een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 22:51

Hallo Bokkers.
Ik kon mijn vraag zo gauw niet vinden in de andere topics.
Ik ben een "ervaren" manegeruiter. En zoals velen droom ook ik van een eigen paard. Maar een paard rijden is natuurlijk iets heel anders dan er een verzorgen. Dus voor ik tot aankoop over ga is er natuurlijk het nodige huiswerk te doen. Ik heb er geen haast mee. Een eigen paard is voor mij een maatje voor het leven. Maar juist daarom begin ik graag vroeg met de voorbereiding. Nu kan het nog.

Dus ik wil graag weten welk huiswerk er te doen is. En dan vooral op het gebied van de verzorging en de beren op de weg. (Voor het onderwerp training en opvoeding heb ik al een redelijk idee welke kennis ik moet vergaren)
Professionele fokkers verkopen hun paarden natuurlijk ook niet zomaar aan Jan en alleman. Op wat voor kennis en ervaring letten zij? Eisen zij misschien ook een X aantal jaar ervaring in de dagelijkse verzorging? (Mogen zij dit eisen?)
Het lijkt mij sowieso niet onverstandig om voor een of twee jaar een verzorgpaard te zoeken of op de manege met de verzorging te helpen.
Noem ook vooral het niet-voor-de-hand-liggende.

Dus brand maar los. Wat moet ik doen en weten?

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 22:59

Qua verzorging, tja, dat ligt aan de stal waar jij gaat staan, vol-pension is leuk maar ik ben daarin erg streng en kan er niet tegen als een stal 'opgepot' word en één keer word leeggehaald. Ga is een paar stallen helemaal leeg halen of probeer elke dag een paar stallen op de manege mee te helpen, vinden ze vast fijn als je het eenmaal doorkrijgt. Ga eens weides uitmesten en door de modder ploeteren, ga klooien met hooinetten of ruiven, hooibalen sjouwen, genoeg te doen hoor, :+
Wonden kunnen verzorgen is natuurlijk belangrijk, letten op dingen die niet kloppen, voor het kopen van een paard kan ik je aanraden goed het ritme van een draf, galop en stap te leren zodat je enige dingen al op filmpjes kan zien(Zo heb ik in mijn zoektocht vooral bij handelstallen er veel uit gekregen die niet goed liepen maar moeilijk te zien was).
Heel veel theorie kun je leren en proberen op de manege, maar uiteindelijk kom je toch je eigen problemen en beren op de weg tegen, dan zul je op dat moment verder moeten gaan kijken naar oplossingen. Je kunt zeker een verzorgpaard nemen of bijv. een halve stal paard, zo krijg je in ieder geval voor een groot deel mee wat het inhoud en wat voor energie\tijd het kost.

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 23:13

Wat bedoel je met oppotten? Stro openstrooien in plaats van vijgen scheppen? Zoals ze in het historische postalsysteem met heideplaggen en schapenmest deden? Ik had er zelf het beeld bij dat ik zelf dagelijks de vijgen en het natte stro uit de stal schep. En dat ik of de stalhouder om de x aantal dagen helemaal uitmest.

Selina

Berichten: 14271
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 23:14

Eerst een bijrijdpaard nemen kan ik alleen maar aanbevelen. Als ik direct een paard had gekocht na de manege was het niet goedgekomen bij mij. Je leert er toch veel van over de verzorging, maar ook een kreupel paard herkennen en behandelingen ervoor etc. Kijk, je hoeft niet alles al te weten. Toen ik m’n eerste paard kocht had ik ook geen idee waar je op moet letten bij het kopen van een hoofdstel of bit of deken, want over dat soort dingen had ik nooit na hoeven denken. Maar ik heb dan veel paardrijvrienden aan wie ik dat soort vragen kan stellen. En je eerste paard is altijd een uitdaging en je bent sowieso nooit uitgeleerd.

Lieser
Berichten: 1481
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 23:28

Ik lees mee.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 23:48

Wat ik heb ervaren bij het kopen van een paard is de angst die eraan vast zit. En dan bedoel ik niet de oh ik val eraf o.i.d.

Nee als hij een keer net niet helemaal zuiver loopt, of als hij ineens hapt wat hij daarvoor niet deed. Kan uiteraard net een verkeerde stap zijn of hij dacht dat je een snoepje had.
Kies voor een da die je vaak mag bellen :+

Daarnaast het zelf alleen trainen is lastiger als gedacht. Bij een bijrijdpaard werk je toch aan iets wat de eigenaar wil vaak, en op de manege uiteraard les.
Nu les ik een keer in de 1,5 a 2 weken. Wat ik de rest van de tijd doe met rijden moet ik zelf weten.
Klinkt heel fijn natuurlijk, maar als je wilt blijven verbeteren in je rijden is het ook heel lastig, waar werk je aan? Heb je genoeg getraind of juist te weinig? Alles speelt mee.

Misschien ben ik de enige stresskip die dit ervaart, maar ik hoop dat je het enigszins behulpzaam vindt.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 23:51

Selina schreef:
Eerst een bijrijdpaard nemen kan ik alleen maar aanbevelen. Als ik direct een paard had gekocht na de manege was het niet goedgekomen bij mij. Je leert er toch veel van over de verzorging, maar ook een kreupel paard herkennen en behandelingen ervoor etc. Kijk, je hoeft niet alles al te weten. Toen ik m’n eerste paard kocht had ik ook geen idee waar je op moet letten bij het kopen van een hoofdstel of bit of deken, want over dat soort dingen had ik nooit na hoeven denken. Maar ik heb dan veel paardrijvrienden aan wie ik dat soort vragen kan stellen. En je eerste paard is altijd een uitdaging en je bent sowieso nooit uitgeleerd.

Amen.

En nee, ik heb dat niet gedaan, maar ik kocht mijn eerste paard in een tijd en op een plek waar elkaar helpen de gewoonste zaak van de wereld was.

Ik heb nu twee meiden die mijn paarden bij rijden en die hebben de "cultuurchock" zoals Selina die beschrijft ook door gemaakt. Dat hebben ze overleeft met twee taarten van Merries, dus als zij ooit zelf een paard kopen, komt dat wel goed :j

Het punt is, en daar kwam ik indertijd ook proefondervindelijk achter; je kunt het niet leren. Je moet het gewoon doen. Maar het voordeel van een bijrijdpaard is dat daar een eigenaar bij hoort die je kan helpen. Je hoeft het niet alleen te doen. DAT is het wezenlijke verschil.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 00:03

Ik heb heel wat jaren geleden voor dezelfde keuze als jou gestaan. :)

Ben toe voor een bijrijdpaard gegaan en dat pakte voor mij heel erg goed uit. Als gevorderde manegeruiter kon ik alle oefeningen en gangen wel rijden, maar goh wat heb ik dat schromelijk onderschat. Opeens merk je dat niemand meer tussentijds je paard corrigeert zoals op de manege. Je bouwt verder op wat goed gaat, maar ook op wat fout gaat. En qua consequent rijden was dat bij mij nogal veel :+ Ik had het geluk bij een hele brave terecht te komen, en met les is alles goed gekomen hoor :) ondertussen is hij al jaren van mij en werk ik mee op onze eigen stal als stalmeisje waar ik 100% voor voer en verzorging insta. Maar ‘t geeft je wel een heel goed beeld van waar je staat, wat haalbaar is qua tijd, en - niet onbelangrijk - de mogelijkheid om uit te proberen wat voor type paard echt bij je past zonder er aan vast te hangen. Ik hield op de manege bvb van de hele snelle paarden met veel ‘go’, maar als eigen paard kon ik zulke karakters toen echt nog niet aan als ik er aan terug denk.

Stallen mesten en verzorging etc leer je al doende wel. Ik gok dat je niet alleen op een weitje zou staan, maar mensen om je heen hebt? en als je vragen hebt, kan je ook altijd het internet raadplegen natuurlijk. Waar het wel heel nuttig voor is, is om eens een maand (of langer) dit soort werk te doen om een idee te hebben qua ritme en qua zwaarte van het werk.
Wij zijn hier de stal bvb begonnen met halfpension, maar hebben gemerkt dat eigelijk elke eigenaar dat zwaar had onderschat om bijna dagelijks naar stal te moeten komen. Geen succes dus %)
En ook om een idee te hebben wat voor omgang met paarden bij je past. Als je bvb een tijdje mee kan helpen op de stal waar je achteraf wil staan, dan weet je natuurlijk ook of jullie visies goed overeen komen.

Als voorbereiding zou ik vooral goed kijken naar deze dingen:

1) financieel - leg gerust een tijd 500 euro per maand apart. Hier loopt een kostentopic op bokt en ik kan uit ervaring zeggen dat je met 500 redelijk in de buurt komt van de werkelijke kosten.

2) tijd - aantal keer een avond op stal doorbrengen is heel anders dan een uurtje manegeles. Bijrijdpaard is echt super om te kijken welk ritme bij je past. Trek je het niet om dagelijks te gaan? Zoek dan achteraf een stal en paard uit dat daarbij past.

3) fysiek - onderschat niet hoe zwaar het is om in de winter met hooi en kruiwagens te sjouwen. Probeer gerust een tijdje uit. Zeker als je achteraf op een doe-het-zelf stal wil staan. Ik heb dagelijks minimaal 2-3u werk op stal (7 + 2 shets) naast mijn 40u-job en werk 4x per week minstens een uur met mijn paard. Een leven dat niet goor iedereen weggelegd is kan ik je vertellen :+

4) rijkunst en begeleiding: de overgang van manege naar prive kan best heel confronterend zijn. Rij een tijdje bij, en vraag ook eens rond naar ervaringen en contacten van begeleiding voor rijden en grondwerk. Een goede lesgever vinden is niet zo makkelijk. Als je ondertussen ook goede contacten vindt voor hoefsmid/tandarts/dierenarts/zadelpasser/... zeker opslaan ;)

Oh en fokkers stellen meestal weinig eisen zolang het geen ‘recipe voor disaster’ lijkt (bvb een beginner die voor een heel sensibel projectpaard komt ofzo). Maar neem als manegeruiter aub geen jong dier. Het kan, maar je maakt het echt wel veel moeilijker voor jezelf. Beter een paard dat in alles wat bevestigd is waar je samen mee kan groeien. Je zal wel merken dat consequent rijden met stabiele aanleuning echt al wel moeilijk genoeg is op een bevestigde.

Veel succes!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 00:27

@Poekkie: ik ben benieuwd hoe vaak je afgefakkeld gaat worden. Zoek maar terug op mijn berichten. Als ik ergens schrijf dat je die 500 euro moet kunnen missen, wordt ik ook afgebrand. Boeit niet dat er een heel topic vol gelijk bestaat :+
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Die fokkers zullen je zelden tegen houden om iets te kopen wat niet past, overige verkopers al helemaal niet.

En ook daar gaat Bokt over vallen maar er is niet zoveel mis met een weloverwogen ex-manegepaard.
Dat heeft mij wel geholpen: ik kocht een paard waar ik al enige tijd met veel plezier mee reed. Dan nog steeds kom je de door Poekkie beschreven man-met-de-hamer tegen, maar hij slaat minder hard en hulp is vaak simpeler, zeker als je op de betreffende manege blijft staan.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 00:33


Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 00:37

Ah super leuk een spannend: je eerste eigen paard!
Die droom is voor mij 3 maanden geleden uitgekomen. En ik ervaar nu dat ik al doende leer. Ook ik heb eerst een paardje bijgereden. Zelf heb ik me voorbereid door me te verdiepen in paardengedrag, basis ehbo/meest voorkomende ziektes of problemen bij paarden. Maar ook voeding. Vooral die laatste is een studie an sich. Wat ga je je paard te eten geven en welk management past bij m? Ik moest leren over verschil in voordroog en hooi. Maar ook alle verschillende soorten. Wel of geen supplementen en welke? Welk bit, zadel of hoofdstel? Wat zijn tekenen om de dierenarts te bellen? En ook ik loop nu tegen dingen aan die ik vooraf niet had kunnen bedenken. Dan is het fijn om op een stal te staan of instructie te hebben waar je terecht kunt voor hulp of steun.
Wel een tip: reserveer ook budget voor instructie nadat je paard er is. Ik investeer in deze beginfase in zowel rij-als grondwerklessen. Die basis is belangrijk met je nieuwe paard. Scheelt denk ik weer voor later. Veel plezier en succes met het vinden van een paardje!

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 00:59

ikke schreef:
@Poekkie: ik ben benieuwd hoe vaak je afgefakkeld gaat worden. Zoek maar terug op mijn berichten. Als ik ergens schrijf dat je die 500 euro moet kunnen missen, wordt ik ook afgebrand. Boeit niet dat er een heel topic vol gelijk bestaat :+
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Die fokkers zullen je zelden tegen houden om iets te kopen wat niet past, overige verkopers al helemaal niet.

En ook daar gaat Bokt over vallen maar er is niet zoveel mis met een weloverwogen ex-manegepaard.
Dat heeft mij wel geholpen: ik kocht een paard waar ik al enige tijd met veel plezier mee reed. Dan nog steeds kom je de door Poekkie beschreven man-met-de-hamer tegen, maar hij slaat minder hard en hulp is vaak simpeler, zeker als je op de betreffende manege blijft staan.


Nou laat ze maar komen dan :+
In dat topic post ik actief mee en komen er nog wel heel wat fermere rekeningen voorbij :')

Maar euhm laten we zeggen dat er tussen de kosten die ik nauwkeurig had uitgerekend en de daadwerkelijke kosten een zeeeeer groot gap zit.

Fokkers en andere professionele verkopers moeten wel een 2 jaar garantie geven op het paard en gedrag valt daar deels onder. Dus ze zullen wel een beetje letten op de match. Maar zeker geen zware eisen. Geen idee hoe het in nederland is.

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 01:03

Alvast bedankt voor alle reacties. Er komen al nuttige dingen voorbij
@ fenijro_tani: Ik ben nogal een perfectionist dus die onzekerheid van 'doe ik het wel goed' zou inderdaad weleens toe kunnen slaan. Is iets om in de gaten te houden.

@ Poekkie: Het stukje financieel valt me dan eigenlijk nog mee. Ik had er zelf nog nooit een getal aan gehangen maar 500 per maand moet met een behoorlijke baan te overzien zijn. Ik had het schokkender verwacht.
Een goed ritme vinden en het 'echt elke dag naar stal gaan' volhouden zal inderdaad wel een dingetje zijn.
Het stukje fysiek zit denk ik wel goed. :D Ik heb vroeger een weekendbaantje bij een tuincentrum gehad. Dat had wel wat van stalwerk. Kruiwagens vol aarde, zand en groen verplaatsen, een hele dag op mijn voeten staan, onkruid wieden in de stromende gietregen. Tegenwoordig help ik met enige regelmaat in de smurfenles op de manege voor ik aan mijn eigen les begin. zo'n vijf shetlanders poetsen en zadelen, met eentje mee lopen/rennen, nog een paard zadelen en paardrijden. De ervaring leert dat ik daar vooral heel goed van slaap. :z Moet ik zo ook maar weer eens gaan doen. O:)
Alvast goede contacten leggen is inderdaad een hele goeie tip.

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 01:14

Poekkie schreef:
Nou laat ze maar komen dan :+
In dat topic post ik actief mee en komen er nog wel heel wat fermere rekeningen voorbij :')


nee alsjeblieft niet. specifieke zaken als kosten zijn nog lang niet aan de orde. houd die discussie alsjeblieft in dat topic. dat lees ik t.z.t. wel door. :=

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 07:12

Elke dag naar je paard gaan was ik vrij snel gewend ;)
Ik heb t wel getroffen wbt mijn eerste eigen paard, met bijna alleen manege ervaring (in mn jeugd wel ponys verzorgd). Ik heb mijn paardje nu al 12 jaar. Ik heb haar gekocht in economische crisistijd en de prijzen lagen toen een stuk lager als nu. Ook mocht ik haar 2 weken op proef nemen bij mij. Het is, en was toen ook al, een topbrave pony die eigenlijk perfect aansloot op de manegepaarden die ik toch t meest gewend was.
Maar; ik heb het nu ook een aantal keer fout zien gaan: nieuwe baasjes die zichzelf overschatten en een te moeilijk paard kochten. Dat leidde tot een hoop verdriet en frustraties alom. Dus overschat jezelf niet! En neem iemand mee in je zoektocht die jou ook goed kent. Koop niet een te groen paard, stel hoge eisen aan je eerste eigen paard en stap daar niet vanaf, zelfs als de zoektocht lang duurt!
Eerst leasen of verzorgen lijkt me een goed plan. Als je de kans hebt om een lease/verzorg of ander bekend paard over te nemen, dan is dat zeker het overwegen waard!
Ik heb altijd op kleinschalige stalletjes gestaan en ik heb in al die jaren al zoveel gevraagd aan anderen! Dus wees niet bang om te vragen! Zeker met gezondheidsdingetjes. Nog steeds vraag ik mensen om mee te kijken als er iets is. Op den duur leer je ook wel wie je het beste om advies kunt vragen.
In het begin heb ik trouwens ook super veel les gehad. Grondwerkles was toen nog wat onbekender en zeker op mijn eerste stal niet echt gangbaar, dus dat helaas niet, maar dat zou ik nu ook echt aanraden!

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 07:46

Een bij rijpaard is echt een goed idee om meer ervaring op te doen ook om te checken hoe het is om 3/4 keer per week te gaan.

Maar ik moet bekennen dat ik vroeger toen ik 13 was een paard kreeg nadat ik alleen manege lessen had gehad en het is ook wel dat je dan ook veel dingen leert zien en herkennen en dat gaat ook best snel. Als je je eigen paard een beetje leert kennen krijg je ook snel door of er iets aan de hand is. Vooral als je op een plek staat met mensen die je ook graag dingen willen leren en als je openstaat om feedback te ontvangen.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 07:51

Ik raad je ook aan om bijrijder te worden en misschien zelfs wat meer (niet manege) paarden te gaan rijden. Goed om voor jezelf te ontdekken waar je nu staat in het paardenleven. Zo kun je straks ook een goede keus maken als je een paard wil kopen. Zorg dat je weet wat je wel of niet wil, maar ook wat je kan.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 08:37

axel_1997 schreef:
Alvast bedankt voor alle reacties. Er komen al nuttige dingen voorbij
@ fenijro_tani: Ik ben nogal een perfectionist dus die onzekerheid van 'doe ik het wel goed' zou inderdaad weleens toe kunnen slaan. Is iets om in de gaten te houden.

@ Poekkie: Het stukje financieel valt me dan eigenlijk nog mee. Ik had er zelf nog nooit een getal aan gehangen maar 500 per maand moet met een behoorlijke baan te overzien zijn. Ik had het schokkender verwacht.
Een goed ritme vinden en het 'echt elke dag naar stal gaan' volhouden zal inderdaad wel een dingetje zijn.
Het stukje fysiek zit denk ik wel goed. :D Ik heb vroeger een weekendbaantje bij een tuincentrum gehad. Dat had wel wat van stalwerk. Kruiwagens vol aarde, zand en groen verplaatsen, een hele dag op mijn voeten staan, onkruid wieden in de stromende gietregen. Tegenwoordig help ik met enige regelmaat in de smurfenles op de manege voor ik aan mijn eigen les begin. zo'n vijf shetlanders poetsen en zadelen, met eentje mee lopen/rennen, nog een paard zadelen en paardrijden. De ervaring leert dat ik daar vooral heel goed van slaap. :z Moet ik zo ook maar weer eens gaan doen. O:)
Alvast goede contacten leggen is inderdaad een hele goeie tip.

Ik ken wel iemand die je "geneest" van dat perfectionisme }:) maar dan moet je wel daar in de buurt wonen. Als je dat doet krijg je wel een rugzak mee waar je de rest van je leven mee voort kunt :j

Tijd besteden gaat gemakkelijker voor een paard dat je ECHT leuk vindt, oftewel de veel besproken "klik"
Daar kun je vanalles van vinden en bij bedenken maar een paard dat je ECHT LEUK vindt, ga je gemakkelijker voor op pad. Vindt het paard dat ook van jou, helemaal top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:06

hoe en waar ga je het paard stallen
vol pensioen> minder werk maar wel alle zorg/hoefsmid ect.
half pension > meer werk en alle zorg
pension waar je alles zelf moet doen> veel werk> en alle zorg

verder al veel tips gegeven

aanschaf paard: wat wil ik er mee gaan doen

altijd goed laten KEUREN, koop geen bestaande problemen
bloedprikken (voor eventueel verborgen medicijn gebruik,)
neem iemand mee die verstand van zaken heeft, onpartijdig en er geen belangenverstrengeling is
die kijkt naar: overbeet, beenstanden, correcte hoeven- geen ongelijke of steile hoeven - goed in model staand _niet overbouwd b.v._

research doen > wat nadelen zijn van afwijkende beenstanden en hoeven en overbouwd zijn,

blijf waakzaam op mooie verkooppraatjes, praatje en plaatje moet wel kloppen

leuk traject, hoop dat je straks veel rijplezier kunt hebben

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:35

ikke schreef:
Die fokkers zullen je zelden tegen houden om iets te kopen wat niet past, overige verkopers al helemaal niet.

Zowel koper, paard als fokker hebben er uiteindelijk niets aan als de match niet goed is. Ik kan me niet voorstellen dat de meeste fokkers, die een hoop liefde, tijd en geld in hun fokproduct hebben gestoken, daar niet zo over denken.


Ik zou een stal zoeken waar vriendelijke behulpzame mensen zijn en de onderlinge sfeer goed is. Ja je moet vast nog een hoop leren en niet alles gaat uit een boekje, dus dan is het fijn als er mensen zijn die met je meedenken en bereid zijn je te helpen als dat eens nodig is. Ik kreeg lang, lang geleden als manegeruiter mijn eerste pony, dus geen verzorgdier tussendoor, en als ik bedenk wat ik toen allemaal niet wist.... En toch is dat ook goed gekomen. :D

Lieser
Berichten: 1481
Geregistreerd: 15-03-21

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:43

Een manegeruiter bij ons bracht na twee maanden haar gekochte paard terug naar de verkoper. Zij matchte niet met het paard (angstig vs sensibel) en het paard matchte niet met de stalling (voor dat paard te weinig buiten-tijd). Zoiets wil ik echt voorkomen.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:46

StalDiefdijk schreef:
ikke schreef:
Die fokkers zullen je zelden tegen houden om iets te kopen wat niet past, overige verkopers al helemaal niet.

Zowel koper, paard als fokker hebben er uiteindelijk niets aan als de match niet goed is. Ik kan me niet voorstellen dat de meeste fokkers, die een hoop liefde, tijd en geld in hun fokproduct hebben gestoken, daar niet zo over denken.


Ik zou een stal zoeken waar vriendelijke behulpzame mensen zijn en de onderlinge sfeer goed is. Ja je moet vast nog een hoop leren en niet alles gaat uit een boekje, dus dan is het fijn als er mensen zijn die met je meedenken en bereid zijn je te helpen als dat eens nodig is. Ik kreeg lang, lang geleden als manegeruiter mijn eerste pony, dus geen verzorgdier tussendoor, en als ik bedenk wat ik toen allemaal niet wist.... En toch is dat ook goed gekomen. :D

Ja, heel nobel geschreven maar ik ken ze niet echt.
Natuurlijk zijn er mensen die daar oog voor hebebn en die je daarbij sturen, maar ik zou er in het geval van TS vanuit gaan dat niemand dat doet.

Jij bent ervaren, ik ook wel, maar TS nauwelijks. Dan moet je in de paardenwereld niet uit gaan van het goede in mensen!

Sherivey
Berichten: 8604
Geregistreerd: 06-11-15

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:56

Eerst een bijpaard/verzorgpaard zoeken kan wel heel fijn zijn :j is vaak toch heel anders dan op de manege lessen

Wat betreft rij-ervaring waar verkopers op letten. Verschilt echt per verkoper en per paard waar je naar gaat kijken. Bij een wat ouder, braaf recreatiepaard zullen ze minder hoog rijniveau verwachten dan wanneer je voor een onbeleerd paard gaat kijken wat topsportpotentie heeft.
Al denk ik dat er ook verkopers zijn die niet op jouw ervaring letten.

Qua verzorging, ligt er ook aan waar je gaat staan. Ik vond het zelf fijn dat ik op stallen heb gestaan waar veel voor me werd gedaan in het begin en waar veel hulp/toezicht was. Kon ik altijd met vragen terecht.

Qua verzorging is het belangrijk dat je een beetje weet hoe een gezond paard erbij hoort te staan en dat je kunt zien/voelen wanneer je paard kreupel is, of wat buikpijn heeft.
En natuurlijk de hoefsmid regelmatig laten komen en eventueel 1x per jaar tandarts en osteopaat (laatste vind ik zelf wel fijn als check up).

Verder leer je ook gaandeweg veel hoor, vandaar dat het fijn kan zijn op een (vol)pension stalling te staan :)

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:59

ikke schreef:
@Poekkie: ik ben benieuwd hoe vaak je afgefakkeld gaat worden. Zoek maar terug op mijn berichten. Als ik ergens schrijf dat je die 500 euro moet kunnen missen, wordt ik ook afgebrand. Boeit niet dat er een heel topic vol gelijk bestaat :+
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Die fokkers zullen je zelden tegen houden om iets te kopen wat niet past, overige verkopers al helemaal niet.

En ook daar gaat Bokt over vallen maar er is niet zoveel mis met een weloverwogen ex-manegepaard.
Dat heeft mij wel geholpen: ik kocht een paard waar ik al enige tijd met veel plezier mee reed. Dan nog steeds kom je de door Poekkie beschreven man-met-de-hamer tegen, maar hij slaat minder hard en hulp is vaak simpeler, zeker als je op de betreffende manege blijft staan.


Ik ben het ook eens met de 500 euro regel. Ik heb systematisch 500 euro pm gespaard voor een paard, ook met het idee: 'als ik dit iedere maand steevast op een rekening kan zetten én daarbij ook nog voor mijzelf kan sparen en mijzelf fijn kan onderhouden, dan zit ik safe'.
In alle jaren dat ik een paard heb gehad ben ik nooit 500 euro in de maand aan vaste paardenlasten kwijt geweest (sowieso niet omdat ik de kosten destijds deelde met m'n ouders en zusje, maar als we even dat op één hoop gooien), scheelt dat we ook nooit echt op dure stallen gestaan. Maar ja zet je paard maar eens een dag op de kliniek, of koop een nieuw zadel, fatsoenlijke instructie. Is toch wel fijn als je daar voor door kunt sparen naast je vaste paardenlasten. Maar wellicht wil je voor dierenartskosten een verzekering? ook iets om over te denken. Zijn voldoende topics over te vinden op bokt over de voor- en nadelen van een verzekering.

Een bijrijd/verzorgpaard zoals je zelf zegt al inderdaad. Voordat ik een eigen paard had liep ik al zo'n 6 dagen per week bij verzorgpaarden. Je krijgt dan veel kennis mee, ook over de verzorging van een paard.

Denk ook na over waar je je paard zou willen huisvesten, in sommige regio's is het moeilijker om een fijne plek voor een paard te vinden dan in andere. Hoeveel kost een fatsoenlijke stalling in jouw regio waar een paard paardwaardig gehouden kan worden (voldoende buiten, contact met andere paarden, etc. ook genoeg discussies daarover te vinden op bokt :D) en waar jij ook de faciliteiten hebt die je graag zou willen? Regio afhankelijk kan het bovengenoemd budget nog wel eens veranderen. Ga kijken etc.

Voor de aanschaf van het paard zelf, neem iemand in handen die er kennis van heeft en met jou mee kan kijken.

En ten slotte; het gaat meestal niet zoals je wilt :') ik ben ook erg perfectionistisch maar heb dat bij paarden inmiddels erg goed kunnen (moeten) loslaten. En dat heeft ook weer z'n uitwerking op andere vlakken van mijn leven :D

Veel plezier met de voorbereiding!

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 10:00

Ik zou eerst een paard gaan leasen. Zo kun je al een beetje proeven hoe het is en er achter komen of het echt iets voor jou is.