Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 150 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

4 jarige merrie graaft enorme gaten in paddock, help!

 
Profiel   

Mijn 4 jarige merrie graaft sinds een paar maanden echt enorme gaten in haar paddock. Alle tips zijn welkom want ik weet niet hoe ik het moet stoppen.

Wat extra info:
- 4 jarige merrie
- Beleerd
- Heeft toen ze vorig jaar uit de opfok kwam een maagzweer gehad welke door de dierarts geconstateerd is en heeft hier ook medicatie voor gehad.
- Komt elke dag buiten en ze krijgt ook elke dag aandacht (staat aan huis)
- Er wordt elke dag wel iets mee gedaan, longe of rijden. En nee niet elke dag volle bak.
- Heeft heel de dag hooi en vers water ter beschikking.
- Wordt 3x per dag gevoerd.

Verder is het in de omgang een super lief paard, heel kroelerig ook. Maar wanneer ze buiten staat is ze wel heel gevoelig voor prikkels. Fietser die voorbij komt of een hond die ze ineens ziet.

Wie kan mij een paar goede tips geven zodat ze niet meer zal graven. Dit zal ook een stukje verveling zijn waarschijnlijk.

Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 10:19 



 
Profiel   

Staat ze alleen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 10:24 



 
Profiel   

Staat ze met speelmaatjes samen? Vaak helpt het als ze flink kunnen spelen en stuiteren met elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 10:25 



 
Profiel   

Verveling lijkt me geen gek idee als ze alleen staat. Ze heeft al een hooinet oid in de paddock?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 10:26 



 
Profiel   

Staat ze wel met andere paarden samen buiten?

Als ze buiten komt, staat ze dan op een paddock of op gras? En hoe lang?

Geef je een balancer naast hooi om vitamines en mineralen aan te vullen? Paarden kunnen zand of klei eten gaan bij mineralentekort. Voeranalyse kan interessant zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 10:26 



 
Profiel   

Wat voor voer krijgt ze en in welke hoeveelheid? Mijne groeven ook altijd in voorgaande jaren door mineralentekort. Met het huidige voer graven ze niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 10:27 



 
Profiel   

Ik heb 4 paarden op stal welke allemaal naast elkaar staan. De paddocks zijn te klein om ze bij elkaar te zetten. Ze staan op zand omdat gras niet mogelijk is. Niet omdat ik dat niet wil maar de paddocks zijn te klein om er gras op te kunnen laten staan. Wel bezig met een weiland naast het huis maar dat wil nog niet vlotten. Dat is hopelijk iets voor de toekomst maar helaas kan ik daar nu nog niet zo veel mee.

Op stal staan ze ook allemaal naast elkaar met open boxen (tralies binnen en de bovenluiken staan altijd open).

Toen ze van de opfok kwam totaal geen problemen en stond ze gewoon rustig. Dit is echt iets van de laatste maanden.

Ze krijgt voer van Horsemolen, Health Change. Dit heb ik besproken met de leverancier en de situatie uitgelegd.

Hooi is geplastificeerd en op het moment echt heel goed. Ze eten er allemaal goed van. Op stal heeft ze een hooinet en in de paddock zo'n bak met een net er overheen.

Ze is recent ook nog ontwormd.

Welke vitamines en mineralen raden jullie aan? En over welk voer spreken jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 11:03 



 
Profiel   

Ze verveelt zich vermoedelijk de tandjes op haar postzegel en wil graag rennen en ravotten met d'r buren, zoals ze dat op de opfok ook kon. Na een paar maand is ze iets gaan zoeken om zichzelf bezig te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 11:05 



 
Profiel   

De oorzaak lijkt me hier glashelder inderdaad, verveling.
Probleem is als ze dit eenmaal geleerd hebben dit meestal niet meer kwijtraken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 11:11 



 
Profiel   

Kun je niet van 2 paddocks 1 maken zodat ze in ieder geval iemand anders heeft om te vervelen?
Anders misschien wat “speelgoed” erin. Een jollybal, een pion of...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 11:11 



 
Profiel   

Klinkt dodelijk saai zo'n paddock, ik zou mezelf ook naar China graven..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 11:12 



 
Profiel   

Kan je van je 4 paddocks niet 1 grote paddock maken en je paarden bij elkaar zetten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 11:14 



 

Ik heb in september mijn weide moeten opgeven, waardoor mijn paarden ook een pak kleiner staan. Mijn jongens staan gewoon samen, kunnen spelen met mekaar, bokken en een spurtje trekken. Daarnaast krijgen ze hooi op verschillende plekken om verveling tegen te gaan. En ik heb voor de 2 grote paarden verzorgers, die zich ook over de shet ontfermen, zodat alle dieren voldoende afleiding krijgen om hen mentaal gezond te houden. Als je, om wat voor reden ook, je paarden op een kleinere ruimte hebt, moet je er gewoon meer tijd in steken en creatiever omgaan met de ruimte die je hebt of ze gaan zich vervelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 11:16 



 
Profiel   

Sizzle schreef
De oorzaak lijkt me hier glashelder inderdaad, verveling.
Probleem is als ze dit eenmaal geleerd hebben dit meestal niet meer kwijtraken.


Vaak leren ze het inderdaad niet meer af, en als je pech hebt inspireren ze een ander paard dat zich ook stierlijk verveelt om ook te gaan graven.

Ik lees twee keer dat je wel zou willen (gras en samen zetten), maar dat de paddockjes te klein zijn. Dan is de oplossing simpel: draden en palen er tussen weg. En anders een 4-jarige fiets kopen, die graven meestal niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 11:17 



 
Profiel   

Tja glashelder idd. Ze heeft een doodsaai leven.. Niet spelen en niet kunnen rennen. En dat voor een jonkie die bruist van energie. Arm beest zeg...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 11:19 



 
Profiel   

troi schreef
Tja glashelder idd. Ze heeft een doodsaai leven.. Niet spelen en niet kunnen rennen. En dat voor een jonkie die bruist van energie. Arm beest zeg...

Weinig meer aan toe te voegen.

Maar ze staan buiten is dan het standaard antwoord andere staan 24/7 op stal.
Voor mij heet dit buitenstal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 11:22 



 
Profiel   

Volgens mij staat half Nederland op zijn kop omdat ons sociale contact afgelopen jaar zo extreem verminderd is. Bij paarden vinden we het gek dat ze zich vervelen als ze permanent alleen staan.

Oplossing is inderdaad simpel: paarden samen zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 11:25 



 
Profiel   

TS had blijkbaar 3 jaar geleden al dezelfde problemen met één van haar andere paarden. Met alle tips die ze toen gekregen heeft, heeft ze duidelijk niks gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 11:33 



 
Profiel   

Wauw wat ontzettend jammer dat er ook zo negatief gereageerd wordt zeg. De paddock is 15 bij 20, kan ik niet echt een postzegel noemen maar nee het is ook geen hectare weiland. Ik vraag hier om tips en niet om negatief beoordeeld te worden op hoe ik mijn paarden heb staan. Als de andere 3 niet graven zullen ze niet zo'n heel slecht leven hebben. Ik vraag me alleen af hoe ik het zou kunnen verhelpen. Ik ben heel blij met de reacties die ik krijg natuurlijk, maar we willen onze paarden allemaal op 10 hectare grond kunnen zetten, maar dat is helaas niet altijd mogelijk. Bij mij kunnen ze inderdaad naar buiten en staan ze niet 24/7 op stal. Ze hebben heel de dag hooi en kunnen elkaar zien en aanraken. Ook krijgen ze kwaliteitsvoer en hooi. Hebben elke dag beweging en aandacht. Had ik het geld, dan had ik me zeker een landhuis gekocht met hectares grond. Ik vraag me af hoe jullie jullie paarden dan houden? Jullie hebben natuurlijk allemaal een enorm stuk land ter beschikking met allemaal vriendjes die er bij staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 11:38 



 
Profiel   

@herous, jawel hoor. Deze staat heel rustig in zijn paddock en alle tips die ik toen gehad heb heb ik gebruikt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 11:39 



 
Profiel   

Ik heb even terug gelezen, en ik wil je adviseren om je paddockjes te asfalteren en de paarden in te ruilen voor 4 fietsen. Of je eigen topic van een paar jaar geleden even teruglezen voor nuttige tips, dat kan ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 11:42 



 
Profiel   

Als de paddock 15x20 is dan kun je toch met gemak 2 paddocks samen voegen?
Dan heb je 40x30 voor 2 paarden samen en op die ruimte kun je ook goed een rondje stoeien en dollen (nee dat gaat niet echt op 15x20).

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 11:43 



 
Profiel   

Nou zeg, doe niet zo raar.

Paarden staan er prima bij, alleen missen sociaal contact. TS, waarom staan je paarden apart en niet samen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 11:43 



 
Profiel   

Die fietsen heb ik al haha. En alle tips van mijn topic van een paar jaar geleden heb ik ook gebruikt. Het gaat over een ander paard. De ruin van de vorige keer staat ondertussen met een maatje. Deze merrie is wat pittiger en niet heel vriendelijk naar andere paarden, waardoor ik ze naast elkaar heb staan en niet met elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 11:46 



 
Profiel   

Bedankt @_Nelleke_

Ze staan niet samen omdat ze met regelmaat durft te slaan. Deed ze in de opfok ook maar toen stond ze echt op een enorm weiland en bleven de andere paarden gewoon uit haar buurt zeg maar. Mijn andere paarden zijn allemaal erg sociaal en blijven terug komen. In een paddock van zeg 20x40 (als ik er 2 samenvoeg) kunnen ze vind ik niet zoveel kanten op als de merrie lelijk begint te doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 11:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 150 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen