Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe gras weghalen

 
Profiel   

Hoi allemaal
Wij zijn op mijn weide momenteel een Paddock Paradise aan het aanleggen, de ponies staan ongeveer een weekje de track af te eten, we hebben dit rustig opgebouwd maar een van de ponies kon hier duidelijk alsnog niet tegen en werd op een paar dagen tijd veel te vet.
Nu zoek ik een manier om zo efficiënt mogelijk de tracks van gras te ontdoen en ook in de toekomst te onderhouden. Wat raden jullie hiervoor aan?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 08:57 



 
Profiel   

Dat hangt een beetje van de grondsoort af denk ik. Wij zitten op zandgrond (droog en niet super vruchtbaar), dus hier is het voldoende om de frees er doorheen te trekken en dat af en toe te herhalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 09:03 



 
Profiel   

Een graasmasker voor het dikke paard.Onze Haflinger begon op een drachtige ruin te kijken en heeft nu dag en nacht zijn masker om.Werkt goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 09:09 



 
Profiel   

Britta31 schreef
Een graasmasker voor het dikke paard.Onze Haflinger begon op een drachtige ruin te kijken en heeft nu dag en nacht zijn masker om.Werkt goed.


Graasmasker hebben ze maar de track moet ZSM grasvrij zodat ze voldoende kunnen bewegen en ik meer zicht heb op hoeveel ze grazen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 09:34 



 
Profiel   

Delaja schreef
Dat hangt een beetje van de grondsoort af denk ik. Wij zitten op zandgrond (droog en niet super vruchtbaar), dus hier is het voldoende om de frees er doorheen te trekken en dat af en toe te herhalen.


Wij zitten ook op zandgrond idd, hoe diep frees je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 09:34 



 
Profiel   

In dit geval zou ik waarschijnlijk doodspuiten en dan na een aantal dagen tot week doorfrezen. Het gras moet namelijk ook niet tussen het zand uitgepeuterd worden, dan heb je én nog de grasproblemen én zandproblemen.

Edit: ik ben absoluut niet van het doodspuiten, maar in dit geval wil je juist dat er niets meer gaat groeien en vind ik de baten (van de paarden) ruimschoots opwegen tegen de prijs (ecologisch gezien).

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 09:52 



 
Profiel   

Mizora schreef
In dit geval zou ik waarschijnlijk doodspuiten en dan na een aantal dagen tot week doorfrezen. Het gras moet namelijk ook niet tussen het zand uitgepeuterd worden, dan heb je én nog de grasproblemen én zandproblemen.

Edit: ik ben absoluut niet van het doodspuiten, maar in dit geval wil je juist dat er niets meer gaat groeien en vind ik de baten (van de paarden) ruimschoots opwegen tegen de prijs (ecologisch gezien).


Doodspuiten is geen optie jammer genoeg. Mijn weide ligt in natuurgebied naast een kwetsbaar moeras met zeldzame diertjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 12:33 



 
Profiel   

Caaatje schreef
Delaja schreef
Dat hangt een beetje van de grondsoort af denk ik. Wij zitten op zandgrond (droog en niet super vruchtbaar), dus hier is het voldoende om de frees er doorheen te trekken en dat af en toe te herhalen.


Wij zitten ook op zandgrond idd, hoe diep frees je?



Onze frees haalt 20 cm, meer is hier niet nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 12:53 



 
Profiel   

Wij hebben er overtollig zand uit de rijbak opgegooit. Zo ontstaat er een zandtrack, gaan we kleimodder tegen bij veel regen en kunnen ze alleen nog de kantjes gras snoepen als ik ze niet op de wei laat.
Je zou het kunnen maaien en gras afvoeren... Of graasmasker op idd

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 12:53 



 
Profiel   

Wij hebben het eerste jaar eerst een loonwerker laten komen om de bovenlaag af te schrapen. Er bleef gras over langs de kanten, dit hebben we steeds in vakjes gegeven (10 meter tegelijk en dan was het zo’n 40-60 cm breed). In de herfst hebben we alles gefreesd (grootste tuinfrees bij Boels gehuurd) en daarna herhalen we dat jaarlijks met de één na zwaarste tuinfrees van Boels. Het eerste jaar gingen we vrij diep, daardoor ploeg je het gras als het ware onder en heb je weinig graspollen.
[ img ]
Dit was na de eerste keer frezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 12:56 



 
Profiel   

Idd de toplaag er af laten schrapen. Dan ben je ook meteen de meeste wortels kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 14:22 



 
Profiel   

Dus eerst toplaag schrapen en dan later freezen, dat lukt zeker

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 18:03 



 
Profiel   

De toplaag is overigens wel de meest vruchtbare laag, dus laat deze als het enigszins kan over je grasland dat je wilt behouden verspreiden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 18:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen