Inzaaien en omheinen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Belgiƫ

Inzaaien en omheinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 14:16

We hebben al lang paarden aan huis, maar nu toch een vraag omdat we zelf wat twijfelen.
We hebben de afgelopen maanden een stuk tuin met heel veel bomen opgeknapt met het idee om het bij de weides te betrekken. Gaat over een 2000 vierkante meter. Omdat dit net naast ons terras en tuin ligt, willen we hier een mooie houten omheining plaatsen.
Ik word nog gecontacteerd maar wellicht kijken we tegen een levertermijn aan van 3-4 maand voor de omheining. We plaatsen ze zelf, maar ruim 200m houten omheining is niet op een dagje snel snel gezet. Als ik dan even reken dan kom ik uit op geplaatste omheining ergens in oktober.
Nu dat stuk moet ook gefreesd en gezaaid worden. Het idee was eerst omheinen en dan frezen/zaaien zodat je niet op net gezaaid land moet lopen om te omheinen.
Maar, kan er nog gezaaid worden in oktober? Of stel dat de levering of plaatsing wat tegenvalt en het wordt november?
Doen we dan beter in september zaaien en nadien omheinen, of dit jaar omheinen en pas in het voorjaar zaaien? Of nemen we de gok dat het niet zo snel koud wordt en zouden we toch in oktober/november zaaien.
Wat zouden jullie doen?

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Inzaaien en omheinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:19

Voordat de paarden er op kunnen ben je zo een jaar verder. Eerst zaaien en dan kan je omheinen ergens in het voorjaar plannen, schapen er op en/of maaien en dan volgend najaar de paarden er op. Tijd zat voor de omheining dus, maar najaar is qua minder onkruid wel de beste tijd om je gras te zaaien.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Inzaaien en omheinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:34

Ik zou ook eerst zaaien zodat het gras rustig en goed kan wortelen, en dan later in het najaar als het gras al wat hoger staat kun je er gerust overheen lopen om de omheining te zetten.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:20

Eerst grond bewerken en uitvlakken. Je kunt ook de "rug|" die opgehoopt is onder de oude omheining recht trekken/ uitvlakken, daarna inzaaien. 1 snee gras maaien en dan omheinen.