Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 90 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kracht voer voor groot sportpaard

 
Profiel   

Hallo :wave:

Ik schakel even bokt in voor wat tips en inspiratie. Ik heb de paarden al 15 jaar aan huis en weet zelf ook al veel van voer maar met dit paard blijf ik zoeken naar de juiste balans.

Het gaat om een (fit) springpaard van 1,74 groot. 11 jaar oud en wordt getraind op M/Z niveau. 3 á 4 dagen rijden we intensief inclusief een spring training, 1 á 2 dagen doet hij licht werk of een buitenrit.

Hij staat van ‘s morgens 08:00 tot 20:00 buiten. Tot 18:00 nu in de weide en verder paddock met hooi. In de winter onbeperkt hooi. ‘S nachts op stal met hooi wat hij niet op krijgt. 24/7 buiten heb ik geprobeerd maar in stal pakt hij meer rust, gaat liggen en eet beter .

Het is een introvert paard wat ook snel stress ervaart. Een verleden met maagzweren, is nu net klaar met een maand kuur omeprazol spuiten. Laat zich makkelijk wegjagen bij eten of kiest ervoor om te dutten ipv te eten. Hij is snel wat schraal en dat zie je vooral in de bovenlijn en ribben.

Kracht voer krijgt hij nu 3x per dag. Wat en hoeveel laat ik nog even buiten beeld. Ik ben heel benieuwd wat jullie dit paard zouden voeren en ook waarom natuurlijk. Hij is kieskeurig en eet niet alles helaas.

Mocht iemand nog meer informatie nodig hebben of willen weten, vraag gerust. Niks is geheim.

Alvast bedankt!


Laatst bijgewerkt door Capriootje op 28-05-21 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 14:57 



 
Profiel   

Heeft hij genoeg energie of komt hij wat te kort?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 15:02 



 
Profiel   

Jessix schreef
Heeft hij genoeg energie of komt hij wat te kort?


Op dit moment net genoeg maar hij mag best wat meer energie hebben aangezien het wedstrijd seizoen weer begint.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 15:05 



 
Profiel   

Ik zou kiezen voor een combinatie van 1-1,5 kg Gastrobrok (i.v.m. maagzweren en het voorkomen er van, werkt echt fijn!) van Havens met vitaminebrok vimiplus van Florian en ruwvoer van Florian om de etenstijd te verlengen en de aanmaak van speeksel te stimuleren.
Mocht je paard heet zijn, heeft Florian ook een soort hunter voer, om "aan te zetten" maar maakt niet heet. Een ander alternatief daarvoor zou merriebrok zijn voor de extra eiwitten (en ipv luzerne voer ik altijd het ruwvoer van Florian, die hebben ze in verschillende soorten, ook met extra's voor paarden die wat dikker mogen worden).

Als je merkt dat de maag het op een gegeven moment goed doet, zou je van de Gastro brok af kunnen stappen en helemaal op Florian over kunnen gaan.
Maar goed, er is natuurlijk heel veel op de markt, ik heb met bovenstaande hele goede resultaten behaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 15:07 



 
Profiel   

Toch zorgen dat hij veel meer goed ruwvoer krijgt, kilo’s krachtvoer lost de schraalheid niet op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 15:08 



 
Profiel   

Bedankt voor je reactie! Is mij nog niet bekend dus ga ik even opzoeken.

Misschien nog handig om te melden inderdaad, het is geen heet paard van zichzelf. Hij is juist koel en eerder wat traag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 15:09 



 
Profiel   

bigone schreef
Toch zorgen dat hij veel meer goed ruwvoer krijgt, kilo’s krachtvoer lost de schraalheid niet op.


Meer dan onbeperkt is een beetje lastig. Het ding bij hem is dat hij gewoon niet altijd wilt eten. Maar hij staat dus hele dagen in het gras en altijd hooi ter beschikking.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 15:09 



 
Profiel   

Ik ben zelf niet zo van het (vele) krachtvoer, dus zoek het eerder in luzerne of een ander (eiwitrijk) ruwvoerproduct aangevuld met een vitamine/minerale brokje. Zo vind ik de producten van Vitalbix bijvoorbeeld wel mooi. Mijn huidige paarden, maar dat zijn Lusitanos dus heel ander paard natuurlijk, doen het goed op Agrobs Alphengrun muesli en mash en Coolstance Copra. Zij kunnen niet zo goed tegen luzerne.

Om wat extra aan te zetten kies ik liever voor bietenpulp en lijnzaadolie of gemicroniseerd lijnzaad. (dat laatste eten mijn paarden beter en kan ik dus ook meer van voeren zonder dat het zo'n druipende olie bende wordt) Als je wel wat granen wil voeren zou ik kiezen voor wat haver erbij.

Ik had een Volbloed die ook altijd wat schraal bleef op de bovenlijn en ribben. Die kreeg ik het mooiste met bovengenoemd voer. Voorheen gaf ik minimaal 3kg krachtvoer. Van alles geprobeerd, muesli's en brok, maar dat zette bij hem niet echt aan.

Het is soms echt even puzzelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 15:16 



 
Profiel   

Ik voer mijn grote sportpaard, dressuur wel het volgende. Is niet zo'n zeer een introvert paard maar wel gauw stressgevoelig en gauw schraal op de bovenlijn:

2 kg Havens Gastro per dag (ook nav maagzweer verleden)
0,5 kg Pavo topsport muesli (is een eiwittopping)
afhankelijk van weidegang bij die van mij, 2 tot 3 kg Seniores Priores per dag. Dit is gewoon extra ruwvoer met bietenpulp. Het moet 4 uur weken en is dus niet heel praktisch maar hiermee is mijn schrale kip 50 kg aangekomen in drie maanden en tot nu toe het enige wat gewerkt heeft. Mijn paard is ook een moeilijke eter en dit eet hij echt ontzettend graag, áltijd!
Verder onbeperkt voordroog.

Ellende is het als ze kieskeurig zijn, ik weet er alles van. Kijk ook eens naar Mijten Bodybuilder of Subli Atleet. Daar trekken paarden ook vaak wel mooi van bij maar bij de mijne heeft de Seniores Priores als enige echt geholpen.

Hoop dat je er iets aan hebt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 15:19 



 
Profiel   

Sky_As schreef
Ik zou kiezen voor een combinatie van 1-1,5 kg Gastrobrok (i.v.m. maagzweren en het voorkomen er van, werkt echt fijn!) van Havens met vitaminebrok vimiplus van Florian en ruwvoer van Florian om de etenstijd te verlengen en de aanmaak van speeksel te stimuleren.
Mocht je paard heet zijn, heeft Florian ook een soort hunter voer, om "aan te zetten" maar maakt niet heet. Een ander alternatief daarvoor zou merriebrok zijn voor de extra eiwitten (en ipv luzerne voer ik altijd het ruwvoer van Florian, die hebben ze in verschillende soorten, ook met extra's voor paarden die wat dikker mogen worden).

Als je merkt dat de maag het op een gegeven moment goed doet, zou je van de Gastro brok af kunnen stappen en helemaal op Florian over kunnen gaan.
Maar goed, er is natuurlijk heel veel op de markt, ik heb met bovenstaande hele goede resultaten behaald.



Ik heb even op de website gekeken, heel interessant! en de voer check gedaan. Zij geven aan 3 kg van de Energizer muesli. Mag ik vragen waarom jij het dan toch nog zou combineren met de brok? Omdat ze zeggen dat het een compleet voer is dus dan zou ik misschien wel de brok achterwegen kunnen laten wat misschien nog beter is voor de maag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 15:21 



 
Profiel   

ik ga mijn man zo even aan werk zetten voor je,

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 15:22 



 
Profiel   

Phoeh, ik denk dat er echt heel veel winnende combi’s zijn.

In alleen vitaminebrok voor zulk paard geloof ik niet echt. De cavalor strucomix vind ik fijn vanwege de gepofte granen, maar misschien niet helemaal super voor maagpatienten. Cavalor fiber force gastro zou als eerste in mij opkomen, of anders (of aangevuld met) voer van equifirst. De booster mix is een heel energierijke topping bvb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 15:24 



 
Profiel   

De reden voor de Gastrobrok is echt de maagzweer. Gastro werkt in eerste instantie net wat sneller. Zit ook Luzerne, extra olie en wat in tegen het maagzuur. Dus om de PH waarde in de maag wat sneller oke te krijgen, zou ik dat in het begin er bij voeren.

Uiteindelijk stond mijn grote paard (tegen de 1.80) alleen op de vimiplus (500 gram per dag ofzo) en ruwvoer aangevuld met goed hooi. Daar deed hij het prima op. In de zomer als ik wat meer pit wilde, dan vulde ik het inderdaad aan met Muesli uit hun assortiment.

Als het inwendige in balans is, komt de spierbouw waarschijnlijk ook vanzelf wat sneller :-) maar ze zullen in het begin wel even wat extra's moeten hebben om ook om te kunnen gaan zetten in spieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 15:32 



 
Profiel   

Hier een soortgelijke merrie qua sport en maagzweer gevoeligheid. Heel kieskeurig qua eten. Naast onbeperkt hooi (en van april tot december tien uur weidegang per dag), doet zij het goed op Hartig luzerne digest, Vente kruidenmuesli en omdat ze dat graag lust wat merriebrok. Dit tweemaal daags. Ze blijft netjes op gewicht, genoeg energie. Te dik zal ze nooit worden en het eten zal ook nooit van harte gaan. Maar bij de volgende verbeurt zijn de luzerne en muesli vrijwel helemaal op. Hooi is onbeperkt, er ligt altijd voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 16:05 



 
Profiel   

trustHim schreef
ik ga mijn man zo even aan werk zetten voor je,


Wat lief, dankjewel!

Jessix schreef
Ik ben zelf niet zo van het (vele) krachtvoer, dus zoek het eerder in luzerne of een ander (eiwitrijk) ruwvoerproduct aangevuld met een vitamine/minerale brokje. Zo vind ik de producten van Vitalbix bijvoorbeeld wel mooi. Mijn huidige paarden, maar dat zijn Lusitanos dus heel ander paard natuurlijk, doen het goed op Agrobs Alphengrun muesli en mash en Coolstance Copra. Zij kunnen niet zo goed tegen luzerne.

Om wat extra aan te zetten kies ik liever voor bietenpulp en lijnzaadolie of gemicroniseerd lijnzaad. (dat laatste eten mijn paarden beter en kan ik dus ook meer van voeren zonder dat het zo'n druipende olie bende wordt) Als je wel wat granen wil voeren zou ik kiezen voor wat haver erbij.

Ik had een Volbloed die ook altijd wat schraal bleef op de bovenlijn en ribben. Die kreeg ik het mooiste met bovengenoemd voer. Voorheen gaf ik minimaal 3kg krachtvoer. Van alles geprobeerd, muesli's en brok, maar dat zette bij hem niet echt aan.

Het is soms echt even puzzelen.


Bedankt voor je ervaring! Vital bix heb ik al eens geprobeerd bij dit paard maar dat wilt hij echt niet eten helaas. De PRE van mijn moeder doet het hier wel heel goed op. Haver vind hij ook niet zo smakelijk maar gaat er gemengd met muesli wel redelijk in. Lijnzaad is nog een goede aanvulling, absoluut. Puzzelen is het ook, vandaar dat ik dacht om eens wat ervaringen van anderen aan te horen.


xDarkness schreef
Ik voer mijn grote sportpaard, dressuur wel het volgende. Is niet zo'n zeer een introvert paard maar wel gauw stressgevoelig en gauw schraal op de bovenlijn:

2 kg Havens Gastro per dag (ook nav maagzweer verleden)
0,5 kg Pavo topsport muesli (is een eiwittopping)
afhankelijk van weidegang bij die van mij, 2 tot 3 kg Seniores Priores per dag. Dit is gewoon extra ruwvoer met bietenpulp. Het moet 4 uur weken en is dus niet heel praktisch maar hiermee is mijn schrale kip 50 kg aangekomen in drie maanden en tot nu toe het enige wat gewerkt heeft. Mijn paard is ook een moeilijke eter en dit eet hij echt ontzettend graag, áltijd!
Verder onbeperkt voordroog.

Ellende is het als ze kieskeurig zijn, ik weet er alles van. Kijk ook eens naar Mijten Bodybuilder of Subli Atleet. Daar trekken paarden ook vaak wel mooi van bij maar bij de mijne heeft de Seniores Priores als enige echt geholpen.

Hoop dat je er iets aan hebt!


Hele fijne tips, ga ik zeker naar kijken. Dankjewel!
Kieskeurig is zeker lastig. Heb van Pavo weleens de vlokken geprobeerd maar dit wilde hij ook echt niet eten.

Poekkie schreef
Phoeh, ik denk dat er echt heel veel winnende combi’s zijn.

In alleen vitaminebrok voor zulk paard geloof ik niet echt. De cavalor strucomix vind ik fijn vanwege de gepofte granen, maar misschien niet helemaal super voor maagpatienten. Cavalor fiber force gastro zou als eerste in mij opkomen, of anders (of aangevuld met) voer van equifirst. De booster mix is een heel energierijke topping bvb.


Alleen een vitamine brokje geloof ik ook niet in voor paarden die wel wat zwaardere arbeid doen. Voor de andere paarden hier, die minder werk krijgen en snel wat dik zijn werkt het super goed. Maar voor deze heb ik toch wat meer nodig.
De opties die je noemt zijn nog onbekend voor mij dus ga ik zeker even verder onderzoeken. Dankjewel!

Sky_As schreef
De reden voor de Gastrobrok is echt de maagzweer. Gastro werkt in eerste instantie net wat sneller. Zit ook Luzerne, extra olie en wat in tegen het maagzuur. Dus om de PH waarde in de maag wat sneller oke te krijgen, zou ik dat in het begin er bij voeren.

Uiteindelijk stond mijn grote paard (tegen de 1.80) alleen op de vimiplus (500 gram per dag ofzo) en ruwvoer aangevuld met goed hooi. Daar deed hij het prima op. In de zomer als ik wat meer pit wilde, dan vulde ik het inderdaad aan met Muesli uit hun assortiment.

Als het inwendige in balans is, komt de spierbouw waarschijnlijk ook vanzelf wat sneller :-) maar ze zullen in het begin wel even wat extra's moeten hebben om ook om te kunnen gaan zetten in spieren.


Ja daarvoor is die Gastro inderdaad zeker fijn. Die zal ik sowieso op het lijstje zetten. Heb er al vaker over getwijfeld om te wisselen, hij staat nu op de Havens draversbrok. Dat laatste ben ik het ook zeker mee eens!
Nu na de maag zweer kuur krijgt hij nog een probiotica kuur op aanraden van de osteo, voor de darmen.

liberia schreef
Hier een soortgelijke merrie qua sport en maagzweer gevoeligheid. Heel kieskeurig qua eten. Naast onbeperkt hooi (en van april tot december tien uur weidegang per dag), doet zij het goed op Hartig luzerne digest, Vente kruidenmuesli en omdat ze dat graag lust wat merriebrok. Dit tweemaal daags. Ze blijft netjes op gewicht, genoeg energie. Te dik zal ze nooit worden en het eten zal ook nooit van harte gaan. Maar bij de volgende verbeurt zijn de luzerne en muesli vrijwel helemaal op. Hooi is onbeperkt, er ligt altijd voor.


Dat klinkt zeker heel vergelijkbaar. De hartog luzerne heb ik staan, daar was ik alleen even mee gestopt omdat het afgeraden werd met de maag zweer. Het schijnt dan te prikkelen zei de dierenarts. Kan ik wel weer mee starten nu. Te dik zal deze ook nooit worden maar goed in zijn vel en spieren vind ik wel heel belangrijk in het werk en al gehele gezondheid.


Iedereen heel erg bedankt voor de tips! Ik ga alles even rustig opzoeken en nalezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 18:19 



 
Profiel   

Ik geef mijn paard sinds een paar dagen de subli omega 369 mix. Dat is een topping, hoef je weinig van te voeren want het is enorm geconcentreerd. Een ewpa van 1,77 dus hoog energiegehalte. Met energie uit vetten ipv granen dus langzaam vrijkomend. Zou ideaal moeten zijn voor topsportpaarden, paarden met een conditieachterstand, etc etc... Misschien zou dat iets voor je zijn? Net dat laatste beetje extra?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 18:26 



 
Profiel   

beegee schreef
Ik geef mijn paard sinds een paar dagen de subli omega 369 mix. Dat is een topping, hoef je weinig van te voeren want het is enorm geconcentreerd. Een ewpa van 1,77 dus hoog energiegehalte. Met energie uit vetten ipv granen dus langzaam vrijkomend. Zou ideaal moeten zijn voor topsportpaarden, paarden met een conditieachterstand, etc etc... Misschien zou dat iets voor je zijn? Net dat laatste beetje extra?


Klinkt goed! Ga ik zeker even naar kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 10:54 



 
Profiel   

Een beetje out of the box, maar chevivit vitamine e. Een pompje per dag helpt hier bij mijn pony in de winter echt om een mooie bovenlijn te houden. In hooi zit namelijk niet voldoende vitamine e. En lijnzaadolie helpt ook om wat dikker te worden zonder dat ze explosief worden. Moet je langzaam opbouwen maar dan kun je rustig 100 of 200 ml per dag geven. Ik mix het dan met luzerne en grasbrok door de vitaminekorrel. Sommige paarden vinden het zo lekker dat ze het helemaal oplikken, sommige willen het alleen met veel brokjes erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 11:10 



 
Profiel   

Ik vond endurix erg fijn voor iets meer pit en go met rijden.
Verder voer ik graag gastro en lucerne brok. Om aan te zetten seniores priores.

Ik heb 2 voorrondes en doe de ene ronde dan brok en de andere musli en wat lucernebrok. De sp durf ik met alles te mengen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 11:14 



 
Profiel   

Mijn ev heb ik uiteindelijk het beste op gewicht gekregen met fibrebeet en lijnzaadolie. Eerder heb ik merriebrok en bodybuilder geprobeerd, maar met name de merriebrok was een ramp en mettertijd raakte ze de bodybuilder ook zat.

Pavo vital vind ze nog steeds lekker ook, maar je moet soms even wat verschillende dingen proberen helaas

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 11:22 



 
Profiel   

Ik ben geen echte voerkenner. Maar de mijne doet het echt goed op gastro+ met oerbalans. Gastro+ is gewoon een sportbrok zeggen ze. In de winter valt hij vaak af, heeft speedibeet en seniores priores gehad en dat werkt beide goed. Is niet zo’n moeilijke eter, de speedibeet is wat makkelijker voeren, dat hoeft minder lang te weken, alleen is wel minder lekker. Maar heb eigenlijk nog geen paard gezien die de seniores priores niet eet en ze worden daar vaak echt wat voller van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 12:14 



 
Profiel   

Als je hem individueel voert, zou ik voor hem getest hooi/voordroog zoeken met veel energiewaarde.
Mijn menpaard staat op Equilin brokjes en nog een pavo muesli erbij. Equilin heeft ook de comfort voor paarden met maagproblemen volgens mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 12:58 



 
Profiel   

heb je al gekeken naar bodybuilder van mijten?
denk dat die ook wel geschikt is.

https://www.mijten.be/nl-nl/hippalgo-bo ... 20295%2015

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 13:07 



 
Profiel   

Sintara schreef
Mijn ev heb ik uiteindelijk het beste op gewicht gekregen met fibrebeet en lijnzaadolie. Eerder heb ik merriebrok en bodybuilder geprobeerd, maar met name de merriebrok was een ramp en mettertijd raakte ze de bodybuilder ook zat.

Pavo vital vind ze nog steeds lekker ook, maar je moet soms even wat verschillende dingen proberen helaas


Merrie brok heb ik een tijdje geprobeerd maar hierbij kwam hij echt energie te kort. Misschien icm een energie rijke muesli nog wel een optie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 14:03 



 
Profiel   

Gypsy schreef
Een beetje out of the box, maar chevivit vitamine e. Een pompje per dag helpt hier bij mijn pony in de winter echt om een mooie bovenlijn te houden. In hooi zit namelijk niet voldoende vitamine e. En lijnzaadolie helpt ook om wat dikker te worden zonder dat ze explosief worden. Moet je langzaam opbouwen maar dan kun je rustig 100 of 200 ml per dag geven. Ik mix het dan met luzerne en grasbrok door de vitaminekorrel. Sommige paarden vinden het zo lekker dat ze het helemaal oplikken, sommige willen het alleen met veel brokjes erbij.


Houd wel van out of the box denken dus zal zeker kijken naar die aanvulling!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 14:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 90 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen