Waarmee is een paard beter af?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Waarmee is een paard beter af?

7 uur buiten in een grote wei (weinig gras, kudde van 11, verpakt ruwvoer)
38 (17%)
Stal met uitloop 24/7 (enkele uren met 1 andere op kleinere wei, wel gras en onbeperkt onverpakt ruwvoer)
119 (55%)
Beide opties zijn niet acceptabel
56 (26%)

Totaal aantal stemmen: 213


Libbylove
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: Waarmee is een paard beter af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 11:37

Wow wat een reacties! Meer info over specifieke stalling (waar ik nu sta) enkel via PB. Ik werk in de paarden en wil niemand zwart maken. Ik neig zelf ook naar beide geen optie. Harde eis voor nu is onverpakt hooi, zomers 24/7 buiten (eigenlijk met veel grotere uitloop en weidegang dan bij stal 2). Met 1 of 2 vriendjes.. Liefst dan nog een bak en bos op loopafstand maar voor zijn welzijn heb ik veel over. Mensen die zeggen ‘ zo wil ik geen paard houden’ snap ik, maar als ik hem nu verkoop (spring- en eventingpaard) is de kans denk ik nihil dat hij op een betere plek komt qua welzijn en buiten komen. Ben hier in de buurt maar gaan rondvragen en was net bij een boer die bv nog een stuk land te huur heeft. Ga alle opties in overweging nemen in ieder geval.

Het nieuwe paarden houden volg ik al een hele tijd. Er zit weinig in de buurt helaas, vind het een goed initiatief maar ook daar zitten stallen tussen die zure kuil voeren helaas...

Ik moet en zal een goed plekje vinden voor mijn maatje en er hard mijn best voor doen.

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Waarmee is een paard beter af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:39

Voor mij zijn beide stallen geen optie maar ik snap dat je ergens heen moet.

Zijn er in de buurt geen stallen die voldoen aan je eisen en waar je dan zelf hooi kan inkopen ipv het kuil van stal voeren?

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Waarmee is een paard beter af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:44

Ik geef hier ook in plastic grotendeels, maar dat is echt superdroog. Eten ze graag, mest goed, paarden doen het goed.

Er zit veel verschil in idd. Maar puur op verpakt/onverpakt zou ik niet af gaan. Ik zou gaan kijken naar de stal en daar vragen of je het ruwvoer zelf mag zien.

7 u buiten en dan nog rijden vind ik wel prima eigelijk (alhoewel ze bij mij zelf nog langer staan). Maar als hij de overige uren stalondeugden vertoont, wel iets om over na te denken...

24/7 buiten in kudde is moeilijk om individueel te kunnen aanpassen. Ik gok dat je paard wss rijker voer nodig heeft dan het gemiddelde kuddepaard door zijn spring/eventing achtergrond? Dan zou ik eerder neigen naar de nachten op stal qua voermanagement.

Libbylove
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 11:59

Amber_anne schreef:
Voor mij zijn beide stallen geen optie maar ik snap dat je ergens heen moet.

Zijn er in de buurt geen stallen die voldoen aan je eisen en waar je dan zelf hooi kan inkopen ipv het kuil van stal voeren?


Precies wat je zegt.. Ik zie het ook graag anders maar moet het doen met wat er te vinden is binnen ongeveer 20-30 min rijden. Ik betaal nu volpension, koop en voer zelf mijn krachtvoer en hooi. Voor de lange termijn is dat ook geen oplossing helaas.

janneke_S

Berichten: 334
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:59

Is Someren-Heide, vlakbij Nederweert, te doen voor je?
Ik sta al een aantal jaar met mijn 2 paarden op een fijne pensionstal waar je meerdere keuzes hebt. Als je meer info wilt kan je me een pb sturen :)

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Waarmee is een paard beter af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:10

Voor mij beide geen optie.

Zomer
Overdag weide (altijd toegang tot paddock en schuilstal.
Nacht paddock.
Altijd onbeperkt ruwvoer.

Winter:
Paar uur per dag weide, rest paddock.
Altijd onbeperkt ruwvoer beschikbaar.
Nacht op stal.

Paddock en weide staan ze met 4. Paddock is ca formaat 3x rijbak.

Paarden hier op stal geven in het voorjaar zelf altijd aan dat ze niet meer op stal willen (lees komen niet, rennen terug). En als het in het najaar echt weer slecht wordt staan ze aan het einde van de middag te drammen bij de draden dat ze weer naar binnen willen met de nacht.
In een andere groep blijven ze het jaar rond 24/7 buiten.

Libbylove
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 21:24

kiki1976 schreef:
Voor mij beide geen optie.

Zomer
Overdag weide (altijd toegang tot paddock en schuilstal.
Nacht paddock.
Altijd onbeperkt ruwvoer.

Winter:
Paar uur per dag weide, rest paddock.
Altijd onbeperkt ruwvoer beschikbaar.
Nacht op stal.

Paddock en weide staan ze met 4. Paddock is ca formaat 3x rijbak.

Paarden hier op stal geven in het voorjaar zelf altijd aan dat ze niet meer op stal willen (lees komen niet, rennen terug). En als het in het najaar echt weer slecht wordt staan ze aan het einde van de middag te drammen bij de draden dat ze weer naar binnen willen met de nacht.
In een andere groep blijven ze het jaar rond 24/7 buiten.


Precies wat ik zou willen inderdaad, vind het maar eens.. Heb er weer een lange dag zoeken en bellen op zitten maar nog weinig resultaat. Optie 2 zoals aangegeven in de poll is tot nu toe de beste ofwel minst slechte. 2 inloopstallen met uitloop 16x4 met een vriendje, overdag op grote paddock of wei of evt in de rijbak van 40x30. Daarnaast krijgt hij uiteraard nog zijn beweging. Onbeperkt onverpakt ruwvoer, in de paddock ook schuilmogelijkheid en goed gras op de wei.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Waarmee is een paard beter af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:52

Dat klinkt prima toch? Ik zou dat doen..

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Waarmee is een paard beter af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:53

optie lijkt me dan wel prima. uitloop 16*4 is per stal / per paard? Als ze goed met elkaar kunnen kan je nog opteren om de twee stallen samen te voegen met 1 uitloop, dan heb je 8*16 voor twee paarden, is al helemaal prima hoor, zeker als ze overdag dan nog een aantal uur op een grote ruimte komen.

DuoPenotti

Berichten: 29429
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:54

Die enkele uren die je in de OP beschreef is dus de hele dag op de grote paddock/wei?
Dan zou ik daar ook zeker voor gaan :j

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Waarmee is een paard beter af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:02

Hoeveel uren staat je paard per dag op de wei? Zorg dat je daar een antwoord op vindt, want nu is het redelijk vaag: enkele uren, overdag,... puntje bij paaltje kan een stalhouder dat invullen zoals die wilt. Zorg dat je exact weet waar je naartoe verhuist.
Hoe groot is de paddock en hoe groot is de wei? Eerlijk?
Ik snap dat de zoektocht niet gemakkelijk is en ik vind het eigenlijk wel ontgoochelend dat je niet echt iets vindt waar de basisbehoeften van het paard zeer duidelijk en ontegensprekelijk aan voldaan worden.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Waarmee is een paard beter af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:22

Hoe groot is de uitloop? Dat zou voor mij wel relevant zijn in die keuze. 7 uur buiten vind ik sowieso te weinig.

Voor mij zouden beiden geen optie zijn, maar ik denk dat hier in de buurt 24/7 buiten makkelijker te vinden is

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:45

Libbylove schreef:
Graag jullie reacties! Over het leed wat een écht goede stal zoeken heet...
Paard is 6 jaar, heel slecht geweest agv maagzweren, eet voordroog slecht. Hierdoor voer ik zelf altijd hooi bij maar dit is voor de lange termijn geen optie. Zuigt veel lucht op stal. Is op zich sociaal en gezellig maar heeft geen ‘vast vriendje’ waar hij mee staat te kroelen oid.



Libbylove schreef:
Precies wat ik zou willen inderdaad, vind het maar eens.. Heb er weer een lange dag zoeken en bellen op zitten maar nog weinig resultaat. Optie 2 zoals aangegeven in de poll is tot nu toe de beste ofwel minst slechte. 2 inloopstallen met uitloop 16x4 met een vriendje, overdag op grote paddock of wei of evt in de rijbak van 40x30. Daarnaast krijgt hij uiteraard nog zijn beweging. Onbeperkt onverpakt ruwvoer, in de paddock ook schuilmogelijkheid en goed gras op de wei.


Als ik het goed begrijp, is voor jouw paard individueel sowieso veel hooi (liefst onbeperkt?) belangrijk en dat hij niet te veel op stal staat ivm luchtzuigen? Even los van de basisbehoeften van een paard, je geeft zelf aan dat maagzweren en luchtzuigen een probleem zijn en dat zou ik dus hoog op mijn prioriteitenlijst hebben wat basisbehoeften betreft.
Optie 1 is dus 7 uur buiten in een kudde en verder binnen (naast training etc.)? Sowieso is 7 uur weinig, maar jouw paard zou ik echt zo veel mogelijk buiten willen ivm luchtzuigen op stal. Verder geef je aan dat je paard niet veel vaste aansluiting zoekt bij een kudde, ofwel die grotere kudde is geen must voor je paard (van wat ik begrijp uit je verhaal). Dus optie 1 zou bij mij afvallen als ik het zo lees.
Optie 2 is dus 24/7 bewegingsruimte, waarvan 's nachts een inloopstal met uitloop 16x4 en een vriendje? Ikzelf vind de uitloop klein (voor een staluitloop mooi formaat, maar ja ik heb ze als ze het aankunnen het liefst 24/7 buiten met dus ruimte; niet dat dat bij mij altijd lukt door omstandigheden) en je hebt pas echt een kudde met minimaal 3 (heb er ook jarenlang 2 gehad, dus mensen, denk alsjeblieft niet dat ik jullie raar aankijk ofzo als je 2 paarden hebt), maarrr als je paard meer bewegingsruimte heeft en het maatje een beetje klikt, lijkt dit me een betere optie. Zeker aangezien die overdag meer ruimte krijgt met schuilmogelijkheid. En niet te vergeten, onbeperkt onverpakt ruwvoer. De vraag is alleen hoe lang "heel de dag" is, dat zou ik als ik jou was even navragen.
Dus optie 1 zou bij mij direct afvallen, optie 2 zou ik overwegen, zeker als dit voorlopig de beste oplossing lijkt. Uiteraard moet je het ook gewoon proberen en kijken of het werkt voor je paard.
Heel veel succes in ieder geval!

tiwi1969

Berichten: 7632
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Waarmee is een paard beter af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:28

Minst slechte optie vind ik optie 2, omdat je een luchtzuiger niet op stal moet zetten.

Mooiste zou zijn als je voor zo’n paard een paddock paradise of ander paddock/schuilstal systeem vindt waar ze in een groep staan. Wel is het belangrijk dat je paard in de groep past en dat het voerbeleid aansluit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34619
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:28

Ik zou zelf voor optie 2 gaan, ik ben niet zo'n fan van groepen groter dan 4, zeker als er wat verloop is of er zit 1 druktemaker tussen heb je altijd gedonder in een grotere groep.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:33

SusanH schreef:
Ik zou zelf voor optie 2 gaan, ik ben niet zo'n fan van groepen groter dan 4, zeker als er wat verloop is of er zit 1 druktemaker tussen heb je altijd gedonder in een grotere groep.


Hier zijn we begonnen met een groep van drie en inmiddels 7.
De groep van 3 of 4 was veruit het moeilijkste. Plakken, allen willen meelopen als je er eentje uithaalt, eentje die er niet bij hoort, ...
Vanaf 5 werd het veel fijner. De groep is nu heerlijk stabiel en kijkt niet meer op als je iemand meeneemt. Staan nog steeds dezelfde paarden in, in 6 jaar is er maar eentje weggegaan.
Ik heb dus een andere ervaring, maar denk dat het heel hard van groep tot groep afhangt.

Veel verloop is altijd moeilijk idd. Het duurt toch minstens een maand voor een groep weer stabiel is en soms langer voor echt iedereen (ongeveer) met elkaar overweg kan.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Waarmee is een paard beter af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:40

Hangt natuurlijk van het paard af, maar ik denk 1.
Voornamelijk omdat ze daar 7 uur in de wei gaan en in optie 2 maar een paar uurtjes.
De grootte van de weide zou voor mij ook wel een factor zijn, zeker zo belangrijk als het aantal uren.
Welk type ruwvoer het beste is hangt van je paard af, liefst natuurlijk dat je kan kiezen.

Anoniem

Re: Waarmee is een paard beter af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:44

Ik heb je een pb gestuurd. Wij zitten op 40 minuten van eindhoven en hebben voor de juiste match nog een pensionplekje voor een paard in onze kleinschalige paddock paradise.

Libbylove
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 13:52

Bedankt voor alle reacties en PB’s!
Ik ben inmiddels meer georiënteerd over de omgeving en weer beter wat harde eisen zijn en wat ‘fijn’ is.

Ik dacht dat optie 2 was een stal met uitloop en enkele uren weidegang. Dit blijkt echter de dubbele uitloop van wat ik dacht, wellicht zelfs 3 dubbel als we ze bij elkaar zetten. Daarnaast kan hij zo lang het licht is of langer in een paddock van 40x30 met maatje en onbeperkt onverpakt ruwvoer en dan nog weidegang ernaast. Hier staat dan ook daadwerkelijk gras ipv dat hij nu wel een groot stuk heeft maar grotendeels zand staat te eten tussen de mest van 16 paarden..

Kortom ik denk dat ik een fijn stekje voor hem gevonden heb wat voor iedereen acceptabel is :). Zijn welzijn gaat natuurlijk voor maar een rijbak, zadelkast, toilet en plek voor mn trailer zijn helemaal mooi meegenomen! Mocht iemand nog een betere plek vinden of weten binnen 20 min rondom Heeze dan houd ik me aanbevolen!
Nogmaals thanks voor het meedenken allemaal

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Waarmee is een paard beter af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:11

Ik heb op beiden niet gestemt, maar snap dat je soms keuzes moet maken.

Stal 1. Ik vind 7 uur buiten niet zoveel. Er zitten 24uren in een dag, dus reken maar uit hoelang een paard dan op stal staat.
Het probleem van 7uur gras is dat ze dan juist moeten bewegen. Door het stilstaan op stal, krijgen paarden problemen, niet altijd door het gras zelf.

Verpakt ruwvoer zou ook nooit mn keus zijn.

Stal2 hangt van factoren af. Als het een rij met uitloopjes is, die naast elkaar liggen, zou ik toch eerder daarvoor kiezen. Ze kunnen dan toch net even buiten de kleine stal komen en contact met elkaar hebben,
Maar daarnaast moeten ze alsnog wel een flinke tijd op een groter stuk rondlopen.
Onverpakt is dan wel een pre.

Verder vind ik de kwaliteit van het ruwvoer belangrijk, de omheining, de ligging, de rijbak en de prijs.

Onze paarden lopen al langere tijd 24/7 buiten, ook met diverse behoefte's en daar passen we ons op aan en doen maatwerk, maar doen alles zelf en alleen eigen paarden.
Meeste doen ze gedurende dag toch echt in stap. Ze hebben soms een dolle bui, maar dat benen strekken en rond galopperen doen ze niet zoveel. Dus als je paard veel kan stappen,wandelen, eten, zoeken, snuffelen en doen, zie ik daar ook meerwaarde in.

Ik zie wel als ze wat meer hebben staan schuilen, dat ze wat meer willen rennen. Net als veel stal paarden even exploderen als ze eindelijk buiten mogen.

In principe zou ik door zoeken, maar ruwvoer is ook belangrijk, dus met mes op de keel, optie 2 kiezen.

Popstra
Berichten: 13731
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Waarmee is een paard beter af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:39

Ik ga voor optie 1
Maar dan wel echt 7 uur op de wei.
Het trainen, stapmolen enz gebeurt in de ,stal,tijd.

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:41

Libbylove schreef:
Bedankt voor alle reacties en PB’s!
Ik ben inmiddels meer georiënteerd over de omgeving en weer beter wat harde eisen zijn en wat ‘fijn’ is.

Ik dacht dat optie 2 was een stal met uitloop en enkele uren weidegang. Dit blijkt echter de dubbele uitloop van wat ik dacht, wellicht zelfs 3 dubbel als we ze bij elkaar zetten. Daarnaast kan hij zo lang het licht is of langer in een paddock van 40x30 met maatje en onbeperkt onverpakt ruwvoer en dan nog weidegang ernaast. Hier staat dan ook daadwerkelijk gras ipv dat hij nu wel een groot stuk heeft maar grotendeels zand staat te eten tussen de mest van 16 paarden..

Kortom ik denk dat ik een fijn stekje voor hem gevonden heb wat voor iedereen acceptabel is :). Zijn welzijn gaat natuurlijk voor maar een rijbak, zadelkast, toilet en plek voor mn trailer zijn helemaal mooi meegenomen! Mocht iemand nog een betere plek vinden of weten binnen 20 min rondom Heeze dan houd ik me aanbevolen!
Nogmaals thanks voor het meedenken allemaal

Dat klinkt toch als een hartstikke mooie oplossing!

Libbylove
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 15:06

beegee schreef:
Libbylove schreef:
Bedankt voor alle reacties en PB’s!
Ik ben inmiddels meer georiënteerd over de omgeving en weer beter wat harde eisen zijn en wat ‘fijn’ is.

Ik dacht dat optie 2 was een stal met uitloop en enkele uren weidegang. Dit blijkt echter de dubbele uitloop van wat ik dacht, wellicht zelfs 3 dubbel als we ze bij elkaar zetten. Daarnaast kan hij zo lang het licht is of langer in een paddock van 40x30 met maatje en onbeperkt onverpakt ruwvoer en dan nog weidegang ernaast. Hier staat dan ook daadwerkelijk gras ipv dat hij nu wel een groot stuk heeft maar grotendeels zand staat te eten tussen de mest van 16 paarden..

Kortom ik denk dat ik een fijn stekje voor hem gevonden heb wat voor iedereen acceptabel is :). Zijn welzijn gaat natuurlijk voor maar een rijbak, zadelkast, toilet en plek voor mn trailer zijn helemaal mooi meegenomen! Mocht iemand nog een betere plek vinden of weten binnen 20 min rondom Heeze dan houd ik me aanbevolen!
Nogmaals thanks voor het meedenken allemaal

Dat klinkt toch als een hartstikke mooie oplossing!


Ja gelukkig wel! Omdat het zo kleinschalig is, is er veel mogelijk. Kan zijn paddock aankleden met zn slowfeeder, wilgentakken en wat extra hersenwerk dingen. Denk dat hij het dan zo slecht nog niet heeft :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Waarmee is een paard beter af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:07

Dat klinkt heel goed. Goed dat je wat meer info hebt gekregen en nu de juiste keuze kan maken.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:47

Popstra schreef:
Ik ga voor optie 1
Maar dan wel echt 7 uur op de wei.
Het trainen, stapmolen enz gebeurt in de ,stal,tijd.


Kan je aangeven waarom je dat de betere optie lijkt? Zelfs al zou TS nog dagelijks 3 uur bezig zijn met het paard handmatig uit de stal houden (iets wat me zeer onwaarschijnlijk lijkt, maar laten we uitgaan van perfectie), dan zet je nog steeds een notoir luchtzuiger 14 uur op stal.