een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 10:08

Ohja, verzekeren is ook idd nog iets om over na te denken.
Ik deed dit zelf nooit, omdat ik vond dat ik de dierenartskosten zelf moest kunnen dragen.

Helaas is 2021 nogal een pechjaar geworden voor ons. Half jaar verder, paar duizend euro lichter en 2 paarden kwijt...
Paard van mn vriend hebben we nu (beperkt) verzekerd. Tegen overlijden, diefstal en deel vd kosten bij acute dingen zoals botbreuken en koliek.

Meningen over wel of niet verzekeren verschillen enorm. Zoals ik al zei, ik deed het ook niet. Maar mijn mening is inmiddels bijgesteld.

Hebben m overigens niet laten verzekeren tegen kreupelheden, peesblessuren en andere medicijnkosten. We vonden die premie wel erg hoog worden en zitten zoveel voorwaarden aan dat we die kosten dan liever zelf dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 10:16

StalDiefdijk schreef:
ikke schreef:
Die fokkers zullen je zelden tegen houden om iets te kopen wat niet past, overige verkopers al helemaal niet.

Zowel koper, paard als fokker hebben er uiteindelijk niets aan als de match niet goed is. Ik kan me niet voorstellen dat de meeste fokkers, die een hoop liefde, tijd en geld in hun fokproduct hebben gestoken, daar niet zo over denken.


Ik zou een stal zoeken waar vriendelijke behulpzame mensen zijn en de onderlinge sfeer goed is. Ja je moet vast nog een hoop leren en niet alles gaat uit een boekje, dus dan is het fijn als er mensen zijn die met je meedenken en bereid zijn je te helpen als dat eens nodig is. Ik kreeg lang, lang geleden als manegeruiter mijn eerste pony, dus geen verzorgdier tussendoor, en als ik bedenk wat ik toen allemaal niet wist.... En toch is dat ook goed gekomen. :D



toen of nu is een wezenlijk groot verschil, de business is nu even anders dan toen, nu beginnen is iets anders dan pakweg 10 jaar geleden, ( ervaring en met schade en schande ontdekt)

dat is best jammer, je moet heden ten dage veel meer op je qui-vive zijn
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-05-21 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 10:18


DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 10:19

Als vers van de manege zou ik eerst een paar bijrijd paarden zoeken.
Vaak leer je dan erg veel, in rijden en in verzorging.
En in die tijd kun je ook mooi nog extra sparen en misschien ook ervaren welke type paard je het beste ligt

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 10:25

Oh en dan kom ik :')
13 jaar geleden een jaarling gekocht, ikzelf was ook groen, op een paar verzorg pony’s in mijn kindertijd na. Iedereen verklaarde me voor gek, maar ik heb vanaf kleins af aan altijd gevraagd om een pony, daarna een paard en toen ik eenmaal geslaagd was van mijn mbo diploma(19 jaar) en werkte en ik dus niet meer wist wat ik met mijn geld moest doen(erg hè hahaha), kocht ik een paard! Woonde nog wel thuis, maar mijn ouders stonden 100% achter mij.
Heb echt zoveel ellende met m meegemaakt, maar echt 100 keer meer leuke dingen, onwijs veel geleerd. We kunnen lezen en schrijven met elkaar, opstappen en wegrijden, zelfs na een jaar niet meer gereden te hebben. We zijn elkaars maatjes al 13 jaar lang, en ik zou het zo weer over doen!

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 10:40

@Samantha89

over jou verhaal wil ik meer horen. want mijn droom is stiekem toch wel een jong paard. al is een veulen of jaarling me dan weer te dol. ik weet dat dat een enorme uitdaging is. dus welke beren stonden er bij jou op de weg?

Eldmodur

Berichten: 53
Geregistreerd: 09-03-21
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 10:42

Het ligt denk ik vooral aan de stalling die je kiest; sta je volpension dan is en blijft het rijden waarschijnlijk je belangrijkste hobby. Sta je in eigen beheer (of kleinschalig en doe-het-zelf) dan komt de hobby "paarden houden" ineens in beeld. Het zijn 2 verschillende hobbies!!!

Ik heb inmiddels mijn hobby "paardrijden" bijna helemaal (en zonder spijt) ingeruild voor de hobby "paarden houden"!!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 10:44

Veel dingen zijn al genoemd maar denk ook over je gewone leven na naast de paarden, wat ga je doen als er een huisgekocht word,er kinderen komen of jij word ziek of je valt van je paard met blijvend letsel.
Wat ga je dan doen met je paard, en als je besluit hem dan te houden kan het dier dat dan ook aan minder of andersbereden worden of zelfs een heel ander gebruikt doel?.
Of je hebt geen inkomen voor je paard meer wat is de verkoopwaarde over 5,8,10 jaar?.

En stel je overlijd is er dan inhebt testament opgenomen wie het dier dan verzorgt en verkoopt ?.
Dat laatste gebeurde hier, opa was een paarden man hij overleed zijn vrouw nog kinderen hadden iets met die dieren en wilde blondine verkopen......door zijn testament kon blondy blijven. en zijn maat heeft het gereserveerde potje geld en het mentorschap serieus genomen en altijd garant gestaan voor het dier zijn zorg en kosten. De kleindochter is op haar beurt verder gegaan met het dier verzorging en berijden fokken etc naar gelang haar draagkracht en mogelijkheden. Dat was tot 21 jr dus een overbrugging van 7 jaar voor de financiële zorg.....en geloof het of niet dat dier heeft juist na het overlijden van opa de familie meer dan ooit verbonden!. Ook was er opgenomen als kleinkinderen geen interesse voor het dier hadden het verkocht moest worden door de mentor. Inmiddels is blondy al overleden maar haar achterkleinkind vult nogsteeds de stal en ook hier is de volgende generatie al bezig met uitoefenen van verzorging en passie met de paarden, ook voor hun is er een aantekening en mentor opgenomen buitenom de familie.....goedvoorbeeld doet volgen! ;)

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 10:53

TS er bestaat de uitdrukking 'groen en groen geeft blauwe plekken'. Dat slaat op onervaren eigenaren met jonge paarden. Soms gaat het goed maar het gaat meer fout.
Als je gaat voor een jong paard die je zelf wilt opvoeden etc zorg dan echt voor hele goede begeleiding want je redt het echt niet zonder! Overschat jezelf niet in de zorg voor een jong paard.
Jij bent verantwoordelijk voor hetgeen je paard leert, als je daar geen ervaring in hebt leer je ze heel snel (onbewust) de verkeerde dingen.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 10:58

cissy schreef:
TS er bestaat de uitdrukking 'groen en groen geeft blauwe plekken'. Dat slaat op onervaren eigenaren met jonge paarden. Soms gaat het goed maar het gaat meer fout.
Als je gaat voor een jong paard die je zelf wilt opvoeden etc zorg dan echt voor hele goede begeleiding want je redt het echt niet zonder! Overschat jezelf niet in de zorg voor een jong paard.
Jij bent verantwoordelijk voor hetgeen je paard leert, als je daar geen ervaring in hebt leer je ze heel snel (onbewust) de verkeerde dingen.


precies waarom ik hier naar de beren op de weg vraag en het verstandig vind om eerst ervaring op te doen. er is ook nog niets concreet of zeker. als ik tijdens het zoeken het perfecte paardje tegen kom en het beesie is 17 dan laat ik het echt niet staan. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 11:03

cissy schreef:
TS er bestaat de uitdrukking 'groen en groen geeft blauwe plekken'. Dat slaat op onervaren eigenaren met jonge paarden. Soms gaat het goed maar het gaat meer fout.
Als je gaat voor een jong paard die je zelf wilt opvoeden etc zorg dan echt voor hele goede begeleiding want je redt het echt niet zonder! Overschat jezelf niet in de zorg voor een jong paard.
Jij bent verantwoordelijk voor hetgeen je paard leert, als je daar geen ervaring in hebt leer je ze heel snel (onbewust) de verkeerde dingen.
Ik zou daar dan ook niet aan beginnen als manegeruiter. Het klinkt allemaal heel mooi en idyllisch, dat 'naar je hand zetten' etc., maar ook een ouder paard kun je 'naar je hand zetten' (hoewel ik het nog altijd een rotuitdrukking blijf vinden - het is een levend wezen, geen robot) en daar kun je ontzettend veel van leren, zodat je over een aantal jaar klaar bent voor een jong dier.

Bokt doet altijd graag alsof ieder ouder paard compleet verreden is en gecorrigeerd moet worden door de heldhaftige Bokker die zo'n dier dan koopt en zeker tegenwoordig is het hip om niet te willen beginnen aan een paard ouder dan 5 of 6, maar een ouder paard dat netjes gereden is, waar je fouten op en mee mag maken, heb je imo meer aan dan aan een jong dier op dit moment.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 11:07

axel_1997 schreef:
@Samantha89

over jou verhaal wil ik meer horen. want mijn droom is stiekem toch wel een jong paard. al is een veulen of jaarling me dan weer te dol. ik weet dat dat een enorme uitdaging is. dus welke beren stonden er bij jou op de weg?


laat je absoluut niet gek maken door anderen! Doe je eigen ding, waar jij je goed bij voelt. Schakel professionele hulp in daar waar nodig. Heb ik ook gedaan, want zelf zadelmak maken kon ik niet. Toen hij eenmaal zadelmak was ben ik met hem buiten gaan rijden. Maar voordat hele proces ben ik wel altijd met hem buiten gaan wandelen. Met alles en iedereen kennis laten maken, vrachtwagens, trekkers noem maar op. Hem laten bevestigen in de galop heb ik ook door dezelfde persoon laten doen aangezien hij een laatbloeier is en aanspringen met een meter vooruit en een halve meter de lucht in ging :'). Daarna ben ik gewoon op eigen houtje verder gegaan, af en toe een lesje in de bak, deed hij keurig maar was niet echt ons ding. Buitenrijden was/is echt ons ding, ook onze eerste galop samen buiten was zo geweldig! We zijn echt samen gegroeid in die 13 jaar.
Maar ik werd ook wel echt heel onzeker gemaakt door mensen om mij heen, zo werd ik gepusht om hem in de opfok te gooien want zo gaan die dingen en dat hoort gewoon. Ik was ook echt bijna zo ver om dat te doen en toen vroeg mijn vader heb je daarvoor een jong dier gekocht? Toen zei ik nee ik heb een jong dier gekocht om samen te groeien. Mensen verklaarde me voor gek dat ik op m naar buiten ging, hij was net zadelmak en 3 jaar, ze vonden hem/het staatsgevaarlijk! En toch ben ik het gaan doen, met als resultaat dat mijn jonkie met regelmaat voorop werd gezet als we gezamenlijk een buitenritje gingen maken, want hij was makkelijk “over te halen” en deed niet zo spastisch als de rest.
Andere kant van een jong dier is wel, onwijs veel dierenarts rekeningen als het tegen zit. Ze zijn lomp en onbezonnen waardoor ik met regelmaat een wond heb laten hechten. Maar goed die van mij is wel echt een apparteling :') dus het kan allemaal ook wel meevallen!
En waar we nu staan, echt heerlijk! Maar goed, dat hoeft niet bij iedereen zo te gaan. En ik moet heel eerlijk zeggen, toen ik m voor het eerst zag(ook gelijk gekocht en meegenomen hoor) was het echt liefde op het eerste gezicht. Hij douwde gelijk z’n hoofd in mijn buik, kon ook zo met m weglopen. Eigenaresse was toen verbaasd, want zij had moeite met m om m te pakken. En ik had bij kijken geen enkel probleem.
En al die jaren, maakt niet uit waar we staan, al staat tie helemaal achterin het land, als ik m roep gaat gelijk z’n hoofd omhoog en komt tie gelijk aangerend.
En met al dit soort leuke/fijne en geweldige dingen, dan verdwijnen de vervelende dingen als sneeuw voor de zon. En misschien klinkt het allemaal cliché, maar toch is het bij ons echt zo gegaan.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 11:09

Naar de hand zetten gaat in veel gevallen bij onervaren ruiters naar de verkeerde hand.
Dat zo'n paard zeer regelmatig later gecorrigeerd moet worden door een ervaren persoon.
Maar dat is minder leuk opscheppen natuurlijk als die enkeling die het als beginner wel voor elkaar krijgt natuurlijk.

Pas nog weer een topic van een meisje die gelukkig en heel dapper van haar heeft besloten haar 4 jarige groene paard te verkopen.
Maar beter was geweest er niet aan te beginnen.

Paard is geen computer die je wel reset.
Dingen als; ik ben opnieuw begonnen kan helemaal niet.
Slechte ervaringen draagt hij altijd mee. En dat is zonde, want dat hoeft helemaal niet.
Voor het paard niet fijn, voor de ruiter ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 11:57

Samantha89 schreef:
axel_1997 schreef:
@Samantha89

over jou verhaal wil ik meer horen. want mijn droom is stiekem toch wel een jong paard. al is een veulen of jaarling me dan weer te dol. ik weet dat dat een enorme uitdaging is. dus welke beren stonden er bij jou op de weg?


laat je absoluut niet gek maken door anderen! Doe je eigen ding, waar jij je goed bij voelt. Schakel professionele hulp in daar waar nodig. Heb ik ook gedaan, want zelf zadelmak maken kon ik niet. Toen hij eenmaal zadelmak was ben ik met hem buiten gaan rijden. Maar voordat hele proces ben ik wel altijd met hem buiten gaan wandelen. Met alles en iedereen kennis laten maken, vrachtwagens, trekkers noem maar op. Hem laten bevestigen in de galop heb ik ook door dezelfde persoon laten doen aangezien hij een laatbloeier is en aanspringen met een meter vooruit en een halve meter de lucht in ging :'). Daarna ben ik gewoon op eigen houtje verder gegaan, af en toe een lesje in de bak, deed hij keurig maar was niet echt ons ding. Buitenrijden was/is echt ons ding, ook onze eerste galop samen buiten was zo geweldig! We zijn echt samen gegroeid in die 13 jaar.
Maar ik werd ook wel echt heel onzeker gemaakt door mensen om mij heen, zo werd ik gepusht om hem in de opfok te gooien want zo gaan die dingen en dat hoort gewoon. Ik was ook echt bijna zo ver om dat te doen en toen vroeg mijn vader heb je daarvoor een jong dier gekocht? Toen zei ik nee ik heb een jong dier gekocht om samen te groeien. Mensen verklaarde me voor gek dat ik op m naar buiten ging, hij was net zadelmak en 3 jaar, ze vonden hem/het staatsgevaarlijk! En toch ben ik het gaan doen, met als resultaat dat mijn jonkie met regelmaat voorop werd gezet als we gezamenlijk een buitenritje gingen maken, want hij was makkelijk “over te halen” en deed niet zo spastisch als de rest.
Andere kant van een jong dier is wel, onwijs veel dierenarts rekeningen als het tegen zit. Ze zijn lomp en onbezonnen waardoor ik met regelmaat een wond heb laten hechten. Maar goed die van mij is wel echt een apparteling :') dus het kan allemaal ook wel meevallen!
En waar we nu staan, echt heerlijk! Maar goed, dat hoeft niet bij iedereen zo te gaan. En ik moet heel eerlijk zeggen, toen ik m voor het eerst zag(ook gelijk gekocht en meegenomen hoor) was het echt liefde op het eerste gezicht. Hij douwde gelijk z’n hoofd in mijn buik, kon ook zo met m weglopen. Eigenaresse was toen verbaasd, want zij had moeite met m om m te pakken. En ik had bij kijken geen enkel probleem.
En al die jaren, maakt niet uit waar we staan, al staat tie helemaal achterin het land, als ik m roep gaat gelijk z’n hoofd omhoog en komt tie gelijk aangerend.
En met al dit soort leuke/fijne en geweldige dingen, dan verdwijnen de vervelende dingen als sneeuw voor de zon. En misschien klinkt het allemaal cliché, maar toch is het bij ons echt zo gegaan.



heel fijn dat het bij u goed uitgepakt heeft, wat was uw doel om te bereiken en is dat ook gelukt??
gewoon een fijne paard en verder geen ambities, of juist wel

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 12:16

Poekkie schreef:
ikke schreef:
@Poekkie: ik ben benieuwd hoe vaak je afgefakkeld gaat worden. Zoek maar terug op mijn berichten. Als ik ergens schrijf dat je die 500 euro moet kunnen missen, wordt ik ook afgebrand. Boeit niet dat er een heel topic vol gelijk bestaat :+
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Die fokkers zullen je zelden tegen houden om iets te kopen wat niet past, overige verkopers al helemaal niet.

En ook daar gaat Bokt over vallen maar er is niet zoveel mis met een weloverwogen ex-manegepaard.
Dat heeft mij wel geholpen: ik kocht een paard waar ik al enige tijd met veel plezier mee reed. Dan nog steeds kom je de door Poekkie beschreven man-met-de-hamer tegen, maar hij slaat minder hard en hulp is vaak simpeler, zeker als je op de betreffende manege blijft staan.


Nou laat ze maar komen dan :+
In dat topic post ik actief mee en komen er nog wel heel wat fermere rekeningen voorbij :')

Maar euhm laten we zeggen dat er tussen de kosten die ik nauwkeurig had uitgerekend en de daadwerkelijke kosten een zeeeeer groot gap zit.

Fokkers en andere professionele verkopers moeten wel een 2 jaar garantie geven op het paard en gedrag valt daar deels onder. Dus ze zullen wel een beetje letten op de match. Maar zeker geen zware eisen. Geen idee hoe het in nederland is.

2 jaar garantie op een paard?? Waar en bij wie ga je dat krijgen??

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 12:17

Nergens :)
Wettelijk ook niet aan de orde.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 12:37

Samantha89 schreef:
axel_1997 schreef:
@Samantha89

over jou verhaal wil ik meer horen. want mijn droom is stiekem toch wel een jong paard. al is een veulen of jaarling me dan weer te dol. ik weet dat dat een enorme uitdaging is. dus welke beren stonden er bij jou op de weg?


laat je absoluut niet gek maken door anderen! Doe je eigen ding, waar jij je goed bij voelt. Schakel professionele hulp in daar waar nodig. Heb ik ook gedaan, want zelf zadelmak maken kon ik niet. Toen hij eenmaal zadelmak was ben ik met hem buiten gaan rijden. Maar voordat hele proces ben ik wel altijd met hem buiten gaan wandelen. Met alles en iedereen kennis laten maken, vrachtwagens, trekkers noem maar op. Hem laten bevestigen in de galop heb ik ook door dezelfde persoon laten doen aangezien hij een laatbloeier is en aanspringen met een meter vooruit en een halve meter de lucht in ging :'). Daarna ben ik gewoon op eigen houtje verder gegaan, af en toe een lesje in de bak, deed hij keurig maar was niet echt ons ding. Buitenrijden was/is echt ons ding, ook onze eerste galop samen buiten was zo geweldig! We zijn echt samen gegroeid in die 13 jaar.
Maar ik werd ook wel echt heel onzeker gemaakt door mensen om mij heen, zo werd ik gepusht om hem in de opfok te gooien want zo gaan die dingen en dat hoort gewoon. Ik was ook echt bijna zo ver om dat te doen en toen vroeg mijn vader heb je daarvoor een jong dier gekocht? Toen zei ik nee ik heb een jong dier gekocht om samen te groeien. Mensen verklaarde me voor gek dat ik op m naar buiten ging, hij was net zadelmak en 3 jaar, ze vonden hem/het staatsgevaarlijk! En toch ben ik het gaan doen, met als resultaat dat mijn jonkie met regelmaat voorop werd gezet als we gezamenlijk een buitenritje gingen maken, want hij was makkelijk “over te halen” en deed niet zo spastisch als de rest.
Andere kant van een jong dier is wel, onwijs veel dierenarts rekeningen als het tegen zit. Ze zijn lomp en onbezonnen waardoor ik met regelmaat een wond heb laten hechten. Maar goed die van mij is wel echt een apparteling :') dus het kan allemaal ook wel meevallen!
En waar we nu staan, echt heerlijk! Maar goed, dat hoeft niet bij iedereen zo te gaan. En ik moet heel eerlijk zeggen, toen ik m voor het eerst zag(ook gelijk gekocht en meegenomen hoor) was het echt liefde op het eerste gezicht. Hij douwde gelijk z’n hoofd in mijn buik, kon ook zo met m weglopen. Eigenaresse was toen verbaasd, want zij had moeite met m om m te pakken. En ik had bij kijken geen enkel probleem.
En al die jaren, maakt niet uit waar we staan, al staat tie helemaal achterin het land, als ik m roep gaat gelijk z’n hoofd omhoog en komt tie gelijk aangerend.
En met al dit soort leuke/fijne en geweldige dingen, dan verdwijnen de vervelende dingen als sneeuw voor de zon. En misschien klinkt het allemaal cliché, maar toch is het bij ons echt zo gegaan.


Ik ken ook een meisje dat het net zo wou doen zoals jij zegt en vorig jaar een onbeleerd paard heeft gekocht als manegeruiter. Was ook wel een heel braaf dier in het begin. We zijn nu een jaar verder, waarvan versnipperd 4 maanden rust met blessures van het paard en versnipperd 3 maanden rust doordat de ruiter er weer vanaf lag en was geblesseerd. Paard staat nu ergens in training, want bij meisje geeft hij alleen maar rodeo’s en ze vliegt er elke keer vanaf.

Het verhaal dat jij beschrijft is heel mooi, maar je bent echt meer uitzondering dan regel. Per geval van manegeruiter+jong paard dat ik ken, kan ik er zeker 3 gevallen tegenover zetten zoals hierboven helaas. Voor mij alleen nog maar paard waar ik direct iets meer kan, ‘t kost genoeg.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 12:39

Ik zou je als tip willen geven dat je toch ook heel goed moet blijven relativeren, en dat op twee manieren. Dit baseer ik op wat ik op mijn stal tegenkom:

1. Kijk goed naar je eigen toekomstwensen. Ik zeg altijd maar: een paard rijden is een hobby, een paard hebben is een leven. Afhankelijk van waar je staat, vergt zo'n dier heel veel zorg en tijd. Dat is vaak moeilijk te combineren met bijvoorbeeld carrière maken of een gezin stichten. Niet onmogelijk natuurlijk, maar het maakt het allemaal net wat gecompliceerder. Bij ons op stal zie je heel duidelijk het verschil tussen paardenmensen én mensen met paarden.

2. Als tip in de zorg voor een paard: maak er geen mens van. Met andere woorden: ze smelten niet van regen, ze bevriezen niet zomaar van kou en bovenal: ze kunnen geen mening geven, dus jij moet bedenken wat voor hen het beste is. Ik was zelf heel snel geneigd om mijn paard in een periode van regen binnen te zetten. Ik maakte mezelf wijs dat ze het echt niet leuk vond. Nu staat ze (met haar veulen!) 24/7 buiten, ook in de regen, en ze oogt happier dan ooit!

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 12:50

@mce ik had eigenlijk geen ambities, lekker buiten hobbelen etc. Inmiddels doen we dan nog steeds op een laag pitje(helaas is er 5 jaar geleden chronische bronchitis geconstateerd bij hem omdat iemand hem beschimmeld voordroog had gegeven terwijl ik helemaal niet wilde dat er überhaupt voordroog werd gegeven). En ja bij mij/ons heeft het goed uitgepakt waar we ooit mee zijn begonnen en daar ben ik verschrikkelijk dankbaar voor.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 12:55

DuoPenotti schreef:
Nergens :)
Wettelijk ook niet aan de orde.


In belgie wel. Nederland geen idee.
de fokkers die ik ken zijn daar zeker van op de hoogte, ze hebben het me toen zelf verteld :+


https://paarden.vlaanderen/nl/faq/eigen ... erkopen/75

‘Op grond van de wet op de consumentenkoop blijft de verkoper aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat zich manifesteert binnen de twee jaar na de levering.‘

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 13:00

Eldmodur schreef:
Het ligt denk ik vooral aan de stalling die je kiest; sta je volpension dan is en blijft het rijden waarschijnlijk je belangrijkste hobby. Sta je in eigen beheer (of kleinschalig en doe-het-zelf) dan komt de hobby "paarden houden" ineens in beeld. Het zijn 2 verschillende hobbies!!!

Ik heb inmiddels mijn hobby "paardrijden" bijna helemaal (en zonder spijt) ingeruild voor de hobby "paarden houden"!!


heel herkenbaar, ik ben tegenwoordig ook meer paardenhouder dan dat ik paard rij. Heb met heel veel plezier 3 tinkers (1 van mij, 2 van mijn man) het is heel wat werk en onderhoud in eigen beheer maar ik zou voor geen goud op pension meer willen staan.

Ik ben destijds na de manege eerst een verzorgpony gaan doen , dit stopte na een jaartje en toen heb ik het geluk gehad dat ik mijn eerste eigen pony kon kopen een 7 jarige merrie, op de manege heb ik leren meeliften, met eigen paard heb ik leren rijden. Ik stond op een doe het zelf stal, maar heb later ook vol pension gestaan en alles er tussen in. Ik zou zeer zeker niet in eigen beheer beginnen, maar half pension of vol pension. Ga kijken op verschillende stallen en sfeer proeven, dat kan heel erg verschillen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 13:11

Samantha89 schreef:
@mce ik had eigenlijk geen ambities, lekker buiten hobbelen etc. Inmiddels doen we dan nog steeds op een laag pitje(helaas is er 5 jaar geleden chronische bronchitis geconstateerd bij hem omdat iemand hem beschimmeld voordroog had gegeven terwijl ik helemaal niet wilde dat er überhaupt voordroog werd gegeven). En ja bij mij/ons heeft het goed uitgepakt waar we ooit mee zijn begonnen en daar ben ik verschrikkelijk dankbaar voor.


dat is het belangrijkste, wel jammer dat het nu door "extrenen" op een laag pitje moet, hij is bij u in goede handen, gelukkig

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 13:26

Poekkie schreef:
DuoPenotti schreef:
Nergens :)
Wettelijk ook niet aan de orde.


In belgie wel. Nederland geen idee.
de fokkers die ik ken zijn daar zeker van op de hoogte, ze hebben het me toen zelf verteld :+


https://paarden.vlaanderen/nl/faq/eigen ... erkopen/75

‘Op grond van de wet op de consumentenkoop blijft de verkoper aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat zich manifesteert binnen de twee jaar na de levering.‘

Het is een interessante link die jij aanhaalt. Maar dat is Belgie en geen Nederland. Mij lijken de Belgische regels beter.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 13:26

Dat is inderdaad erg jammer, inmiddels 2 jaar een eigen stukje gekocht en sindsdien 24/7 buiten met schuilstal. Dit doet hem gelukkig erg goed! Hopelijk kan hij op deze manier de 30 halen! Want dit paard zou ik voor geen goud willen en kunnen missen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 13:36

Samantha89 schreef:
Dat is inderdaad erg jammer, inmiddels 2 jaar een eigen stukje gekocht en sindsdien 24/7 buiten met schuilstal. Dit doet hem gelukkig erg goed! Hopelijk kan hij op deze manier de 30 halen! Want dit paard zou ik voor geen goud willen en kunnen missen.


jullie hebben samen ook heel wat KM afgelegd, en je beste maatje doe je niet weg, is gewon genieten op een andere manier, top.