Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe ziet jouw ideale stal er uit?

 
Profiel   

Tijdens het uitmesten vd boxen gaan mijn gedachten graag de vrije loop, en de laatste tijd denk ik vaak na over hoe ik mijn ideale stal graag zou willen hebben. Open stal, of toch warm en droog met binnenboxen? Een paddock paradise idee? Uitloopjes, directe toegang tot weiland, of toch maar niet? En natuurlijk de praktische zaken als in; hoe veel spoel/poetsplaatsen, schuifdeuren of openslaande deuren, open boxdeuren of traditioneel hout, hoe het ruwvoer opslaan en voeren, en ga zo maar door :+

Inspiratie op doen is natuurlijk al een grote voorpret, en het leek me wel leuk als bokkers hun eigen of hun ideale stallen zouden willen delen! Lekker plaatjes kijken en dromen over wat wel en al dan niet mogelijk is :z

Ik ben zelf erg weg van de typische Amerikaanse barns:
[ img ]
[ img ]

Of toch een actievere stalling.....
[ img ]
[ img ]

Maar waarschijnlijk is dit financieel realistischer :D
[ img ]

Wie droomt er lekker mee?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 18:50 



 
Profiel   

Ik kan soms ook zo heerlijke wegdromen en op pinterest van alles bekijken, mijn ultieme plekje is heerlijk 24\7 buiten op een paar hectare grond. Daarnaast op verschillende plekken hooi wat natuurlijk rondom verhard is en natuurlijk flinke weilanden waar ze van zonsopgang tot 10e 's avonds lekker in staan. Een kleine kudde op een groot stuk land, dus 4-5 paarden op 4-5 hectare... Grote poel erbij, wat ''bergen'', een groot stuk bos aan het stuk zandgedeelte waar allemaal eetbare planten en bomen staan, fijne ondergrond en natuurlijk een grote schuilstal maatje binnenbak met schoondrinkwater en verschillende soorten hooi\likstenen. Genoeg licht in de stal en 3 verschillende openingen om eruit te kunnen, overal rubbere matten en een binnenpoetsplaats voor mij. :D Ik kan zo nog wel even doorgaan over de vliegen-maatregelen, de sproeiers over het land voor de paarden, verschillende grondsoorten, verschillende leeftijden van de paarden, kleur en materiaal van de schuilstal zelf, enz. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 19:04 



 
Profiel   

Als basis wil ik denk ik 6x6m stallen aan een 3m binnengangpad. De stallen hebben een uitloop van minimaal 6x12m (drempel van 15cm), eerste 1.5m bestraat en daarna zand. Ik wil dat de boxen 20cm dieper liggen dan het gangpad met onderin een vochtdoorlatende mat (niet makkelijk dichtslippen) + (stro)roostervloer en dus een put eronder. Daar bovenop komt dan met instrooien eerst 360kg houtkorrel of strokorrel, daarna nog een x aantal kg grove houtvezel die met iedere dag er een pak op wordt opgebouw tot nog eens 360kg strooisel. Daarmee zou je op zo'n 5-10cm boven het gangpad uit moeten komen.

Ik wil voeren met een feedingmaster en een iFeed krachtvoermachine. En mesten met de beddingmaster (al dan niet door een stalhulp). Eens in het jaar worden de stallen machinaal leeggemaakt, dus daar moeten de wanden op aangepast zijn (naar buiten kunnen schuiven). Iedere box heeft 2 camera's binnen en 2 camera's buiten waar de eigenaar en de stalhouder 24/7 toegang toe heeft (dus online, maar beveiligd).

In deze stallen staan de paarden minimaal 6 uur per dag en maximaal 18 uur. Daarnaast staan ze in een ruim opgezette paddock paradise en het grootste gedeelte van het jaar weidegang. Het ideaalste is om minimaal 1 weide (van minimaal 2000m2 per paard) volledig met plastic grasroosters te laten "bestraten", dit zal dan de winterweide worden. De PP bevat meerdere schuilplaatsen, met minimaal 25m2 schuilplaats per paard, verschillende eetgelegenheden waarbij de verschillende soorten stro (gerst, haver, tarwe, graszaad) uit grovere mazen gevoerd wordt en de verschillende soorten hooi (kruidenhooi, timothee, roodzwenk, luzerne, weide, koeiengras) uit verschillende soorten hooinetten en voerlocaties gevoerd wordt. Luzerne bijvoorbeeld uit een vrijhangend net met 2x2cm maas, terwijl het kruidenhooi uit een 3x3cm maas net op de grond (rubber matten) gevoerd wordt (in een voerring, misschien wel leuk van in de grond geslagen palen). En dat dus ook op allerlei plaatsen op de PP.

Verschillende ondergronden zijn uiteraard ook van belang. Dus een stuk aarde, zand, kiezel, schelpen, houtsnippers, stenen, puin. Maar wel altijd met de mogelijkheid om bij een lastigere ondergrond ook met een beetje omlopen over een gemakkelijke ondergrond toch bij de verschillende hangplaatsen/voerplaatsen te komen. Zo ook met een "struikpad". Een pad met grotere keien en rotsblokken, waar door middel van scherpe bochten voorkomen wordt dat er (per ongeluk) opgerend wordt. En een pad met boomstammen (max 30cm hoog, maar wisselend) waar ze overheen kunnen hupsen of tussendoor kunnen slingeren.

Er moet ook een flinke vijver aangelegd worden, zo groot en diep dat de paarden er vrijwel kunnen zwemmen, maar het wel veilig blijft. De bodem is met keien betegeld, maar daar bovenop is nog een laag aarde/zand zodat waterplanten zich goed kunnen vestigen en er vissen uitgezet kunnen worden. Voor de vissen moeten overigens voldoende schuilmogelijkheden zijn, voor reigers, maar ook hoekjes waar de paarden niet kunnen komen (bij voorkeur met daar ook rietgroei en dergelijk, mogelijk ook een mooie hoek om wat wilgen te zetten waar de paarden alleen vanaf achter de draad naar kunnen hengelen). De grond die uit de vijver gekomen is wordt gebruikt om een aantal heuvels en "dijkjes" aan te leggen rond de vijver. Als er dan nog grond overblijft (of extra grond gebracht wordt) is een hangterp van minimaal 25m2 per paard ook wel heel tof.

Er is ook een grote 40x80 bak beschikbaar voor de groep, hier wordt niet gevoerd, maar die kan ook tijdelijk afgesloten worden (bijvoorbeeld voor wedstrijden) en dan is er in een ander stuk ook nog een 20x20 zandpaddock beschikbaar (uitgaande van een groep van maximaal 20 paarden op dat moment, anders groter, en uiteraard met alle andere paden wel beschikbaar. De bodem moet dus machinaal te zeven zijn en niet gevoelig voor de onderlaag boven krijgen.

Hooiopslag gebeurt in een grote schuur met (de mogelijkheid tot) mechanische ventilatie. Er wordt zo veel mogelijk van eigen land geoogst, maar dat is vanwege de verschillende soorten voer waarschijnlijk niet volledig mogelijk. In de gevallen dat dit niet mogelijk is wordt er van ieder product 1 partij gekocht en geanalyseerd.

Het dak van de binnenstallen krijgt aan de binnen- en buitenzijde sproeiers waar een back-up generator achter staat waar de pomp, sproeisysteem en alarmsysteem op staat. Op deze manier kan in de zomer het dak ieder uur kort gesproeid worden zodat de stallen goed koel blijven. Ze hebben ook grote ventilatoren in stal hangen. In de stal is het vanwege de brandveiligheid, dat is ook de reden van de back-up generator. Wanneer de pleuris uitbreekt moet de stroom afgesloten kunnen worden zonder dat dit ten koste van het blussen/koelen gaat.

Er zit uiteraard ook minimaal een 20x60 binnenbak bij met goede bodem en ook nog een 20x60 buitenbak met goede bodem, hier mogen de paarden niet op. Om de binnenbak heen is een trainingsmolen (die is dus 25x65) waar de paarden ook nog wat verplichte beweging kunnen krijgen, en er is een 18x18m longeercirkel waar de bodem met rubber matten of roosters sterk gestabiliseerd is, zodat longewerk geen hoefslag achterlaat.

Bij dit geheel hoort uiteraard per box een zadelkast van 1.80m hoog (dan kan je er nog net wat op leggen), 1.20m breed en 80cm diep. En daarnaast 3 of 4 dekenrekplaatsen. Ook is er een grote wasmachine beschikbaar voor alle paardenspullen inclusief dekens.

Er zijn voldoende wasplaatsen met warm en koud water en er is minimaal 1 solarium beschikbaar. Als om het gehele complex dan ook nog eens een "ren"baan gelegd is zodat je mooie lange stukken rechtuit kan trainen is het helemaal ideaal, met om de hoek (al dan niet in eigendom) een bos van minimaal 20ha met allerlei bospaadjes en heuvels, enkele crosshindernissen erin waar ze ook ontweken kunnen worden. In dit bos zijn, indien het van de stal is, ook delen afgezet zodat ruiters daar niet kunnen/mogen komen waardoor het wild veilige hoeken heeft, daar worden de paden omheen geleid.

Zo, dat is de basis. Ik kan hier nog veel verder mee gaan. Ik ben boordevol extra plannen voor een ideale stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 19:47 



 
Profiel   

Mijn paarden zouden 24/7 buiten staan. Een beetje volgens het principe van een Paddock Paradise, veel voerplekken, verschillende ondergrond, een poel, wat hindernissen, kunnen kiezen tussen binnen en buiten, maar wel met meer weidegang dan de gemiddelde PP. En alles mooi afgewerkt met houten omheining.
Een groepje van 5 of 6 paarden lijkt me ideaal.

Daarnaast zou ik mooie faciliteiten willen om te rijden. Dus een binnenpiste of overdekte piste met een goede bodem. Een ruime plek binnen om op te zadelen. Een zadelkamer voor mij alleen :+ en een ruimte waar je gezellig samen kan zitten om wat te babbelen.

En oh ja, in de ideale wereld is er ook iemand in dienst om de stal te runnen. Dan kan ik lekker genieten :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 20:02 



 
Profiel   

Deze komt voor mij wel heel aardig in de buurt van wat ik ideaal vind.
https://www.horsestables.nl/paardenstal ... erkapping/

Mooie grote overkapping en toch ook boxen waar je ze als het nodig is in kan zetten. Voor mij wel genoeg aangezien bijna alles hier met pensioen is. 7

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 21:56 



 
Profiel   

Ik pas altijd in de vakantie op paarden van vrienden. Daar is het voor mij de ideale situatie.

Ze , 2 stuks, hebben een ruime inloopstal waar ze s morgens gevoerd worden met een plak hooi en een uur later wat biks. Verder kunnen ze de hele dag vertoeven op de 3 ha wei. S avonds krijgen ze nog wat musli en vlak voor het slapen weer hooi.
Mocht het nodig zijn kunnen ze ook in de boxen gezet worden bv met heel slecht weer en s winters. De boxen zijn in een grote open schuur tegen de achterkant dus beschut .
Ik kan daar echt genieten en zie ook blije vrolijke paarden die een mooi ritme gevonden hebben. S zomers staan ze vaak tussen de middag te slapen in de inloop of liggen lekker buiten in de wei te slapen .

De wei ligt aan drie kanten om de boerderij dus altijd zicht erop

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 22:07 



 
Profiel   

Die barns vind ik ook heel mooi maar zouden bij mij afvallen wegens brandgevaar.
Dus liever een stenen gebouw, in een stijl die past bij de streek. Voordeel van een stenen gebouw is ook de warmte-inertie, zodat het koel blijft in de zomer.
Graag zowel schuifdeuren die uitkomen op een binnengang, als buitendeuren met onder- en bovendeur.
Tralies tussen de boxen, met een stukje vaste plaat aan de kant van de voerbakken zodat de paarden rustig kunnen eten zonder dat de buur in hun eetbak kijkt.
Boxen min. 4x4, liever iets groter.
Plek om 1 grote hooibaal te lgeen in het stalgebouw, verder een afzonderlijke hooiopslag, weer voor brandgevaar.
Verder natuurlijk grote weides, zodat je al eens moet zoeken naar een paard.
En een flinke schuilstal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 14:03 



 
Profiel   

Ik heb min of meer de kans om mijn ideale stal te bouwen, hoewel, wel binnen een budget en binnen de eisen van het bouwbesluit en zo. Dus: maximaal 10x15m en maximaal 5 m hoogte met goot 3m. Na lang nadenken enz heb ik besloten een stal in het "barn"model te bouwen, met een gangpad en aan beide kanten boxen met buitendeuren waar paddocks aan kunnen. Totaal 8 boxen, waarvan 2 met klassieke wanden en 6 met lage voorwand. De buitenzijde wordt van beton (prefab met steenmotief) met lichtstraat in het dak. De bouw staat voor dit najaar gepland en ik en erg benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 16:24 



 
Profiel   

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet veel zou veranderen van wat we nu hebben. Groot geïsoleerd stal gebouw met open boksen 4x3.5m. Genoeg ramen en hoog plafond (4m) en automatische ventilatie. De paarden hebben buiten een schuilstal van 8x5 en de in/uitloop en voerplek is bedekt met houtsnippers zodat ze niet meer in de blubber staan. Hun winteronderkomen buiten is ca 3 hectare, bos en weide. En in de zomer hebben ze 6 hectare.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 19:40 



 
Profiel   

Mijn ideale stal zou een paddock paradise zijn die altijd droog is. Met een waterpoel, heuveltjes, een stuk bos en verschillende ondergronden. Met 24/7 ruwvoer en een grote schuilstal met een pak stro. Het liefst dicht bij een groot bos en als ik dan toch bezig ben met een buiten en binnenbak. En zo’n fijne longeerkraal <3 en gezellige mensen.
Helaas naar mijn weten geen paddock paradise in de buurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 20:30 



 
Profiel   

Leuk om al jullie plannen te lezen, gaaf dat jij het ook echt uit gaat voeren LaDonna, heb je een schets van hoe het er uit gaat zien?

Mizora heeft er al goed over na gedacht zo te zien :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 17:06 



 
Profiel   

Piekosjj schreef
Leuk om al jullie plannen te lezen, gaaf dat jij het ook echt uit gaat voeren LaDonna, heb je een schets van hoe het er uit gaat zien?

Mizora heeft er al goed over na gedacht zo te zien :D


Zo ongeveer:

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 20:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen