4 jarige merrie graaft enorme gaten in paddock, help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:06

Tja dat het verveling is weet ik bijna wel zeker. Jou als eigenaar iets duidelijk willen maken zo komt die van mij tenminste op mij over als hij weer eens de Duitser uit loopt te hangen...

En ik heb 2 hc gras voor een paard en een pony, maar met nat weer zijn ze toch ook tot de bak gedoemd en met een paar dagen kan ik de kuilen ook weer dicht harken. Sterker nog die kleine gaat ook doodleuk mee doen en dan vind ik dus een groot gat met een kleintje er naast, simultaan Duitsers heb ik dan.

En ik vind het vreselijk want hij verveelt zich dan dusdanig of is het er gewoon zo niet mee eens dat hij op het zand staat (winter periode dus rustig maand en langer) en als dit dus te lang duurt, hij ook maagproblemen krijgt. Om over het vele zand wat hij binnen krijgt nog maar te zwijgen, ik gooi er echt vele kilo's aan vlozaad in, want als de dood voor zandkoliek.

Als ik dus niet de rest van het jaar weidegang had kunnen bieden en hij zijn maatje niet had gehad, had ik simpelweg niet het juiste baasje voor hem geweest.

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 15:07

herous schreef:
ik heb ook niet super veel grond, zou ook veel liever wat meer hebben. Maar dankzij bokt ben ik hier toch gaan nadenken over hoe ik mijn ruimte beter kan benutten. Ondertussen begint mijn plekje steeds meer een echte PP te worden.

Zoals hier eerder al aangehaald - en dit zijn echt goede tips - breek je paddocks open en maak er een pad rond en plant hier en daar wat bomen, struiken, kruiden. Eventueel kan je diagonaal nog een track maken met in het midden een open ruimte of cirkel. Leg wat boomstammen en banden neer, voerplekken op meerdere plaatsen .... en je hebt al snel een veel leukere omgeving voor je paarden.

Waarom blijf je hardnekking vasthouden aan die vierkante postzegel per paard? Sta open voor vernieuwing en lees je hier over in. Er is zo veel te winnen, voor je paarden en voor jezelf.


Ik blijf me niet hardnekkig vasthouden aan paddocks. Als ik niet open sta voor nieuwe ideeën moet ik geen bericht posten op bokt. Ik vraag dan ook om tips. Deze lees ik en ik ga kijken wat ik hier mee kan doen. Het moet bij mij thuis ook allemaal te realiseren zijn toch?

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:08

Jor1988 schreef:
[
Dan bevind jij je in een hele bevoorrechte positie!

klopt, besef ik me.
Maar dat heb ik ook niet mijn hele paardenleven gehad.
Toch nooit mijn paard op 20x15 gestald.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:09

GDG schreef:
Grote paddock met meerdere 'obstakels' erin. Dus vakjes afzetten met struiken erin zodat niet in één blik de hele paddock te zien is en de andere paarden makkelijk van haar weg kunnen. Ook op veel plekken hooi aanbieden.

Aanvulling: plus beschutting, waaronder een plek waar het zicht aan de weg onttrokken wordt


Ik zie je steeds de verdediging inschieten en reageren op berichten die jij negatief opvat, ik zou het interessanter vinden als je juist op concrete tips in zou gaan. Zou je eens in kunnen gaan op o.a. mijn bericht daarover?

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:10

Wat leuk, je paard heeft een hobby!
Graven uit verveling ... kennen paarden verveling? Meestal geeft hun lichaam aan te moeten bewegen of eten, anders werkt het hele systeem niet goed. Verveling is een mensenwoord... pijn en ongemak is meer een reden die bij paarden passend is vermoed ik.

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 15:12

GDG schreef:
GDG schreef:
Grote paddock met meerdere 'obstakels' erin. Dus vakjes afzetten met struiken erin zodat niet in één blik de hele paddock te zien is en de andere paarden makkelijk van haar weg kunnen. Ook op veel plekken hooi aanbieden.

Aanvulling: plus beschutting, waaronder een plek waar het zicht aan de weg onttrokken wordt


Ik zie je steeds de verdediging inschieten en reageren op berichten die jij negatief opvat, ik zou het interessanter vinden als je juist op concrete tips in zou gaan. Zou je eens in kunnen gaan op o.a. mijn bericht daarover?


Ik heb al een aantal keer aangegeven dat ik heel blij ben met de tips die ik krijg en dat ik hier zeker ook iets mee ga doen. Dat ik het waardeer. Dus zo ook jouw bericht.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:13

Wat een overdreven reacties weer hier.

De meeste paarden staan in pension het grootste deel van de dag op 9m2, namelijk hun stal. Wat dat betreft heeft TS het voorlopig prima voor elkaar. Paarden krijgen goed te eten, buitenlucht etc. Oké, er valt nog wat te verbeteren, maar ze vraagt toch ook om tips?

Van de ruimte die ze heeft kan ze een hele spannende mini-paddock-paradise maken voor de paarden en wellicht lukt het haar om ze in de toekomst allemaal samen te zetten. Zou geweldig zijn toch?

Maar om nu te zeggen dat ze haar paarden maar moet verkopen of in pension moet zetten... Daar wordt niemand beter van.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:13

Misschien kun je iets met verrijkingsobjecten doen? Hooi ergens uit moeten vissen, appeltjes in een kuip met een laagje water, licht autobandje met een beugelriem om een paal hangen, als het weer wat warmer is een ijsblok met worteltjes erin, een (niet-giftig) boomstammetje of een pion..
4 jaar is nog jong dus spelen is heel belangrijk.

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 15:14

josien_m_ schreef:
Wat leuk, je paard heeft een hobby!
Graven uit verveling ... kennen paarden verveling? Meestal geeft hun lichaam aan te moeten bewegen of eten, anders werkt het hele systeem niet goed. Verveling is een mensenwoord... pijn en ongemak is meer een reden die bij paarden passend is vermoed ik.


Heb om deze reden ook de dierarts naar haar laten kijken. En de osteopaat heeft haar ook al behandeld. Zeker omdat er toen door de da ook een maagzweer geconstateerd werd.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:15

Hier staan alleen de paarden met een blessure zo krap. Zo n jong paard verveelt ze enorm. Logisch, dan gaan ze andere dingen verzinnen.

Nu kun je natuurlijk maatregelen nemen dat ze niet meer kan graven, maar dan kun je best wel eens tegen andere gedragingen gaan aanlopen die ze dan verzint. Eigenlijk symptoom bestrijding. Ik bedoel het echt niet vervelend en dat je andere paarden er opzich rustig bij staan zegt helaas niet zo veel. Ik zou zelf dan ook ze gewoon bij elkaar zetten.

Ik zelf zou mijn paard ook aan huis kunnen houden in principe, maar ik heb dan net een rijbak aan ruimte, ik gun haar meer dan dat en meer vriendjes die ik haar thuis kan bieden. Dus staat ze op pension in een kudde. Als je zelf niet kan voorzien in dagelijkse behoeftes van haar, kun je haar ook op pension zetten, dan hebben je overige paarden ook meer ruimte. En mocht je dan ooit een weiland weten te regelen kun je weer proberen haar maar huis te halen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:15

Jor1988 schreef:
GDG schreef:
Ik zie je steeds de verdediging inschieten en reageren op berichten die jij negatief opvat, ik zou het interessanter vinden als je juist op concrete tips in zou gaan. Zou je eens in kunnen gaan op o.a. mijn bericht daarover?


Ik heb al een aantal keer aangegeven dat ik heel blij ben met de tips die ik krijg en dat ik hier zeker ook iets mee ga doen. Dat ik het waardeer. Dus zo ook jouw bericht.

Ik lees dat je mensen bedankt, maar echt erop ingaan doe je niet, dat mis ik. Het staat je uiteraard vrij om dat niet te doen en meer woorden te gebruiken voor de berichten die je niet waardeert, maar erg leuk is dat niet voor mensen die met je meedenken.

Net als de vraag van pmarena, of je niet meer stukken kan toevoegen aan je paddocks (stal/pad/erf). Als je daar op ingaat kun je leuk meedenken.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:16

O, ik zeg niet dat het een medisch probleem is, meer dat ze een oplossing gevonden heeft die haar uitdaagt: graven!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:18

Jor1988 schreef:
Ik geraak niet zo makkelijk aan wilgen takken. Had al een oproepje op mijn facebook gezet maar helaas geen reactie.

Kijk even op MP, ik zie zo al door heel het land wilgentakken aangeboden worden. En zet er dan zelf een stuk of wat in de grond, dan kun je voortaan je eigen voorraad wilgentakken verzorgen, dat is zo leuk!

aandreaa
Berichten: 43
Geregistreerd: 07-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:20

Als ze eenmaal graven en het is geen mineralen issue heb je een uitdaging

Kun je niet een stukje aan je paddock toevoegen van een verharde oprit, of ze toegang geven tot de stal. Zodat ze wat te ontdekken heeft, in en uit kan lopen, natuurlijk zonder iets te slopen
En regelmatig van paddock wisselen zodat ze andere buren heeft.
Boomstam in de paddock leggen?
Alles voor wat afleiding...
Laatst bijgewerkt door aandreaa op 09-03-21 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:20

_Nelleke_ schreef:
Wat een overdreven reacties weer hier.

De meeste paarden staan in pension het grootste deel van de dag op 9m2, namelijk hun stal. Wat dat betreft heeft TS het voorlopig prima voor elkaar. Paarden krijgen goed te eten, buitenlucht etc. Oké, er valt nog wat te verbeteren, maar ze vraagt toch ook om tips?

Van de ruimte die ze heeft kan ze een hele spannende mini-paddock-paradise maken voor de paarden en wellicht lukt het haar om ze in de toekomst allemaal samen te zetten. Zou geweldig zijn toch?

Maar om nu te zeggen dat ze haar paarden maar moet verkopen of in pension moet zetten... Daar wordt niemand beter van.

Dat de meeste paarden zo staan is tegenwoordig tijd ook niet meer goed te praten. We leven niet meer in 1980.
Al moet ik zeggen dat ik sinds de jaren 80 paardrijd en heb gereden waar paarden buiten stonden en ik nog nooit van stands had gehoord...dus ook dat kan.
En die norm heb ik me altijd aangehouden.

Bij zulke kleine stukjes zou ik, zoals eerder al aangegeven, minstens van 2 paddocks 1 maken en er 2 samen zetten.
Dan hebben ze meer ruimte voor beweging en elkaar.

Fjord_Pip

Berichten: 52
Geregistreerd: 14-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:22

Ik heb even meegelezen, en mijn jaarlingerfjord (mei word ze 2 jaar) doet dit op haar nieuwe plekje ook. Ze staat buiten, heeft 3 speelmaatjes een speelbal die ze ook pakt wanneer ze gecorrigeerd word wanneer we zien dat ze gaten graaft.

Verveling lijkt me bij haar ook niet de reden... dit deed ze op haar andere plekje nooit terwijl ze daar juist vaak alleen stond en s'avonds vanaf 19:00 uur tot 09:00uur/11:00 uur op stal.

Dus ik zit ook een beetje met m'n handen in het haar wat het dan kan zijn.

Echter is het verschil wel het volgende; voorheen ging ik elke dag naar haar, en nu met mijn zwangerschap (inmiddels 3 weken geleden bevallen) kom ik er nog maar 1 keer in de week. Ik nam haar op de vorige stal altijd mee om te poetsen en 1 keer in de week gingen we wandelen. Maar daar had ze dus geen speelmaatje omdat de eigenaresse van dat paard haar er nooit bij zette.

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 15:23

_Nelleke_ schreef:
Wat een overdreven reacties weer hier.

De meeste paarden staan in pension het grootste deel van de dag op 9m2, namelijk hun stal. Wat dat betreft heeft TS het voorlopig prima voor elkaar. Paarden krijgen goed te eten, buitenlucht etc. Oké, er valt nog wat te verbeteren, maar ze vraagt toch ook om tips?

Van de ruimte die ze heeft kan ze een hele spannende mini-paddock-paradise maken voor de paarden en wellicht lukt het haar om ze in de toekomst allemaal samen te zetten. Zou geweldig zijn toch?

Maar om nu te zeggen dat ze haar paarden maar moet verkopen of in pension moet zetten... Daar wordt niemand beter van.


Helemaal mee eens, dankjewel!

Kreeg in dit topic ook de tip om bij Femke Dolle eens te kijken. En dat ga ik zeker ook doen!

Maar nee ik ga hiervoor mijn fijne paard niet verkopen haha.

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 15:25

GDG schreef:
Jor1988 schreef:
Ik geraak niet zo makkelijk aan wilgen takken. Had al een oproepje op mijn facebook gezet maar helaas geen reactie.

Kijk even op MP, ik zie zo al door heel het land wilgentakken aangeboden worden. En zet er dan zelf een stuk of wat in de grond, dan kun je voortaan je eigen voorraad wilgentakken verzorgen, dat is zo leuk!


Bedankt voor de tip. Ik zal eens gaan kijken :)

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 15:28

Fjord_Pip schreef:
Ik heb even meegelezen, en mijn jaarlingerfjord (mei word ze 2 jaar) doet dit op haar nieuwe plekje ook. Ze staat buiten, heeft 3 speelmaatjes een speelbal die ze ook pakt wanneer ze gecorrigeerd word wanneer we zien dat ze gaten graaft.

Verveling lijkt me bij haar ook niet de reden... dit deed ze op haar andere plekje nooit terwijl ze daar juist vaak alleen stond en s'avonds vanaf 19:00 uur tot 09:00uur/11:00 uur op stal.

Dus ik zit ook een beetje met m'n handen in het haar wat het dan kan zijn.

Echter is het verschil wel het volgende; voorheen ging ik elke dag naar haar, en nu met mijn zwangerschap (inmiddels 3 weken geleden bevallen) kom ik er nog maar 1 keer in de week. Ik nam haar op de vorige stal altijd mee om te poetsen en 1 keer in de week gingen we wandelen. Maar daar had ze dus geen speelmaatje omdat de eigenaresse van dat paard haar er nooit bij zette.


Lastig is dit he. Lees even mee zou ik zeggen :)

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:28

1 van onze ruinen maakte ook enorme kuilen in zijn jongere jaren, inmiddels is hij 20 en blijft bij wat oppervlakkig geschraap, de kuilen die hij maakte waren ook met gemak knie diep. Op de wei deed hij het ook terwijl hij met meerdere stond. Ook een merrie gehad, maakte geen kuilen maar mepte ook overal op los. Heeft dit zeker gedaan tot ze een jaar of 14 was, toen merkte ik ook dat ze met de hengstigheid makkelijker werd en daar minder mee bezig was, dus de genoemde tip of het hormonaal kan zijn is zo gek nog niet, zeker gezien de leeftijd van je paard.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:30

Aan iedereen die vind dat TS haar paarden moet verkopen en vind dat ze het zelf allemaal beter doen:

Op zich is iemand helpen en meedenken constructiever dan iemand anders een slecht gevoel aanpraten en jezelf ophemelen. Dat zegt meer over jouzelf dan over de TS. Iemand inspireren is niet: IK doe het beter en JIJ doet het slecht dus IK ben de enige die recht heeft op paarden en JIJ moet ze maar verkopen of pension zetten.

Iedereen hier is gek op zijn of haar paard en probeert er het beste van te maken met de middelen die er zijn. Dus het zou fijn zijn dat iedereen die van mening is het beter te doen dan de TS alle eigen ervaring inzet als inspiratie voor anderen zonder iemand anders naar beneden te halen. :)

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:31

Jor1988 schreef:
En we gaan weer samen spannen om negatief te antwoorden op mijn topic.

Jullie hebben beide wel een enorm stuk land natuurlijk? En alle top voorzieningen voor jullie paarden? Bij jullie gaat natuurlijk ook nooit iets mis of verkeerd?


Nee, hier ook geen enorm stuk land. En nul voorzieningen behalve een goed hek en een inloopstal. Ik maal niet om luxe voor mijzelf of een bak ;) . Wel een looppad om het perceel van nog geen halve hectare heen, met daartussen nog een pad, en de hooizakken op diverse plekken hangend. Ze scharrelen altijd rond of trekken een sprintje als ze fris zijn. Het geeft zoveel meerwaarde als je ziet dat je paarden zich beter vermaken, ontspannen zijn, meer bewegen, een sprintje trekken, spelen of elkaar uit de weg kunnen gaan.
Een paddock van 15 x 20 is echt te klein voor een jong paard, die wil rennen, de energie kwijt kunnen, scharrelen, spelen.
Om een goede PP-achtige inrichting te maken zijn er een paar basisvoorwaarden van belang anders wordt het een teleurstelling.
Bij 4 paarden is het wel zaak minimaal 4 voerplekken te hanteren, of 3 als er twee goed met elkaar overweg kunnen. Dat mogen bakken zijn maar ook gewoon zakken die ergens hangen. Bij minder voerplekken gaat dat gedonder geven als ze elkaar minder goed liggen. Ook de schuilstal moet ingericht zijn op elkaar uit de weg kunnen gaan; 1 deur is dan geen goede oplossing; dat moeten er dan 2 worden, of een heel brede opening. Het pad minimaal 4 meter breed zodat ze elkaar ruim kunnen passeren. Zelfs in de winterperiode kunnen ze tussendoor een uurtje of zo grazen op de binnenweides binnen de tracks; dat vinden ze heerlijk en zo blijven ze veel meer tevreden.

Overigens groef mijn paard op een vorige stalling waar ik even stond wel naar klonten leem in de paddock; hij groef ze perfect op, en likte ze. Dat kwam door de voordroog die hij niet verdroeg. Op hooi was het gedrag snel over.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 09-03-21 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:32

@nelleke
Ik heb even de zoekfunctie in dit topic gebruikt met het zoekwoord "verkopen".
Vraagje? Wie zegt dat ts moet verkopen?

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:32

Het is lastig, er zijn paarden die het geestelijk niet goed doen in een dergelijke situatie.
Maar ook paarden die het juist alleen goed doen op een paddock of klein koppel... zo'n portret heb ik, die dus elke keer 'weilandtraining' kreeg :') Maar die bleek ook een medische oorzaak en allergie te hebben waardoor hij het dus wel goed doet op een paddock. Dus je zal echt naar je paard moeten kijken en of je hem/haar houdt op de juiste manier die bij dat betreffende paard past.

Wat verder in mij op kwam; heb je een keer bloed laten trekken? Soms kunnen ze ook door tekorten gaan graven of bij de rijkere grond te komen en dit op te likken bij bepaalde tekorten zie je dit.

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 15:33

meggiemeg schreef:
1 van onze ruinen maakte ook enorme kuilen in zijn jongere jaren, inmiddels is hij 20 en blijft bij wat oppervlakkig geschraap, de kuilen die hij maakte waren ook met gemak knie diep. Op de wei deed hij het ook terwijl hij met meerdere stond. Ook een merrie gehad, maakte geen kuilen maar mepte ook overal op los. Heeft dit zeker gedaan tot ze een jaar of 14 was, toen merkte ik ook dat ze met de hengstigheid makkelijker werd en daar minder mee bezig was, dus de genoemde tip of het hormonaal kan zijn is zo gek nog niet, zeker gezien de leeftijd van je paard.


Ik zal het eens met mijn dierenarts overleggen. Bedankt.