Waarmee is een paard beter af?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Waarmee is een paard beter af?

7 uur buiten in een grote wei (weinig gras, kudde van 11, verpakt ruwvoer)
38 (17%)
Stal met uitloop 24/7 (enkele uren met 1 andere op kleinere wei, wel gras en onbeperkt onverpakt ruwvoer)
119 (55%)
Beide opties zijn niet acceptabel
56 (26%)

Totaal aantal stemmen: 213


Libbylove
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Eindhoven

Waarmee is een paard beter af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 07:56

Graag jullie reacties! Over het leed wat een écht goede stal zoeken heet...
Paard is 6 jaar, heel slecht geweest agv maagzweren, eet voordroog slecht. Hierdoor voer ik zelf altijd hooi bij maar dit is voor de lange termijn geen optie. Zuigt veel lucht op stal. Is op zich sociaal en gezellig maar heeft geen ‘vast vriendje’ waar hij mee staat te kroelen oid.
Laatst bijgewerkt door Libbylove op 03-06-21 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Waarmee is een paard beter af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:04

stal 1 klinkt sowieso niet fijn... veel teveel binnen....
Stal 2 lijkt het proberen waard; altijd mogelijkheid in en uit te lopen, gewoon hooi, en ook op de wei maar wel beperkt..... zou wat kunnen zijn :-)

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:05

Ligt echt volledig aan het paard.
Staat deze graag op stal?
Gevoelig voor gras?
Gevoelig voor kuil? (onverpakt ruwvoer?)
Sociaal?
Etc..

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:07

Ik neig naar 24/7 uitloop, maar dat is totaal afhankelijk van de pony die erbij staat en de grootte van de uitloop. Als jij een jonge speelse ruin hebt en hij komt bij een bejaarde Shetlander, dan zou ik eerder kiezen voor de wei, bijvoorbeeld. Komen ze in de winter ook op de wei bij de eerste optie? Daarnaast vind ik de kwaliteit van het ruwvoer ook relevant en met name ook de hoeveelheid die ze krijgen.

Daarnaast nog de vraag op welke plek jij je het beste gaat voelen? Want ik denk ook dat dat echt gevolgen heeft voor je paard, dus deze factor neem ik zeker mee als ik op zoek naar een stal ga.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:07

Hoe groot is de uitloop?

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:10

Die stal met uitloop is een klein buitenstukje waar hij altijd alleen op staat? Dan begrijp ik niet dat de meerderheid hiervoor kiest.

Ik ga voor optie 1

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:10

Dat zou voor mij paard afhankelijk zijn. :j

Toushie

Berichten: 7270
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:14

Poekkie schreef:
Die stal met uitloop is een klein buitenstukje waar hij altijd alleen op staat? Dan begrijp ik niet dat de meerderheid hiervoor kiest.

Ik ga voor optie 1


Die andere staat hij naast de 7 uur buiten , ook gewoon eerst van de de dag en een dichte stal...

Dus ik snap wel dat de meerderheid dan voor een uitloop kiest op basis van v deze summiere info.

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:15

Een paard is imo het beste af bij een baasje dat bereid is om naar zijn individuele behoeften te kijken en luisteren en daar indien nodig zijn principes voor opzij kan zetten.

Als ik naar beide opties kijk, dan zou ik op geen van beide mijn paard willen hebben. Stal met uitloop is gewoon een veredelde box, meestal niet groter dan 2 stallen bij elkaar. Daar 20/7 in kan echt niet vind ik. Optie 1 vind ik ook niet ideaal. 7u buiten vind ik ‘s zomers echt kort, maar ik heb dat liever dan iedere dag opgehokt. Dus ik zou dan toch voor optie 1 gaan. Least of the worst. En zonder de rest van de situatie te kennen.

Tenzij optie 2 ook 7u weidegang heeft. Dan gaat mijn voorkeur daar naar uit.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:16

Optie 1

Of de uitloop moet echt zo groot zijn dat hij daar kan rennen.
Zulke uitlopen zie ik zelden, wat dus betekend dat het imo een veredelde stal is. Niet veel meerwaarde dan een stal met bovenluik aan de buitenkant.

Bij optie 2 komt hij tenminste op een fatsoenlijk stuk buiten.
heeft hij 7 uur beweging ipv enkele uurtjes.
Mooi kudde, kan hij zelf zijn vriendje uitzoeken.

Libbylove
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: Waarmee is een paard beter af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 08:20

Heb in de OP wat meer info gegeven zodat er wellicht makkelijker gekozen kan worden. Voor betere plekken in Noord-Brabant sta ik open. Specifiekere woonplaats in PB. Zoek me rot maar het is echt moeilijk hier in de buurt..

Libbylove
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 08:28

beegee schreef:
Een paard is imo het beste af bij een baasje dat bereid is om naar zijn individuele behoeften te kijken en luisteren en daar indien nodig zijn principes voor opzij kan zetten.

Als ik naar beide opties kijk, dan zou ik op geen van beide mijn paard willen hebben. Stal met uitloop is gewoon een veredelde box, meestal niet groter dan 2 stallen bij elkaar. Daar 20/7 in kan echt niet vind ik. Optie 1 vind ik ook niet ideaal. 7u buiten vind ik ‘s zomers echt kort, maar ik heb dat liever dan iedere dag opgehokt. Dus ik zou dan toch voor optie 1 gaan. Least of the worst. En zonder de rest van de situatie te kennen.

Tenzij optie 2 ook 7u weidegang heeft. Dan gaat mijn voorkeur daar naar uit.


Juist omdat ik naar zijn behoeften kijk, heb ik door dat het niet meer werkt op de huidige stal. Ik ben helaas niet in de gelegenheid om hem aan huis te hebben voorlopig. Daarom zoek ik al een hele periode een ander alternatief maar zo lang je afhankelijk bent van andere mensen blijf ik concessies moeten doen merk ik.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Waarmee is een paard beter af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:33

Naar aanleiding van je aanvulling vind ik stal 2 nog steeds het beste....

Op stal 1 staat hij evengoed 17 uur binnen, dat is veel te lang.... en al helemaal voor een paard dat zo duidelijk aangeeft daar niet blij van te worden.

Op stal 1 heeft hij dan in ieder geval 24/7 schone lucht, kan hij om zich heen kijken, en hopelijk ook steeds eten tot zijn beschikking. In combinatie met een handvol (of misschien ook wel 7) uurtjes de wei op vind ik dit de paardvriendelijker keuze.

Je zou nog eens kunnen kijken op 'het nieuwe paardenhouden'? Misschien een advertentie plaatsen op marktplaats of een oproepje op Bokt?

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Waarmee is een paard beter af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:40

Stal met uitloop is meestal nog steeds veel te klein. Als de uitloop 40x20 is, paddock grootte dus, dan zou het een optie zijn. Maar de kans dat het 3x4 is is veel waarschijnlijker. En dat is zinloos!

De eerste optie klinkt ook als onvoldoende voor de problematiek die jij beschrijft. Ik zou kijken voor een 24/7 buitenplek. Bijvoorbeeld in een paddock paradise

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:42

Ik zou naar je paard kijken voor onze shet is optie 2 beter daar deze oud is en buiten beter kan doorbewegen op een rustig tempo in de ruimte. maar voor onze andere pony niet, en voor de trekpaarden gen van beide opties.

Ik kan jou geen advies geven omdat ik jullie niet in persoon ken, maar beginnen met optie 2 en daarna als het niet bevalt doorzoeken naar andere manieren die beter bij je passen!

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:46

Tussen voordroog en voordroog zit veel verschil.
Nat sterk ruikende of zo droog als hooi de pak in gegaan.
Maar onverpakt kan zeker voor sommige beter zijn.

Die uit loop, leuk, blijf je nog steeds niets aan hebben, kans dat hij daardoor minder zuigt is denk ik klein.
Die 7 uur buiten, als hij geen weidepalen pakt, is tenminste 7 uur zonder zuigen.

Maar voor hem zou ik zeker verder kijken.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:58

Captain schreef:
Ligt echt volledig aan het paard.
Staat deze graag op stal?
Gevoelig voor gras?
Gevoelig voor kuil? (onverpakt ruwvoer?)
Sociaal?
Etc..


Voor mij ook dit. Ik heb er meerdere en ook met verschillende voerbehoeftes. Die van mij staan dan wel thuis, maar ook daar moet ik dus soms schipperen. 3 van de 4 kunnen onbeperkt gras en hooi/voordroog hebben, die stoppen vanzelf met eten. Nr 4 dus niet, die moet ik daarom aan alle kanten afremmen kwa eten. Waarbij 1 van de 3 bij voorkeur snachts toch echt in dr box wil staan, en bij de 2e dit ook beter is omdat hij een stuk kleiner is dan de rest en een oog mist. Waardoor hij snachts de dames niet 100% kan ontwijken. De andere 2 maakt het niet zoveel uit als ze maar schuilen kunnen. Zoals je leest, ook bij anderen, geen paard is gelijk, voor mij dus bij pension dat nemen wat het beste bij je paard past. Kijk dus naar je paard en wat voor hem zou werken.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Waarmee is een paard beter af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:06

Hangt helemaal van het paard af.
Hoe groot is de uitloop? En is er daarnaast nog weidegang of grote paddock in een groep met ruwvoer?
Dan zou ik voor de laatste gaan. Ik ken stallen die voor de nacht een stal met uitloop van 2x stalgrootte hebben, maar daarnaast ook nog weidegang of paddock in de winter. Dan vind ik een uitloop prima als stal in de open lucht, met mogelijkheid tot beschutting.
Maar anders zijn beiden geen optie voor mij.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:10

tja geen van beide ideaal maar ik zou voor optie 2 gaan en hopen dat de paarden een klik hebben. en goed beseffen dat als ander paard even weggaat de jouwe wel alleen staat

irmaz

Berichten: 4769
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:30

Als het een stabiele kudde is en je paard is sociaal naar andere paarden zou ik absoluut voor optie 1 gaan. 20 uur op een kleine uitloop zonder "vermaak" is vrijwel net zo geestdodend als een stal met bovenluik en loop je de kans dat hij buiten gewoon een paal of iets anders zoekt om op te gaan staan zuigen. 6-jarigen willen meestal nog spelen en rondrennen dus wat mij betreft is de ruimte om dat te doen best wel belangrijk. Als je zelf nog zorgt dat hij iedere dag in de tijd dat hij niet op de wei staat beweging krijgt dan kun je de tijd dat hij binnen staat ook nog onderbreken, voeg daar nog voerbeurten aan toe dan heeft hij met de optie van 7 uur buiten toch nooit een overdreven lange tijd dat er niks gebeurd.

Ik heb ooit noodgedwongen een paard ook een tijdje gestalt gehad zoals jouw optie 2. Het paard kwam daarvoor uit een kleine kudde met grote weides en 'snachts op stal. Paard werd van een super vriendelijk dier binnen een aantal weken gewoon vals, als in bijten en uithalen naar mensen. Gelukkig vrij snel iets gevonden waar hij weer op een grote wei kon lopen en hij was al snel weer zijn eigen lieve persoonlijkheid. Maar veel ligt toch aan het paard zelf hoor.

Ik weet niet hoe lang het nog duurt voordat je je paard bij huis wilt halen en wat je hem dan gaat bieden? Houdt er wel rekening mee dat iedere verhuizing stress voor een paard oplevert, ook al krijgt hij het beter.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Waarmee is een paard beter af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:39

Hangt helemaal van het paard af.
Gezonde paarden zouden het met de 2e beter doen, in theorie.
Paarden die medisch iets hebben, kan van alles zijn, hebben een meer persoonlijke aanpak nodig.
Dan is het nog belangrijk hoe de grond zich houd in de winter en of ze minimaal ergens droog kunnen staan.

Paarden die hoefbevangen zijn geweest, paarden die snel dik worden, paarden die ouder zijn en niet op tijd kunnen wegkomen wanneer een jonger paard bij het hooi wilt, paarden die veel meer voer nodig hebben dan de rest, paarden die snel mok hebben bij vochtig weer etc. Hebben echt een persoonlijk plan nodig in management en dan is 24/7 buiten zetten niet altijd de beste keuze (soms wel, soms niet).

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Waarmee is een paard beter af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:42

Ik zou hierbij wat meer informatie nodig hebben.

Stal 1 is dus op stal in een normale box met 7 uur weide. Wordt hij verder nog gewerkt, op de paddock gezet tijdens mesten, in een stapmolen gezet? Kunnen de uren weide uitgebreid worden?

Stal 2 is box + uitloop, hoeveel uur komt die op de weide? hoe groot is de uitloop? extra activiteiten?

Hoe is de ruwvoergift op beide stallen?

Uitgaand dat de uitloop groot is (minstens 4*10) en hij toch minstens een uur of 4 op de weide komt en er onbeperkt ruwvoer is, dan ga ik voor stal 2.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:42

Dat ligt dus aan het 24/7. Want er is ook 24/7 paddock ipv 24/7 weidegang. Of een combinatie ervan met gedoseerd gras. Ook binnen 24/7 buiten zijn mogelijkheden om maatwerk te leveren. Maar dan moet het stalmanagement dat wel toelaten. Vaak is een paard dat maatwerk nodig heeft beter af op een privéstalling of kleinschalig pension.
Wat altijd belangrijk is bij 24/7 buiten is genoeg ruimte en een plek om te schuilen. Wil niet zeggen dat ze er gebruik van maken, maar ik vind dat ze minimaal de keuze moeten hebben waar ze willen staan.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:49

Libbylove schreef:
Graag jullie reacties! Over het leed wat een écht goede stal zoeken heet...
Paard is 6 jaar, heel slecht geweest agv maagzweren, eet voordroog slecht. Hierdoor voer ik zelf altijd hooi bij maar dit is voor de lange termijn geen optie. Zuigt veel lucht op stal. Is op zich sociaal en gezellig maar heeft geen ‘vast vriendje’ waar hij mee staat te kroelen oid.



Ik denk dat het voor deze van levensbelang is om hooi te krijgen en geen voordroog. Paard eet voordroog niet voor niks slecht.

Dit zou mijn prioriteit nummer 1 zijn bij zo'n dier en van daaruit voor de rest kijken naar paddock/ weidegang.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:50

Tja, als ie op mijn paard lijkt valt optie 1 altijd af. Die word dik van het kijken naar gras dus 7 uur per dag gras zou haar dood worden. Maar mijn paard is jou paard niet en ik ken je paard niet. Dus ik kan geen antwoord geven op je stelling.