Zelf land maaien? Maaien en mini-trekkers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Missvk
Berichten: 161
Geregistreerd: 09-10-20

Zelf land maaien? Maaien en mini-trekkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-21 11:25

Bijna 40 en dan komt je droom bijna uit. Paardjes aan huis. Nu zou ik heel graag hooi van mijn eigen land af willen halen (1hect.) Maar heb altijd in stalling gestaan... Dus heb mij er nooit tegenaan bemoeid. Hebben jullie tips en/of leesvoer waar jullie veel aan gehad hebben? Omdat het erf best groot is zat ik te denken aan een mini trekker. Heeft iemand hier ervaring mee? En wat moet je vooral wel of juist niet hebben? Alvast ontzettend bedankt

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Zelf land maaien? Maaien en mini-trekkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 11:28

Een minitractor om te maaien kan ik je zeker aanraden. Wij hebben een 24 pk iseki en dat is echt prima. Weidesleep is ook erg handig.

Maar zelf hooien... phoeh... je moet het dan maaien, schudden en persen. Dat lukt je nooit. Beter om dat gewoon aan de loonwerker te vragen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 11:32

Wil je het echt allemaal zelf doen? Of alleen hooi van eigen land halen?

Als je zelf wilt hooien heb je namelijk wel wat meer nodig dan een trekker, ook een maaier, schudder en pakjespers bijvoorbeeld. Tenzij je dat met de hand wilt doen maar dat is met 1 hectare een behoorlijke klus.

Bij mijn ouders in de straat gebeurd hooien vaak gezamenlijk. Het zijn allemaal kleine stukjes en een buurman zorgt voor het maaien en schudden, als ruil voor een dag bij hem helpen met balen op de kar steken en binnen brengen.
Ik zou dus eens informeren bij je buren hoe dit tot nog toe gaat, en als het kan daarbij aanhaken :) Scheelt een boel investeren en is nog gezellig ook!

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 11:33

Wat wil je qua grootte van balen?
Het maaien/schudden/pakken kun je beter door een loonwerker laten doen als je daar zelf geen spullen voor hebt.
Materiaal daarvoor is prijzig en dat haal je er niet uit.

Wij lieten de grote pakken bij de stal zetten en daar vandaan voerde ik (haalde elke dag wat plakken er af). Dit omdat je daar met een kleine trekker (zonder balenklem) niks mee kunt, die kunnen geen balen van 400+ kilo optillen/verplaatsen.
Nu laat ik niet meer hooien, maar koop minibalen (120 kilo) die zijn heel makkelijk zelf te verplaatsen.

Wil je kleine pakjes, die kun je altijd met de auto en aanhanger van het land halen.
Een kleine trekker of flinke quad kan fijn zijn om de boel te kunnen slepen (wei/paddock/rijbak).

Missvk
Berichten: 161
Geregistreerd: 09-10-20

Re: Zelf land maaien? Maaien en mini-trekkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-21 11:57

Dankjewel voor jullie reacties! Ik had dan in gedachten om het zelf te maaien en om te schudden en een loonwerker te vragen het te verpakken... Liefst in kleien balen zodat ik 1 baal per dag kon voeren... Maar misschien doe ik er inderdaad goed aan om het uit te besteden. De onderdelen zijn inderdaad flink aan de prijs. Toch zou ik heel graag een tractor oid hebben om niet alles meer met de hand te hoeven doen... Hoe hebben jullie dat geregeld?

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Zelf land maaien? Maaien en mini-trekkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 12:29

Wij hebben een oud trekkertje waar we het land en de bak mee slepen. Een boer in de buurt maait, schud en legt het in rijen. De loonwerker maakt er balen van.

Als we een maaidek, schudder en zo’n ding om het in rijen te leggen allemaal moeten aanschaffen ben je nog best veel geld kwijt, het moet ook allemaal onderhouden worden en je moet het ergens stallen. Voor die 2x per jaar dat we maaien laat ik het liever doen door de locale boer. Ik betalen we een klein bedrag voor

Ibbel

Berichten: 49116
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Zelf land maaien? Maaien en mini-trekkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 13:16

Wij hebben zelf een oude maaier en schudder/wierser. Als je dat door een loonwerker moet laten doen kan je beter hooi kopen. 60-80 euro per uur (en de meesten rekenen een minimum van een uur, ook als ze met een kwartier klaar zijn), dus dat is sowieso 7 uur werk (uur maaien, plus 6 dagen schudden incl laatste dag op rij leggen). Met een ha sta je bovendien als laatste op de lijst, is de moeite niet voor een loonwerker (en je zal sowieso minder dan een ha willen maaien als je je paarden ondertussen ook nog ergens wilt laten).

Dus, tenzij je idd een buurman hebt die jouw stukje mee wil nemen als-ie toch voor zichzelf bezig is, kun je of beter niet hooien of zelf toch materiaal kopen.

Is tweedehands overigens best aan te komen, PZ maaier of Strela schudders zijn er nog wel en kosten niet echt de wereld. Onderdelen zijn er ook nog wel te krijgen, maar een beetje klushandigheid om dingens als de schotels van je maaier of de veertjes/blokjes van de schudder te vervangen is wel nodig.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 13:16

Wij hebben een John Deere met 36 pk, daar hebben we een voorlader op (om de mesthoop op te duwen), een weidesleep voor de bak en het land, een maaier om hoge pieken enz weg te maaien en een kunstmeststrooier (impulsaankoop, staat al jaren ergens anders in de straat haha). Maar maaien etc doen we echt niet zelf, dat gaat mee met de buurman. We hebben 1,5 hectare grasland.

Missvk
Berichten: 161
Geregistreerd: 09-10-20

Re: Zelf land maaien? Maaien en mini-trekkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-21 13:26

O wat fijn dat jullie reageren! Ja ik heb zelf ook het idee dat loonwerk super duur zou worden voor dat kleine stukje... Maar wij hebben ook een deel tuin waar geen paarden op komen te lopen dus dan moet je toch iets aanschaffen zou ik denken. Het lijkt mij zo fijn dat je daarmee niet afhankelijk bent van iemand... (Herkenbaar iets voor mij... Lees eigen aanhanger, eigen auto met trekhaak enz) gebruik je zo'n Trekkertje met voorlader niet snel voor van alles en nog wat, of is mijn beeld dan te romantisch. Ik zal misschien de eerste buurcontacten eens afwachten. Goede tip! Ik ga jullie mini trekkers eens opzoeken. Idee wel fijn als je materialen etc. Nog goed kan bestellen. Mijn vriend heeft vliegtuig techniek gestudeerd dus iets vervangen zal toch ook wel lukken hoop ik

Kinke

Berichten: 20518
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zelf land maaien? Maaien en mini-trekkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 13:46

Gewoon een oude trekker van 40/50 pk en een maaier van 1.35 of 1.65 en een oude trommelschudder aanschaffen. Cirkelhark erbij en klaar is kees :) Is wel ff een aanschaf maar heb je jaren wat aan.
Loonwerker pakken laten maken.
Minitrekker is heel handig op het erf, die van ons wordt voor allerlei klussen gebruikt.
Goed onderhouden 2dehands trekkers zijn prijzig maar aardig waardevast.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 13:55

Als je een hectare land hebt en ook nog eens paarden erop hebt lopen dan blijft er niet veel over om te hooien.

De kosten van de machines lopen in aanschaf in de duizenden euros.

Maaien kan je het beste door een ander laten doen, liefst met een kneuzer dat scheelt 1x schudden.

Schudden kan je eventueel zelf doen. Maar vergeet niet dat je daar ook de tijd voor nodig bent. 2x daags als in de ochtend de dauw verdwenen is en tegen het einde vd middag/ begin vd avond nogmaals.

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Re: Zelf land maaien? Maaien en mini-trekkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 15:07

Ga eens op de koffie bij een boer die vlakbij je woont. Misschien kan je met hem een dealtje sluiten want 1 hec is 3x gas geven en het gras ligt eraf.
Hier zelf koeienboer en 2 van de 3 paardenweides (op 1 blijven ze dan staan) maaien we altijd mee met de rest alleen laten we langer liggen en schudden we het een paar keer meer dan de koeienweides. En omdat wij altijd inkuilen moet er een loonwerker met een pakjespers komen.

Birdie60

Berichten: 8398
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 15:39

Missvk schreef:
Dankjewel voor jullie reacties! Ik had dan in gedachten om het zelf te maaien en om te schudden en een loonwerker te vragen het te verpakken... Liefst in kleien balen zodat ik 1 baal per dag kon voeren... Maar misschien doe ik er inderdaad goed aan om het uit te besteden. De onderdelen zijn inderdaad flink aan de prijs. Toch zou ik heel graag een tractor oid hebben om niet alles meer met de hand te hoeven doen... Hoe hebben jullie dat geregeld?


Hebben wij jaren gedaan Ts, zo als jij zegt.
Maar wat denk je dat die loonwerker kost om pakjes te maken. Erg duur!
Sinds 2 jaar kopen wij pakken, grote pakken en dat is goedkoper dan zo'n pakjes te laten maken.

Ibbel

Berichten: 49116
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 16:18

Loonwerker rekent per pakje als je kleine pakjes maakt (grote ook trouwens).
Kleine pakjes is hier net boven de euro per pakje als het er minder dan 100 zijn, boven de 100 betalen wij hier 85 cent. Dat zijn de kosten echt niet.

Midibalen zijn 10-12 euro per baal, grote balen gaan richting de 18 euro (even uit m'n hoofd) inclusief plastic. Vooral het wikkelplastic is duur, groot pak persen zonder wikkelen is meen ik 8 euro oid.

Midibalen kan je nog wel zelf verplaatsen, voor grote balen moet je wel ook nog een keer de loonwerker laten komen en dat kost je dan nog een keer 80-90 euro.

Voor een indicatie van de hoeveelheid die er af komt:
wij hooien meestal 7000-8000 m2, en daar komt eerste snee 14-18 grote pakken voordroog af, tweede snee 8-10.
4000 m2 hooien en dan kleine pakjes maken levert tegen de 200 stuks op eerste snee.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Zelf land maaien? Maaien en mini-trekkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 17:22

Hier een oude trekker(kunnen wat meer aan dan de mini trekkers), een eigen maaier en schudder. Maaien en schudden doen we zelf, dan in rijen steken en dan komt de loonwerker pressen. Wij betalen daar per geperste baal voor, dacht 3-4 euro/ pakje, dus echt niet veel.

Ibbel

Berichten: 49116
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 17:24

Kan nooit dat persen 3-4 euro per (klein, 20 kg) pakje is, voor die prijs kan je in goede jaren pakjes kopen bij de foeragehandelaar.
Zoals ik zei, afhankelijk van de hoeveelheid is het hier rond de euro. Iets erboven onder de 100 pakjes, er onder boven de 100 pakjes - en ik vermoed vanaf 500 pakjes weer wat goedkoper, en boven de 1000 nog minder per pakje, maar zoveel hebben wij er nooit.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:09

Ik heb interesse om een oude fiat tractor te kopen.
Waar moet ik op letten?
Draaien al die aandrijfstangen voor de schudder (differentieel? ) evenveel toeren?

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:21

Poekkie schreef:
Een minitractor om te maaien kan ik je zeker aanraden. Wij hebben een 24 pk iseki en dat is echt prima. Weidesleep is ook erg handig.

Maar zelf hooien... phoeh... je moet het dan maaien, schudden en persen. Dat lukt je nooit. Beter om dat gewoon aan de loonwerker te vragen :)


Wij doen op minder grond alles zelf op het persen na. Dat wil prima

Een trekker hadden wij toch nodig. We rijden zelf de mestbult uit. Daarnaast hooi halen met de trekker. Trekker wordt gebruikt om kleine bomen te rooien. In de buurt zware lading op te halen. op een grote kar spul naar de milieuwstraat brengen.

We hebben in het begin de weide sleep er bij gehad.
Vorig jaar een maaier gekocht. Om zelf te hooien maar ook voor het gras waar ze poepen en dus niet eten. Onze tuin grasmaaier kan dat slecht aan en met de bosmaaier intensief.
Vorig jaar laten maaien door een loonwerker. Kostte mij €300 terwijl de maaier zelf €500 kost. Nou die heb ik dus al terug verdiend binnen1 jaar.
Vorige week een schudder gekocht. Uit een erfenis hadden we wat antiek spul hiervoor gebruikt maar dat werkte voor onze oppervlakte niet zo goed.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 13-06-21 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49116
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:24

koend schreef:
Ik heb interesse om een oude fiat tractor te kopen.
Waar moet ik op letten?
Draaien al die aandrijfstangen voor de schudder (differentieel? ) evenveel toeren?


Aftak-as heet dat.

Toeren ervan gaan gelijk op met de toeren van de motor. Meeste trekkers hebben op hun klok staan wat het maximale toerental van de aftas-as mag zijn. Bij onze John Deere is dat 1600 toeren.
Je regelt dus je versnelling en de hoeveelheid gas die je geeft af op geleide van wat je aftakas mag hebben (en op geleide van hoe snel je rond wilt rijden natuurlijk). Onze JD heeft naast een pedaal ook handgas, dat is erg handig met het aantal toeren constant houden.

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:29

koend schreef:
Ik heb interesse om een oude fiat tractor te kopen.
Waar moet ik op letten?
Draaien al die aandrijfstangen voor de schudder (differentieel? ) evenveel toeren?



Zoek iemand die met je mee kan. Zoveel handiger als je zelf niet weet waar je op moet letten

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Zelf land maaien? Maaien en mini-trekkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:40

Mijn buurman veehouder maait het land voor mij. Zelf heb ik een MF 35 van 1959 en een PZ H360 combihooier. Daar kun je mee schudden en wiersen. Het loonbedrijf maakt de pakjes. Maar het is niet iets wat je zomaar even doet, je moet weten hoe je de machine moet afstellen en ook hoe je moet rijden en de wiersen moet maken.

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:42

pillow schreef:
Mijn buurman veehouder maait het land voor mij. Zelf heb ik een MF 35 van 1959 en een PZ H360 combihooier. Daar kun je mee schudden en wiersen. Het loonbedrijf maakt de pakjes. Maar het is niet iets wat je zomaar even doet, je moet weten hoe je de machine moet afstellen en ook hoe je moet rijden en de wiersen moet maken.



Ja je moet het weten maar het is ook geen rocket sience. Inschatten wanneer je moet gaan maaien en wanneer het in pakken kan is een stuk lastiger

Niwla

Berichten: 4115
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:57

Ibbel schreef:
Kan nooit dat persen 3-4 euro per (klein, 20 kg) pakje is, voor die prijs kan je in goede jaren pakjes kopen bij de foeragehandelaar.
Zoals ik zei, afhankelijk van de hoeveelheid is het hier rond de euro. Iets erboven onder de 100 pakjes, er onder boven de 100 pakjes - en ik vermoed vanaf 500 pakjes weer wat goedkoper, en boven de 1000 nog minder per pakje, maar zoveel hebben wij er nooit.

Ik zou 50 pakjes hebben en dan 3 euro per pakje betalen. Inclusief maaien, schudden en harken zou ik dan op € 5,50 per pakje zitten. Om die reden heb ik de loonwerker laten maaien en mag hij het hooi zelf houden. Voor € 5,00 per pakje van het land van de buren wordt het namelijk kant en klaar op z’n plek gezet.

Het kan dus zo zijn dat kopen goedkoper is dan zelf hooien.

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Zelf land maaien? Maaien en mini-trekkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 10:06

Ja als je alles door een loonwerker laat doen kun je beter kopen. Mij kost het nu alleen het persen €1,00 exc BTW. De buurman maait voor niks, omdat hij mijn land op de mestboekhouding heeft.