4 jarige merrie graaft enorme gaten in paddock, help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:07

Sommige vinden graven gewoon leuk hoor. Wij hebben hier ook zo eentje staan. Voor ons de uitdaging om iets te bieden wat NOG leuker is.
Is er niet iemand bij je in de buurt die net de wilgen geknot heeft? Gooi maar eens een flinke berg takken in je paddock, kunnen ze heerlijk druk mee zijn. wat het hier ook goed doet is het hooikussen trouwens. Blijkbaar is het leuker om hooi door hele kleine gaatjes naar buiten te gaan staan pulken dan gewoon je kop in de hooibak hangen en doorvreten.

Edit: nog even de link voor je opgezocht naar dat hooikussen waar ze hier helemaal gek mee zijn: https://purehorse.nl/product/little-bit ... ooikussen/
Niet goedkoop, maar ze houden 'm heel (da's echt een compliment voor het produkt want ik heb echt lompe spelers), geen slijtage aan de tanden, en blijkbaar blijft 'ie leuk. Ik heb 'm nu een jaar of 2 denk ik.
Laatst bijgewerkt door Eatshay op 09-03-21 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:10

Jor1988 schreef:
En we gaan weer samen spannen om negatief te antwoorden op mijn topic.

Jullie hebben beide wel een enorm stuk land natuurlijk? En alle top voorzieningen voor jullie paarden? Bij jullie gaat natuurlijk ook nooit iets mis of verkeerd?

@pmarena en @duoPenotti

Niet voor het één of ander, maar niemand verplicht je natuurlijk om vier paarden te houden op een te kleine oppervlakte. :)

het dier verveeld zich. Dat is duidelijk. Je kan leren leven met het gedrag of je kan dit specifieke paard een omgeving bieden waar ze die nood niet voelt. :) Door haar bv ergens te zetten waar ze wel kan lopen en spelen. Dan heb je ineens ook meer plaats om de andere drie samen te laten lopen op een grotere oppervlakte. :)

15x 20 vind ik wel degelijk een postzegel. :o Dat is minder dan een volte. :=
En ja, er zijn paarden die daar prima op kunnen leven. Die twee luie vreetzakken die hier staan zouden het prima doen op zo'n oppervlakte. :') Maar jouw merrie dus blijkbaar niet.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 09-03-21 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:10

Vervelend probleem idd, maar wellicht toch wel op te lossen door paddockrasters te gaan gebruiken.
Daaroverheen komt dan 10cm zand en paardlief kan dan niet verder graven dan die 10cm.

Ik heb hier zelf bestrate paddocks aan de stallen (3x5, dus niet heel groot vanwege beperkte ruimte), maar paarden komen elke dag met een vriendje in de bak. Ook hier wel eentje die dan alsnog graaft hoor.
Maar ik hou dan max 2 uur per combi aan en dan wissel ik ze weer om. Ze spelen en klieren ook gewoon geen 2 uur met elkaar.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:12

Jor1988 schreef:
En we gaan weer samen spannen om negatief te antwoorden op mijn topic.

Jullie hebben beide wel een enorm stuk land natuurlijk? En alle top voorzieningen voor jullie paarden? Bij jullie gaat natuurlijk ook nooit iets mis of verkeerd?

@pmarena en @duoPenotti


Zo is Bokt nou eenmaal. Het is achter een beeldscherm makkelijk te beoordelen. :')

Zoals ik ook al schreef: sommige paarden graven nou eenmaal. Ik denk dat mijn 5 jarige er een goed voorbeeld van is want die doet het overal ongeacht de omstandigheden. Je hoeft je dus niet slecht of schuldig te voelen. :Y)

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 14:14

Ik heb deze vraag op bokt gezet om graag tips te ontvangen. En natuurlijk mag iedereen zijn mening geven, maar dan ben ik nog niet verder geholpen toch?

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 14:16

Eatshay schreef:
Sommige vinden graven gewoon leuk hoor. Wij hebben hier ook zo eentje staan. Voor ons de uitdaging om iets te bieden wat NOG leuker is.
Is er niet iemand bij je in de buurt die net de wilgen geknot heeft? Gooi maar eens een flinke berg takken in je paddock, kunnen ze heerlijk druk mee zijn. wat het hier ook goed doet is het hooikussen trouwens. Blijkbaar is het leuker om hooi door hele kleine gaatjes naar buiten te gaan staan pulken dan gewoon je kop in de hooibak hangen en doorvreten.

Edit: nog even de link voor je opgezocht naar dat hooikussen waar ze hier helemaal gek mee zijn: https://purehorse.nl/product/little-bit ... ooikussen/
Niet goedkoop, maar ze houden 'm heel (da's echt een compliment voor het produkt want ik heb echt lompe spelers), geen slijtage aan de tanden, en blijkbaar blijft 'ie leuk. Ik heb 'm nu een jaar of 2 denk ik.


Ik geraak niet zo makkelijk aan wilgen takken. Had al een oproepje op mijn facebook gezet maar helaas geen reactie.

Bedankt voor de tip voor het hooikussen. Ik ga hier gelijk even naar kijken!

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 14:17

Change3x schreef:
Jor1988 schreef:
En we gaan weer samen spannen om negatief te antwoorden op mijn topic.

Jullie hebben beide wel een enorm stuk land natuurlijk? En alle top voorzieningen voor jullie paarden? Bij jullie gaat natuurlijk ook nooit iets mis of verkeerd?

@pmarena en @duoPenotti


Zo is Bokt nou eenmaal. Het is achter een beeldscherm makkelijk te beoordelen. :')

Zoals ik ook al schreef: sommige paarden graven nou eenmaal. Ik denk dat mijn 5 jarige er een goed voorbeeld van is want die doet het overal ongeacht de omstandigheden. Je hoeft je dus niet slecht of schuldig te voelen. :Y)


Bedankt :)

Je gaat door al die reactie bijna denken dat je niet goed voor je paarden kan zorgen haha. Of dat ze het onwijs slecht bij je hebben ;)

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:21

Stress, maagzweer, verveling, niet onbeperkt in ruwvoer?, Alleen staan zonder spelen en ravotten of fijn eens rennen. Kan me er iets bij voorstellen dat ze zich niet fijn voelt. Met de kou beginnen paarden met graven als ze zich vervelen, geen onbeperkt ruwvoer hebben en zich willen opwarmen zonder ruimte om te rennen. Eens ze het kennen blijven ze het vaak wel doen omdat het toch een soort ritueel is tegen vervelen, ongenoegen er uit kan.Iets in de grond leggen vind ik dan ook geen oplossing maar net zoiiets als een luchtzuigband. Het paard op een harde ondergrond zetten omdat het gedrag vertoond uit onmacht. Ze is gelukkig niet zo ver dat ze constant rondjes blijft lopen of gaat luchtzuigen of weven maar ook dat gedrag kan er wel door ontstaan. Neem aan dat er in de opfok veel meer ruimte was en dat ze tussen anderen stond? Denk echt niet dat als ze samen staan dat ze blijft slaan of de anderen er dan op blijven lopen. Maar er moet natuurlijk wel een normale ruimte zjin. Kan het zijn dat ze voernijd heeft ontwikkeld,, zou heel logisch zijn bij maagzweren, stress en niet constant ruwvoer.

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:25

Jor1988 schreef:
En we gaan weer samen spannen om negatief te antwoorden op mijn topic.

Jullie hebben beide wel een enorm stuk land natuurlijk? En alle top voorzieningen voor jullie paarden? Bij jullie gaat natuurlijk ook nooit iets mis of verkeerd?

@pmarena en @duoPenotti


Ik denk niet dat dat is wat ze duidelijk proberen te maken. Een paard op een stuk van 15x20 zonder enige vorm van stimulatie of soortgenootjes lijkt me niet wenselijk voor een langdurige periode.

Als er geen andere mogelijkheden zijn op je eigen perceel dan zal je misschien verder moeten kijken. Wellicht kun je ergens een weiland in de buurt huren, of misschien is een pensionstalling met andere faciliteiten (groter weiland of PP) een betere oplossing? Wellicht dat het graven niet meer weggaat, maar ik denk dat het wel duidelijk is dat ze zich verveeld en je dit niet op gaat lossen met een bal in haar paddock of een liksteen.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:26

Jor1988 schreef:
En we gaan weer samen spannen om negatief te antwoorden op mijn topic.

Jullie hebben beide wel een enorm stuk land natuurlijk? En alle top voorzieningen voor jullie paarden? Bij jullie gaat natuurlijk ook nooit iets mis of verkeerd?

@pmarena en @duoPenotti

32.000m2 voldoende?

Nee een paard op nog geen grote volte houden vind ik niet kunnen.
Dat gaat niet over iets mis gaan maar over bewust anders kiezen

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 14:27

Rizette schreef:
Stress, maagzweer, verveling, niet onbeperkt in ruwvoer?, Alleen staan zonder spelen en ravotten of fijn eens rennen. Kan me er iets bij voorstellen dat ze zich niet fijn voelt. Met de kou beginnen paarden met graven als ze zich vervelen, geen onbeperkt ruwvoer hebben en zich willen opwarmen zonder ruimte om te rennen. Eens ze het kennen blijven ze het vaak wel doen omdat het toch een soort ritueel is tegen vervelen, ongenoegen er uit kan.Iets in de grond leggen vind ik dan ook geen oplossing maar net zoiiets als een luchtzuigband. Het paard op een harde ondergrond zetten omdat het gedrag vertoond uit onmacht. Ze is gelukkig niet zo ver dat ze constant rondjes blijft lopen of gaat luchtzuigen of weven maar ook dat gedrag kan er wel door ontstaan. Neem aan dat er in de opfok veel meer ruimte was en dat ze tussen anderen stond? Denk echt niet dat als ze samen staan dat ze blijft slaan of de anderen er dan op blijven lopen. Maar er moet natuurlijk wel een normale ruimte zjin. Kan het zijn dat ze voernijd heeft ontwikkeld,, zou heel logisch zijn bij maagzweren, stress en niet constant ruwvoer.


Aller eerst geen onbeperkt ruwvoer? Ik weet niet waar je dat hebt zien staan maar dat heeft ze wel. Dan staat ze op stal op stro dus kan ze ook knabbelen mocht het hooi op stal op zijn.

Dan wat betreft de maagzeweer deze had ze toen ze van de opfok kwam. Dit is ondertussen verholpen.

Op stal staat ze juist enorm rustig. Met of zonder paard naast haar, dat maakt haar niet uit.

En voernijd heeft ze ook absoluut niet.

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 14:30

Undefined schreef:
Jor1988 schreef:
En we gaan weer samen spannen om negatief te antwoorden op mijn topic.

Jullie hebben beide wel een enorm stuk land natuurlijk? En alle top voorzieningen voor jullie paarden? Bij jullie gaat natuurlijk ook nooit iets mis of verkeerd?

@pmarena en @duoPenotti


Ik denk niet dat dat is wat ze duidelijk proberen te maken. Een paard op een stuk van 15x20 zonder enige vorm van stimulatie of soortgenootjes lijkt me niet wenselijk voor een langdurige periode.

Als er geen andere mogelijkheden zijn op je eigen perceel dan zal je misschien verder moeten kijken. Wellicht kun je ergens een weiland in de buurt huren, of misschien is een pensionstalling met andere faciliteiten (groter weiland of PP) een betere oplossing? Wellicht dat het graven niet meer weggaat, maar ik denk dat het wel duidelijk is dat ze zich verveeld en je dit niet op gaat lossen met een bal in haar paddock of een liksteen.


Al een hele tijd bezig met een weiland (1.5 hectare) maar hier is helaas nog geen zicht op. Heel vervelend. Dat zou nl super zijn.

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 14:31

DuoPenotti schreef:
Jor1988 schreef:
En we gaan weer samen spannen om negatief te antwoorden op mijn topic.

Jullie hebben beide wel een enorm stuk land natuurlijk? En alle top voorzieningen voor jullie paarden? Bij jullie gaat natuurlijk ook nooit iets mis of verkeerd?

@pmarena en @duoPenotti

32.000m2 voldoende?

Nee een paard op nog geen grote volte houden vind ik niet kunnen.
Dat gaat niet over iets mis gaan maar over bewust anders kiezen


Dan bevind jij je in een hele bevoorrechte positie!

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: 4 jarige merrie graaft enorme gaten in paddock, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:35

Of je moet je realiseren dat je niet onbeperkt paarden kunt houden op beperkte ruimte. Moeten we allemaal leren, ik heb mijn paard ook winters lang op vergelijkbare paddocks gehad en dan denken dat ik het goed deed omdat ie zo lekker buiten stond. Al doende leert men :j

Los daarvan is er nog wel winst te behalen met de ruimte die je hebt, zoals Superpony ook al aandraagt. Dat vereist wel wat investering maar je zou je kunnen verdiepen in Paddock Paradise. Dat kan al op een redelijk klein oppervlak en daar kun je ook laagdrempelig mee beginnen door iig wat palen te verzetten en de voerplekken anders in te delen.

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:39

Ik zou er dan toch over nadenken om 1 of eigenlijk beter nog alle paarden in pension te doen totdat er zicht is op meer ruimte. Ook als er twee paarden ergens anders staan hebben de overige twee paarden weer meer ruimte om te spelen. Ik begrijp dat je bezig bent met het zoeken naar een andere, permanente oplossing, en dat is natuurlijk mooi. Maar je paarden merken daar nu niks van en voelen zich niet fijn.

Enerzijds snap ik dat je moet roeien met de riemen die je hebt en dat je niet overal een perfecte situatie kan creëren, anderzijds zou dit voor mij echt niet aan de minimum voorwaarden voldoen om paarden op eigen grond te houden.

Succes!

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:40

Persoonlijk zou ik mijn paarden niet op zo'n kleine oppervlakte willen houden.
Dat zou dus betekenen minder paarden maargoed je bent vast niet van plan de helft te verkopen ts.
Je jonge dier geeft aan zich enorm te vervelen, daar kun je iets mee doen.
Wil je niet naar grotere paddocks waar ze samen in kunnen dan is het of accepteren dat ze graaft of je paard ergens anders, waar ze wel voldoende ruimte en sociaal contact heeft, neerzetten.
Lastig, zo'n keuze in het belang van het dier.

Oftopic, enorm jammer om te zien dat er nog mensen zijn die op deze wijze hun paarden houden.
Ik ben zo blij met jaarrond weidegang voor mijn paard, dat is voor mij ook de enig denkbare wijze om een paard te houden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:41

Jor1988 schreef:
Dan bevind jij je in een hele bevoorrechte positie!

Neen, dat heet keuzes maken en prioriteiten stellen. En, en werkt niet.
De feiten zijn dat je te veel paarden op een te kleine oppervlakte hebt en dat je nu dus een paard hebt dat het daar niet goed op doet. En dan moet je dus keuzes maken.
Je doet bijna alsof iedereen met meer ruimte het maar in de schoot geworpen gekregen heeft.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 4 jarige merrie graaft enorme gaten in paddock, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:47

Ook niet ieder paard is hetzelfde natuurlijk.
Sommige paarden staan heel tevreden in hun paddock.
Ik heb er echter ook 1 gehad die gewoon niet tevreden was zonder kudde, dus zelfs ook 1 maatje was te weinig. Dit had als gevolg dat die dan letterlijk alles stilletjes (dus niemand die het doorhad) afbrak (spijkers uit de omheining trekken todat ineens de plank eraf was, voerbak slopen, you name it), ik had toen inderdaad geen keus dan heel snel een andere stal te zoeken want ze raakte er zelf ook beschadigd door.
Graven kan ook gewoon een hobby zijn inderdaad, maar dan komt het meestal niet ineens opzetten, dan hebben ze dat als jonkie doorgaans al gedaan.
Hoe dan ook, eenmaal geleerd gaat het vaak niet meer weg.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:47

superpony schreef:
Gimme_Joy schreef:
Mijn 5-jarige staat in een kudde met 8 merries en ruinen. In een ruime paddock, en zie het resultaat:

[ [url=m/TbRUgR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Haar ruinen vriend Grosso probeert te ontsnappen en mijn merrie staat op de uitkijk... :D

Het kan verveling zijn. Monkey see monkey do. Mineralentekort kan ook. Ik snap de reacties best, maar het is niet waar TS om vraagt.

TS: dit gedrag krijg je er helaas niet meer uit. Wat je wel kan doen is kijken of je wat speeltjes kan verzamelen en haar toch mentaal wat meer kan gaan bezig houden. Uiteindelijk is een paddock niet zoals het gaat in de natuur, en is een wei beter, maar die opties zijn er soms gewoon niet.


Dat is echt niet waar.

Ten eerste is een wei niet per se beter, want gras is veel te eenzijdig en zou een paard in de natuur nooit non stop eten.

Dat graven doen paarden echt wel uit verveling. Dan staan ze misschien samen, maar er is behalve eten en een vriendje verder niks. Dat noemen we buitenstallen.

Er is zoveel te verzinnen om heel eenvoudig paarden bezig te houden en uit te dagen. Dat zie je ook gelijk terug aan het gedrag.
Er is gelukkig steeds meer ontwikkeling en mensen zoals Femke Dohle verzinnen ook steeds wat nieuws en delen die tips. En die heeft minder ruimte dan de meeste paarden houders.

Mijn 4 jarige hengst stond ook te graven. Vooral bij regen, want hij was niet gewend buiten te staan. De rest stond naast hem.
Hij is gecastreerd en heeft er tot bijna het einde bij in gelopen. Nooit meer staan graven.

Ik zou er ook niet vrolijk van worden. Kuilen zijn veel te gevaarlijk.

Overigens vraagt TS er wel degelijk om. Er is een probleem, TS vraagt en krijgt reactie. Wat moet je dan zeggen? Maakt niet uit, lekker laten graven, zand eten, daarna hun nek breken in de kuil?
Als je geen antwoorden wil, moet je geen vragen stellen.

Meeste mensen hier weten dus uit ervaring dat het vaak wel verveling is. En zoals ik zei; gericht slaan, kan hormonaal of pijn zijn.


Ik zeg volgens mij ook dat het best verveling kan zijn. Ik verkies een wei boven een paddock als ik eerlijk moet zijn. Daarom vind ik een wei beter. En het ligt er maar aan waar je staat. Bij ons op stal is het land management zodanig dat er naast gras ook veel kruiden staan. Later in het seizoen wordt er op het land bijgevoerd.

Om je eerlijk te zeggen heb ik over het gericht slaan heen gelezen. Ik denk dat het in deze zeker belangrijk is om naar je paard en de omstandigheden te kijken. Want als er meer aan de hand is dan "simpelweg" verveling, is het zaak om grondig te onderzoeken.

TS vraagt tips om te zorgen dat ze niet meer graaft. Ze vraagt niet: waarom graaft mijn paard? Dat ze de antwoorden krijgt die ze krijgt is inherent aan bokt. Alleen kan de manier waarop in mijn ogen anders. Ook ik heb die ervaring weleens gehad en kreeg toen ongevraagd advies, waar ik helemaal niets aan had op dat moment.

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 14:51

Undefined schreef:
Ik zou er dan toch over nadenken om 1 of eigenlijk beter nog alle paarden in pension te doen totdat er zicht is op meer ruimte. Ook als er twee paarden ergens anders staan hebben de overige twee paarden weer meer ruimte om te spelen. Ik begrijp dat je bezig bent met het zoeken naar een andere, permanente oplossing, en dat is natuurlijk mooi. Maar je paarden merken daar nu niks van en voelen zich niet fijn.

Enerzijds snap ik dat je moet roeien met de riemen die je hebt en dat je niet overal een perfecte situatie kan creëren, anderzijds zou dit voor mij echt niet aan de minimum voorwaarden voldoen om paarden op eigen grond te houden.

Succes!


Paarden? Er is er maar 1 die graaft en daar probeer ik nu een oplossing voor te vinden :)

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 14:53

Ayasha schreef:
Jor1988 schreef:
Dan bevind jij je in een hele bevoorrechte positie!

Neen, dat heet keuzes maken en prioriteiten stellen. En, en werkt niet.
De feiten zijn dat je te veel paarden op een te kleine oppervlakte hebt en dat je nu dus een paard hebt dat het daar niet goed op doet. En dan moet je dus keuzes maken.
Je doet bijna alsof iedereen met meer ruimte het maar in de schoot geworpen gekregen heeft.


Nee hoor helemaal niet. Ik vind het juist heel mooi dat iemand anders wel zoveel grond heeft. En probeer dit nu ook te realiseren.

Ik heb maar 1 paard wat graaft. Verder heb ik geen problemen. Paarden zijn ook allemaal in een hele goede conditie.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 4 jarige merrie graaft enorme gaten in paddock, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:54

Dan zou ik paddockroosters neerlegen en een ingewikkelde hooi bal geven.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:02

Jor1988 schreef:
Ayasha schreef:
Neen, dat heet keuzes maken en prioriteiten stellen. En, en werkt niet.
De feiten zijn dat je te veel paarden op een te kleine oppervlakte hebt en dat je nu dus een paard hebt dat het daar niet goed op doet. En dan moet je dus keuzes maken.
Je doet bijna alsof iedereen met meer ruimte het maar in de schoot geworpen gekregen heeft.


Nee hoor helemaal niet. Ik vind het juist heel mooi dat iemand anders wel zoveel grond heeft. En probeer dit nu ook te realiseren.

Ik heb maar 1 paard wat graaft. Verder heb ik geen problemen. Paarden zijn ook allemaal in een hele goede conditie.

Zoals ik al zei: veel paarden zullen zo prima gelukkig te houden zijn. Maar deze niet. En dan zal je voor deze toch een oplossing moeten gaan zoeken die wellicht niet je voorkeur heeft.. :)

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:05

ik heb ook niet super veel grond, zou ook veel liever wat meer hebben. Maar dankzij bokt ben ik hier toch gaan nadenken over hoe ik mijn ruimte beter kan benutten. Ondertussen begint mijn plekje steeds meer een echte PP te worden.

Zoals hier eerder al aangehaald - en dit zijn echt goede tips - breek je paddocks open en maak er een pad rond en plant hier en daar wat bomen, struiken, kruiden. Eventueel kan je diagonaal nog een track maken met in het midden een open ruimte of cirkel. Leg wat boomstammen en banden neer, voerplekken op meerdere plaatsen .... en je hebt al snel een veel leukere omgeving voor je paarden.

Waarom blijf je hardnekking vasthouden aan die vierkante postzegel per paard? Sta open voor vernieuwing en lees je hier over in. Er is zo veel te winnen, voor je paarden en voor jezelf.

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 15:06

Daar ben ik mee bezig :)