Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:07

Devic schreef:
Ik denk, dat als je paard nu in zn blootje buiten staat, je er niet ineens een deken op moet gooien als het een paar dagen kouder wordt. Volgens mij gooi je dan zn lichaam redelijk in de war. En wat ga je doen als het na die dagen weer 2 graden boven 0 is, maar wel waait en regent? Trek je dan ineens die deken weer uit? Lijkt me ook niet lekker. Ik denk dat je dan beter helemaal niets op kan doen, of de hele winter wel.

Overigens staat de mijne binnen onder 300 gram hoor :+ maar die smelt anders _O-


Waarom zou een lichaam wel helemaal in de war raken van een fleecegevoerd tot 100g regendeken, maar niet van de 10 graden boven nul, windstil zonder regen die we nu 2 dagen hebben?

En nee, 2 graden boven 0 met wind en regen is niet het moment om het deken weer uit te trekken, 5 graden onder nul met weinig wind overigens wel. Net iets boven het vriespunt met regen en wind is minimaal net zo koud als 15 graden zonder wind en waarschijnlijk kouder. 15 graden onder nul met flinke wind is dan weer gelijk of zelfs nog kouder en daarnaast een heftige temperatuursschommeling. Het scheelt 20 graden met de gemiddelde temperatuur van afgelopen dagen en ruim 25 graden met de maximum temperatuur.

Wij hebben hier 2 minishetten, een haflinger x fries en een groninger staan. Zeker de kruising is redelijk expressief en heeft de afgelopen weken meerdere malen bij lager uitgevallen temperaturen/nattere dagen laten merken dat hij het niet aangenaam vond dat hij zonder (ongevoerde!) Regendeken niet tof vond. Hij had duidelijk afwijkend gedrag ten opzichte van de dagen waarbij het weer vergelijkbaar was maar hij wel zijn deken aan had (4 dagen tot nu toe, ten opzichte van 4 dagen niet). Met deken gedroeg hij zich zoals hij dat met iets betere weersomstandigheden ook doet (dus nat en iets warmer, of droog en net zo koud), zonder was hij onrustig/klierig, sloperig en humeurig. Hij was niet happy.

De groninger gaf een stuk gematigder aan dat hij het niet tof vond, bij hem zie je dat aan zijn ogen en wat kribbiger op de kruising reageren.

De shetten hebben nog geen deken aan gehad. Zij krijgen ook slechts een fleecegevoerd deken op, voornamelijk tegen de wind. De andere 2 krijgen een 100 tot 200g deken op met de kou en met de regen en storm (windkracht 8) rond het vriespunt gewoon een fleecegevoerd/ongevoerde regendekens.

Een nauwelijks tot niet gevoerde regendeken zorgt er enkel voor dat de vacht niet een groot deel van zijn isolatie kwijt raakt. Isolatie is stilstaande lucht. Wind zorgt voor verversing van de lucht, regen zorgt voor het platdrukken van de haren en het open staan van de vacht. De combinatie wind en regen zorgt voor verversing van de lucht in de al plattere vacht en daarnaast nog afkoeling door verdamping van het vocht en de extra warmtegeleiding vanaf de huid die ook gemakkelijker door de verversende lucht meegenomen kan worden.

Een zeer dunne deken doet dus al heel veel, mits hij maar goed waterdicht is.

gerlindie

Berichten: 4654
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:10

Mizora schreef:
Devic schreef:
Ik denk, dat als je paard nu in zn blootje buiten staat, je er niet ineens een deken op moet gooien als het een paar dagen kouder wordt. Volgens mij gooi je dan zn lichaam redelijk in de war. En wat ga je doen als het na die dagen weer 2 graden boven 0 is, maar wel waait en regent? Trek je dan ineens die deken weer uit? Lijkt me ook niet lekker. Ik denk dat je dan beter helemaal niets op kan doen, of de hele winter wel.

Overigens staat de mijne binnen onder 300 gram hoor :+ maar die smelt anders _O-


Waarom zou een lichaam wel helemaal in de war raken van een fleecegevoerd tot 100g regendeken, maar niet van de 10 graden boven nul, windstil zonder regen die we nu 2 dagen hebben?

En nee, 2 graden boven 0 met wind en regen is niet het moment om het deken weer uit te trekken, 5 graden onder nul met weinig wind overigens wel. Net iets boven het vriespunt met regen en wind is minimaal net zo koud als 15 graden zonder wind en waarschijnlijk kouder. 15 graden onder nul met flinke wind is dan weer gelijk of zelfs nog kouder en daarnaast een heftige temperatuursschommeling. Het scheelt 20 graden met de gemiddelde temperatuur van afgelopen dagen en ruim 25 graden met de maximum temperatuur.

Wij hebben hier 2 minishetten, een haflinger x fries en een groninger staan. Zeker de kruising is redelijk expressief en heeft de afgelopen weken meerdere malen bij lager uitgevallen temperaturen/nattere dagen laten merken dat hij het niet aangenaam vond dat hij zonder (ongevoerde!) Regendeken niet tof vond. Hij had duidelijk afwijkend gedrag ten opzichte van de dagen waarbij het weer vergelijkbaar was maar hij wel zijn deken aan had (4 dagen tot nu toe, ten opzichte van 4 dagen niet). Met deken gedroeg hij zich zoals hij dat met iets betere weersomstandigheden ook doet (dus nat en iets warmer, of droog en net zo koud), zonder was hij onrustig/klierig, sloperig en humeurig. Hij was niet happy.

De groninger gaf een stuk gematigder aan dat hij het niet tof vond, bij hem zie je dat aan zijn ogen en wat kribbiger op de kruising reageren.

De shetten hebben nog geen deken aan gehad. Zij krijgen ook slechts een fleecegevoerd deken op, voornamelijk tegen de wind. De andere 2 krijgen een 100 tot 200g deken op met de kou en met de regen en storm (windkracht 8) rond het vriespunt gewoon een fleecegevoerd/ongevoerde regendekens.

Een nauwelijks tot niet gevoerde regendeken zorgt er enkel voor dat de vacht niet een groot deel van zijn isolatie kwijt raakt. Isolatie is stilstaande lucht. Wind zorgt voor verversing van de lucht, regen zorgt voor het platdrukken van de haren en het open staan van de vacht. De combinatie wind en regen zorgt voor verversing van de lucht in de al plattere vacht en daarnaast nog afkoeling door verdamping van het vocht en de extra warmtegeleiding vanaf de huid die ook gemakkelijker door de verversende lucht meegenomen kan worden.

Een zeer dunne deken doet dus al heel veel, mits hij maar goed waterdicht is.


Maar als ik mijn shetten hier zie met hun gigantische berenvacht, dan zie ik persoonlijk geen enkele reden om ze een deken op te leggen.
Ik houd in de gaten of ze het koud hebben, maar ik betrap ze een stuk vaker op zweten dan op kou.
Hebben jouw pony's dan niet zo'n ultra vacht als die van mij, dat je al van tevoren denkt een deken nodig te hebben?

Lindsey_99
Berichten: 2521
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:15

Hier twee ongeschoren shetten en die redden het prima. Mijn paard heeft massa genoeg, en een prima vacht. Met een zak extra hooi komt het helemaal goed, net als 2 jaar geleden toen het 10 graden voor. No problemo.
Geschoren paarden, ook deels, wel beschermen.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:18

Onali schreef:
Estera schreef:
Ik ben alle berichten een beetje verbaasd aan het lezen. De uitzonderingen daar gelaten, maar als paarden de hele winter al zonder deken staan en ze kunnen uit de wind staan met onbeperkt ruwvoer, waarom moet er dan nu alsnog een deken op?? Omdat het min 10 wordt? Omdat de gevoelstemperatuur lager ligt dan dat? Dit is niet de 1e winter in Nederland toch?

De mijne blijven dus zonder deken. Mocht ik zien dat ze ongemakkelijk worden, dan grijp ik uiteraard in, maar vooralsnog is dit totaal niet nodig. Als mijn Shet nog zou leven zou die een vreugde dansje doen. Die stikte de moord elke winter vanwege zijn dikke vacht en veel te hoge temperaturen.



Ik vind die paniek ook echt hilarisch hoor.

Oh jee sneeuw en ijs. Jeetje mensen dit was normaal in Nederland 20 jaar geleden :+

Eventueel ruwvoer wat ophogen maar voor de rest zoeken ze het maar uit. Ze zijn ervoor gemaakt en hebben een bontjas.


Oo, hier geen paniek hoor, maar arabierenfluf en die is niet te vergelijken met de koudbloeden vacht en de gemiddelde KWPNner heeft ook een veel betere vacht voor dit aankomende weer. Ik twijfel dus heel erg. Was het alleen -10 met sneeuw, dan had ik niks gedaan, maar die oostenwind kon wel eens funest zijn en op het moment dat ze nat is kan ik er ook niet zomaar meer een deken opgooien.

Voor mij is het het makkelijkste als er geen deken op hoeft, vind ik ideaal. Alleen heb ik niet een paard waarbij dat in alle omstandigheden kan. In de 8 jaar dat ik haar heb, heeft ze nog nooit zo lang zonder deken gestaan en ik vind dat al een hele prestatie :+ :D .

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:27

De shetten hoeven het niet per se, maar we zien toch dat ze het met for soort extreem weer wel degelijk comfortabel vinden. Vanaf een graad of 5 gaan ze bewust in de regen staan, ze zijn gewoon beer. Dus het gaat om 2-4 dagen dit jaar verwacht ik, en daarna weer de kast is. Vorig jaar hebben ze ze überhaupt niet aan gehad, het jaar daarvoor heeft er 1 onder dek gestaan, maar die had een week op de kliniek gestaan en had zijn hele buik geschoren gehad toen vanwege een kritieke darmontsteking.

Hij kreeg een dek met buikflap
Afbeelding

We hebben de shetten nu ruim 8 jaar, ze hebben met 1.5 1 winter onder dek gestaan (dezelfde fleecegevoerde deken als nu), en sindsdien, op het kliniekavontuur na, zijn het aantal dagen waarschijnlijk op 1, maar in ieder geval op 2 handen te tellen geweest. Maar die paar keer waren ze er wel blij mee.

Dit was 1 van die dagen, hij was er blij mee.
Afbeelding

Onali

Berichten: 18502
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:29

gerlindie schreef:
Mizora schreef:




De shetten hebben nog geen deken aan gehad. Zij krijgen ook slechts een fleecegevoerd deken op, voornamelijk tegen de wind.


Maar als ik mijn shetten hier zie met hun gigantische berenvacht, dan zie ik persoonlijk geen enkele reden om ze een deken op te leggen.
Ik houd in de gaten of ze het koud hebben, maar ik betrap ze een stuk vaker op zweten dan op kou.
Hebben jouw pony's dan niet zo'n ultra vacht als die van mij, dat je al van tevoren denkt een deken nodig te hebben?



Shetlanders kunnen ook tegen wind.
Op dat hele eiland zijn de bomen op 1 hand te tellen en regent het 90% van de tijd. Daarom zijn het van die beren.

Ze hebben van mij nu sinds dinsdag een ongevoerde regendeken opgehad omdat de ostheopaat vandaag kwam.
Kletsnatte pony's behandelen is dan niet zo lekker.
Voor de behandeling dekens eraf getrokken en ze gaan (als ze droog zijn) de kast weer in.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:30

Mizora ik geef die 2 graden met wind en regen maar als voorbeeld. Ik bedoel er mee aan te geven: wat is dan het moment om die deken weer uit te doen? Regen met een vieze koude wind vind ik soms kouder dan een windstille dag met vorst. Mij is altijd verteld dat een paard zich snel kan aanpassen.

Ik ben absoluut niet tegen dekens hoor, begrijp me niet verkeerd.

Sherivey
Berichten: 8755
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:31

Onali schreef:
Estera schreef:
Ik ben alle berichten een beetje verbaasd aan het lezen. De uitzonderingen daar gelaten, maar als paarden de hele winter al zonder deken staan en ze kunnen uit de wind staan met onbeperkt ruwvoer, waarom moet er dan nu alsnog een deken op?? Omdat het min 10 wordt? Omdat de gevoelstemperatuur lager ligt dan dat? Dit is niet de 1e winter in Nederland toch?

De mijne blijven dus zonder deken. Mocht ik zien dat ze ongemakkelijk worden, dan grijp ik uiteraard in, maar vooralsnog is dit totaal niet nodig. Als mijn Shet nog zou leven zou die een vreugde dansje doen. Die stikte de moord elke winter vanwege zijn dikke vacht en veel te hoge temperaturen.



Ik vind die paniek ook echt hilarisch hoor.

Oh jee sneeuw en ijs. Jeetje mensen dit was normaal in Nederland 20 jaar geleden :+

Eventueel ruwvoer wat ophogen maar voor de rest zoeken ze het maar uit. Ze zijn ervoor gemaakt en hebben een bontjas.

Mijn paard heeft die bontjas dus niet :=
Arabier met dun vachtje en valt snel af. Dus die krijgt het echt koud zonder deken

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:36

Estera schreef:
Ik vraag me gewoon in alle oprechtheid af waar mensen zo bezorgd om raken.


Als je je dat afvraagt, waarom wil je dan het overduidelijke antwoord niet horen? Het wordt koud, en mensen denken na over de voorbereiding.
Dat is echt ontzettend normaal, niet raar.

Het is prima om per paard vervolgens de inschatting te maken per paard, maar ik snap dus niet waarom je doet alsof het raar is om daar vooraf over na te denken.
Niemand hoeft van mij te besluiten een deken op te doen, dat is per paard. En ik ben er zeker van overtuigd dat er heel wat winterpony's met flinke vacht zijn die er prima doorheen kunnen. Maar daar ging het niet meer om. Jij doet of het raar is om die afweging te maken, en dat is het natuurlijk niet.

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:41

Ik twijfel nog maar ik denk dat ik mijn fjord een 100 grams op doe als het niet alleen bij sneeuw blijft. Er is weinig beschutting en ze heeft weinig vetjes. Ze is overigens totaal niet blij met dekens maar afgelopen week stond ze toch rillend en doorweekt in de wei (er was helaas wel iets mis gegaan waardoor ze eventjes geen ruwvoer hadden, dat helpt ook niet mee..). Ik ben vooral bang dat ik niet naar stal kan als er veel sneeuw ligt. Te warm zal ze het echt niet krijgen met een dun dekentje en min 10, maar ik zal mezelf voor m'n kop slaan als ze het koud heeft en ik het niet zie..

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:44

Ik heb de Orscana dekensensor en hou het zo in de gaten.

Mijn paard is geschoren (wel een wat soberder ras, maar geen koudbloed) begin november en staat sindsdien onder 100 gram en neigt eerder naar te heet dan te koud daaronder, volgens de sensor dus. Ik doe haar hals vanaf zaterdag wel op, en ga ook over naar de 200 grams en check dan zondag of ik haar goed, te dun of te dik heb ingepakt.

Evt kan ik opschalen naar 600 grams ofzo. Maar sinds ik de sensor heb, ben ik haar onder veel dunnere dekens gaan zetten. We pakken ze echt eerder te dik dan te dun in.

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:47

Tuurlijk kunnen paarden met wintervacht wel een sneeuwstorm aan zonder deken om. Maar toen ik mijn fjord, die 9 jaar lang een wild paard in een natuurgebied was, voor het eerst in haar leven bij extreem weer een regendeken omdeed, was ze echt verbaasd en blij verrast. Dit was een gehard en zeer robuust paard, maar ze kon de luxe van een regendeken echt wel waarderen. Dat bleek duidelijk aan haar gedrag met en zonder deken. Zodra het weer droog werd, was ze het ook zat en moest dat ding weer af.

Gebruik je gezonde verstand, niet teveel vasthouden aan bepaalde ideeeën over wat zogenaamd 'natuurlijk' is en kijken naar je paard. Overigens heb ik nooit meer dan 200 grams op en meestal max 100 grams.

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:57

Shadow0 schreef:
Estera schreef:
Ik vraag me gewoon in alle oprechtheid af waar mensen zo bezorgd om raken.


Als je je dat afvraagt, waarom wil je dan het overduidelijke antwoord niet horen? Het wordt koud, en mensen denken na over de voorbereiding.
Dat is echt ontzettend normaal, niet raar.

Het is prima om per paard vervolgens de inschatting te maken per paard, maar ik snap dus niet waarom je doet alsof het raar is om daar vooraf over na te denken.
Niemand hoeft van mij te besluiten een deken op te doen, dat is per paard. En ik ben er zeker van overtuigd dat er heel wat winterpony's met flinke vacht zijn die er prima doorheen kunnen. Maar daar ging het niet meer om. Jij doet of het raar is om die afweging te maken, en dat is het natuurlijk niet.


Jij leest duidelijk iets anders dan wat ik schrijf. Ik noem niemand raar en ik zou het het waarderen als je me daar dus dan ook niet van beticht.

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 23:20

Hier gaat mn geschoren onder 400 gram, staat nu warm onder 200. Ongeschoren Fries 1 onder 200 en ongeschoren Fries 2 onder 50. Fries 1 rijd ik ook dus zit beduidend dunner in het haar dan 2z verder gaan ze buiten voor zover het kan en ze willen. Ze gaan netjes aan de draad staan als ze naar binnen willen en daar ga ik dan ook zeker naar luisteren. Ben niet zo bang voor die kou. Je merkt het snel genoeg als ze het naar vinden

Sherivey
Berichten: 8755
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 23:23

Horseloverl schreef:
Hier gaat mn geschoren onder 400 gram, staat nu warm onder 200. Ongeschoren Fries 1 onder 200 en ongeschoren Fries 2 onder 50. Fries 1 rijd ik ook dus zit beduidend dunner in het haar dan 2z verder gaan ze buiten voor zover het kan en ze willen. Ze gaan netjes aan de draad staan als ze naar binnen willen en daar ga ik dan ook zeker naar luisteren. Ben niet zo bang voor die kou. Je merkt het snel genoeg als ze het naar vinden

Dat is alleen iets lastiger als je ze in pension hebt staan en niet zelf het management in handen hebt.

Gaan hier op vaste tijden naar buiten en binnen met zn allen en krijgen hun voer van de staleigenaar.

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 23:23

Heb op dit moment 1 drachtige merrie, al sinds Okt 2020 een ongevoerde regen-deken op. 1 merrie staat zonder deken. De drachtige merrie krijgt een 200gr deken op. de andere merie krijgt een 0gr deken op.

Matheno

Berichten: 7957
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 23:28

Niet nodig.

Gewoon zorgen dat ze onbeperkt ruwvoer hebben om het kacheltje te laten branden, en een plek om overdekt / beschut te staan. Anders lopen ze maar even wat harder, worden ze ook warm van.

Hier op Bokt staat een topic van iemand die naar Lapland is verhuisd. Daar kan het wel -40 worden. Paard staat gewoon zonder deken.

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 23:30

Supersnelle antwoorden. Heel erg dank!
Vooral de uitleg van Mizora vind ik erg handig.

Ik denk zelf ook dat de wind vnl het probleem zal zijn. En zal een windbreker bij knollie opdoen.

Goed in de gaten houden òf en wanneer het nodig is kan niet echt constant aangezien de pony 5 km verderop staat. Dus ik zal hem zaterdag na de les zijn deken opdoen en dan (wellicht) op zondag mij door de sneeuw duinen heenploegen om hem eens te monsteren.
Of niet, aangezien het dan dus héééél koud is. En ik een watje.
(Ik zie het trouwens alweer gebeuren dat heel NL zich helemaal in een overspannenheid werkt en dat we dan -2, en een half centimetertje sneeuw in Limburg krijgen. Maar goed).

Hij heeft andere jaren sneeuw buien ook goed doorstaan met idd een laagje sneeuw op zijn wollige rug en billen, maar het gaat me nu vnl om de snijdende wind.
Als het idd -2 wordt, 5 mm sneeuw, dan haal ik zondag lekker de deken er weer af.

Ook vertrouw ik erop dat de stalhouder extra voert, maar pony is, net als ik, een watje, en staat altijd als laatste te kanen. Iets met ‘het l*lletje van de groep’ zijn en zo. Lief, maar niet zo veel haar op zijn tanden.

Matheno

Berichten: 7957
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 23:31

Volgens de voorspellingen krijgt Limburg juist deze keer alleen regen. ;-)

Hutcherson

Berichten: 7434
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 23:34

Denk dat ik die van mij goed in de gaten ga houden. Staat nu - 5 gepland. Ze hebben een plek om te schuilen waar ik ook hooinetten ophang. Denk dat ik de koude dagen gewoon daar voer. Maar hen kennende gaan ze gewoon buiten staan slapen.
Mocht er 1 gaan rillen dan is die deken zo in de aanslag. Alleen zitten ze beiden gezond in de vacht en hebben geen deken om gehad tot nu toe.

Piekosjj

Berichten: 5477
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 23:34

Ik zou het even afwachten hoe het weer zich veranderd. Vaak zie je met zulke extreme voorspellingen, dat het uiteindelijk helemaal niet zo koud word. Hier zou het vorig weekend -20 worden wat best wel extreem is voor onze locatie, maar uiteindelijk werd het 'maar' -12/-13 in de voorspelling, -15 op de thermometer.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 23:46

de ijslander krijg niks, de ene draver en arab ook niet (die claimen de inloopstal wel) de andere arab wel een gevoerde deken (die kan mentaal weinig aan), de haf (want verhaart al) en de oude draver ook (rommelige vacht door ppid) en de andere draver ook (is zo dom dat hij de slechtst mogelijke plek opzoekt en dan kijkt alsof ie doodgaat)

moonsparkle
Berichten: 21778
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 23:54

Ik ga onder een dubbele deken en elektrische deken tot de ellende voorbij is

Daihyo

Berichten: 88099
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 00:02

Mijn haflinger (geschoren in oktober) heeft een 300gr om. Dat is voor hem genoeg.
Mijn paintveulen heeft een teddyvacht, maar vooral pluis én is al aan het verharen. Staat gewoon zonder deken, maar ik ga de komende dagen wel even oefenen met deken op en af doen en laat de deken op stal liggen voor het geval dat.... is een 150gr gevoerde deken. Waterdicht. Dat is de enige die ik in haar maat heb en lijkt me voor dit weer prima als het nodig is :j
Ik hoop van niet, maar beter voorbereid zijn en niet nodig dan andersom.

Beiden staan overigens 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt ruwvoer. Dus ik ga er vanuit dat het wel mee gaat vallen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 00:05

moonsparkle schreef:
Ik ga onder een dubbele deken en elektrische deken tot de ellende voorbij is


Dat dus :+. Slaapkamer op het oosten, boerderij uit 1907.... Isolatie hoefde toen nog niet. De slaapkamer is nu al 7 graden :brr: