Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Texas02

Berichten: 4727
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 00:22

Mijn Draver staat sinds een paar weken met een deken. Hij heeft wel een behoorlijk dikke wintervacht, maar hij is niet te warm met deken. Ik had hem eerst de 0 grams regendeken op, volgens mij is het echt een fabel dat dit juist niet goed is want hij was heerlijk warm. En nu heeft hij sinds vorige week de 200 grams deken op. Mocht het echt -10 of erger worden, krijgt hij de 300 grams op.

Ania

Berichten: 6107
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 00:24

ik lees even mee, zit met hetzelfde als velen hier

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 00:29

Arabesk schreef:
moonsparkle schreef:
Ik ga onder een dubbele deken en elektrische deken tot de ellende voorbij is


Dat dus :+. Slaapkamer op het oosten, boerderij uit 1907.... Isolatie hoefde toen nog niet. De slaapkamer is nu al 7 graden :brr:


Yep. Hier ook. Zowel het idee van Moonsparkle als de oude koude boerderij. Ik vind mezelf nu al zielig ;-)

De paarden gooi ik hier een dunne deken op in de koudste nachten. Staan normaal gesproken zonder, hooguit een nachtje regendeken als het echt urenlang nonstop blijft hozen. Maar het wordt echt 15-20 graden kouder ineens. Dat vind ik wel een erg groot verschil.

tamary

Berichten: 29231
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 00:31

Arabesk schreef:
moonsparkle schreef:
Ik ga onder een dubbele deken en elektrische deken tot de ellende voorbij is


Dat dus :+. Slaapkamer op het oosten, boerderij uit 1907.... Isolatie hoefde toen nog niet. De slaapkamer is nu al 7 graden :brr:

In een andere kamer slapen?

Lindsey_99
Berichten: 2521
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 00:32

Arabesk schreef:
moonsparkle schreef:
Ik ga onder een dubbele deken en elektrische deken tot de ellende voorbij is


Dat dus :+. Slaapkamer op het oosten, boerderij uit 1907.... Isolatie hoefde toen nog niet. De slaapkamer is nu al 7 graden :brr:


Koelkast open laten, dan koelt het in elk geval niet verder af... :D
Hier staat Satan ook aan. Heerlijk, een warm bed.

Anastasia24

Berichten: 2728
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 00:37

Wij gaan morgen even twee waterdichte dekens halen met 200 gr en een hals. Shetlander en Haflinger zijn niet geschoren maar vind het toch echt te gek met -10. Hij heeft nog nooit geen deken opgehad(Nu even een oude regendeken omgedaan om te wennen). Qua haren plat geloof ik zelf redelijk in, haren liggen toch altijd plat bij mijn paarden met een deken om dus gelijk de 200gr erin.
Gelukkig hebben ze hier ook 2 schuilstallen. Lekker de hooinetten volstouwen en dan moeten ze het wel overleven denk ik zo. :o

Amber_anne

Berichten: 6952
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 00:59

Ik heb ook zitten twijfelen, nou staat ze 24/7 op het land zonder schuilstal

Ze heeft vorige winter een deken opgehad en heeft toen in stal gerold en is met haar been onder de buiksingel gekomen en heeft de deken aan gort getrokken. Toen heeft de stal eigenaar dit gehoord en de deken zo goed als kon gerepareerd. Nu ben ik wel huiverig om haar een deken op te doen. Ze staat een half uur fietsen dus kan ook niet even snel heen en weer om te kijken

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 01:17

Bij mij staan ze nu al jaren zonder. De jongste heeft zelfs nog nooit een deken opgehad. Ik heb ze wel nog ergens liggen, mocht het toch nodig zijn, maar ver wacht het niet.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 02:09

Onze paarden hebben jaren zonder deken gestaan.

Voor 3 heb ik gekozen dit jaar wel weer dekens op te doen en die staan dus al even onder dekens. Had voor alle 3 een goede reden om were dekens te gebruiken. Zijn alle 3 quarters 14, 22 en 28. Verder gezond, 24/7 samen buiten, beschutting, schuilstal, onbeperkt hooi en 3x daags bijgevoerd.

Mn new forest (23) en shet ( ong 25 ) staan wel zonder. Die krijgen geen dekens op. Hun vacht functioneert prima en het zijn slechts enkele dagen dat het onder 0 gaat zakken. Dat lijkt koud, maar is het voor hun, mits gezond en goede omstandigheden, niet.

Als je twijfelt moet je het per moment aan kijken. Ik zou geen 0gram opleggen tegen de kou, maar ook niet opeens een hele zware. Maar de kwaliteit van de deken gaat ook meetellen qua ventilatie.

Het laatste wat je wilt, is dat je paard gaat zweten onder dekens met dit weer.

Bedenk ook goed of je het voor hun doet, of voor je eigen gevoel. Ik heb nog nooit paarden zien omvallen vanwege wat sternge winter dagen.
Hier vinden ze sneeuw juist leuk en rollen dan aan 1 stuk door. En ze slapen net zo makkelijk op bevroren grond. Waar ze dus de keus hebben om binnen schoon, droog etc te liggen.

Die met dekens verharen ook al flink, maar het hoort er ook een beetje bij, dus maak me daar niet te druk om. Geschoren zou ik wel opletten en een dikke deken of onderdeken erbij.

Mando

Berichten: 15724
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 08:07

Die van mij staat nu onder 200 maar morgen gaat de 300 op.
Dit ivm de koude wind in het noorden.
Als er 30cm sneeuw komt kunnen we niet even naar stal om meer op te doen.
Hij is geschoren en ze zullen met de sneeuw echt de paddock wel in gaan.

Getup

Berichten: 8333
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 08:17

Eens met Superpony !

Kou is in principe geen ramp, toch? -6, maar het gaat aanvoelen als -20 ? In Nederland :') .

Voor degene die 24/24 buiten staan en geen goede beschutting hebben zou ik er misschien een dekentje opleggen. Genoeg ruwvoer en water kijken. Verder is kou en droog geen probleem :)

Al vind ik heþ eerlijk gezegd niet kunnen, s winters buiten staan zonder schuilstal, vooral bij nat en vochtig weer :o

Hier in de Ardennen en Eifel staan alle jonkies en buitenpaarden ook gewoon zonder deken.
Laatst bijgewerkt door Getup op 05-02-21 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Berichten: 16898
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 08:19

9 jaar geleden toen we haar net hadden we -22. We hadden haar net en was gewend om 24/7 buiten te staan zonder deken/beschutting. Bij ons kwam ze met de nacht op stal.
Ze had een enorme teddy vacht.

Ondertussen scheren wij dr omdat ze een mega vacht heeft en slecht haar warmte kwijt kan. Ze ondervind er echt hinder van.
Maar ook andere jaren hebben we wel koude vorstperiodes gehad (gevoel -18) maar dr nooit dikker gehad dan 200 gram. Ze voelde altijd gewoon lekker onder dr deken.
Hooguit dat ik dr hals eraan doe (doen we eigenlijk ook nooit) en verder kijk ik hoe ze onder haar deken voelt. Dan kan ik er altijd nog een dikkere liner onder doen.
Buiten hebben ze een schuilstal, krijgen onbeperkt hooi (met de nacht op stal, wel buitenstallen)

Skessa_
Berichten: 10698
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 08:24

Laatst een filmpje gezien van bucas dat te dikke dekens helemaal niet goed zijn voor een paard.
Ze hebben een hele andere gevoelstemperatuur dan wij.
Als je er te dikke dekens op gooit dan kost het je paard alleen maar (onnodige) energie om die warmte weer kwijt te kunnen.

kiki1976

Berichten: 16898
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 08:29

Skessa_ schreef:
Laatst een filmpje gezien van bucas dat te dikke dekens helemaal niet goed zijn voor een paard.
Ze hebben een hele andere gevoelstemperatuur dan wij.
Als je er te dikke dekens op gooit dan kost het je paard alleen maar (onnodige) energie om die warmte weer kwijt te kunnen.

Ik vind dat ook link om te beweren vanuit Bucas.
Ja er staan paarden idd onder te dikke dekens naar mijn mening (bv zowat alleen maar op stal en onder 400/500 gram ongeschoren) maar aan de andere kant, hoe voelt het paard onder de deken?
Als een paard het onder die aantal grams goed doet, lekker eronder voelt is het toch prima?
Kijk het is een ander verhaal als ze eronder staan te zweten of te warm onder voelen.

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 08:39

Hier geen dekens. Ze zijn niet geschoren en hebben afgezien van een zweetdeken nog nooit een deken opgehad. Ik ga straks wel extra vlas in de stal gooien en ik geef ze extra hooi. Als ze beide in de stal gaan staan staan ze uit de wind en warmt de stal op.

Die van mij vinden kou altijd wel fijn heb ik het idee. Dat vinden ze iig fijner dan regen en wind

Onali

Berichten: 18502
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:18

Getup schreef:
Al vind ik heþ eerlijk gezegd niet kunnen, s winters buiten staan zonder schuilstal, vooral bij nat en vochtig weer :o



Ze staan hier enkel in de zomer in de schuilstal om te vluchten voor beestjes.
Rest van het jaar word er niet omgekeken naar de schuilstal.

Kidde
Berichten: 3475
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:21

Anastasia24 schreef:
Wij gaan morgen even twee waterdichte dekens halen met 200 gr en een hals. Shetlander en Haflinger zijn niet geschoren maar vind het toch echt te gek met -10. Hij heeft nog nooit geen deken opgehad(Nu even een oude regendeken omgedaan om te wennen). Qua haren plat geloof ik zelf redelijk in, haren liggen toch altijd plat bij mijn paarden met een deken om dus gelijk de 200gr erin.
Gelukkig hebben ze hier ook 2 schuilstallen. Lekker de hooinetten volstouwen en dan moeten ze het wel overleven denk ik zo. :o

Een ongeschoren shetlander en haflinger plotseling 200 gram op doen vind ik persoonlijk dan weer te gek. Een paar jaar terug was het hier ook gevoelstemperatuur -15 en de shetlanders hebben dat prima doorstaan. Zeker als ze een schuilstal hebben en extra hooi kunnen die van jouw dat prima aan. In Oostenrijk zie ik de haflingers hoog in de bergen ook altijd zonder deken staan en daar is het ook behoorlijk koud en winderig op zijn tijd.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:32

Onze IJslanders en de pensionshetten krijgen geen deken op. Genoeg vacht erop, die hebben geen last van de kou. Het is ook veel gezonder voor de huid om geen deken over een wintervacht te leggen. Vrieskou is verder veel minder vervelend voor ze dan regenkou, al gooi ik met langdurige regen ook alleen de echt oude knarren een fleecegevoerd regendekentje op. Of ik zet die tijdelijk op stal.

Wat belangrijk is qua dealen met de kou is dat de kachel kan blijven branden en dat kost meer brandstof met koud weer. Ruwvoergift flink ophogen dus. Pony's met wintervacht hoeven geen deken op met min 15, tenzij ze te dun zijn of niet gezond. Ook als ze flink geschoren zijn (meer dan 1/3 van de totale vacht) is een deken wel nodig.

AnneliesHem

Berichten: 55
Geregistreerd: 31-03-20
Woonplaats: Niezijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:33

Mijn koudbloed fluff staaf zonder deken. Ze staat 24/7 buiten, met schuilstal. Ik hoop maar dat ze daar lekker in gaat.


Afbeelding


Ik maak me er beetje zorgen om, maar zij (in eerdere vorstperiode) helemaal niet _/-\o_

Kijk goed naar je paard, er is geen duidelijk wel of niet voor.

xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:00

Ik twijfel ook heel erg. Ik heb een warmbloed paard, staat al de hele winter zonder deken. Hij heeft een mooie dichte wintervacht, maar wel heel kort. Als je van een paar meter afstand naar hem kijkt zie je amper dat het een wintervacht is. Hij staat op een pensionstal op een half uur rijden. Ze staan buiten van ong 9/10 tot 15u, zonder beschutting en zonder ruwvoer. Het gaat mij vooral om zondag en maandag, als het koud is, hard waait én het veel gaat sneeuwen. Die dagen daarna wordt er geen sneeuw voorspelt, dan red hij het volgens mij prima. Maar voor zondag en maandag twijfel ik heel erg of ik op zijn vacht moet vertrouwen of dat ik hem toch even help met een goede waterdichte regendeken

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:32

Het ook vooral de combinatie van alles. Koud, wind én een bodem die niet echt uitnodigt tot een rondje lekker warm rennen. (of dat zelfs gevaarlijk maakt)

Dus ook mijn 25 jarige met buffelvacht en keurig klein speklaagje krijgt vermoedelijk een deken op de komende dagen. Ze staan aan huis dus ik kan per dagdeel bekijken wat nodig is.

Deken op, deken af heb ik helemaal geen probleem mee. Ik zie zoals mizora zegt het verschil ook niet. Die vacht gaat echt niet ineens uitvallen.

(was het maar waar, dan pastte ik dat zeker toe om in maart van die stomme vacht af te komen)

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:58

Als je paard een goede vacht heeft, schuilmogelijkhdeid en genoeg ruwvoer ter beschikking heeft juist geen deken op doen, je drukt de haren plat en ze zullen hun werk niet meer correct kunnen doen. Hier staan ze met een echte -15 (dus niet slechts gevoelstemperatuur) gewoon rustig buiten zonder deken. De geschoren paarden staan pas als het onder -10 gaat onder 300 à 400 gr daarvoor 200 - 250 gr, wel altijd in lagen, nooit één enkele deken. Goed gevoede dieren hebben het echt veel minder snel koud dan mensen denken. Pas als het een ziek of bejaard dier betreft ga je echt nadenken, maar zo'n dier laat je imo ook niet in de blubber en de regen en wind staan maar gewoon lekker warm op stal. (Geen enkel dier hoort in de blubber trouwens)

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:02

Jaren terug hebben we een sneeuw en koude periode gehad met nachten van -15 en meer, die van mij heeft altijd zonder deken gestaan in die tijd. Als ze kunnen schuilen voor de wind, voldoende ruwvoer hebben en een gezonden vacht is dat geen probleem.

Gooi je er regelmatig een deken op of heb je je paard geschoren, ja dan ontkom je er niet aan.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:11

Mijn paarden hebben in het stuk ze nu staan geen schuilstal, wat ze wel hebben is een bomenrand aan de noord en oostkant van waar ze staan. Ook is het land bij ons op hun stuk droog, zandgrond en ik denk dat het 30 m hoog ligt (bovenop de heuvel). Mijn merrie is voor de zomer eigenlijk perfect op gewicht, maar voor de winter was slank. Hebben we eigenlijk bewust gedaan omdat ze een vergroeiing heeft in haar rug en niet te veel gewicht moet meedragen. Ze heeft wel een mega vacht (ijslander) die altijd goed isoleert. Ik heb ook geen deken met vulling liggen voor haar. Ik ga zondag eens kijken hoe ze de wind en de sneeuw trekt. Als ze het koud heeft, krijgt ze een amigo wug met eronder een fleece aan, maar ik verwacht niet dat ze het nodig gaat hebben. En uiteraard krijgt ze onbeperkt voer zolang dat nodig is.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:15

Mijne, paard en 2 shets krijgen geen deken op, maar die krijgen en onbeperkt ruwvoer en hebben een goede schuilstal uit de wind.
Die van paard is in een hele grote loods, haar kudde bestaat uit stuk of 10 paarden en ze hebben daar ruimte zat.
Shets hebben ook een schuilstal, wel op hun stuk maar ingangen uit de wind. Eventueel als de pension eigenaar dat nodig acht kan hij ze ook op stal zetten. Dat deed hij ook met mijn oude dame van 27 met cushing als het koud en winderig was. Die stond dan heerlijk dik in het stro.