Tips: Aanhanger om mest weg te brengen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Tips: Aanhanger om mest weg te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 17:28

Hallo allemaal,

Onze paarden staan aan huis. Ik breng de mest weg. Ik vul 7 containers, rij ze in de trailer en kiep ze 10 min rijden verder leeg op het maisland van een buurman.

Het zware werk, van het omkiepen en rijden van de containers, begint me steeds meer tegen te staan. Ook omdat mijn gezondheid niet is zoals ik het graag zou willen.

Daarom kijk ik rond voor een aanhanger. Ik denk dat het leegscheppen van een aanhanger ook een behoorlijke klus is. Dus kijk ik rond voor één die kan kiepen.

Daarom ben ik heel erg benieuwd naar jullie ervaringen m.b.t. een aanhanger.

1) Heb je een standaard aanhanger of één die kan kiepen?
2) hoe vaak breng je het weg?
3) als je nu een kar zou kopen, zou je dan voor iets anders gaan?

Vast bedankt voor de moeite om het te lezen.
Faily
Laatst bijgewerkt door Faily op 21-01-23 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Tips: Aanhanger om mest weg te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:32

het nadeel van een aanhanger is dat je de mest moet verzamelen in de kruiwagen, en zo in de aanhanger gereden krijgen, of over moet scheppen (dubbel werk). Als je dat simpel kan oplossen is een aanhanger een goede optie.
HEb je geen optie om een mestcontainer te huren en te laden ledigen door een boer?
Ik heb een hoge palletbox staan (kan 1000 of 1200 liter in), die vul ik en mijn boer komt die omwisselen voor een lege als die vol is.

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:32

Ik heb een kieper en wil nooit meer zonder. jarenlang alles met de hand geschept
1 a 2 keer per week breng ik alles weg
nee, zou weer voor een kieper gaan

Ik zet de aanhanger voor de stal als ik die volledig uitmest, hoef dus niks om te scheppen
Verder 2 keer per dag een kruiwagen mest uit de paddock die ik binnen een minuut op, is echt niet veel werk

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Tips: Aanhanger om mest weg te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:39

Ik heb nu een kieper, maar toen ik de gewone aanhanger nog gebruikte had ik een oprij plaatje, duwde de kruiwagen er tegen op.

Botervlootje

Berichten: 211
Geregistreerd: 11-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:41

Wij hebben een aanhanger voor de mest, gewoon een super simpel karretje. Eentje zonder kieper, we scheppen alles met de hand eruit, tis even een klusje maar ik vind dat het goed te doen is. Ben meestal met een half uurtje wel klaar. Wij brengen het ongeveer een keer in de 2 weken weg denk ik. Ik sluit me wel aan wat Duhelo zeg, de mest met de kruiwagen in de kar krijgen is wel een ding vind ik. Het blijft niet netjes want er valt altijd wel iets naast.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:43

Ik heb een kleine aanhanger met een oprijplank. Ik schep deze 1x per week leeg waardoor het een kort, niet extreem belastend klusje is (heb 2 paarden). Een kieper zou ik geweldig vinden, misschien maar eens voor sparen

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:44

Ik had een gewone aanhanger, met goed aanstampen kon daar ca. 2 weken mest op (koolzaadstro). Ik gebruikte een tamelijk grote plastic aardappelmand waar ik de mestballen enz in schepte. Ofwel ik zette de mand in de stal om vol te scheppen, danwel in de kruiwagen voor de deuropening van de stal. Die mand kon ik dan zo weer in de aanhanger omkeren en gelijk even aanstampen.

Met een goede gladde bodem en een schep was het ook goed te lossen. De mest en het legen heeft wel behoorlijk de bodem van de aanhanger aangetast. Dus was blij dat ik een ouwetje had gekocht en geen splinternieuwe.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Tips: Aanhanger om mest weg te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:47

Bodem aantasten is ook een punt, een aanhanger in aluminium kan een meerwaarde zijn. Anders kan je ook een groot deel opvangen door er een stevig zeil in te leggen.

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: Tips: Aanhanger om mest weg te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:52

Wij hadden een normale aanhanger en dikke speciale houten planken zodat ik de kruiwagen erop kon rijden.
Maar als ik ooit weer voor de keuze zou staan zou ik zeker een kiep aanhangwagen nemen!

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 17:54

Duhelo schreef:
het nadeel van een aanhanger is dat je de mest moet verzamelen in de kruiwagen, en zo in de aanhanger gereden krijgen, of over moet scheppen (dubbel werk). Als je dat simpel kan oplossen is een aanhanger een goede optie.
HEb je geen optie om een mestcontainer te huren en te laden ledigen door een boer?
Ik heb een hoge palletbox staan (kan 1000 of 1200 liter in), die vul ik en mijn boer komt die omwisselen voor een lege als die vol is.


Dat is ook een goed idee een pallet box. We mogen een mestplaat aanleggen, de vorige bewoners hadden daar een vooroverleg over gehad met de gemeente. Maar dat is dan op de plek waar nu de schuilstal staat. Als we het op een andere plek doen, zitten wij een onze buren er naast met het terras
Als we het achter op het land zouden aanleggen, is in de natte periodes niet zo handig. Dus vind dat zelf voor nu nog niet zo'n goede oplossing.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:55

Eén die kan kiepen, maakt je werk er zoveel makkelijker op! Je hebt de mest tenslotte al vaak genoeg in handen gehad zeg maar.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 17:56

Roodvos schreef:
Ik had een gewone aanhanger, met goed aanstampen kon daar ca. 2 weken mest op (koolzaadstro). Ik gebruikte een tamelijk grote plastic aardappelmand waar ik de mestballen enz in schepte. Ofwel ik zette de mand in de stal om vol te scheppen, danwel in de kruiwagen voor de deuropening van de stal. Die mand kon ik dan zo weer in de aanhanger omkeren en gelijk even aanstampen.

Met een goede gladde bodem en een schep was het ook goed te lossen. De mest en het legen heeft wel behoorlijk de bodem van de aanhanger aangetast. Dus was blij dat ik een ouwetje had gekocht en geen splinternieuwe.


Dat doe ik inderdaad ook, een kleine sprcikuip waar ik de mest in verzamel voordat het de containers ingaat.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2417
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:18

Ik hoef straks gelukkig maar een paard 100 meter te rijden, maar wij kopen een kiep kruiwagen voor achter de zitmaaier, bouwen hem om voor achter de quad en rijden dan een paar keer per week naar het land, kiepen het om en doordat de aanhanger 'klein' is is het ook een lichter en sneller geklaard klusje. Het zal misschien niet in jouw situatie passen, maar wie weet voor een ander.

In mijn tijd is de USA deden we de specikuipen zo in de aanhanger, dan leegde een stuk sneller omdat je op plaats van bestemming de specikuipen gewoon omduwde

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Tips: Aanhanger om mest weg te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:42

Ik heb een tinker en 3 shetlanders, gehuisvest op paddock systeem. wij hebben een electrische kiep aanhanger, druk op de knop en hij kiept de boel eruit.
Hij is van metaal dus geen aantasting van de bodem.
oprijden doe ik met een plank.
Wij legen ongeveer 1x per week.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Tips: Aanhanger om mest weg te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:49

Ik zou echt heel graag een kiep aanhanger willen hebben, maar ik heb dus een aanhanger en deze wordt steeds door eigenaren van moestuintjes leeg geschept. Dus misschien kun je een advertentie zetten in je regio om je mest op te laten halen.

Ik rij met een kruiwagen de mest erop met 2 planken.
Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tips: Aanhanger om mest weg te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:34

Die van ons kan kiepen met een hydraulische pomp, die kun je met de hand pompen. Echt ideaal!

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Tips: Aanhanger om mest weg te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:53

Faily,wat voor containers gebruik jij om je mest te verzamelen dan?

Ik verzamel het van de hele week in kruiwagens en dan 1x in de week weg brengen met de trailer.
Als ik soms mensen zie spitten bij de boer waar we het allemaal heem brengen, verschrikkelijk zwaar werk :(

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 07:09

Alja schreef:
Faily,wat voor containers gebruik jij om je mest te verzamelen dan?

Ik verzamel het van de hele week in kruiwagens en dan 1x in de week weg brengen met de trailer.
Als ik soms mensen zie spitten bij de boer waar we het allemaal heem brengen, verschrikkelijk zwaar werk :(


Daar heb ik ook wel eens aan gedacht.
Ik gebruik 7 grijze containers. De 240liter variant.

Mag ik vragen hoeveel paarden en kruiwagens je dan hebt? Bedoel je dan die groene kruiwagens?

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Re: Tips: Aanhanger om mest weg te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 07:11

Heel erg bedankt allemaal voor jullie tips. Ik kijk al een tijdje rond voor een tweedehands kieper. Maar als ik het met een kar ga wegbrengen, kan ik beter toch nog even door sparen voor een nieuwe. Heb nog geen één tweede hands gezien.

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Tips: Aanhanger om mest weg te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 07:34

3693 resultaten op marktplaats. Zowel nieuw als 2e hands 1 kant of 3 kant opkiepen

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tips: Aanhanger om mest weg te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:30

Die van ons was ook tweedehands. Flink opgeknapt, niks mis mee

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:41

Wij hebben een oude aanhanger overgenomen en mijn neef heeft die helemaal opgeknapt (betonplex bodem erin enzo) en er een kieper van gemaakt, die je met een katrol omhoog kan draaien. Hij staat dan echt goed schuin. Maar het valt toch tegen hoor, het is niet bepaald zo dat alles er dan vanzelf uitvalt.

Het is nog veel schep-werk en het nadeel is dan dat je dus wel dat je dan hoger moet scheppen....
Ik zou het extra geld er niet voor over hebben bij het kopen van een nieuwe.

Bij zand ofzo werkt dat kiepen beter denk ik :)

Overigens hier ook dat er genoeg mensen met moestuintjes zijn die graag mest willen. Advertentie op Marktplaats zetten, even contact als je een karretje vol hebt, en dan komen ze hem halen en weer leeg terugbrengen. Ideaal, iedereen blij +:)+

Nu we nog maar anderhalve pony hebben hou ik de mest zelf.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 12-03-21 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Tips: Aanhanger om mest weg te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:43

Dat kreeg ik hier totaal niet aan de man...

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Tips: Aanhanger om mest weg te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:49

Ik heb 5 paarden aan huis en rijd 1x per week de aanhanger leeg. Vind het leegscheppen ondanks dat ik het in een kwartier leeg heb wel echt rot werk en ik kijk nu dus voor een kieper! Zo ideaal. Ook ben ik overgestapt op vlas Ipv stro, dat scheelt ook zo ontzettend veel mest. Ik voer wel stro bij maar nu heb ik in plaats van 1 kruiwagen per stal, 1,5 kruiwagen voor 5 stallen. Scheelt dus echt veel.

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:55

Hier ook een kipper. Zou niet anders willen.
Heb een paar keer met de hand leeg geschept maar vind dat echt geen doen.
De kipper pomp je dan wel met de hand omhoog maar is zo gebeurd en niet zwaar. Je hebt trouwens ook elektrische, dan ben je helemaal luxe uit natuurlijk. :Y)