Nu nog volledig nieuw inzaaien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Nu nog volledig nieuw inzaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 15:08

Vorig jaar hebben we een boerderij (klusobject) gekocht en het idee was de paarden rond Juli aan huis te hebben staan.

We hebben zo'n 5000m2 grond beschikbaar voor de paarden. Een deel is bedoeld voor rijbak en paddock en daarom ca 4000m2 over voor wei.

Er zaten wat oneffenheden in de bodem (hobbels, kuilen) en daarom hebben we een offerte laten maken voor het volgende:

Wei volledig uitvlakken en door middel van laser een licht verloop van de wei richting sloot laten maken, zodat het "meertje" in de natte periode van het jaar niet in t midden van de wei ligt,maar het water afvloeit naar de sloot.

Daarnaast zou de grond gefreest worden,bemest en opnieuw ingezaaid.

De planning lag op begin April. Maar ze vonden het te koud om te zaaien.
Daarna vonden ze het te nat om te zaaien en inmiddels is t volop hooitijd en zijn ze daar druk mee.

De paarden staan nu in pension, maar moeten ivm stoppen pensionstal in Augustus weg. Ik voel er weinig voor ze eerst op een andere pensionstal te zetten.

Ik begin me inmiddels zorgen te maken of het niet te laat is om te zaaien en ben aan t nadenken of ik de grootste gaten in de wei anders niet beter kan laten opvullen met zand en er zelf wat graszaad opgooien en een schrikdraadje spannen, zodat ze er niet bij kunnen.

Als de paarden eenmaal aan huis staan, dan is het echt te onhandig om de hele wei nog zo mooi uit te laten vlakken en volledig in te zaaien. Wat dat betreft 1 kans om het echt goed te doen.

Van de andere kant is het grootste deel van de wei niet slecht. Tot januari liepen er nog gewoon ponies op.

Wat is jullie ervaringen qua inzaaien en duur voor de paarden erop kunnen?
En wat zouden jullie doen in mijn geval?

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Nu nog volledig nieuw inzaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 15:11

Ik zou nu opteren om ze er gewoon zo op te gooien, en dan in het najaar te vlakken en her in te zaaien. Dan heb je volgende zomer al een bruikbare weide (eerste snede even hooien).
De slechtste stukken met diepe putten kan je ev voorlopig afzetten.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 15:28

Je kan ook overwegen om het niet te laten aflopen naar de sloot, maar het water juist op te vangen op de wei. Zeker met de komende droge zomers in het vooruitzicht, is water plaatselijk vasthouden ipv afvoeren wel handig. Dan blijft je gras ook langer groen.

carika
Berichten: 1583
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 15:54

Duhelo schreef:
Ik zou nu opteren om ze er gewoon zo op te gooien, en dan in het najaar te vlakken en her in te zaaien. Dan heb je volgende zomer al een bruikbare weide (eerste snede even hooien).
De slechtste stukken met diepe putten kan je ev voorlopig afzetten.


Dat zou ik ook doen, dan kun je ook eerst ervaren hoe de wei het “doet”. Misschien dat je juist water wilt vasthouden bij voorbeeld.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Nu nog volledig nieuw inzaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:18

Echt opnieuw inzaaien zou ik nu idd niet meer doen, krijg je meer onkruid dan gras. Sep/okt zou beter zijn. Sowieso als je alles om laat ploegen en in laat zaaien heeft het gras langer nodig om echt goed te wortelen voordat je paardenvrienden het weer slopen. Maar ik lees dat dat geen optie is voor je. Dan ben je idd wellicht beter af met deelherstel.

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Nu nog volledig nieuw inzaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:27

Al het geplande zou ik doorzetten naar het najaar. Komende periode wordt het al te warm voor gras. Daar kan je niet tegen sproeien als het warmer wordt. Ik zou ze er opzetten en wat er staan laten opeten. In september (afhankelijk van de warmte) inzaaien. Eventueel nog 1/2 keer maaien de winter in laten gaan en dan kunnen ze er volgend jaar op.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Nu nog volledig nieuw inzaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 17:51

Bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad wel een idee om het eens aan te kijken hoe het zich houdt zonder aanpassingen.

Ik heb wel enorme boomstronken laten verwijderen, dus aan de kraters moet hoe dan ook wat gebeuren :o

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Nu nog volledig nieuw inzaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 17:58

goh, als de putten groot genoeg zijn kan je er ook wat leuks mee maken (poeletjes, dingetjes waar ze doorheen kunnen, afzetten en wat snoepplanten zaaien, etc.
Als ze gevaarlijk zijn moet er inderdaad wel iets aan gedaan worden.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 17:59

Duhelo schreef:
goh, als de putten groot genoeg zijn kan je er ook wat leuks mee maken (poeletjes, dingetjes waar ze doorheen kunnen, afzetten en wat snoepplanten zaaien, etc.
Als ze gevaarlijk zijn moet er inderdaad wel iets aan gedaan worden.


Het zijn beenbreekgaten :D

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 18:37

Ik zou een kieper zwarte grond laten komen en de putten vol gooien. En dan idd in de herfst de zaak op knappen. Als er gras op staat zou het mooi zijn om er een groep schapen op te doen om het aan te trappen en af te vreten. Dan kun je het volgend jaar voor je paarden gebruiken.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Nu nog volledig nieuw inzaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 06:27

Ik ben gisteren even naar de boer gegaan die zijn land om ons weiland heeft liggen voor wat advies.

Hij zei ook dat nu zaaien niet verstandig was. Bij droogte hebben we niets, terwijl we nu een goed gevuld weiland hebben.

Hij adviseerde zo min mogelijk met aarde te schuiven op het land. Volgens hem zit er maar zo'n 20cm vruchtbare grond op het land en is de bodem daaronder veel slechter.

Gisteren de klus afgeblazen.
Toen wilde ze ineens morgen komen frezen met de garantie dat als wij goed sproeien over 3 weken de paarden al op t land mogen. Dat klonk me echt te ongeloofwaardig :D.

We zien dit najaar wel verder.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Nu nog volledig nieuw inzaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 06:48

Over 3 weken zouden er schapen op kunnen, geen paarden. Dan ben je zo maar een half jaar verder en dan is het nog heel kwetsbaar. Ik weet niet hoe groot het is, maar eigenlijk zou ik er op rekenen dat je het land sowieso een weideseizoen kwijt bent voor de paarden en het dus in 2 stukken doen als je het volledig will laten opknappen. Wel is de kans groot dat er flink kalk overheen moet eigenlijk, dit is bij vrijwel iedere paardenwei zo als dat niet jaarlijks bijgehouden is. dat zou je nog wel laten doen, denk hierbij aan tonnen per hectare, niet aan zakjes.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 07:56

Nu zaaien geeft meer kans dat het onkruid net zo lekker mee op komt als het gras, bij de droge periode zal je moeten blijven sproeien om het gras de kans te geven, je hebt dan deze zomer niets meer aan de wei als je nu gaat inzaaien.
Een wei die net helemaal los is geweest en overnieuw ingezaaid is geen wei die geschikt is voor de paarden na een paar weken, het gras heeft met die paar weken geen vaste en diepe wortel dus de paarden trekken het direct weer kapot.

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Nu nog volledig nieuw inzaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 08:00

Laat nieuw ingezaaid land eerst maar eens wortelen, over 3 weken erop? Dan trekken ze alles eruit. Normaal half jaar tot een jaar laten groeien en beste is om in het najaar in te zaaien,, Nu ben je erg laat, onkruid groeit harder en je sproeit je onnozel

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Nu nog volledig nieuw inzaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 11:14

Ik ga t ook niet doen hoor.
Geloof dr niks van dat de wei in Augustus geschikt is voor de paarden als ze nu nog gaan inzaaien.

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Nu nog volledig nieuw inzaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:26

Wij hebben in November het gras land helemaal over de kop gehad.
En opnieuw laten inzaaien.
Door de zachte winter was het aardig groen tien de winter begon.
Inmiddels is het land gemaaid en lopen de pony's er af en toe op.
Zelfs nu trekken ze er hier en daar pollen uit.
Eigenlijk was het beter geweest om dit seizoen eerst nog een paar x te maaien.
Evt de weide sleep erover om de wortels te splitsen voor een dichte graszode.
Je bent de wei als je het goed wil doen een heel seizoen kwijt.
Wat een waardeloze adviseur die zegt nu zaaien kunnen de paarden er in augustus op.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Nu nog volledig nieuw inzaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:27

Sowieso voor het bodemleven is heel de grond lostrekken meestal niet goed. Zoals de boer blijkbaar zelf ook al zei. Denk dat je verder komt met een goed maaibeheer en lokaal inderdaad de putten dichtgooien en handje graszaad erop.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Nu nog volledig nieuw inzaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:39

Eventueel een koppel schapen er op laten grazen kan ook helpen.

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 14:38

meggiemeg schreef:
Eventueel een koppel schapen er op laten grazen kan ook helpen.

Dat is al meerdere keren genoemd.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Nu nog volledig nieuw inzaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 22:44

Ja, die schapen werd ons vandaag ook geadviseerd.
Maar, geen schapenboer in ons netwerk.

Inmiddels is t gras gemaaid en zaterdag worden de ergste gaten gevuld.
Dan moet t er weer ff tegenaan kunnen.

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 23:43

boemel schreef:
Ja, die schapen werd ons vandaag ook geadviseerd.
Maar, geen schapenboer in ons netwerk.

Inmiddels is t gras gemaaid en zaterdag worden de ergste gaten gevuld.
Dan moet t er weer ff tegenaan kunnen.

Je hebt nog een half jaar de tijd om rond te kijken. Er zit vast wel iemand in de buurt met schapen.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 23:55

pillow schreef:
boemel schreef:
Ja, die schapen werd ons vandaag ook geadviseerd.
Maar, geen schapenboer in ons netwerk.

Inmiddels is t gras gemaaid en zaterdag worden de ergste gaten gevuld.
Dan moet t er weer ff tegenaan kunnen.

Je hebt nog een half jaar de tijd om rond te kijken. Er zit vast wel iemand in de buurt met schapen.


Over 2 maanden staan mn paarden bij huis. :o

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Nu nog volledig nieuw inzaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 00:14

Ik heb er twee in de aanbieding :D maar ehm, ja. Misschien plaatselijke schaapskooi ff bellen. Die kunnen je wel helpen

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Nu nog volledig nieuw inzaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 07:34

Of een oproep op MP? Zo is een vriendin ook aan een koppel gekomen die de wei hebben afgegraasd.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 07:42

Schapen is meer voor wanneer je je hele stuk laat inzaaien. Hoewel het na die 3 weken ook wel kan voor de heringezaaide stukjes, zou ik die eigenlijk zo veel mogelijk met prikpaaltjes afzetten en alleen wanneer de grond heel hard is even toegang toe geven.