Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 90 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kracht voer voor groot sportpaard

 
Profiel   

Nee de muesli heb ik toen geprobeerd en wilde hij na 3 dagen niet meer eten helaas. Ik wil wel van de brok af maar dan wel als ik een goede vervanger heb. Vind het best spannend om hem nu van de brok af te halen terwijl hij fit is en hard werkt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 11:31 



 
Profiel   

Ik heb ook twee grote sportpaarden die ondanks onbeperkt hooi en gras wat schraal blijven. Ik voer nu paardenmeel van de Dungense Molen ipv havens slobber en zie ze nu eindelijk aankomen. Ook al vanalles geprobeerd, maar dit lijkt effect te hebben nu

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 11:37 



 
Profiel   

Capriootje schreef
Eef_Bam schreef
Pavo fibrebeet voor bij de brok kan ook goed zijn, veel vezels en beter voor zijn maag, zit luzerne in en ook goed voor spieropbouw.Je kan/mag ongeveer 3/4 schep voeren per dag, met water erbij is dat wel meer volume. Dat zou ik voeren naast wat Havens gastro+ brok voor de energie. Als je meer dan 1,5 schep brok voert per dag hoeft daar niets bij, anders nog een vitaminekorrel.


Is dat ook smaakvol? De speedibeet lust hij echt niet, maar ik had nu de seniores hoog op mijn lijstje staan. Dit mag ik dinsdag even ophalen bij een vriendin om te kijken of hij het lust. Heb al zo vaak met 20 kg gezeten terwijl hij het niet eet en dat vind ik echt zonde.


Speedibeet aten ze hier ook niet. Fibrebeet is een stuk lekkerder, voer het maar aan 1 paard (de rest is met pensioen en te dik), maar als er een restje zit in de voerbak met voeren vechten ze om wie die bak mag uitlikken :Y) . Je kan ook proefzakjes bestellen volgens mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 11:47 



 
Profiel   

Nog even over kieskeurigheid: de mijne eet ook bijna niks en die Happy Summer mix is iets wat hij at & bleef eten zelfs met medicatie er over heen. Al het andere was na een paar dagen niet meer akkoord voor hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 12:00 



 
Profiel   

Positief dat die fibrebeet ook lekker is!

Klinkt heel bekend ja, paar dagen gaat het goed en dan trekt hij z’n neus ervoor op. Ik ga kijken voor proef verpakkingen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 13:32 



 
Profiel   

Ik zou zo’n paard zeker minimaal 2,5-3 kilo sportbrok voeren, schep muesli en een schep lucerne. Naast onbeperkt hooi maar dat deed je al. Dan keek ik dat een tijdje aan en anders verhoogde ik de sportbrok. Meeste paarden hebben daar genoeg aan. Sommige hele grote paarden hebben meer nodig maar meestal is dit wel oké. Vitamine E kan je over de muesli doen voor de spieren. Maar schraal blijven los je toch het beste op door de sportbrok te verhogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 13:37 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Ik zou zo’n paard zeker minimaal 2,5-3 kilo sportbrok voeren, schep muesli en een schep lucerne. Naast onbeperkt hooi maar dat deed je al. Dan keek ik dat een tijdje aan en anders verhoogde ik de sportbrok. Meeste paarden hebben daar genoeg aan. Sommige hele grote paarden hebben meer nodig maar meestal is dit wel oké. Vitamine E kan je over de muesli doen voor de spieren. Maar schraal blijven los je toch het beste op door de sportbrok te verhogen.


Bedankt voor je bericht! Hij staat nu op 2 kg sport brok maar het punt is vooral dat hij het niet eet/de helft laat staan. Niet elke dag of elke voorbeurt maar wel te vaak om genoeg binnen te krijgen. Dus dit ophogen kom ik niet ver mee ben ik bang. Het liefst ga ik naar minder brok maar dan met een andere muesli om het gat te dichten qua energie. Z’n gewicht wil ik dan regelen met seniores priores of de fibrebeet die genoemd is. Als hij z’n brok dan weer beter gaat eten kan ik het dan altijd weer wat ophogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 13:45 



 
Profiel   

En lust hij slobber?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 13:51 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
En lust hij slobber?


Hij heeft nu de Havens slobber mash, hier heb ik alleen van de week de probiotica in gedaan en nu wilt hij het niet meer. Dus moet het even weer opnieuw introduceren zonder spul erin denk ik. Maar normaal gesproken krijgt hij elke dag een schep (droge) slobber dus een flinke bak als het geweekt is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 14:01 



 
Profiel   

Die van mij waren dol op slobber. Vaak raspte ik dan nog appel en ging er wortel doorheen. Smullen deden ze!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 14:02 



 
Profiel   

Als eerste zou ik kijken naar mijn ruwvoer. Weet je wat hij ook wel lekker vind? Ik heb ook zo'n kieskeurige eter en wat je kan doen (als dat mogelijk is) is 2 of 3 soorten door elkaar heen mixen. Zodat hij altijd iets heeft wat hij lekker vindt. En misschien kan je daar ook nog wel iets in vinden in combinatie met een ruwvoer analyse. Dat je zoekt naar een hoogwaardig ruwvoer wat hij ook lekker vind.

Verder bevalt het mij goed om contact met een voerfabrikant te leggen voor advies. Zowel bij PAVO als Horsefood heb ik daar goede ervaring mee.

Mijn energieke senior deed het op enig moment goed op 2 kilo ReFit Energybrok per dag aangevuld met een halve kilo Omega 3 power Mix van Horsefood. Maar zodra hij zijn ruwvoer weer minder at, viel hij ook weer terug in gewicht. Ik zoek echt de basis in ruwvoer voor goed gewicht aangevuld met brok voor de juiste energie en spieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 14:05 



 
Profiel   

Mijn paard vond de Equifirst omega 3 mix ook erg smakelijk! En ben ook wel echt fan van dat merk. Zit ook linamix in: bedoeld om paarden wat aan te zetten. Dat is overigens ook los te koop. Die muesli heeft een behoorlijk hoge energiewaarde. Mijn paard kreeg zo’n 3-4 scheppen per dag.

Fibrebeet gaat er hier ook super in. Speedibeet spuugde hij uit.

Die topping van subli waar ik het eerder over had, vindt hij dus he-le-maal het einde. Likte nooit de bak uit, maar met dat er overheen moet alles tot de laatste kruimel op. Dat is dus olie in vaste vorm. Lijnzaadolie was hij niet heel happig op. Ik heb overigens ook een zeer kieskeurig paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 14:32 



 
Profiel   

Ja die topping vind ik ook heel interessant! Bedankt voor je ervaring!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 15:01 



 
Profiel   

Capriootje schreef
bigone schreef
Toch zorgen dat hij veel meer goed ruwvoer krijgt, kilo’s krachtvoer lost de schraalheid niet op.


Meer dan onbeperkt is een beetje lastig. Het ding bij hem is dat hij gewoon niet altijd wilt eten. Maar hij staat dus hele dagen in het gras en altijd hooi ter beschikking.


Je zou ook iets van Seniores Priores (of Pavo fibrebeet) 's nachts kunnen bijvoeren. Dat valt onder ruwvoer en helpt goed om aan te komen en bij moeilijke eters.
Hier wordt Fibrebeet trouwens iets beter gegeten dan Seniores Priores. Maar ik ben ook geen fan van Pavo dus ik voer liever seniores priores :+

Dit komt dan naast je gewone krachtvoer.

Zelf voer ik m'n oude schrale paard ook nog extra: flinke scheut (zonnebloem)olie en voldoende eiwit (sojaschroot zit heel veel eiwit in, dus hoef je maar 200/300 gram per dag te voeren). Maar mijn paard heeft geen maagzweren, dus ik weet niet of dit voor jouw paard geschikt zou zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 15:13 



 
Profiel   

Capriootje schreef
ellepel schreef
de bodybuilder doe je dan bij je andere voer wat je al geeft.
wel even kijken of je dan niet te hoog in vitamine E komt te zitten.
maar het is zeker het proberen waard.

en ga ook even kijken naar de Havens endurance
https://www.paardenvoeders.nl/assortime ... prestatie/


De havens endurance staat hij op dit moment op inderdaad, deze lust hij gelukkig erg graag. Dus die heb je goed ingeschat!
Het is voor nu de biks die hij slecht eet en dus niet voldoende binnen krijgt helaas. Op alleen de endurance houd ik hem niet op gewicht tot nu toe helaas.


Mooi voer die endurance, met gastro erin. Hoeveel kg geef je daarvan dan?

Ik zou 3 kg van de endurance geven. Blijft hij te schraal in de bovenlijn, dan heeft hij meer eiwit nodig, daar geef ik sojaschroot voor, echt toverspul.

Mocht hij ook te schraal op de ribben en onderlijn zijn, dan mist hij ook gewoon energie. In mijn ervaring lost sojaschroot dat ook op.

Maar kocht het niet genoeg zijn kun je voor de energie nog olie bijvoeren, seniores priores, grasbrok etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 21:42 



 
Profiel   

Nu 1,5 kilo van de endurance. 3 vind ik echt teveel qua zetmeel etc. Soja schroot zal ik eens opzoeken.

De Gastro brok wilt hij niet eten helaas dus voor nu ga ik het volgende proberen van Florian. Ze hebben super snel geleverd dus kan er vandaag mee beginnen.

De energizer muesli 1,5 kilo en de ruwvoer mix Growth ook 1,5 kilo en dat evt nog opbouwen. Dit verdeeld over 3 voer beurten. Hij zal er even aan moeten wennen maar ben benieuwd of hij het wel lust. Hij gaat dan voorlopig helemaal van de brok af. Mocht het niet voldoende zijn na een paar weken proberen kan ik altijd nog wat brok bij gaan geven weer.

Evt dan nog de subli, sp of soja als extra. Daar moet ik nog wat in verdiepen en testen wat hij lust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 11:06 



 
Profiel   

Ik gebruik hiervoor bietenpulp+grasbrok. Ik zou eerder vitaminekorrel geven i.p.v. krachtvoer. Zelf van equifyt overgestapt naar equifyt graanvrij en hierna terug naar granen en nu vitalbix met in de winter bietenpulp+grasbrok. Was ook eindelijk mijn eerste winter met paard op fijn gewicht en genoeg energie zonder zenuwachtig te zijn. Met krachtvoer alleen kwam ik er niet en vond ik maar moeilijk een evenwicht tussen sloom en zenuwachtig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 11:29 



 
Profiel   

soja schroot zit volgens mij ook in Florian :-) dat voerde ik ook voor de eiwitten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 11:30 



 
Profiel   

Ik heb hele goede ervaringen met de Vente Optisport xf70:

http://www.vente-paardenvoeding.nl/paar ... port-xf70/

Veel energie, maar weinig suikers, zit magnesium in wat fijn is voor paarden die gevoelig zijn voor stress en ook nog Vitamine E voor de spieren.

Zelf gaf ik dit in het begin in combinatie met de Bodyboost XL om ze wat beter op gewicht te krijgen:
http://www.vente-paardenvoeding.nl/paar ... yboost-xl/

Dit mixte ik door elkaar en na 3 zakken Bodyboost XL kon ik deze al weglaten omdat ze er toen super goed uitzag.

Ik doe hier ook altijd nog wat bietenpulp doorheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 11:49 



 
Profiel   

Heb je Pavo Ease&Exel al eens geprobeerd i.p.v. Havens Gastro+? Ik las in een test dat het paard waarmee getest werd er qua maag en stress wel goed op de Gastro ging, maar wat in viel. Pavo heeft iets hogere voedingswaarden en is geen brok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 12:04 



 
Profiel   

Hier een vergelijkbaar verhaal, al train ik iets minder. Merrie 1.78 snel schraal, eerder maagzweren gehad, vanalles geprobeerd qua voeding en supplementen, ook gastro+, ease & excel, ekygard, etc.

Nu staat ze op vrijwel onbeperkt (eiwitarm) hooi en/of gras en krijgt 1x daags 0,5 kilo vitalbix. Geen supplement, ze is voller en vrolijker (daarmee energieker) dan ooit.

Ze is sowieso nu veel constanter dan toen ik haar veel krachtvoer gaf, denk aan sugarrush/dips. Mijn ervaring en tip zou dus zijn, juist te minderen in krachtvoer, terug naar de basis, eventueel een check hoe haar lichaam in vitaminen/mineralen functioneert en vanaf daar kleine beetje toevoegen waar nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 12:26 



 
Profiel   

betadine schreef
Ik gebruik hiervoor bietenpulp+grasbrok. Ik zou eerder vitaminekorrel geven i.p.v. krachtvoer. Zelf van equifyt overgestapt naar equifyt graanvrij en hierna terug naar granen en nu vitalbix met in de winter bietenpulp+grasbrok. Was ook eindelijk mijn eerste winter met paard op fijn gewicht en genoeg energie zonder zenuwachtig te zijn. Met krachtvoer alleen kwam ik er niet en vond ik maar moeilijk een evenwicht tussen sloom en zenuwachtig.


Bietenpulp lust hij echt niet helaas, gras brok heeft hij wel eerder gegeten maar liet hij na een paar dagen ook staan. Ik mengde deze twee zodat hij het nog een beetje zou eten ipv direct zijn neus op te halen maar helaas werkte dit niet lang :n

Alleen een vitamine korrel met ruwvoer vind ik voor dit paard niet voldoende, dat is leuk voor lichte arbeid of snel dikke paarden maar deze heeft echt wel wat meer nodig voor zijn lijf en de arbeid die hij verricht.

Equifyt zal ik nog even naar kijken ook als Florian niet gaat, vitalbix heb ik geprobeerd en wilde hij ook echt niet eten dus dat maakt het helaas al lastiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 13:24 



 
Profiel   

Sky_As schreef
soja schroot zit volgens mij ook in Florian :-) dat voerde ik ook voor de eiwitten...


Klopt ja, ook één van de redenen waarom ik deze nu als eerste ga testen. Qua visie en ingredienten sprak het mij heel erg aan, ook fijn gesprek gehad via de telefoon voor advies en ik bel ze na de eerste week nog even, dat had hij gevraagd.

Uit de test op de site kwam 3 kg energizer, maar hij zei direct heel eerlijk dat als ik het zou aanvullen met de ruwvoer mix Growth dat ik dan prima af kan met de helft. Ik houd van die eerlijkheid en niet alleen maar zoveel mogelijk voer aan je willen verkopen. Hij dacht goed mee in onze situatie en welke combinatie op papier het beste is voor dit paard. Vanavond krijgt hij de eerste portie dus ben heel benieuwd of hij het gaat op eten :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 13:26 



 
Profiel   

seniores priores al geprobeerd? Moet er wel bij vertellen dat ik alleen ts haar openingspost heb gelezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 13:27 



 
Profiel   

Lobke1998 schreef
Ik heb hele goede ervaringen met de Vente Optisport xf70:

http://www.vente-paardenvoeding.nl/paar ... port-xf70/

Veel energie, maar weinig suikers, zit magnesium in wat fijn is voor paarden die gevoelig zijn voor stress en ook nog Vitamine E voor de spieren.

Zelf gaf ik dit in het begin in combinatie met de Bodyboost XL om ze wat beter op gewicht te krijgen:
http://www.vente-paardenvoeding.nl/paar ... yboost-xl/

Dit mixte ik door elkaar en na 3 zakken Bodyboost XL kon ik deze al weglaten omdat ze er toen super goed uitzag.

Ik doe hier ook altijd nog wat bietenpulp doorheen.


Deze vind ik er ook goed uit zien, houd het zeker in gedachten als het Florian voer toch niet geschikt is. Dankje!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 13:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 90 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen