4 jarige merrie graaft enorme gaten in paddock, help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:51

Wat doet ze precies? Misschien kan je daar wel op aansturen in het najaar, dus als het je lukt met extra land haar toch op de wei samen met een maatje zetten en als het weer slechter weer wordt, haar met datzelfde maatje ook op de paddock introduceren. Als je nu 4 paddocks hebt kan je er ook 2x2 paddocks van maken.

Vind het zonde als een paard wordt bestempeld als 'kan niet met andere paarden', terwijl paarden kuddedieren zijn en dus bij uitstek met andere paarden horen te lopen. Alleen je moet dat soms wel een beetje managen. Uiteindelijk heb ik nog nooit een paard gezien die niet met andere kan.

@edit, ik zie al dat je antwoord hebt gegeven haha. Slaat ze of dreigt ze? Hebben ze hooi in de paddock? Is dit altijd of alleen als ze hengstig is? Slaat ze een ander paard het licht uit de ogen of is het eenmalig?

Sanet

Berichten: 7951
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: 4 jarige merrie graaft enorme gaten in paddock, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:54

Met 20x40 hebben ze toch genoeg plek om uit de voeten te kunnen komen. Op minimaal 3 plekken hooi aanbieden en dan houden ze elkaar lekker bezig.
Ik bedoelde mijn opmerking helemaal niet negatief overigens...

Graaft ze trouwens richting zwarte aarde of leem? Dan zou je ook nog kunnen denken aan een mineralen te kort?

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:57

Jeetje wat een onaardige reacties staan hierboven.. -O-

Sanet schreef:
Graaft ze trouwens richting zwarte aarde of leem? Dan zou je ook nog kunnen denken aan een mineralen te kort?


Dit wilde ik ook zeggen TS. Mijn merrie groef toen ik haar net had ook bijna naar China. Ik heb toen een liksteen in haar box gehangen en die had ze letterlijk in een paar weken schoon op. Daarna nooit meer gegraven en inmiddels doet ze al dik een jaar met de tweede steen..

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:57

Jor1988 schreef:
Wauw wat ontzettend jammer dat er ook zo negatief gereageerd wordt zeg. De paddock is 15 bij 20, kan ik niet echt een postzegel noemen maar nee het is ook geen hectare weiland. Ik vraag hier om tips en niet om negatief beoordeeld te worden op hoe ik mijn paarden heb staan. Als de andere 3 niet graven zullen ze niet zo'n heel slecht leven hebben. Ik vraag me alleen af hoe ik het zou kunnen verhelpen. Ik ben heel blij met de reacties die ik krijg natuurlijk, maar we willen onze paarden allemaal op 10 hectare grond kunnen zetten, maar dat is helaas niet altijd mogelijk. Bij mij kunnen ze inderdaad naar buiten en staan ze niet 24/7 op stal. Ze hebben heel de dag hooi en kunnen elkaar zien en aanraken. Ook krijgen ze kwaliteitsvoer en hooi. Hebben elke dag beweging en aandacht. Had ik het geld, dan had ik me zeker een landhuis gekocht met hectares grond. Ik vraag me af hoe jullie jullie paarden dan houden? Jullie hebben natuurlijk allemaal een enorm stuk land ter beschikking met allemaal vriendjes die er bij staan.


Ook een kleine ruimte kun je goed indelen, zodat ze het hele jaar rond samen kunnen lopen.

Een 4 jarige is gewoon een jong paard. Dat mensen er al op rijden zegt niks. 4 is jong en wil spelen, rennen, gek doen.

Ze hoeven niet per se 24/7 buiten te lopen of op 10ha, dat is onzin. Wij hebben ook geen 10ha en toch 5 paarden 24/7 samen lopen.
Het vraagt een investering, maar wij hebben bijv zanpad en 3 zand lig plekken en de bak open. Ze lopen om 3 kleinere weides heen en nog tussen de weides door. Daar bieden we dan hooi aan.

Door het hooi op diverse plekken aan te bieden zijn ze in beweging.

Maar we hebben ook onderling weinig gedoe. We hebben met een ander paard erbij weleens gedoe gehad op ene vierkante paddock en dan drijven ze elkaar ene hoek in, kkunnen ze niet allemaal bij het hooi etc.

Omdat ze bij ons altijd weg kunnen van elkaar, heb je veel minder gedoe. Met de gladheid moesten we wel even hun leefruimte verkleinen en zijn ze dat na een paar dagen ook zat. Ondanks dus nog steeds de mogelijkheid tot wat lopen en samen staan.

Wij hebben ook een poel en een heuvel, waar ze echt gek op zijn. En dus echt geen 10ha.

Naast het bewegen is het ook goed voor de mentale gezondheid.

Je zou kunnen zeggen; Ik maak 1 wei in het midden om te snacken. Wij hebben ook niet genoeg gras voor 5 paarden hele jaar. Maar ze kunnen we van vroeg in de zomer tot begin winter elke dag even grazen.
Dan er omheen een pad.

Kijk eens bij Femke Dohle of Ukkie's paradise op facebook voor inspiratie.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:58

Ik ga idd met mijn voorgangers mee; verveling.

Mijn bijrijdpaard (een 6 jarige kwpn ruin) staat normaal samen met zijn ponyvriendje. dan is er niks aan de hand. Zodra de pony een paar dagen weg is (was laatst een weekje op vakantie bv) spit ie heel zn weiland om. Stress heeft ie absoluut niet in zn eentje. Heeft ook gewoon nog buren, maar daar heeft ie niks mee. hij verveelde zich gewoon. Zodra zn vriend terug was was het weer klaar.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:03

Overigens, als ze nu naar andere paarden slaat, is dat iets wat weer terug moet wennen. Paarden kiezen elkaar niet uit. Wij zetten ze bij elkaar.
Onze ruintjes stonden naast een paard dat door de tralies vloog, maar die van ons reageerde daar niet op. Toen de rust er op stal naast elkaar was, buiten naast elkaar gezet. En een stap verder bij elkaar gezet. Dat ging goed en daarna kon het paard ook bij andere paarden.

The key is echt dat je van je vierlant af moet. Paarden moeten echt kunnen kiezen en van elkaar weg kunnen. Dat kan echt al heel simpel. Heb vorige week nog een stuk pad erbij gemaakt. Paar palen erin, isolatoren, koord en je hebt een pad.

Ik heb nu zelf 3x een niet sociaal paard erbij gehad en dat is nooit leuk. Maar introduceren is belangrijk. Toch merk ik dat naast elkaar staan, nog niks zegt over bij elkaar staan. Dan moeten ze toch even opnieuw kennismaken en gaan ze in elkaars ruimte komen.

Maar bij voldoende plek om weg te kunnen, voldoende plekken hooi, krijg je snel meer rust. En zoals mijn ene merrie blijft een bitch. Ze is verder lief, maar gewoon heel duidelijk.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:06

Ik zou alle paddocks samenvoegen en er een tracksysteem van maken met flink wat voederplekken. Dan kunnen ze elkaar ook goed ontlopen als ze even niet willen spelen.

Andere oplossingen zijn er simpelweg niet! Eigenlijk mag je nog blij zijn dat het alleen maar gaten graven is, zat paarden die gaan weven of luchtzuigen in zo'n situatie!

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 13:09

Bedankt voor de de laatste reacties. Gewoon normale reacties met tips! Daar heb ik iets aan en ga ik zeker iets mee doen.

Helaas slaat ze wel om te slaan.... dat is dus de reden waarom ik haar alleen heb staan.

Liksteen hangt ook aan haar bak waar het hooi in zit. Nu zou ik inderdaad nog een ander plekje kunnen maken met een hooinet bijvoorbeed.

Haar hooibak staat aan het begin van de paddock en de automatische waterbak aan het einde. Dus sowieso moet ze een beetje heen en weer lopen om van het ene naar het andere te gaan.

Een speelbal heb ik trouwens ook nog liggen en zou ik er ook eens bij kunnen leggen. Dan is ze hopelijk geen Messi want dan ligt die bal al snel in een andere paddock haha.

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Re: 4 jarige merrie graaft enorme gaten in paddock, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 13:11

Geen 1 van mijn paarden heeft een stalgebrek. (gelukkig)

Mijn pony's heb ik nu 9 jaar, de ruin 6 jaar en deze merrie nu nog geen jaar.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 4 jarige merrie graaft enorme gaten in paddock, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:16

Heb je weleens geprobeerd ze in een andere volgorde te zetten? Dus ander maatje naast haar?

Als ze echt zo gericht trapt, is het ook verstandig om eens verder te kijken. Ze komt uit opfok, dus zou paarden taal moeten spreken.

Er hoort echt wat taal vooraf te gaan aan gericht slaan. Ik zie de paarden samen lopen en ook als ze elkaar terecht wijzen, gaat dat heel anders dan gelijk slaan. En dan is mijn merrie echt een bitch. En haar moeder heeft ook een duidelijke grens.
( de mannen zijn dan de banketstaaf uiteraard )

Ik zou dan echt aan iets hormonaals denken, wat ook op te lossen is.

Maar geloof me, dat als paarden van elkaar weg kunnen, zij ook waarschijnlijk stopt met gericht uithalen. Een vierkante paddock heeft hoeken en ze kunnen geen kant op.
Als de ruimte variabel is, gaat dat opgesloten gevoel al weg. Wanneer haar slaan geen effect meer heeft, zal dat ook minderen.
Mits het dus niet een hormonaal of fysiek probleem is.

Wel zonder ijzers natuurlijk en als er veel te eten is beginnen.

Ik had 2x een dusdanig niet sociaal paard dat we ook steeds weer een draad dicht gooide voor de nacht als we er geen zicht op hadden.

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Re: 4 jarige merrie graaft enorme gaten in paddock, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 13:22

Bedankt voor je normale en fijne reactie @superpony

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:25

Mijn 5-jarige staat in een kudde met 8 merries en ruinen. In een ruime paddock, en zie het resultaat:

Afbeelding
Haar ruinen vriend Grosso probeert te ontsnappen en mijn merrie staat op de uitkijk... :D

Het kan verveling zijn. Monkey see monkey do. Mineralentekort kan ook. Ik snap de reacties best, maar het is niet waar TS om vraagt.

TS: dit gedrag krijg je er helaas niet meer uit. Wat je wel kan doen is kijken of je wat speeltjes kan verzamelen en haar toch mentaal wat meer kan gaan bezig houden. Uiteindelijk is een paddock niet zoals het gaat in de natuur, en is een wei beter, maar die opties zijn er soms gewoon niet.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:27

Jor1988 schreef:
Bedankt voor je normale en fijne reactie @superpony


Weet je wat ook ene optie kan zijn om te beginnen?

Een pad om de andere paarden heen eerst. Dus de anderen wel samen en voor haar een pad er omheen.

Voor die andere kan je evt al wat variatie in de paddock aanbrengen. Stapelen met banden is leuk. Paarden gaan echt graag omhoog.

Wat boomstammen richting een voerplek etc. Ze gaan dan echt bezig en bij losse dingen kan je steeds variatie aanbrengen.

Maar ik zou echt wel een keer verder kijken naar haar hormonen. Stel dat dat het is, kan ze zoveel rust krijgen als dat in orde is en wel bij de rest. Geeft jou ook weer rust.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:31

Gimme_Joy schreef:
Mijn 5-jarige staat in een kudde met 8 merries en ruinen. In een ruime paddock, en zie het resultaat:

[ [url=m/TbRUgR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Haar ruinen vriend Grosso probeert te ontsnappen en mijn merrie staat op de uitkijk... :D

Het kan verveling zijn. Monkey see monkey do. Mineralentekort kan ook. Ik snap de reacties best, maar het is niet waar TS om vraagt.

TS: dit gedrag krijg je er helaas niet meer uit. Wat je wel kan doen is kijken of je wat speeltjes kan verzamelen en haar toch mentaal wat meer kan gaan bezig houden. Uiteindelijk is een paddock niet zoals het gaat in de natuur, en is een wei beter, maar die opties zijn er soms gewoon niet.


Dat is echt niet waar.

Ten eerste is een wei niet per se beter, want gras is veel te eenzijdig en zou een paard in de natuur nooit non stop eten.

Dat graven doen paarden echt wel uit verveling. Dan staan ze misschien samen, maar er is behalve eten en een vriendje verder niks. Dat noemen we buitenstallen.

Er is zoveel te verzinnen om heel eenvoudig paarden bezig te houden en uit te dagen. Dat zie je ook gelijk terug aan het gedrag.
Er is gelukkig steeds meer ontwikkeling en mensen zoals Femke Dohle verzinnen ook steeds wat nieuws en delen die tips. En die heeft minder ruimte dan de meeste paarden houders.

Mijn 4 jarige hengst stond ook te graven. Vooral bij regen, want hij was niet gewend buiten te staan. De rest stond naast hem.
Hij is gecastreerd en heeft er tot bijna het einde bij in gelopen. Nooit meer staan graven.

Ik zou er ook niet vrolijk van worden. Kuilen zijn veel te gevaarlijk.

Overigens vraagt TS er wel degelijk om. Er is een probleem, TS vraagt en krijgt reactie. Wat moet je dan zeggen? Maakt niet uit, lekker laten graven, zand eten, daarna hun nek breken in de kuil?
Als je geen antwoorden wil, moet je geen vragen stellen.

Meeste mensen hier weten dus uit ervaring dat het vaak wel verveling is. En zoals ik zei; gericht slaan, kan hormonaal of pijn zijn.
Laatst bijgewerkt door superpony op 09-03-21 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:32

Mijn 5 jarige merrie doet dit ook, of ze nou in de wei of paddock staat, alleen of samen, met of zonder hooi of gras. Met speelbal of zonder speelbal. Overal doet ze het. Ik heb me er maar bij neergelegd. Sommige paarden zijn nou eenmaal zo. :j

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:34

Grote paddock met meerdere 'obstakels' erin. Dus vakjes afzetten met struiken erin zodat niet in één blik de hele paddock te zien is en de andere paarden makkelijk van haar weg kunnen. Ook op veel plekken hooi aanbieden.

Haar in een track om de andere paarden heen zou ook nog kunnen, maar dan mist ze nog steeds het echte sociale contact.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:38

GDG schreef:
Grote paddock met meerdere 'obstakels' erin. Dus vakjes afzetten met struiken erin zodat niet in één blik de hele paddock te zien is en de andere paarden makkelijk van haar weg kunnen. Ook op veel plekken hooi aanbieden.

Haar in een track om de andere paarden heen zou ook nog kunnen, maar dan mist ze nog steeds het echte sociale contact.


Bedoelde om te laten wennen dat ze overal bij elk ander paard kan zijn, contact kan maken eigenlijk.

Beschutting is ook belangrijk TS. Er zijn paarden, die echt chagerijnig worden van regen. Mijn dame; bitch staat als eerste te schuilen bij regen.

Suzanne F.

Berichten: 49225
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:41

Niks aan te doen. Sommige paarden graven gewoon. Bij mij ook degene die samen met vriendjes liepen en allerlei speeltjes hadden. Dan nog was graven interessanter. Is niet altijd een reden voor. Ze doen het omdat ze het leuk vinden en omdat het kan.

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 13:42

Ik ben oprecht blij dat ik nu gewoon fijne reacties krijg. Ook van mensen die hetzelfde probleem hebben als ik.

Bokt is er om elkaar te kunnen helpen en informeren. Niet om elkaar af te kraken.

@Gimme_Joy zo diep graaft die van mij ook. Gelukkig hebben we een bobcat zodat ik het niet allemaal handmatig dicht hoef te gooien.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:47

superpony schreef:
GDG schreef:
Grote paddock met meerdere 'obstakels' erin. Dus vakjes afzetten met struiken erin zodat niet in één blik de hele paddock te zien is en de andere paarden makkelijk van haar weg kunnen. Ook op veel plekken hooi aanbieden.

Haar in een track om de andere paarden heen zou ook nog kunnen, maar dan mist ze nog steeds het echte sociale contact.


Bedoelde om te laten wennen dat ze overal bij elk ander paard kan zijn, contact kan maken eigenlijk.

Beschutting is ook belangrijk TS. Er zijn paarden, die echt chagerijnig worden van regen. Mijn dame; bitch staat als eerste te schuilen bij regen.

Dat wilde ik ook nog noemen inderdaad. Liefst ook een plek waar het zicht op de straat onttrokken wordt omdat ze schijnbaar zo prikkelgevoelig is.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:54

Nouja, "niks aan te doen" doet natuurlijk geen recht aan een paard dat zich stierlijk staat te vervelen op 15x20 meter :(:)

Heb je echt niet meer buitenruimte voor je paarden dan 4 paddockjes van elk 15x20 meter....?

Geen bak ofzo, of dat je de stal en stuk erf er nog bij kan trekken of iets anders er bij kan trekken om de leefruimte voor de paarden een stuk minder geestdodend te maken...?

Hoe groot is het stuk van de 4 paddockjes samen dan? Zo'n 30x40 meter? Of 15x 80 meter?

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:56

Sizzle schreef:
Als de paddock 15x20 is dan kun je toch met gemak 2 paddocks samen voegen?
Dan heb je 40x30 voor 2 paarden samen en op die ruimte kun je ook goed een rondje stoeien en dollen (nee dat gaat niet echt op 15x20).

precies dit.
15x20 kan een paard niks op, ja graven }>
Gooi het open en ze kunnen wel wat en samen klooien en knuffelen.

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Re: 4 jarige merrie graaft enorme gaten in paddock, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 13:59

En we gaan weer samen spannen om negatief te antwoorden op mijn topic.

Jullie hebben beide wel een enorm stuk land natuurlijk? En alle top voorzieningen voor jullie paarden? Bij jullie gaat natuurlijk ook nooit iets mis of verkeerd?

@pmarena en @duoPenotti

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: 4 jarige merrie graaft enorme gaten in paddock, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:03

Waarom wil je niet horen dat je paard zich verveeld?

Mijn paarden vervelen zich ook op dr paddock. Gelukkig hebben ze wel vriendjes. Ze hebben onbeperkt ruwvoer. Maar graven ook. Kan niet wachten op de zomer en de weide...

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:04

Jor1988 schreef:
En we gaan weer samen spannen om negatief te antwoorden op mijn topic.

Jullie hebben beide wel een enorm stuk land natuurlijk? En alle top voorzieningen voor jullie paarden? Bij jullie gaat natuurlijk ook nooit iets mis of verkeerd?

@pmarena en @duoPenotti


Niet horen wat je graag wilt horen is niet hetzelfde als negatief doen natuurlijk. En stampvoeten om die reden is misschien niet de ideale oplossing TS..