Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Draadhaspels op paal, ervaringen?

 
Profiel   

Hoi!

Ik doe aan strookbegrazing, en moet nu 2x per dag mijn draden los hebben om de paaltjes een stukje te verzetten. Dat met 3 draden boven elkaar, en een taps toelopende weide (dus op het smalle stuk veel teveel draad) is dat best veel werk. Dat moet handiger kunnen dacht ik, dus nu kwam ik onderstaande tegen, een verplaatsbare paal, met daarop een aantal haspels die de draad strak houden.

Willekeurig voorbeeld:
https://www.agradi.nl/ako-haspel-classicline.htm

Zijn er mensen die dit ook gebruiken? Hoe bevalt dat?
Er zit een 'rem' op om de draad strak te houden? En overleven de haspels het als er een paard door de draden gaat? Of blijft de draad heel; en is de haspel kapot? Hangt er natuurlijk ook vanaf bij welke sterkte het draad breekt, dat snap ik ook, maar kunnen de haspels we lwat hebben?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 13:50 



 
Profiel   

Ik heb een dergelijke haspel, zat standaard 300 m (dunne) draad op.
Ik heb aan het ene uiteinde gewoon een handvat gezet, haak deze aan een isolator op de buitendraad, ga bovenaan door de prikpaaltjes, haak die door de bovenste en de onderste isolator aan de andere kant en keer zo terug, dan zorgen dat je de haakjes op je buitendraad kan doen met een beetje spanning en haakje vastzetten.
Werkt super!
[ img ]
[ img ]

https://www.agradi.nl/ako-euro-reel-met ... e-300m.htm

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 13:59 



 
Profiel   

Ja ik gebruik een haspel.
En aan het handvat heb ik dergelijk plaatje zitten. Daar zet ik de draad mee op spanning, niet met de haspel.

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 14:10 



 
Profiel   

Bedankt voor je reactie!
Eigenlijk een beetje hetzelfde idee, alleen jij hebt vaste buitenpalen, die heb ik niet. Dus ik kan niets op een isolator of draad hangen. Maar dat kan ik oplossen met de hoekpalen die te krijgen zijn, daar kunnen ook isolators in gedraaid worden.
Met 2 draden kun je inderdaad ook nog heen en weer met 1 haspel, ik heb toch met die monsters van mij wel 3 draden nodig en dan is meerdere haspels wel handig denk ik. Heb het geld er ook wel voor over want het scheelt wel elke dag gehannes denk ik.
Ik heb een buitenomheining van prikkeldraad, zonder stroom erop (zou het als eerste weghalen als het mijn eigen land zou zijn, want heb een pesthekel aan prikkeldraad, maar het is dus niet mijn eigen land). Daarbinnen in heb ik zelf een omheining gezet met prikpalen en dik koord, maar als ik daar een haspel aan hang, buigt mijn paal om (zijn van die kunststof stijgbeugelpalen). En dan heb ik middendoor dus mijn verplaatsbare omheining.
Als ik de haspel/handvat op de buitendraad zet staat het prikkeldraad ook onder stroom, niet dat erg is, maar het is niet nodig. Bovendien moet ik dan de prikkeldraad ook nog vrij houden van begroeiing.

Ik wil ook handvaten aan de ene kant, dan heb ik ook een fatsoenlijk poort om doorheen te gaan, is nu ook altijd knoeien met draaduiteindes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 14:20 



 
Profiel   

Ik gebruik volgens mij exact die haspel die je plaatst in de link. Het werkt echt top. Ik werk zelf met een hoekpaal en daarbij een bevestigingshaak.

https://www.agradi.nl/ako-multi-paal-al ... haspel.htm
https://www.agradi.nl/ako-bevestiging-v ... i-paal.htm

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 14:20 



 
Profiel   

Ja, in combinatie met die palen wil ik het dan ook gebruiken, omdat ik dus geen geschikte vaste palen heb.
Heb je wel eens gehad dat ze per ongeluk de draden in gerend zijn , of dat ze met een been achter de draad haakten?

Edit: en zijn die palen een beetje makkelijk te verplaatsen of valt dat wel tegen?


Laatst bijgewerkt door truselientje op 01-06-21 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 14:50 



 
Profiel   

Ja is hier wel gebeurd, maar ik gebruik dus dun lint en dat is dan door.
Ik gebruik bewust geen koord.

Ik heb overigens voor elke draad een haspel.
Nu heb ik nog maar 2 draden staan, voorheen drie en dan hadden elk zijn eigen haspel.
Aan het begin een handvat en bij de haspel zoals bovenstand.

Met 1 haspel vind ik te vervelend om elke dag te verzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 14:51 



 
Profiel   

Ah, ik heb buitenom koord, dus voor mijn buitenomheining.
Het verplaatsbare deel is bij mij ook lint, geloof 12mm breed, de bovenste 2 dan. De onderste draad is schrikdraad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 14:53 



 
Profiel   

Met 3 draden is 3 haspels wel beter idd. Die dat ik heb is erg dun koord maar wel kunststof. Met prikpalen trekken ze eerder de palen los denk ik.
Dat plaatje voor de spanning ziet er handig uit. Die haspels zijn niet zo heel licht nl.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 14:57 



 
Profiel   

Ja paaltjes vliegen ook uit de grond, dat zeker.
Maar vaak ook wel een geknapt lintje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 14:59 



 
Profiel   

Wij hebben metalen palen als hoekpaal, met daarin 3 isolatoren en elastieken draad. Poortgrepen los, draad een meter naar achter, prikpaaltjes een meter naar achter en de andere metalen paal. Door het elastiek heb je een flinke marge wanneer de weide breder/smaller wordt. Probeer straks een foto voor je te maken.


Laatst bijgewerkt door suffie op 01-06-21 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 15:00 



 
Profiel   

Ik gebruik dat systeem al jaren. Ben er super blij mee. Met harde grond is het lastig de palen erin te krijgen.
Maar ik gebruik hem dus voor strookbegrazing. Geen geprutst met losse prikpaaltjes of andere onstabiele constructies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 15:01 



 
Profiel   

Ik gebruik wit draad, daar zijn ze nog nooit doorheen gegaan. De shet alleen onderdoor. :') Maar in principe staat de rest met prikpaaltjes dus die trekken ze er gewoon uit als ze er doorheen gaan. Die hoekpalen zijn iets lastiger te verplaatsen dan gewone prikpaaltjes, ze zijn iets zwaarder. Zeker met twee haspels er aan (zoals ik heb) maar ik verplaats iedere dag maar een metertje, dus dan is het wel te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 15:02 



 
Profiel   

suffie schreef
Wij hebben metalen palen als hoekpaal, met daarin 3 isolatoren en elastieken draad. Poortgrepen los, draad een meter naar achter, prikpaaltjes een meter naar achter en de andere metalen paal. Door het elastiek heb je een flinke marge wanneer de weide breder/smaller wordt. Probeer straks een foto voor je te maken.


Heel graag! Dank je wel.

De rest ook heel erg bedankt voor jullie ervaringen, ik wordt er steeds enthousiaster over

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 15:09 



 
Profiel   

De elastiekdraad is ook zeker heel handig, maar bij grotere afstanden wel een dure bedoening.
Maar het rekt ongeveer anderhalf keer uit, dus je hebt idd een hoop marge.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 15:17 



 
Profiel   

Dat is wel een hoop inderdaad. Het is hier op zijn breedst 80m en op zijn smalst 40-50 meter dus dat wordt krap dan. Dan zijn haspels wel handiger denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 15:23 



 
Profiel   

truselientje schreef
Dat is wel een hoop inderdaad. Het is hier op zijn breedst 80m en op zijn smalst 40-50 meter dus dat wordt krap dan. Dan zijn haspels wel handiger denk ik.


Of je werkt het laatste stuk " schuin"

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 16:00 



 
Profiel   

Niwla schreef
Ik gebruik volgens mij exact die haspel die je plaatst in de link. Het werkt echt top. Ik werk zelf met een hoekpaal en daarbij een bevestigingshaak.

https://www.agradi.nl/ako-multi-paal-al ... haspel.htm
https://www.agradi.nl/ako-bevestiging-v ... i-paal.htm


Zo'n soort set hebben wij ook. Beste investering ooit voor strookbegrazing. Super blij mee.
Heel makkelijk verplaatsen en even aanpassen.
Wij hebben er inmiddels 4 sets van.

Ze zijn niet heel kwestbaar. Heb ze al 6 jaar staan denk ik. Eentje is een keer tegen de vlakte gaan en beschadigd.

Voor een poortje vind ik ze niet heel handig. Die maken we bij voorkeur gewoon met 2 houten palen. Dat poortje maken we dan gewoon ergens 'in het midden'. Dan kun je vanuit daar alle richtingen op een wei maken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 16:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen