijn) evt beentjes wat nat maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:48 



 
Profiel   

Mijn merrie voelde met haar snorharen of er stroom op stond :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:48 



 
Profiel   

Schapengaas of fijn liever. nog kippengaas de eerste 50 centimeter. Daarvoor, NIET rakend, 1 draad met een heel fikse klap stroom erop, liefst lint. (Meeste oppervlak om te. raken)

En dat daarboven je normale omheining.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:48 



 
Profiel   

Misschien niet de vriendelijkste manier maar ik heb een emmer water over hem heen gegooid _O-

Benen zijn al nat omdat hij net in de drinkbak ging liggen :')

En van een stuk lint even een halster geknoopt met antenne, iets anders heb ik op dit moment niet bij de hand namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:49 



 
Profiel   

Wat een draakje!
Geiten zijn ook meester uitbrekers, zou zo’n omheining niet wat zijn? Dus bijvoorbeeld alles met een net/ijzerdraad met mazen totaan de grond?
Kan me voorstellen dat het wel een kostbare investering is voor een flinke oppervlakte maar ik denk dat dit wel gaat werken.

Spoiler:
Gaat dit om Rocky?
Ik volg het Shetlander topic en ben wel een beetje verliefd op dat guitige koppie geworden :o mocht je hem kwijt willen dan wil ik mij graag inschrijven voor hem!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:53 



 
Profiel   

Mischa, dit gaat inderdaad om Rocky :+ mocht hij blijven uitbreken en ik hem zou gaan verkopen stuur ik je een bericht.

Maar die pony is verder zo enorm lief, m’n zoontje van 2 kan er alles mee en hij is ook wel echt m’n kleine vriendje, Maargoed als hij blijft uitbreken heeft het weinig zin om hem aan te houden :=

En ja een andere omheining kan, maar we hebben net vandaag een nieuwe omheining gemaakt, denk dat m’n vriend niet nog een dag eraan kwijt wil zijn :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 16:03 



 
Profiel   

Hier ook een shet die draadjes reuze gezellig vind maar ze niet als een begrenzing van zijn ruimte ervaart. Hout blijft hij wel achter. Ik heb het ook met schapennetten opgelost. Let wel even op of je stroomapparaat dit aankan, de meeste kunnen het niet. Hij kan hier met geen mogelijkheid onder of tussendoor is er alleen met zijn toen 80 cm en nog geen 1,5 jaar 1x overheen gegaan toen hij zelf vond dat dat echt noodzakelijk was. Mocht die van jou dat ook doen is dat op te lossen met een gewone draad erboven. Ik heb dat niet gedaan, de pony had echt wel een punt en hij heeft het daarna ook nooit meer gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 16:04 



 
Profiel   

Hier stond de laagste draad op 20 cm anders ging de shet er echt onderdoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 16:23 



 
Profiel   

30cm is alleen voor brave pony's voldoende. Wij zijn pas overgegaan van 20-35-50cm draad naar 30-50 draad omdat onze pony's echt onwijs braaf achter het draad blijven, maar op een pensionstal waar ze veel shetten hadden hadden ze de draden op 10-25-40-55-70cm staan voor de shetten. Dus vanaf 10cm hoogte iedere 15cm een draad, anders bleef een gedeelte niet binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 16:34 



 
Profiel   

Draad lager zetten zou ik zeker doen. Hier is de laagste op circa 20 cm. Onze ene shet durft niet eens bij de draad in de buurt te komen. Onze andere van 2 is een kleine doerak en checkt ook regelmatig de stroom.
Wat hier heeft geholpen is voor een ander stroomapparaat te kiezen. Wij hebben nu 1 geschikt om everzwijnen tegen te houden :+
Degene die wij nu hebben geeft ongeveer 7300 door. Maar wat nog beter is dat de impulsen veel krachtiger zijn. Ze staan nu braaf achter 2 draden lint. En er komt niet eens de gedachte door om iets met uitbreken te willen. Mocht je hiervoor kiezen moet je wel kijken of de afrastering het wel aan kan. Onze dunne stroomdraden in het geitenland konden deze lading niet aan en smolten weg.
https://www.agrishop.nl/voss-farming-sc ... ersie.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 16:37 



 
Profiel   

Dankjewel allemaal voor de tips!
Met de emmer water over hem heen en halster van lint bleef hij erachter, dus ik hoop dat dat werkt!

Draad nog lager gaat niet omdat het land niet recht is, dus vooraan hangt de draad hoger dan achter en dat terwijl hij achter eronderdoor gaat. 30cm is een schattig van mij, zal het eens opmeten :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 16:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen