Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordjes

Berichten: 12067
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 20:07

De mijne staat onder 300 grams maar dat kwam omdat de 200 grams zeiknat was geworden door de regen van de afgelopen dagen. Laat deze maar op, hij verhaart flink op het moment. Kan eventueel nog een hals aan vast maar dat zie ik zaterdag wel.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 20:08

Cowgirl schreef:
[ [url=m/ZnDynZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit was 9 jaar geleden. De nacht tempraturen waren rond de -15. Bij de ingang van het weiland hebben we toen en halve baal voordroog/hooi(zo'n grote) neergekwakt en ik heb die dagen enorm blije en gezonde paarden gehad. In de ochtende lag er een laag sneeuw op de vacht. Tegen die isolatie kan geen deken op.

De haflinger was destijds 21 jaar.
De fjord krijgt wintervachten van 3,5 cm.


Gezonde paarden met een dikke wintervacht kunnen die paar dagen prima hebben.
Zorg voor genoeg hooi en water.


Mijn paard us wel gezond, maar heeft niet zo’n enorme berenvacht als een haf, fjord of tinker helaas. De huidige temperaturen gaan prima, maar met gevoelstemperatuur van -20, wordt het toch een ander verhaal.....

Dit is de huidige staat van de wintervacht van mijn paard. Dus toch de twijfel om er voor die paar dagen toch een deken op te leggen.
Afbeelding

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 20:14

-15 en vrijwel windstil is niet hetzelfde als -8 en windkracht 4, wat het hier in het zuidwesten gaat worden. Het tweede is veel kouder doordat de lucht in de vacht ververst gaat worden. -1 met natte sneeuw/ ijzel en windkracht 8, wat het hier eerst gaat worden, is als nog kouder. Kouder dus dan -15 en vrijwel windstil.

pillow
Berichten: 7846
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 20:15

De mijne heeft ook een prima vacht. Maar als het echt guur is of veel regent doe ik haar een 50 grams regendeken op. En als het echt zo koud wordt doe ik haar een 100 gram op. Ik ga altijd bij mezelf te rade als ik het met een dikke jas nog koud heb, doe ik het paard ook een jas aan.

Wildgirl

Berichten: 11679
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 20:18

Hier een jachtmodel (okt) geschoren paard onder 300 gram met hals staan. Daar komt zaterdag een 100 gram onderdeken bij.
Overdag buiten, in de nacht op stal maar wel een buitenstal.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 20:28

TS, Als je eerst eens kunt kijken hoe je pony erbij staat in de kou zou ik dat doen. Sommige pony's maken in hun wintervacht ook windharen aan, die zijn nog veel langer dan de gewone wintervacht en maken dat de storm niet echt tot de vacht komt. (Dat kon ik bij eentje goed zien, dat ondanks de wind alleen die buitenste haren bewogen maar de vacht zelf nauwelijks.) Dus volgens mij werkt dat aardig goed. Maar het is ook een plotselinge overgang en sommige paarden kunnen alweer aan de rui begonnen zijn. Dus iets om af te wegen.

Bij paarden die deels geschoren zijn of minder wintervacht hebben zou ik ze toch wel een dekentje gunnen hoor. En Marith_OV: bij die van jou kan ik me dat ook goed voorstellen. Het is allemaal wel heel pluizig maar toch meer voor de gewone winterkou en niet voor plotselinge oosterstormen.

gerlindie

Berichten: 4654
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 20:30

Mijn Fell pony en shets krijgen geen deken op.
Hebben superrijke vacht, en zelfs al zijn ze al flink aan het verharen, hebben ze nog genoeg haar over.
Ze kunnen hun schuilstal in, waar ze aan helemaal uit de wind staan, maar ik verwacht dat ze gewoon gras gaan staan eten.
Mijn 29-jarige houd ik een beetje in de gaten, maar ik verwacht geen problemen

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 20:40

Mijn ene ijslander heeft hals en buik geschoren, die staat onder een bucas power turnout high neck, die blijft om. Mijn merrie staat zonder regen maar heeft een prima vacht. Ze is wel wat mager op het moment dus zorgen voor veel voer, en ze krijgt voer bij. Maar ze gaan er vast goed doorheen komen. Op het stuk land waar ze staan hebben ze niet echt beschutting, maar verwacht geen problemen.

Myfairytale
Berichten: 5419
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 20:42

Jorex schreef:
@Myfairytale mijn ene wordt ook een rollade nu. 2 maal een 100 gram onderdeken en dan een 200 gram bovendeken. :')
Ik ga voor volgend seizoen een 300 grams winterdeken aanschaffen en een 200 grams onderdeken. Dan kan ik tot 600 opschalen. Maar nog belangrijker, dan heb ik voor 200 tot 400 gram twee verschillende mogelijkheden. Wat erg handig is met hun gevoeligheid voor schimmel in deze periode.


Gelukkig, ben ik niet de enige die (waarschijnlijk) dubbele dekens opgooit.
Eerst de dikke deken en misschien de nachten wel een extra deken.
Voelt gewoon beter voor mezelf, als ik zelf lekker bij de houtkachel zit of in mijn warme bed lig. :j
Maar ik hou ze goed in de gaten, zodat ik gauw op- of af kan schalen wanneer het nodig is.
En dus sowieso een schuilstal en onbeperkt hooi uit een overdekte ruif.

Katyatje

Berichten: 1866
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 20:50

Mijn ene paard staat lekker dik in zijn vacht en staat al jaren zonder deken. Die blijft dus komende week ook gewoon zonder staan. Wat extra hooi en komt helemaal goed.
De andere staat lekker ingepakt omdat die wat vetjes moet bijkweken. Dus die krijgt wel een extra laagje. Heb liever dat hij energie steekt in verdikken dan in zich warm houden.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 20:57

Janntjuh schreef:
Ik zit ook te twijfelen. Mijn paard staat de hele winter al ongeschoren onder een 150gr deken. Twijfel om ik nu een 200gr deken moet nemen (evt met hals) of 300gr. Of zou 300gr een overkill zijn?


Mijn pony heeft het nog niet warm gehad onder zijn 300g, ook ongeschoren. Ik doe deze deken alleen op als het onder nul wordt. Zal per paard verschillen, maar hier dus geen overkill!

Mirei
Berichten: 190
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:00

Misschien niet geheel eerlijk aangezien ik in Noorwegen woon maar mijn haflinger en Gelderse hebben tussen 0 graden en -10 een 200 Gr deken op wordt het kouder dan -10, zoals nu -27 dan 300 Gr deken op, de Gelderse met hals. Regendeken hebben ze op tussen 0 en +10

Paarden zijn beiden verhuisd vanuit Nederland naar een Noorwegen dus in die zin niet gewend.. en deze kiu is wel extreem..

mirim

Berichten: 4422
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:08

Mijn referentie is altijd hoe de paarden erbij staan.
Als je je paarden een beetje kent zie je al snel genoeg of ze het koud hebben of ( te ) warm.
Mijn paarden ( 18 en 20 jaar ) hebben een schuilstal en kunnen ten alle tijden schuilen tegen de wind.
Ze staan nu onder een 150 grams deken , als de temperaturen echt zo worden als ze zeggen , en ik zie en voel dat ze het koud hebben, gaan ze onder een dikkere deken eventueel met hals.

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:09

Mijn ongeschoren haflinger krijgt een 200 grams deken op, staat nu met een 100 grams.

Zebrastreep

Berichten: 9836
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:09

Ik begin mij ook wel zorgen te maken met name om mijn 21 jarige Fjord. Het is een hele harde pony met een dikke vacht en genoeg vet dus ik denk dat ze wel warm blijft. Alleen de wind komt weer net van de verkeerde kant helaas. Staleigenaren zijn bang voor sneeuwduinen...

Er is een kans dat er nog geëvacueerd gaat worden. Er zijn noodstallen aanwezig dus ik hoop dat we daar gebruik van gaan maken. Volgens de staleigenaren ( hebben ze vaker meegemaakt dit weer) kunnen ze prima tegen de kou alleen dus de sneeuwduinen kunnen een probleem gaan vormen... Mijn merrie struikelt nogal snel dus ben er nu wel een beetje ongerust op. Hopelijk kunnen ze de noodstallen gaan gebruiken.

Mijn 2,5 jarige weet ik ook niet zo goed wat ik daar mee moet. Daar is wel beschutting voor de oosterwind aan een groot gedeelte van de opfok. Deken is niet handig kent ze nog niet dus dat wordt al een drama. Denk dat ze daar wel blijven ze hebben een mooie kudde dus kunnen ook warmte bij elkaar zoeken. Nu geen spijt ervan dat ik de lange manen nog even heb laten zitten. Ze zal ze nu wel nodig hebben.

Maar mijn oudje gun ik wel eigenlijk een stal.... Liefst mee naar huis maar dat wordt het niet.

Emj_23
Berichten: 1212
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:11

Wij haalden vroeger de shetten binnen als het zo koud was. (Ergens een hele strenge winter in de jaren 90 in een onbeschut landschap) Maar dat lag volgens mij ook aan het feit dat in die hele strenge winter het grachtje bij het weiland dichtvroor en ze de benen namen.

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:14

Ik ben alle berichten een beetje verbaasd aan het lezen. De uitzonderingen daar gelaten, maar als paarden de hele winter al zonder deken staan en ze kunnen uit de wind staan met onbeperkt ruwvoer, waarom moet er dan nu alsnog een deken op?? Omdat het min 10 wordt? Omdat de gevoelstemperatuur lager ligt dan dat? Dit is niet de 1e winter in Nederland toch?

De mijne blijven dus zonder deken. Mocht ik zien dat ze ongemakkelijk worden, dan grijp ik uiteraard in, maar vooralsnog is dit totaal niet nodig. Als mijn Shet nog zou leven zou die een vreugde dansje doen. Die stikte de moord elke winter vanwege zijn dikke vacht en veel te hoge temperaturen.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:18

Estera schreef:
Omdat het min 10 wordt? Omdat de gevoelstemperatuur lager ligt dan dat? Dit is niet de 1e winter in Nederland toch?


Ik vraag me vooral af waarom je dat zo'n vreemde reden vindt? Het is toch logisch dat je bij veel kouder weer een nieuwe inschatting maakt? Ik heb de hele winter mijn Russische wintermuts niet nodig gehad - maar als het een stuk kouder wordt en ik ga naar buiten zet ik die wel op. En als ik nog zou kunnen paardrijden zou ik er ook een laagje bijop gooien. Want aanpassen aan de temperatuur is handig!

Is vast niet bij ieder paard nodig, want sommigen hebben echt een prima vacht, maar 'omdat het de rest van de winter ook niet koud is' vind ik niet echt overtuigend.

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:29

Shadow0 schreef:
Ik vraag me vooral af waarom je dat zo'n vreemde reden vindt? Het is toch logisch dat je bij veel kouder weer een nieuwe inschatting maakt? Ik heb de hele winter mijn Russische wintermuts niet nodig gehad - maar als het een stuk kouder wordt en ik ga naar buiten zet ik die wel op. En als ik nog zou kunnen paardrijden zou ik er ook een laagje bijop gooien. Want aanpassen aan de temperatuur is handig!

Is vast niet bij ieder paard nodig, want sommigen hebben echt een prima vacht, maar 'omdat het de rest van de winter ook niet koud is' vind ik niet echt overtuigend.


Paarden vergelijken met mensen gaat echt niet op. De temperaturen waar wij ons prettig bij voelen liggen veel hoger dan bij paarden.

Ik zeg nergens "omdat de rest van de winter ook niet koud is". Geen idee waar je dat vandaan haalt. Ik vraag me gewoon in alle oprechtheid af waar mensen zo bezorgd om raken. Als paard het koud heeft, dan ga je actie ondernemen, maar om nu al van te voren dekens op te gaan gooien, ja, daar heb ik mijn vraagtekens bij. En ik ben dan ook oprecht benieuwd of daar gegronde redenen voor zijn.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:33

Mijn shet krijgt echt nooit een deken op. Die heeft een heerlijk dikke vacht. Met de vorst zie je de witte bevroren haren op zn kont staan maar verder heerlijk warm. Afgelopen week blijft ze in de regen staan terwijl ze onder afdak kan staan en rolt ze gerust in de plassen dus die voelt zich prima

Mijn oudere pony betreft is een echt Arabier en daarbij koukleum. Bij jou valt hij nogal snel in dus ondanks dat hij dit jaar niet geschoren is heeft hij toch 200 grams deken op. Daar doe ik nu niks extra bij.

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:34

Ik zou ook zeker geen deken op doen hoor, als je pony's gewend zijn zonder deken en een lekker dikke vacht hebben. En inderdaad, je kan je pony's ook gewoon in de gaten houden. Je merkt snel genoeg dat ze het te koud hebben. Onbeperkt ruwvoer zou ik dan wel weer een must vinden, laat ze maar lekker eten om zichzelf warm te houden :D

Hier een haflinger van 30 met wel een deken, zij kan zich niet meer goed warmhouden, en een fjord van 11 met helaas ook een deken; ik heb hem 6 weken en zijn vorige baasje had hem geschoren. En dan onze shetlander, die heeft zo'n onwijs dikke vacht.. Geloof echt nooit dat hij het koud gaat hebben. Dus ja hier 2 van de 3 toch wel met deken maar als het niet nodig is (wat ik zo denk bij jouw verhaal) lekker zonder laten!

tamary

Berichten: 29233
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:39

Ze kunnen hier beschut staan en waterbak kan ik vorstvrij houden. Zal kijken naar wat stro om bij te voeren, blijven ze beter warm van (meer werk om te verteren = meer warmte) en verder maak ik mij niet zo'n zorgen.

Onali

Berichten: 18502
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:42

Estera schreef:
Ik ben alle berichten een beetje verbaasd aan het lezen. De uitzonderingen daar gelaten, maar als paarden de hele winter al zonder deken staan en ze kunnen uit de wind staan met onbeperkt ruwvoer, waarom moet er dan nu alsnog een deken op?? Omdat het min 10 wordt? Omdat de gevoelstemperatuur lager ligt dan dat? Dit is niet de 1e winter in Nederland toch?

De mijne blijven dus zonder deken. Mocht ik zien dat ze ongemakkelijk worden, dan grijp ik uiteraard in, maar vooralsnog is dit totaal niet nodig. Als mijn Shet nog zou leven zou die een vreugde dansje doen. Die stikte de moord elke winter vanwege zijn dikke vacht en veel te hoge temperaturen.



Ik vind die paniek ook echt hilarisch hoor.

Oh jee sneeuw en ijs. Jeetje mensen dit was normaal in Nederland 20 jaar geleden :+

Eventueel ruwvoer wat ophogen maar voor de rest zoeken ze het maar uit. Ze zijn ervoor gemaakt en hebben een bontjas.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:48

Ik denk, dat als je paard nu in zn blootje buiten staat, je er niet ineens een deken op moet gooien als het een paar dagen kouder wordt. Volgens mij gooi je dan zn lichaam redelijk in de war. En wat ga je doen als het na die dagen weer 2 graden boven 0 is, maar wel waait en regent? Trek je dan ineens die deken weer uit? Lijkt me ook niet lekker. Ik denk dat je dan beter helemaal niets op kan doen, of de hele winter wel.

Overigens staat de mijne binnen onder 300 gram hoor :+ maar die smelt anders _O-

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:00

Onali schreef:
Estera schreef:
Ik ben alle berichten een beetje verbaasd aan het lezen. De uitzonderingen daar gelaten, maar als paarden de hele winter al zonder deken staan en ze kunnen uit de wind staan met onbeperkt ruwvoer, waarom moet er dan nu alsnog een deken op?? Omdat het min 10 wordt? Omdat de gevoelstemperatuur lager ligt dan dat? Dit is niet de 1e winter in Nederland toch?

De mijne blijven dus zonder deken. Mocht ik zien dat ze ongemakkelijk worden, dan grijp ik uiteraard in, maar vooralsnog is dit totaal niet nodig. Als mijn Shet nog zou leven zou die een vreugde dansje doen. Die stikte de moord elke winter vanwege zijn dikke vacht en veel te hoge temperaturen.



Ik vind die paniek ook echt hilarisch hoor.

Oh jee sneeuw en ijs. Jeetje mensen dit was normaal in Nederland 20 jaar geleden :+

Eventueel ruwvoer wat ophogen maar voor de rest zoeken ze het maar uit. Ze zijn ervoor gemaakt en hebben een bontjas.


Ik snap jou ook Estera. Ik tikte uit nieuwsgierigheid dit topic aan en kijk ook op van de paniek.

Mijn paarden waren in blote billen. Totdat merrie spierbevangen raakte en op doktersadvies een dekentje op moest. Die liet gelijk alle haren vallen en ja nu durf ik die deken niet meer af te doen. En daarmee begint het gezeik zeg maar.

De Halflinger blijft als het aan mij ligt gewoon bloot. Hij verhaart ook al, maar in mijn beleving gaat hij dat straks wel weer wat vasthouden als het kouder wordt.