opbouw van een weide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xjevanscm
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-11-20

opbouw van een weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 23:24

Momenteel ben ik opzoek naar een wei en ben me eens het oriënteren wat ik allemaal aan de wei moet gaan doen. Nu zijn we ergens tegen aan gelopen en dat is het water geven van de paarden. Een aansluiting is veelste duur. Heeft iemand nog oplossingen of tips ?


Andere tips voor de basis van een weiland mogen ook gegeven worden zoals een schuilstalling ;)

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: opbouw van een weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 23:55

Ik ben in augustus begonnen met een eigen weide. Ik heb mijn schuilstal idee op maat laten maken bij schuilstal.com. Daar kan je huren op jaarbasis of kopen. Zijn in 3 uur gemonteerd dus verplaatsbaar ivm vergunningen. Water (kraanwater) komt van de woning af welke ernaast ligt met tractor en 1000 liter ibc vat. Omheining heb ik aangelegd en in een aantal maanden opgebouwd, stap voor stap. Houten weidepalen en koord van Gallagher.
Verder heb ik qua indeling van de stukken en track gekeken naar hoogte van grond, welke bomen waar en welke stukken lager liggen vanwege water in de winter. Mest houd ik zelf en heb ik compost van een jaar later. Dit onderhoud ik dagelijks meerdere composthopen. Mest van na het ontwormen hou ik 8 dagen weg van de composthoop ivm t gif en resistentie van wormkuren in de toekomst. Als ik teveel mest ga hebben in de toekomst huur ik een mestcontainer en laat die legen. De compost doe ik dan eind februari over het land met de hand in kruiwagens en laat daarna de tractor over de wei gaan met de sleep.
Weet niet of je verder nog iets wilt weten want dan vraag je t maar.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 00:33

Controleer bij de gemeente wat je erop mag bouwen.
Het is echt een uitkomst hoor om water op locatie te hebben. Je kunt een puntstuk laten slaan. Dit kost geloof ik iets van €150. Dan kan je er een grondwater pomp op zetten. Scheelt zoveel gedoe en gesleep.
Denk ook na over de winter. Bij veel regenval lopen ze de weide naar de maan. Alles in de blubber betekent gezondheidsproblemen, glibberen en glijden en je moet dat echt opnieuw doorzaaien in maart.

Je kunt een track maken zodat paarden om de weides kunnen rennen jaarrond. Dan behoud je je weides tegen kapot lopen.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 24-01-21 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 00:34

IBC vat of 2 (2 is in de zomer handiger) water vang je op via goot van de schuilstal. Zo doen wij het ook.
Ik veronderstel dat je toch minstens 1x per dag gaat controleren en dus kan je dan ook water bijvullen.

xjevanscm
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 21:57

Art_Ificious schreef:
IBC vat of 2 (2 is in de zomer handiger) water vang je op via goot van de schuilstal. Zo doen wij het ook.
Ik veronderstel dat je toch minstens 1x per dag gaat controleren en dus kan je dan ook water bijvullen.



ja zeker ga je eens per dag controleren maar je zit er wel mee dat het in de zomer niet genoeg regent waardoor je niet genoeg water opvang

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: opbouw van een weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:11

Ik heb op mijn weide een IBC vat staan en een regenput. Thuis ook nog 3 bidons van 20 liter staan voor moesten beiden leeg zijn.
Met de rest kan ik je niet echt helpen, stal stond er bij mij al. De palen voor de omheining ook, moest gewoon nog draad spannen.