Bodem bevat te weinig kalk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirna6308

Berichten: 324
Geregistreerd: 12-07-20

Bodem bevat te weinig kalk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 21:40

Tja, ik heb hier in het land veel boter bloempjes staan. Nou zag ik op Facebook dat het kalk te kort zou kunnen zijn :?

Ik heb nog nooit zoveel boter bloempjes gehad.

Heeft iemand dit al eens gehad/ iemand adviezen?

Alvast bedankt!

mirna6308

Berichten: 324
Geregistreerd: 12-07-20

Re: Bodem bevat te weinig kalk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 19:50

Weet iemand raad?

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Bodem bevat te weinig kalk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 19:54

Boterbloemen kan idd komen door een te zure bodem. Het beste is om een bodemstaal te (laten) nemen en deze te laten onderzoeken, zo kan er een concreet plan van aanpak ivm bekalken en bemesten gemaakt worden.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 19:57

De oplossing voor een te zure of kalkarme grond is kalk strooien. Maar het is van belang om daarbij in grote hoeveelheden te denken. Niet in zakjes (van 25kg) maar in tonnen (per hectare).

De beste eerste stap is een bodemonderzoek laten doen.

Toen wij het kochten stond hebben we het land aangepakt omdat er onder andere veel boterbloem stond (maar ook jkk). Hier vond de loonwerker kalken onzin, want we zaten op kleigrond en dus kon de bodem niet verzuurd zijn. Het effect van dat er jaren tot 15 paarden op 4000m2 gestaan hadden, nam hij daarbij niet mee, hij doet in principe akkerbouw en ook in de commerciele veehouderij is dat absoluut verboden i.v.m. milieuwetgeving. We zijn toen op zijn ervaring afgegaan en er is geen kalk over gegaan, daar hebben we spijt van gehad, maar we zijn er nog niet aan toegekomen om het toch te laten gebeuren (o.a. omdat wanneer het land goed genoeg is de paarden erop staan, en de loonwerker het ook enorm druk heeft vaak als de grond draagkrachtig genoeg is). We hebben vanaf het 2e jaar na herinzaaien enorm veel boterbloem gekregen en dat staat er nog. Het plan is nu om binnenkort eindelijk dat bodemmonster te nemen zodat we correct kunnen doseren.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Bodem bevat te weinig kalk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 19:59

Idd, serieus kalk strooien.

_Anne_V
Berichten: 125
Geregistreerd: 05-06-21

Re: Bodem bevat te weinig kalk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 23:24

Ik heb gelezen dat de beste tijd om kalk te strooien september - november is.