Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 18:37

OK, vanaf zondag wordt het winter en dalen de temperaturen tot -6 met een ‘verfrissend noord-oosten briesje’ zodat het -20 voelt.
Onze fell pony is dik in zijn wintervacht, staat 24/7 op een weide, met beschutting aan de westzijde (de verkeerde wind richting).

Ik heb een regendeken met fleece aan de binnenkant voor hem die ik meestal gebruik als ik geen zin heb om hem de volgende dag van modder te ontdoen (dus puur eigenbelang).

Maar nu wordt het Siberisch.... qua wind. Ik kan me voorstellen dat de regendeken ook wind tegenhoudt. En hij heeft dus een dikke vacht.

Maar aan de andere kant: wat is er waar van de theorie dat paarden met een wintervacht, hun haren niet kunnen opzetten onder een deken (klinkt nl ook best plausibel).

Wat raden jullie aan?

(het gevaar is natuurlijk nu dat het 50/50 wordt, ik duim voor een overweldigende eenduidigheid).

Dank!

MarleenH2000
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-01-21

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:53

Ik volg! Heb 2 shetlanders die goed in de vacht zitten, maar die hebben de opgegeven temperaturen nog niet meegemaakt. Ben benieuwd naar jullie adviezen!

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:54

De haren kunnen inderdaad minder rechtop, maar de fleecelaag compenseert dat en daarnaast is er met deze wind ook een verminderde isolatie van de vacht, dat vangt het deken ook op.

Hier gaat alles om die reden onder deken. De grote paarden onder 100-200g, de shetten onder fleecegevoerd. Ondanks dat ze onbeperkt ruwvoer hebben, iets mollig, een dikke wintervacht hebben en een schuilstal, zien wij dat de grote paarden, die met slecht weer al een paar keer een fleece gevoerde regendeken op hebben gehad deze winter, veel rustiger en meer ontspannen met deken dan zonder deken bij vergelijkbare omstandigheden (we maken s ochtends een inschatting, soms valt het kouder uit). De shetten hebben het nog niet nodig gehad, maar krijgen het nu dan toch ook voor 3-4 dagen.

Is het echt nodig? Nee. Maar wij zien wel aan de paarden dat ze het aangenamer vinden en dat is voor ons leidend.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 04-02-21 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Hjartje

Berichten: 183
Geregistreerd: 17-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:54

Ik lees even mee, want ik zit met hetzelfde dilemma.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:56

Ligt er een beetje aan wat je paard gewend is, wanneer jij hem zijn deken op doet. Hier wordt het gelukkig een stuk minder koud (zuid-westen). Maar ik kijk even of hij een dikkere deken op krijgt. Nu het in de nachten wel kouder is, krijgt hij een 100grams op. En dat is voldoende. Als het nog kouder wordt (vooral gevoelstemperatuur, krijgt hij wel een extrafleece laagje op.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34670
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:56

Wij hebben onze teddy wel met een deken op staan al een tijd, maar die is bijna 22 en moet op gewicht blijven. Soweiso is ruwvoer heel belangrijk om het kacheltje aan te houden bij je pony. Maar ik zou met die extreme omstandigheden ook een deken om doen.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:57

Ik ben voor mijn Twenter al een deken aan het zoeken voor een zacht prijsje. This een fries en vorig jaar heb ik hem geen deken op gedaan. Maar ik vind deze temp net spannend zat.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:58

Dit dilemma heb ik ook. Mijn paard heeft het hele jaar nog geen deken op gehad, maar dit wordt wel erg guur en ijzigkoud en ik heb dekens in alle soorten en maten voor haar liggen, van 0 tot 360 grams, dus ik zat er ook al aan te denken om dit weekeind er toch maar 1 op te leggen.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:03

Ik doe hier een 200 grams op mn hafje. Staat nu onder 0gr fleecegevoerd. (Ongeschoren)

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:09

Hier ook twijfel. Maar dan vooral of ik de deken er niet af moet halen. Hij draagt alleen een ongevoerde regendeken in de periodes wanneer het continu regent. Vind dat tot 0 graden dikke prima want hij heeft een goede wintervacht en voldoende spek. Denk er nu over hem eraf te halen zodat hij goed z'n vacht overeind kan zetten. Onder 0 grams laten staan vind ik ook wat sneu?

LaDonna75

Berichten: 2161
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:16

Ik heb er 1 onder een deken (die gereden wordt) en 2 zonder, mijn seniorpaard en mijn fokpony. Die twee hebben een enorm pak haar en krijgen geen deken van me, ook niet bij siberische kou. Ze staan s nachts wel binnen en krijgen veel hooi. Ik denk dat haar beter isoleert dan welke deken dan ook, mits niet geschoren natuurlijk.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:24

mijn oude merrie van 28 staat echt al ontzettend te verharen.
ik wacht bij haar even af, ze heeft echt een mega vacht,staat snachts binnen dus denk ik dat het niet hoeft om er een deken op te doen.
en zo wel,dan gaat er een 300 grams op.
lekker warm.
mijn ruin van 29 loopt al onder deken en dat blijft zo, voelt hij fris dan gaat er een fleece onder :j

tootje71

Berichten: 5112
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:30

Ik wilde net een topic openen met dezelfde vraag, mijn paard is geschoren bij de boeg en de flanken en is in de rui. Ik volg even.

Jorex

Berichten: 9960
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:33

Hier gaat de in september geschoren onder 300 en de in januari geschoren onder 400 gram. De eerste verhaart ook lichtjes nu. Heb m vandaag gevraagd of ie daarmee wil stoppen _O-

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:35

Ik zou hem/zijn vacht het zoveel mogelijk zelf laten regelen. Het is al -4 geweest dus uiteindelijk is het, op de wind na, niet zoveel kouder. Ik zou zorgen dat hij onbeperkt ruwvoer heeft en regelmatig checken hoe het met hem gaat.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:43

Dat een 0 grams deken de vacht plat duwt is dat wel echt zo? Op de rug, buik en groot gedeelte van de zijkant hangt de deken los. Alleen op kont en schouder en uitstekende zijkant staat er druk op. Ik weet het ook niet Zou wel een echt onderzoek daar naar willen zien.

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:45

Hier krijgen ze een berg extra ruwvoer. Ze mogen op DA’s advies niet onbeperkt, maar met deze temperaturen maak ik daar een uitzondering voor.

De shet staat altijd zonder deken, die krijgt er nu ook geen op. M’n geschoren ruin krijgt wel een extra onderdeken.

Kasmir

Berichten: 5441
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:46

Als je paard gewend is zonder deken te staan gewoon lekker zonder deken houden. Ik heb mijn tinker van NL naar zweden verhuist, dit is de eerste winter en het wordt hier -30 maar dat doet ze zonder problemen. Als je twijfelt kun je altijd wat meer ruwvoer voeren.

Sintara

Berichten: 7414
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:47

pluisbeer schreef:
Dat een 0 grams deken de vacht plat duwt is dat wel echt zo? Op de rug, buik en groot gedeelte van de zijkant hangt de deken los. Alleen op kont en schouder en uitstekende zijkant staat er druk op. Ik weet het ook niet Zou wel een echt onderzoek daar naar willen zien.

Mijn paard zet de haren gewoon op hoor onder de deken. Zonder deken juist niet als het waait en regent

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:47

Afbeelding


Dit was 9 jaar geleden. De nacht tempraturen waren rond de -15. Bij de ingang van het weiland hebben we toen en halve baal voordroog/hooi(zo'n grote) neergekwakt en ik heb die dagen enorm blije en gezonde paarden gehad. In de ochtende lag er een laag sneeuw op de vacht. Tegen die isolatie kan geen deken op.

De haflinger was destijds 21 jaar.
De fjord krijgt wintervachten van 3,5 cm.


Gezonde paarden met een dikke wintervacht kunnen die paar dagen prima hebben.
Zorg voor genoeg hooi en water.

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:47

Ik zit ook te twijfelen. Mijn paard staat de hele winter al ongeschoren onder een 150gr deken. Twijfel om ik nu een 200gr deken moet nemen (evt met hals) of 300gr. Of zou 300gr een overkill zijn?

Myfairytale
Berichten: 5393
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:51

Hier hebben ze onbeperkt ruwvoer en een schuilstal. Ze hebben allemaal een deken op nu vanaf 100 gram en allemaal ongeschoren. Vanaf zaterdag gaan de dikste dekens die ik heb erop. 200/300 of 350 voor de oude man van bijna 27. En als het echt nodig lijkt, kunnen er ook nog dubbele dekens op. :') Ga het goed in de gaten houden, ze staan aan huis, dat scheelt.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 20:01

Als het "gewoon" -15 zou zijn zonder de wind zou ik me er weinig zorgen over maken.
Eerdere keer was dat helemaal dikke prima, en was het zelfs aangenaam om in te werken, wat hier met waterkoud en wind wel eens anders wil zijn.
Nu met deze wind die verwacht word neig ik wel naar iets meer bescherming.

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 20:03

Mijn paard staat onder 250, fjord en shet hebben niks op en krijgen ook niks op. Misschien dat ik mijn paard iets dikkers op doe.

Jorex

Berichten: 9960
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 20:04

@Myfairytale mijn ene wordt ook een rollade nu. 2 maal een 100 gram onderdeken en dan een 200 gram bovendeken. :')
Ik ga voor volgend seizoen een 300 grams winterdeken aanschaffen en een 200 grams onderdeken. Dan kan ik tot 600 opschalen. Maar nog belangrijker, dan heb ik voor 200 tot 400 gram twee verschillende mogelijkheden. Wat erg handig is met hun gevoeligheid voor schimmel in deze periode.