een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 18:43

Het is natuurlijk geen advies welke voor ieder persoon geldt, maar;
Het is enorm goed om vtv informatie in te winnen, maar zoals hier boven al wordt aangegeven; vaak gaat dit toch niet zo. Het is vallen en opstaan en het leukste is; je doet het samen. En een bijrijdpaard/verzorgpaarden/lessen op een manege is niet te vergelijken.
Het belangrijkste vind ik zelf dat jij flexibel bent richting je paard en echt kijkt/luistert naar wat dat paard nodig heeft. Niet alleen blindelings advies overnemen van anderen; ook even nachecken door te googlen oid
Ik denk ook niet dat veel mensen zijn begonnen met hun eerste paard waarbij zij ongeveer wisten met wat zij nu weten toen zij het paard kochten. Vaak kom je daar gaandeweg achter. Het is eerder of jij er financieel klaar voor bent en bereid bent om een he-le-boel tijd erin te stoppen ( je paard dan, dus niet dat je nu ook met een nieuw vriendje begint oid )
Zelf zou ik wel meegeven om vtv wel wat goede privé lessen te nemen (rijden en evt 2 in grondwerk oid), alvast informatie in te winnen over voer (zowel krachtvoer als ruwvoer) en om een stalling uit te kiezen waar de paarden ten minste 4 uur buiten komen in een ruime paddock/wei, bij voorkeur meer natuurlijk, maar in sommige regio's is dit niet haalbaar. Ik wou ten minste dat ik dat wel had gedaan. De rest moet je wel leren door ervaring. En 1 ding wat ik het meeste heb geleerd van mijn paard: geduld hebben.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:10

__Toverbal schreef:
Het is natuurlijk geen advies welke voor ieder persoon geldt, maar;
Het is enorm goed om vtv informatie in te winnen, maar zoals hier boven al wordt aangegeven; vaak gaat dit toch niet zo. Het is vallen en opstaan en het leukste is; je doet het samen. En een bijrijdpaard/verzorgpaarden/lessen op een manege is niet te vergelijken.
Het belangrijkste vind ik zelf dat jij flexibel bent richting je paard en echt kijkt/luistert naar wat dat paard nodig heeft. Niet alleen blindelings advies overnemen van anderen; ook even nachecken door te googlen oid
Ik denk ook niet dat veel mensen zijn begonnen met hun eerste paard waarbij zij ongeveer wisten met wat zij nu weten toen zij het paard kochten. Vaak kom je daar gaandeweg achter. Het is eerder of jij er financieel klaar voor bent en bereid bent om een he-le-boel tijd erin te stoppen ( je paard dan, dus niet dat je nu ook met een nieuw vriendje begint oid )
Zelf zou ik wel meegeven om vtv wel wat goede privé lessen te nemen (rijden en evt 2 in grondwerk oid), alvast informatie in te winnen over voer (zowel krachtvoer als ruwvoer) en om een stalling uit te kiezen waar de paarden ten minste 4 uur buiten komen in een ruime paddock/wei, bij voorkeur meer natuurlijk, maar in sommige regio's is dit niet haalbaar. Ik wou ten minste dat ik dat wel had gedaan. De rest moet je wel leren door ervaring. En 1 ding wat ik het meeste heb geleerd van mijn paard: geduld hebben.

En altijd doorvragen. Als je een advies krijgt is je eerste wedervraag: waarom?
Houdt jezelf desnoods een beetje van de domme en laat mensen handjes en voetjes geven aan hun advies. Dat maakt het voor jou mogelijk om het te plaatsen in het geheel en je op de juiste manier af te kunnen vragen of dat advies past in jouw specifieke situatie.

Immers, een advies kan nog zo goed zijn; als het niet past bij jouw en je paard, gaat het niet werken. Als je doorvraagt, krijg je, als het goed is, argumenten en randvoorwaarden. Dan weet je beter of je er iets mee kan of dat je bijvoorbeeld denkt dat een detail anders moet. Vraag daarop door.

Iemand met echte adviezen heeft namelijk altijd een antwoord op jouw vraag: waarom?

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:17

Hi ikke!
Ben stiekem benieuwd wat je bedoelde met iemand die perfectionisme kan genezen :-b
Groetjes
Michou

ikke schreef:
axel_1997 schreef:
Alvast bedankt voor alle reacties. Er komen al nuttige dingen voorbij
@ fenijro_tani: Ik ben nogal een perfectionist dus die onzekerheid van 'doe ik het wel goed' zou inderdaad weleens toe kunnen slaan. Is iets om in de gaten te houden.

@ Poekkie: Het stukje financieel valt me dan eigenlijk nog mee. Ik had er zelf nog nooit een getal aan gehangen maar 500 per maand moet met een behoorlijke baan te overzien zijn. Ik had het schokkender verwacht.
Een goed ritme vinden en het 'echt elke dag naar stal gaan' volhouden zal inderdaad wel een dingetje zijn.
Het stukje fysiek zit denk ik wel goed. :D Ik heb vroeger een weekendbaantje bij een tuincentrum gehad. Dat had wel wat van stalwerk. Kruiwagens vol aarde, zand en groen verplaatsen, een hele dag op mijn voeten staan, onkruid wieden in de stromende gietregen. Tegenwoordig help ik met enige regelmaat in de smurfenles op de manege voor ik aan mijn eigen les begin. zo'n vijf shetlanders poetsen en zadelen, met eentje mee lopen/rennen, nog een paard zadelen en paardrijden. De ervaring leert dat ik daar vooral heel goed van slaap. :z Moet ik zo ook maar weer eens gaan doen. O:)
Alvast goede contacten leggen is inderdaad een hele goeie tip.

Ik ken wel iemand die je "geneest" van dat perfectionisme }:) maar dan moet je wel daar in de buurt wonen. Als je dat doet krijg je wel een rugzak mee waar je de rest van je leven mee voort kunt :j

Tijd besteden gaat gemakkelijker voor een paard dat je ECHT leuk vindt, oftewel de veel besproken "klik"
Daar kun je vanalles van vinden en bij bedenken maar een paard dat je ECHT LEUK vindt, ga je gemakkelijker voor op pad. Vindt het paard dat ook van jou, helemaal top!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:34

swartbeessie schreef:
Hi ikke!
Ben stiekem benieuwd wat je bedoelde met iemand die perfectionisme kan genezen :-b
Groetjes
Michou

Ehm, er stonden aanhalingstekens bij hè }>

Vaak is de keerzijde van perfectionisme onzekerheid. Als je dan vanuit dat zogenaamde perfectionisme, maar eigenlijk onzekerheid, te werk gaat met de paarden van mijn juf, dan ga je op je snuffert omdat ze haarfijn net niet doen wat je vraagt.

Durf je echt te zijn en je onzekerheid te tonen aan het paard: ik weet het ook niet paard, maar ik ga m'n best doen, dan zal het paard meewerken en haar versie van "best doen" tonen.

En ja, dat gaat ver. Ik ken haar paarden al lang, veel km mee gemaakt maar nog werd ik een tijd geleden verrast. Het ging aan een niet zo zuinig tempo door het bos en er kwam een haakse bocht waar juf voor waarschuwde en die ik ook kende, dus ik neem gas terug; dacht ik......

Juf naast me: je MEENT het niet..... Oh, ja, wacht. STAPPEN, NU! en net voor de bocht had ik d'r weer in stap.
Laatst bijgewerkt door ikke op 23-05-21 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:37

Ah mooi hoe paarden je dat kunnen leren inderdaad.

Ach perfectionisme is ook niet erg. Mits je de zelfreflectie hebt om ook jezelf af en toe te herinneren dat je maar een mens bent, het uiteindelijk om het plezier gaat en perfect niet bestaat.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:41

swartbeessie schreef:
Ah mooi hoe paarden je dat kunnen leren inderdaad.

Ach perfectionisme is ook niet erg. Mits je de zelfreflectie hebt om ook jezelf af en toe te herinneren dat je maar een mens bent, het uiteindelijk om het plezier gaat en perfect niet bestaat.

En precies dat is wat mijn juf "voor het echie" noemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:51

Ik vind perfectionisme ook niet erg, mits het niet frustraties oplevert die ten koste gaan van het paard (i.e. ruk in z'n mond, extra schop in z'n flank of een lel met de zweep o.i.d.). Ik kon ook echt de balen hebben van een slechte canter of, nog erger, een slecht stuk snelwerk, maar zodra ik de baan af kwam, moest die irritatie gewoon weg zijn. Ik was zelf nog wel bezig met nadenken wat ik beter had kunnen doen, maar zodra we stappen: teugels lang, aai door de manen en lekker relaxed terug naar stal hobbelen. Morgen weer een dag.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 23:19

[/quote]
700 gemiddeld?? Zo erg is het echt niet. Tenzij je in een heel erg dure regio woont en dan ook nog eens heel veel pech hebt.[/quote]

Het is toch echt zo. Ik zeg alleen het eerste jaar, vergeten erbij te melden dat dit inclusoef lessen is. Heb een jong paard en les 1 a 2 keer per week dat is soms 150euro per maand. Maar een eerste paard en jong wil ik goede begeleiding bij.
Merk dat het nu steeds minder wordt.

Ik moest alles nieuw aanschaffen.
Dekens, dekjes, halster, peeskappen, zadel, borstels, bit, longeerspullen etc.

Stalling is hier 255 zonder binnenbak.
Voer ben ik per maand ook zeker 25euro kwijt.
Hoefsmit gemiddeld maand 50 euro
Lessen zo'n 125 euro
Laatst een nieuw zadel 3500 (mijn paard liep echt niet onder een goedkoper zadel :/ was een behoorlijke tegenslag dus)
Dierenartskosten voor keuringen.

En dan alles wat er verder bij komt.

Tuurlijk je kan alles zo goedkoop maken als je zelf wil, maar ik heb het flink onderschat. Ik dacht mijn paardje kan makkelijk zonder ijzers en met alleen een vitaminebrokje en een 2e hands zadel, lekker goedkoop nou dat viel vies tegen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 08:06

met perfectie is ook niets mis mee, mits het op een goede basis en manier gebeurd, paard ook de tijd krijgt om te groeien naar perfectie, zoals dat met de humane atleet ook gebeurd

de atleet moet het doen en dan graag wel met een gezond lijf, fysiek en mentaal daartoe ook in staat

inlezen en meer kennis opsnuiven kan geen kwaad lijkt me, allen je moet iemand naast je hebben die theorie in de praktijk kan uitleggen, laten zien, waarmee je kunt sparren en van kan leren

zie genoeg voorbeelden van ruiters die iets na proberen te doen, te kopiëren, zonder te weten wie en wat en hoe en waarom, dat lijkt me ook redelijk frustrerend zowel voor paard als ruiter

gelukkig gaat er ook veel goed, ligt ook aan hoe hoog je de lat legt en wat of je doel is maar dat is heel persoonlijk, evenzo de inhoud van de knip, die bepaald soms mee

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:10

Ik heb jaren bijrijdpaarden gehad voor ik mijn man ontmoette, die een eigen paard had. Vanaf toen was ik ineens ook (mede) eigenaar van een paard. We hebben er nu 15 jaar verder 2, een paard voor ons samen, en een pony voor onze dochter. Wat ik ervaren heb, een eigen paard is toch heel anders dan een bijrijdpaard. Want jij bent de enige die verantwoordelijk is als je paard ineens wat mankeert. Jij bent degene die een beslissing moet nemen als je merkt dat er in het management iets anders moet. Nu kun je altijd wel te rade gaan bij anderen (stalgenoten, profs zoals DA, instructeur) maar uiteindelijk ben je als eigenaar degene die bepaalt. Dat is een heel andere verantwoordelijkheid als op stal komen, en een (klein) deel van de verzorging overnemen van de eigenaar. En je kan je idd voorbereiden, maar ik merk na al die jaren nog steeds dat ik elke dag bij leer, en zo nodig ook mijn visie op paarden en paarden houden aanpas door de jaren heen. Heb ik dan mijn huiswerk niet goed gedaan? Nee, het huiswerk gaat gewoon dag in dag uit door. En dat maakt paarden hebben nu net zo leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:14

SusanH schreef:
Ik heb jaren bijrijdpaarden gehad voor ik mijn man ontmoette, die een eigen paard had. Vanaf toen was ik ineens ook (mede) eigenaar van een paard. We hebben er nu 15 jaar verder 2, een paard voor ons samen, en een pony voor onze dochter. Wat ik ervaren heb, een eigen paard is toch heel anders dan een bijrijdpaard. Want jij bent de enige die verantwoordelijk is als je paard ineens wat mankeert. Jij bent degene die een beslissing moet nemen als je merkt dat er in het management iets anders moet. Nu kun je altijd wel te rade gaan bij anderen (stalgenoten, profs zoals DA, instructeur) maar uiteindelijk ben je als eigenaar degene die bepaalt. Dat is een heel andere verantwoordelijkheid als op stal komen, en een (klein) deel van de verzorging overnemen van de eigenaar. En je kan je idd voorbereiden, maar ik merk na al die jaren nog steeds dat ik elke dag bij leer, en zo nodig ook mijn visie op paarden en paarden houden aanpas door de jaren heen. Heb ik dan mijn huiswerk niet goed gedaan? Nee, het huiswerk gaat gewoon dag in dag uit door. En dat maakt paarden hebben nu net zo leuk.


precies, paarden zijn ook elke dag anders en als je bereid bent daarvan te leren blijft het boeiend en ben je nooit uitgeleerd (heb ik ontdekt)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:18

Idd :j en het leukste is, we zijn na jaren van stal verhuisd en ik verbaas me nog iedere dag weer over ons grote paard. Die is zo veranderd (ten goede!) dat ik nu achteraf denk, hadden we veel eerder moeten doen. Maar je zit zo vast soms in een bepaalde mindset (ik wil een binnenbak, ik wil veel faciliteiten op stal) de grap is, we hebben nu alleen 1 buitenbak en ik mis al die dingen eromheen die we eerst hadden helemaal niet. En dat komt denk ik vooral omdat ons paard zo veranderd is, van altijd spanning (wij dachten hoort bij hem) naar veel meer ontspanning. Het rijden is daardoor ook veel leuker geworden nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:25

SusanH schreef:
Idd :j en het leukste is, we zijn na jaren van stal verhuisd en ik verbaas me nog iedere dag weer over ons grote paard. Die is zo veranderd (ten goede!) dat ik nu achteraf denk, hadden we veel eerder moeten doen. Maar je zit zo vast soms in een bepaalde mindset (ik wil een binnenbak, ik wil veel faciliteiten op stal) de grap is, we hebben nu alleen 1 buitenbak en ik mis al die dingen eromheen die we eerst hadden helemaal niet. En dat komt denk ik vooral omdat ons paard zo veranderd is, van altijd spanning (wij dachten hoort bij hem) naar veel meer ontspanning. Het rijden is daardoor ook veel leuker geworden nu.


soms ontdek je door - zoals in uw geval een verhuizing - wat het paard al die tijd al aangaf
en dan maakt de entourage niets uit, is imo ook niet het belangrijkste, een gezond paard wel

veel paarden kunnen de rumoer op stallen ook niet aan, dan missen ze de rust om tot rust te komen lijkt het wel

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 09:50

MCE schreef:
met perfectie is ook niets mis mee, mits het op een goede basis en manier gebeurd, paard ook de tijd krijgt om te groeien naar perfectie, zoals dat met de humane atleet ook gebeurd

de atleet moet het doen en dan graag wel met een gezond lijf, fysiek en mentaal daartoe ook in staat

inlezen en meer kennis opsnuiven kan geen kwaad lijkt me, allen je moet iemand naast je hebben die theorie in de praktijk kan uitleggen, laten zien, waarmee je kunt sparren en van kan leren

zie genoeg voorbeelden van ruiters die iets na proberen te doen, te kopiëren, zonder te weten wie en wat en hoe en waarom, dat lijkt me ook redelijk frustrerend zowel voor paard als ruiter

gelukkig gaat er ook veel goed, ligt ook aan hoe hoog je de lat legt en wat of je doel is maar dat is heel persoonlijk, evenzo de inhoud van de knip, die bepaald soms mee



Als ruiter ben ik ook niet zo heel erg perfectionistisch. :D Ik kan wel veeleisend zijn als het op inzet aankomt. (Dus een leergierig paardje zal een groot voordeel zijn.) Maar bij moeilijke oefeningen is het al gauw 'ongeveer in de richting, klopje, goed gedaan.' Het is vooral in de verzorging dat ik weleens onrealistische eisen aan mezelf zou kunnen stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:54

axel_1997 schreef:
MCE schreef:
met perfectie is ook niets mis mee, mits het op een goede basis en manier gebeurd, paard ook de tijd krijgt om te groeien naar perfectie, zoals dat met de humane atleet ook gebeurd

de atleet moet het doen en dan graag wel met een gezond lijf, fysiek en mentaal daartoe ook in staat

inlezen en meer kennis opsnuiven kan geen kwaad lijkt me, allen je moet iemand naast je hebben die theorie in de praktijk kan uitleggen, laten zien, waarmee je kunt sparren en van kan leren

zie genoeg voorbeelden van ruiters die iets na proberen te doen, te kopiëren, zonder te weten wie en wat en hoe en waarom, dat lijkt me ook redelijk frustrerend zowel voor paard als ruiter

gelukkig gaat er ook veel goed, ligt ook aan hoe hoog je de lat legt en wat of je doel is maar dat is heel persoonlijk, evenzo de inhoud van de knip, die bepaald soms mee



Als ruiter ben ik ook niet zo heel erg perfectionistisch. :D Ik kan wel veeleisend zijn als het op inzet aankomt. (Dus een leergierig paardje zal een groot voordeel zijn.) Maar bij moeilijke oefeningen is het al gauw 'ongeveer in de richting, klopje, goed gedaan.' Het is vooral in de verzorging dat ik weleens onrealistische eisen aan mezelf zou kunnen stellen.


komt ook goed, als je zelf voor alles moet gaan zorgen dan ontdek je vast en zeker wat belangrijk is
nuttig of onnuttig is, is voor een paard vaak iets anders als voor de mens, maar dat leer je in de praktijk

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:23

Mijn tip, ga naar veel paarden kijken, koop niet de eerste de beste in je enthousiasme! Ik heb eerste hand gezien hoe dat fout is gelopen. Mijn vader (totaal geen paarden mens) heeft mij gelukkig op mijn 15e daarvoor behoed en wij kwamem daardoor met het perfecte brave paard thuis voor een 15 jarige, maar we hebben heel nederland eerst gehad (em toen in eigen dorp gekocht :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:00

axel_1997 schreef:
Hallo Bokkers.
Ik kon mijn vraag zo gauw niet vinden in de andere topics.
Ik ben een "ervaren" manegeruiter. En zoals velen droom ook ik van een eigen paard. Maar een paard rijden is natuurlijk iets heel anders dan er een verzorgen. Dus voor ik tot aankoop over ga is er natuurlijk het nodige huiswerk te doen. Ik heb er geen haast mee. Een eigen paard is voor mij een maatje voor het leven. Maar juist daarom begin ik graag vroeg met de voorbereiding. Nu kan het nog.

Dus ik wil graag weten welk huiswerk er te doen is. En dan vooral op het gebied van de verzorging en de beren op de weg. (Voor het onderwerp training en opvoeding heb ik al een redelijk idee welke kennis ik moet vergaren)
Professionele fokkers verkopen hun paarden natuurlijk ook niet zomaar aan Jan en alleman. Op wat voor kennis en ervaring letten zij? Eisen zij misschien ook een X aantal jaar ervaring in de dagelijkse verzorging? (Mogen zij dit eisen?)
Het lijkt mij sowieso niet onverstandig om voor een of twee jaar een verzorgpaard te zoeken of op de manege met de verzorging te helpen.
Noem ook vooral het niet-voor-de-hand-liggende.

Dus brand maar los. Wat moet ik doen en weten?



Hoe gaat het met je huiswerk??

_Anne_V
Berichten: 125
Geregistreerd: 05-06-21

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 19:48

Heb je ook al rond gekeken naar stallen? Een goede stal vinden is nog niet zo makkelijk.

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 00:35

ik zit nog huiswerk voor m'n opleiding te maken. :D

maar binnenkort is het zomervakantie dan kom ik er wel aan toe.
ik wil in elk geval regelmatig op de manege m'n handen uit de mouwen te steken.
misschien kan ik helpen om de paarden van en naar de wei te brengen of een keer met de hoefsmid meekijken.
het is in elk geval een plek om te beginnen.
bedankt nog voor alle tips. +:)+

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 16:17

Ik weet niet of jullie graag een update horen. Maar omdat er eerder naar gevraagd werd...


Ik heb vandaag de ochtend op de manege geholpen met uitmesten etc. en aansluitend een uur gereden. En ik snap wel wat jullie bedoelen als jullie zeggen dat paarden houden een andere hobby is dan paardrijden. Na het oude en verse stro van (ingeschat) tien stallen met royale stro-laag door m’n handen te hebben laten gaan heb ik het met rijden maar lekker rustig aan gedaan.

Als ik één eigen paard heb hoef ik natuurlijk ook maar één stal uit te mesten. Maar er komt nog meer bij de verzorging kijken. Dus ik denk dat ik er bij een eigen paard verstandig aan doe om het stalwerk op de dagen dat ik wil rijden zo licht mogelijk te houden en het vermoeiende werk te bewaren voor die dagen waarop ik mijn paard vrijaf geef. En verder natuurlijk gewoon wennen.

Ik schat na vandaag in dat ik de energie en het uithoudingsvermogen voor het verzorgen van een paard wel heb. Maar ik moet nog wat eelt op m’n handen kweken. Ik heb het meeste werk met handschoenen gedaan omdat ik al snel een paar rauwe plekjes op mijn handen kreeg.

Ik ga deze vakantie nog wel een paar keer op de manege aan de slag. Dan leer ik vast nog meer. Ik hoop bijvoorbeeld ook de hoefsmid een keer te treffen.

Omdat een van de manegepaarden momenteel op zaagsel staat kwam er ook nog een vraag bij me op die me belangrijk lijkt voor een eigen paard. Ik hoor soms dat er paarden op vlas of zaagsel gezet worden omdat ze het stro opeten. En van anderen hoor ik weer dat ze stro als aanvulling op het ruwvoer gebruiken om enerzijds maag/darmklachten en anderzijds overgewicht te voorkomen. Dit lijkt elkaar tegen te spreken. Dus blijkbaar mis ik een deel van het verhaal. Waarom is stro eten soms een probleem en soms een oplossing?

goldyc

Berichten: 750
Geregistreerd: 31-10-20

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 16:25

Stro is, of kan gebruikt worden als, een soort ruwvoervervanger. In dat geval meng je hooi en stro zodat je paard langer wat te kauwen heeft. Stro is natuurlijk zelf ook ruwvoer, maar het bevat minder voedingsstoffen dan hooi dus je paard wordt er minder snel dik van. In dat geval wordt stro vaak aangeboden in een hooinet of in elk geval in een vrij beperkte hoeveelheid. Op is op.
Sommige paarden eten echter letterlijk de strobedekking van hun stal leeg. Als een paard heel veel stro binnen krijgt, kan dit zorgen voor verstoppingskoliek. Deze paarden worden dan meestal op vlas of zaagsel gezet om te vermijden dat ze te veel stro binnen krijgen.

In mijn persoonlijke ervaring weet ik ook wel een paard dat verstoppingskoliek kreeg van teveel stro te eten. Dat paard stond dus op zaagsel. Na enige tijd zijn de eigenaars van stal verhuisd en op de nieuwe stal stond het paard gewoon op stro, maar kreeg het meer hooi. Het heeft nooit meer verstoppingskoliek gehad.
Sommige paarden kunnen echt niet tegen het eten van stro, in andere gevallen ligt het vooral aan het ruwvoerbeleid. zorg er dus voor dat je paard op een stal staat waar naar zijn behoefte gevoerd wordt!

Sommige paarden mogen ook niet op stro omdat stro meer stof bevat dan vlas, en omdat ze allergisch reageren op dat stof.

Lieser
Berichten: 1481
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 16:34

axel_1997 schreef:
Ik weet niet of jullie graag een update horen. Maar omdat er eerder naar gevraagd werd...


Ik heb vandaag de ochtend op de manege geholpen met uitmesten etc. en aansluitend een uur gereden. En ik snap wel wat jullie bedoelen als jullie zeggen dat paarden houden een andere hobby is dan paardrijden.

Herkenbaar. Een van de dingen die ik als manegeruiter nooit wist is dat je voor je eigen paard in de wei elke dag een cementemmer moet vullen met vers drinkwater. Niet elk stukje wei heeft een waterleiding, ben ik achter

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 16:42

Lieser schreef:
axel_1997 schreef:
Ik weet niet of jullie graag een update horen. Maar omdat er eerder naar gevraagd werd...


Ik heb vandaag de ochtend op de manege geholpen met uitmesten etc. en aansluitend een uur gereden. En ik snap wel wat jullie bedoelen als jullie zeggen dat paarden houden een andere hobby is dan paardrijden.

Herkenbaar. Een van de dingen die ik als manegeruiter nooit wist is dat je voor je eigen paard in de wei elke dag een cementemmer moet vullen met vers drinkwater. Niet elk stukje wei heeft een waterleiding, ben ik achter


haha dan heb je geluk dat je met een emmer toe kan. afgelopen winter waren de leidingen uit voorzorg afgetapt. dus toen kregen de paarden ook emmers water. alleen voor een op de tien paarden was een groot vierkant krat met water nodig omdat ze de emmers liever omgooiden dan er uit te drinken. :+

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 17:06

Ik zie je topic nu pas, maar leuk dat je bent gaan helpen.

Ik hielp heel jong op de manege en kreeg later mn eerste eigen pony. Vanwege de afstand kon die niet op de manege, dus een plekje gevonden bij een boer. Die pony is later helaas overleden na castratie.

Ben op een andere manege terecht gekomen met eigen pony's weer, maar daar wel de ideale combi van leren en meehelpen. Maar ik was minderjaig, afhankelijk deels van de keus van mn ouders en manege.
.
Toen ik 19/20 was een pension plek gezocht en moesten we alles zelf doen en zelf bepalen. Kende net mijn man/vriend en we deden gelukkig veel samen.
Vroeger was er toch wel wat minder keuze en verdieping in voeding bijv of het buiten staan etc. Dus wel mee gegaan in wat andere deden. Daar ook wel eigen keuzes in gemaakt, maar je leert gaande weg.

Ik heb wat opleidingen gevolgd en ging me steeds meer verdiepen. Gaf al even les, kwam veel dingen tegen, wij kochten er zelf paarden bij.
Maar hoe meer je leert, hoe meer je tegen dingen aan gaat lopen. In pension vaak tegen dingen aan gelopen; stal hield op, de eigenaar werd dement, afstand, belofte's werden niet nagekomen qua buiten/binnen zetten etc.

Je maakt keuzes voor je eigen paarden, maar ziet elders dingen, beter en slechter, dus wil ook graag ontwikkelen en steeds beter.
Maar pas toen mijn ruin een blessure kreeg, ging ik me echt verder verdiepen. Net als iedereen begin je vaak traditioneel, maar door de problemen die je ziet en tegenkomt, ga je vaak zoeken. Meestal pas als je echt geconfronteerd wordt met de nadelen en slechte manier van paarden houden en trainen.

Ook wij zijn bijv echt te hard geweest met trainen en hielden er een rare gedachte gang op na.Ik ben wel meer vanuit het paard gaan denken, kijken en ook leren. Tegenwoordig zeg ik ook; heb van echt bekende les gehad, maar meeste toch geleerd van mn paarden zelf.
Zeker omdat onze paarden al even 24/7 samen leven op onze pp, zie ik dingen die ik nooit heb geleerd.

Maar je moet nog steeds zelf keuzes maken. Wat voer ik? Geef ik wel of niet wat bij? Hoe vaak wil ik rijden? Hoe wil ik trainen en wat wil ik nog bereiken?

Ik kan niet terugdraaien hoe ik dingen ooit heb geleerd, maar achteraf draait mijn maag wel om. Ik had liever meer en breder willen leren. Maar het aanbod was ook wel kleiner en eenzijdiger. Mensen die verder keken en anders wilden, werden ook als geiten wollen sokken mutsen weggezet.

Maar je wordt gek gemaakt. De een doet het zus en de ander zo. Het aanbod van lesgevers, therapeuten, voeren, supplementen, stallen zijn enorm.
Ik heb elke weg weleens ingeslagen en veel frustraties gekend. Nu ben ik zelf rustiger, heb een hele goede band met mn paarden, paarden zijn relaxt en dat werkt fijn. Wil ook niet meer terug.

Maar iedereen moet zelf leren. Ik kom veel mensen tegen die zich enorm laten beinvloeden en gek laten maken. Jaren toch wel zoekende zijn en beter willen, maar overal tegenop lopen. Verzetten zich vaak tegen dingen die ze een te grote verandering vinden, maar zie veel mensen ook later toch een andere weg inslaan.
Je wil mensen wel helpen en voorkomen dat ze "fouten" maken of je ziet en hoort wel dat ze anders/beter willen, maar soms moeten ze dat zelf uitvinden.

Het enige wat je zelf kan doen vooraf is echt heel breed orienteren. Dus wordt lid van diverse groepen op fb. Lees over diverse manieren van werken met de paarden. Bekijk evenementen. Je kan bijv ook een equiday bezoeken.

Ga op diverse stallen kijken en ook op diverse momenten. Wanneer de paarden buiten lopen. Komen ze voldoende buiten, is er rust, ruimte, eten, gezelschap? Kijk ook na veel regen. Is het dan nog te doen buiten? Paarden kunnen prima nat worden en een beetje blub is geen directe ramp, maar wat doet de stal? Niks? Blijft alles binnen? Of korter naar buiten? Of alles hetzelfde als normaal?
Tijdens het voeren. wat voeren ze, hoeveel, is er veel onrust?
Kijk op de tijden dat jij vaak wil rijden. Is de bak dan veel bezet?
Wil je buiten rijden? Kan het daar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 17:07

De combinatie van mesten (of andere stalwerkzaamheden) en rijden went. :D Je bouwt die kracht en fitheid vanzelf op als je het vaker doet, dus je hoeft niet voor de rest van je leven het lichte en zware werk te verdelen afhankelijk van hoeveel je je paard aan het werk wilt zetten.

Wel echt top dat je het zo aanpakt!