Leemgrond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Leemgrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 13:58

Goedendag,

Hoe hebben jullie een paard op leemgrond in de winter buitenstaan?

Ik zat zelf aan een stuk verhard te denken en een stuk gedraineerd te denken( maar lees zoveel verschillende manieren). De echte weide wordt dan enkel gebruikt als het niet te nat en dus glad is. Maar hoe pakken we het het meest duurzame aan?

Het zou leuk zijn om om het gedraineerde stuk een te longeren, maar het moet echt geen 20x40 piste te zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:04

Jep, hier. :)
Echt duurzaam is dat niet aan te pakken. Zelfs in de belgische zomers niet. Hier staan ze nu in de paddock op een dikke laag gele zand. Gele zand kan heel veel water slikken eer het modder wordt en gezien de leem ondergrond amper water af voert is dat wel nodig. Bovendien wordt het met heel droog weer dan weer beton en dan is de gele zand een goede buffer voor de gewrichten.

We hebben een stuk af gemaakt in hun weide waar komende zomer een deel af gegraven zal worden en dan doeken en beton puin en daarop opnieuw gele zand zodat ze daar de volgende winter kunnen lopen zonder dat ze bij elke bui tot hun kogels in de modder staan. Nu in de paddock is nl. niet zo handig als ik wil trainen en tegen volgend jaar zou er een veulen bij moeten lopen en als die op haar moeder lijkt valt er helemaal niet meer te trainen als ze er bij staan. :') Dus dan wil ik ze apart kunnen zetten op een fatsoenlijke manier als ik wil trainen. De paddock zal zo ook aangepakt gaan worden gezien het nu (afgegraven/egaal gelegde) leem, doek, gele zand is en dat werkt niet helemaal zoals we zouden willen.

De enige manier om het duurzaam aan te pakken is door ze alleen met droog weer op de weide te laten en bij iets natter weer maar een paar uur en veel kunnen afwisselen. :) Maar met dit weer lopen ze het zelfs met een drietal uur al stuk. :)
Hier staan ze dus met continu een vol hooinet in de paddock en als het echt droog is (en de grond ook niet meer soppig is en dat duurt met leem grond dusdanig lang dat dat helaas momenteel gewoon niet meer haalbaar is.) mogen ze op de grasweide. :)

Dus een stuk paddock aanleggen voor de vochtige dagen is eigenlijk één van de enige manieren om je weide enigszins te sparen. :) We hebben nu dit jaar onze eigen weide in gezaaid met graszaad dat speciaal voor moeilijke grondsoorten zoals leem bedoelt is en bestand zou zijn tegen kort af eten. Hoeveel nut/effet dat heeft kan ik je volgend jaar rond deze tijd laten weten. :)

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: Leemgrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 16:38

Zeg hebben jullie ervaring met het verschil tussen het puin en officiele drainage buizen om leem?

Ja dat harde en gladde is een dikke ellende. Het gras herstelt wel veel sneller dan op zandbodem is mijn ervaring.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:56

Nee, wij zijn nu een beetje heen en weer aan het gaan. Ivm de kosten ook een stuk. Vermoed dat hier uiteindelijk grove puin gebruikt gaat worden om zo een soort natuurlijke drainage te creëren. Dat is iig mijn voorstel momenteel. Mijn man is nog aan het piekeren. In mijn hoofd lijkt dat een logische middenweg maar manlief twijfelt geloof ik. Mijn trainer heeft een bodem van versnipperde automaten op zandgrond. Dat zijn wij ook aan het overwegen omdat die echt altijd berijdbaar. Met vorst sleep je hem in no time los. En kan veel hebben. Ik wil mijn paarden ook los kunnen gooien en daar doet echte drainage het niet zo goed mee geloof ik.


Het gras hersteld wel sneller ja tenzij ze het onherstelbaar stuk lopen en dat gebeurt helaas ook veel sneller.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:21

Leem en klei is miserie. Vandaag nog contact gehad ivm de paddock of piste om deze droog te houden. Het draineren van zulke bodems is bijzonder moeilijk omdat je dan al: 60cm moet afgraven + drainage systeem + soort lavasteen om doorlaatbaarheid te bevorderen (geen puin, dat komt terug naar boven in je padock/piste) en dan zitten we toch al aan hoge bedragen voor een hobbyruiter. Dan moet er nog geotex op komen en zand + elke 4 jaar het drainage systeem laten doorspoelen o.w.v. de fijne korrel in leem en klei die de buizen toch stilaan zal verstoppen.

Nu hebben we het advies gekregen om de ruimte zo droog mogelijk te krijgen door een sloot te graven + wilgen te planten. Vervolgens een stevige laag houtsnippers te storten. Hier lees ik verschillende verhalen over "gladheid" maar ik denk dat Kathleen hierboven ook versnipperd hout bedoelt ipv automaten? :D

Tapijt zou ook een optie zijn, maar als je dit wilt afvoeren betaal je jezelf blauw aan de kosten daaraan. Certificaat of niet!

Mijn hoefsmid is alleszins bijzonder tevreden over haar houtsnippers en ervaart ook geen gladheid.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:31

Nee, Kathleen bedoelt versnipperde automatten. :)
Heeft Chris in zijn tent liggen. Bodem is altijd fijn om op te rijden. Als hun buitenbak met drainage en alle toeters en bellen niet berijdbaar is door de vorst dan kunnen ze in de tent gewoon door trainen. :D

Versnipperd hout hebben we hier geprobeerd en daar schiet je geen fluit mee op. Dat kan ik je wel al vast vertellen. :) Hier deed het iig niets. Dan moet je al minstens 40cm houtsnippers gooien vrees ik want met 25 kwamen wij er iig niet. Plus: Het vergaat veel sneller dan je zou denken en dan is het nut ook gewoon weg en wordt het op termijn ook al snel veel werk en een aardig prijskaartje. Tenzij jullie het nog gratis kunnen krijgen?
Ik weet dat er gemeentes zijn waar je het nog gratis kan krijgen maar onze hoort daar helaas niet bij. :))

Drainage buizen hebben we hier om de reden die jij zegt behoorlijk snel van het lijstje gehaald. Ik heb geen zin om bij elke beweging bang te moeten zijn voor die buizen. :)

Het ide zou zijn om doeken op het puin te leggen bij ons dus naar boven komen zou daarmee voorkomen moeten worden. :)
Hier staan overigens bomen als waterzuigers langs de weides (gezet door de vorige bewoners dus al een flinke leeftijd.)

Donnatella

Berichten: 431
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:34

Ik volg hier ook even mee aangezien we - ook zoals jullie - op leemgrond zitten en een zandpaddock willen aanleggen om de winter te overbruggen. Vroeger hadden we meer wei en konden ze dus meer kapotlopen. We zijn nu verhuisd en omdat er minder weide is, is het ook geen optie meer om ze op de weide te laten.

Wij dachten het volgende te doen: uitgraven, steenslag, breekzand of fijn puin als tussenlaag en dan zand van de zandgroeve van Roelandts. Dat is zand wat zich goed vastzet en dus niet te papperig wordt met veel water. We willen absolut geen doek meer, want dat komt toch naar boven. Hebben wij bij een aanleggen van een longeercirkel bij de vorige woning ondervonden.

Ayasha jij zou van die versnipperde automatten gebruiken als tussenlaag? Dus de lappen? Of de matten in zijn geheel? Versnipperd lijkt mij erg moeilijk om de paddock uit te mesten en bovendien vind ik het niet mooi :o en als je ooit klachten krijgt, kost het inderdaad veel centjes om af te voeren.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:35

Oohja, automatten. Dat kwam niet in mij op :D

Het is zo ontzettend vervelend als je die dingen ooit zou willen afvoeren natuurlijk. Ik vind het enorm moeilijk. Wat een een doenbare oplossing voor een "normale" prijs? Dat houtsnippers vergaan is niet zo'n groot probleem, dan kan je altijd een deel erbij kappen. Plus door inderdaad te kijken wanneer je ergens gratis snippers kan bemachtigen, laat de kostprijs wat dalen.

Als je drainage wilt hangt daar helaas een behoorlijke kostprijs aan (lees tussen de 35.000 en 45.000 euro), maar als je het kan betalen, zeker doen! Het ding van de doek die bovenkomt is denk ik moeilijk te vermijden. Je haalt elke dag kleine porties zand uit de piste, het gaan waaien, enz.. Ooit moet je er toch een extra laag bij doen. Teveel zand ineens maakt de bodem te zwaar (+10cm), te weinig heeft geen nut (-8cm).

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:39

Donnatella: We hebben dat gevraagd aan Chris omdat we aan het proberen waren om te voorkomen dat we de paddock moesten af graven (gezien daar een flinke laag gele zand op ligt. :=) maar Chris vreesde dat het dan niet zou werken. Hij raadde echt aan om dus alle gele zand er uit te doen en te vervangen door snippers. Dus wij zouden dan echt de snippers leggen. Ik geloof dat Chris ook doek op puin heeft en dan een dunne laag zwarte zand gevolgd door een dikke laag snippers dénk ik maar dat zou ik voor de zekerheid moeten navragen als ik ooit nog eens aan lessen toe kom. Of aan mijn man vragen, die heeft het gesprek toen eigenlijk gevoerd gezien ik op het paard zat. Ik denk dat de lappen niet zo fijn rijden eigenlijk, kan me daar niet echt een voorstelling van maken hoe je dat zou willen doen?
Uitmesten is eigenlijk geen probleem, ze hebben bij chris gewoon een mest boy en daar vallen de snippers doorheen en de keutels niet. :)

Drainage is voor ons momenteel helaas niet haalbaar, we zitten nog vol op in verbouwingen en moeten prioriteiten stellen. :D Drainage is geen prioriteit.

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 21:04

Hmm ik heb nu wel een heel handige man die bv drainage met plezier zelf wil leggen. Maar is dat 30 a 40000? En zo onhandig met die leem?

Zeg en die automatten...voor het rijden heb ik dat ook ooit geprobeerd en dat was wel heeel fijn om te rijden. Maar voor gewoon paddock ook?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 00:07

Zou niet weten waarom niet eigenlijk. :) hier is het rijbak en paddock. Maar wil je echt gewoon een paddock kom je er mer een dikke laag gele zand ook denk ik. Is niet fijn om in te rijden omdat je vooeal in de zomer heel veel moet sproeien omdat het mul wordt. Maar in de winter wordt het dus een mooie stevige ondergrond als het veel regent of sneeuwt. Zoals nu dus.

Als het echt puur als paddock is, en dus niet om in te rijden, is een fikse laag gele zand misschien nog wel de goedkoopste oplossing.

Donnatella

Berichten: 431
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:15

Het stellen van prioriteiten is heel herkenbaar Ayasha :D . Hier ook volop aan het verbouwen en tja dan moet je keuzes maken. Bij worden er dus zeker ook geen drainagebuizen gelegd, hoogstens 10cm steenpuin en zand.

Als je een handige man hebt, is het leggen van drainagebuizen niet zo moeilijk hoor. Kwestie van het juiste materiaal te hebben en sleuven te trekken. Maar je moet met je buizen wel ergens naartoe kunnen zodat het water wegkan.

Wat ook erg goed wilt helpen, is de paddock hoger leggen dan de omliggende grond. Dus bv. 10 cm boven de grond. Dan kan het water ook weg. Alleen moet je dan iets voorzien om het zand binnen te houden.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:31

Ayasha schreef:
Zou niet weten waarom niet eigenlijk. :) hier is het rijbak en paddock. Maar wil je echt gewoon een paddock kom je er mer een dikke laag gele zand ook denk ik. Is niet fijn om in te rijden omdat je vooeal in de zomer heel veel moet sproeien omdat het mul wordt. Maar in de winter wordt het dus een mooie stevige ondergrond als het veel regent of sneeuwt. Zoals nu dus.

Als het echt puur als paddock is, en dus niet om in te rijden, is een fikse laag gele zand misschien nog wel de goedkoopste oplossing.


Dat is zeker zo als je zwarte grond als ondergrond hebt! Maar gaat dit ook op voor kleigrond als ondergrond?

Marsie2
Berichten: 151
Geregistreerd: 07-02-15

Re: Leemgrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:10

Ik volg ook even, wij wouden ook voor drainage gaan, maar ik begrijp dat dit geen goed idee is?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:33

Hier ligt kleigrond onder de gele zand he SETEFURII :) Een deel van de paddock zijn de doeken er hier al uit gesleept (omdat de herder er mee gespeeld had toen een hoekje boven kwam en ze er toch uit moeten.) en ook daar ligt het nog steeds hetzelfde. Inmiddels toch al een jaar of 3.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:53

Ayasha schreef:
Hier ligt kleigrond onder de gele zand he SETEFURII :) Een deel van de paddock zijn de doeken er hier al uit gesleept (omdat de herder er mee gespeeld had toen een hoekje boven kwam en ze er toch uit moeten.) en ook daar ligt het nog steeds hetzelfde. Inmiddels toch al een jaar of 3.

Altijd leuk om een hond te hebben :D Ghoh, het laat me steeds meer twijfelen om ook gele zand te laten kiepen in de piste.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Leemgrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:43

:') Een hond is één ding. Een Mechelse herder is meer dan een hond. :') Dat beest krijg dingen versleept waarbij je niet meer weet of je boos of trots op zij prestatie moet zijn. _O-

In de zomer is het wel ellende als je er in wil rijden he. :) Als het droog is wordt gele zand heel mul. Daarom moet het er hier in de paddock uit (omdat ik ook rijd in de paddock.)

Donnatella

Berichten: 431
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:06

Oh Mechelaar <3 . Leuk! Intensief, maar leuk :D

Als pistezand kan ik het zand van zandgroeve Roelants aanraden: https://www.zandgroeven-roelants.be/storten--afhalen. Wij hebben het scherpe zand en zijn er heel tevreden van. Dat zet zich mooi vast én laat ook goed water door. Onze grondwerker is dat daar gaan halen. Wij hadden op de vorige locatie ook dit zand voor de piste en scheldezand voor de longeerpiste. Dat laatste viel erg tegen. Veel te los en daar trapten ze dadelijk door.
Maar misschien zit er bij jullie in de buurt wel een zandgroeve. Het is echt de moeite om daar eens te informeren qua prijs, want dat scheelt soms een heel stuk.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Leemgrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:30

:j Hele leuke hond, heel lief, energiek maar hij weet ook wanneer hij rustig moet zijn. Wij hebben hem gewoon binnen en als we tv aan het kijken zijn ligt hij langs ons te slapen. <3 Ik ben opgegroeid met herders, voor mijn man is het de 1e, maar die is ook om. Nooit nog wat anders. :+:

Ik ga eens kijken want dat zand klinkt wel als een optie voor onze paddock.

_Tarzan

Berichten: 11169
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Leemgrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:41

Hier staan ze in de winter op de bestrating, is anders echt geen doen op leemgrond.
Ze hebben wel nu nog een stukje gewone grond erbij gekregen die ik afsluit als het te nat is (zoals nu met al die smeltende sneeuw) maar dat mogen ze gewoon kapot lopen.

Donnatella

Berichten: 431
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Re: Leemgrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:58

Maar ben je niet bang dat ze daar gek op doen en vallen? Dat zou ik dus niet durven, want die van mij trekken toch graag eens een sprintje.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Leemgrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:01

Same here. En als dat geen optie is kunnen ze net zo goed op stal blijven IMO

kevinsky

Berichten: 1979
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:08

Hier ook!
Echt drama de meeste weilanden staan nu gewoon onderwater :=
Overdag lopen ze in onze bak. Die hebben we eerst een stuk afgegraven, extra goed gedraineerd, kiezels rond de drainage buizen en daarna wit zand er weer overheen. Maar toch blijft alles lang nat.. Het droogt deze tijd van het jaar gewoon niet. Erg vervelend, maar we hebben het er mee te doen. ;)

_Tarzan

Berichten: 11169
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:30

Donnatella schreef:
Maar ben je niet bang dat ze daar gek op doen en vallen? Dat zou ik dus niet durven, want die van mij trekken toch graag eens een sprintje.

Mijn paard staat voor op ijzers maar heeft er geen problemen mee, de kleintjes galoperen er gewoon over zonder problemen en de allerkleinste rolt zich zelfs gewoon op de bestrating :+

Ze hebben een pad langs de wei dat niet bestraat is waar ze een sprintje kunnen trekken, ze snappen zelf wel dat ze moeten remmen voor de bestrating :D

Marsie2
Berichten: 151
Geregistreerd: 07-02-15

Re: Leemgrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 00:06

Hebben er nog meer mensen ervaringen met drainage op leemgrond? Is dat echt geen doen?