Paard rilt van kou

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amdejong555
Berichten: 9
Geregistreerd: 01-06-20

Paard rilt van kou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-21 15:58

Hallo allemaal!

Ik verzorg een fries die gewend is aan 24/7 buiten staan. In de winter gaan ze wel vaak 's nachts op stal. Ik heb haar nu net naar binnen gehaald uit de regen om ze te poetsen. Toen viel het me op een gegeven moment op dat ze echt aan het rillen was. Van haar hele lichaam was aan het rillen van de kou. We hebben hier 1 winterdeken wat haar past dus dat heb ik maar even omgedaan. Het lijkt te helpen. Mijn probleem is nu dat ze nooit dekens draagt maar het lijkt mij nu wel beter om haar een regen deken op te doen. Ondanks dat ze nog nooit zo'n reactie heeft gehad op regen. Tips? Het is een friese merrie van 16 jaar, draagt nooit dekens en is gewend aan buiten staan in alle seizoenen.

Ik ben er trouwens niet over uit of de categorie is..

maj0

Berichten: 6592
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Paard rilt van kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 16:02

Wat zegt de eigenaar er van? Heb je die al gevraagd?

amdejong555
Berichten: 9
Geregistreerd: 01-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-21 16:05

maj0 schreef:
Wat zegt de eigenaar er van? Heb je die al gevraagd?


Nog niks. Maar ik ben meestal degene die dit soort dingen ziet aangezien ik meer tijd met haar besteed en daarom volgt ze vaak mijn advies.

Ibbel

Berichten: 49164
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard rilt van kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 16:11

Niet zo gek, het is de droogste september sinds mensenheugenis, tegelijkertijd nog zó vroeg in het jaar dat de wintervachten nog niet echt aangemaakt zijn, en dan opeens wordt het goed koud, flinke wind, en bakken regen.
Goed om er een deken op te gooien.
Paarden rillen omdat ze het koud hebben. Dan kan je de harde lijn nemen en zeggen: ja, en door te rillen warmen ze zichzelf op (wat energie kost, en wel degelijk onprettig voor een dier is) of je zegt: OK, paard geeft duidelijk aan dat-ie het koud heeft, daar heb ik een oplossing voor, een deken.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 16:13

Staat ze alleen? Hoe staan de andere paarden?

Wat krijgt ze te eten?

Als het gras niks meer is, kan ze het wel koud krijgen omdat ze te weinig brandstof binnenkrijgt om warm te blijven. Dan zou je ook kunnen overleggen of er buiten genoeg hooi bijgegeven mag worden.

En anders een paar keer per dag een ruwvoer vervanger zoals; wiesencobs, grasmix etc.

Een dikke deken zou ik nog niet doen, maar een dunnere wel in overleg natuurlijk.

amdejong555
Berichten: 9
Geregistreerd: 01-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-21 16:32

superpony schreef:
Staat ze alleen? Hoe staan de andere paarden?

Wat krijgt ze te eten?

Als het gras niks meer is, kan ze het wel koud krijgen omdat ze te weinig brandstof binnenkrijgt om warm te blijven. Dan zou je ook kunnen overleggen of er buiten genoeg hooi bijgegeven mag worden.

En anders een paar keer per dag een ruwvoer vervanger zoals; wiesencobs, grasmix etc.

Een dikke deken zou ik nog niet doen, maar een dunnere wel in overleg natuurlijk.


Ze staat samen met een shetlander, die had nergens last van. En ze krijgen nu een beetje hooi bij gevoerd maar dat laten ze buiten vaak liggen.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard rilt van kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 17:08

Heeft ze geen schuilstal?

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 17:12

mijn merrie doet dat ook wel hoor als het lang regent.
dan word ze nat tot op de huid.
even deken er op tot ze weer droog is en dat kan dan prima even :j

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard rilt van kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 17:18

Mijn paardje krijgt vanaf nu ook een deken op de rest van de winter (tenzij het volgende week plotseling 20 graden en droog is :+ ).
Hij gaat rillen (is nat tot op de huid) stopt met eten en zijn temperatuur zakt.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard rilt van kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 18:01

Het is nu weer erg nat, zeker ook de komende week. Poets dus niet teveel want dan poets je het vetlaagje eraf dat juist een waterwerende functie heeft. Gewoon een beetje het vuil eraf met een harde borstel maar niet rossen.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 18:06

Van een paard dat ouder is wordt de vacht vaak slechter en o.a. daardoor kunnen ze dan niet meer goed tegen langdurige regenval.Een schuilstal en\of regendeken is dan geen overbodige luxe.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:15

amdejong555 schreef:
Ze staat samen met een shetlander, die had nergens last van. En ze krijgen nu een beetje hooi bij gevoerd maar dat laten ze buiten vaak liggen.


Wat is een beetje? Heb je een goede hooibak om het in te doen?

Als de dagen korter worden is het verstandig om bij te voeren. Hooi, maar ook zoals ik schreef ruwvoer mix/vervangers. Ruwvoer eten houdt ze warm, dus dat moet echt beschikbaar zijn.

Maar ook goede beschutting of een schuilstal is echt belangrijk. Niet alleen bij regen eigenlijk.

Heb je dat niet, kan een deken wel helpen en nodig zijn.

BigOne
Berichten: 38276
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard rilt van kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:19

Eh , heb je een nat paard geborsteld ?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 22:03

amdejong555 schreef:
Hallo allemaal!

Ik verzorg een fries die gewend is aan 24/7 buiten staan. In de winter gaan ze wel vaak 's nachts op stal. Ik heb haar nu net naar binnen gehaald uit de regen om ze te poetsen. Toen viel het me op een gegeven moment op dat ze echt aan het rillen was. Van haar hele lichaam was aan het rillen van de kou. We hebben hier 1 winterdeken wat haar past dus dat heb ik maar even omgedaan. Het lijkt te helpen. Mijn probleem is nu dat ze nooit dekens draagt maar het lijkt mij nu wel beter om haar een regen deken op te doen. Ondanks dat ze nog nooit zo'n reactie heeft gehad op regen. Tips? Het is een friese merrie van 16 jaar, draagt nooit dekens en is gewend aan buiten staan in alle seizoenen.

Ik ben er trouwens niet over uit of de categorie is..


Wat zegt de eigenaar?

Met alle respect dat je aan het zoeken bent naar wat nu te doen, het besluit is niet aan jou, maar aan de eigenaar van de Fries.

Dus mijn tip is: bespreek het met de eigenaar en doe wat de eigenaar vind dat er gedaan moet worden. Als de eigenaar geen dekens wil, dan geen deken op. Als de eigenaar niet wil dat er bijgevoed wordt, dan geen extra voeding.

Alle tips hier veranderen niets aan de situatie dat het jouw paard niet is en jij dus niet zelfstandig kan beslissen hoe dit op te lossen.

Anastasia24

Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Paard rilt van kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 22:23

indd even bespreken met de eigenaar.
Hooi eten houd een paard warm, dus altijd onbeperkt hooi ter beschikking als dit kan. Wintervachtjes komen hier inmiddels goed door, maar het kan zijn dat jouw fries dus wat achterloopt, gooi er een dekentje op tot de vacht goed dik is en zorg voor een schuilstal\iets van beschutting.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 22:57

Houd haar wel goed in de gaten of laat haar goed in de gaten houden.
Dit voorjaar heeft mijn paardje een keer staan rillen na een fikse bui en als gevolg daarvan heeft zij een koliek aanval gehad. Kou blijkbaar ook op de darmen geslagen. Gelukkig met een sisser afgelopen, maar niet wat je wilt.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:15

superpony schreef:
amdejong555 schreef:
Ze staat samen met een shetlander, die had nergens last van. En ze krijgen nu een beetje hooi bij gevoerd maar dat laten ze buiten vaak liggen.


Wat is een beetje? Heb je een goede hooibak om het in te doen?

Als de dagen korter worden is het verstandig om bij te voeren. Hooi, maar ook zoals ik schreef ruwvoer mix/vervangers. Ruwvoer eten houdt ze warm, dus dat moet echt beschikbaar zijn.

Maar ook goede beschutting of een schuilstal is echt belangrijk. Niet alleen bij regen eigenlijk.

Heb je dat niet, kan een deken wel helpen en nodig zijn.


Inderdaad, droog hooi is belangrijk zodat ze zich warm kunnen houden. Nat gras verergerd deze symptomen vaak. Schuilplekken zijn nooit een overbodige luxe, en voor sommige paarden werkt een gevoerd regendekentje erg prettig bij nat weer.
Ze kunnen er inderdaad koliek van krijgen dus ik zou het niet op z'n beloop laten.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:02

Daphara schreef:
amdejong555 schreef:
Hallo allemaal!

Ik verzorg een fries die gewend is aan 24/7 buiten staan. In de winter gaan ze wel vaak 's nachts op stal. Ik heb haar nu net naar binnen gehaald uit de regen om ze te poetsen. Toen viel het me op een gegeven moment op dat ze echt aan het rillen was. Van haar hele lichaam was aan het rillen van de kou. We hebben hier 1 winterdeken wat haar past dus dat heb ik maar even omgedaan. Het lijkt te helpen. Mijn probleem is nu dat ze nooit dekens draagt maar het lijkt mij nu wel beter om haar een regen deken op te doen. Ondanks dat ze nog nooit zo'n reactie heeft gehad op regen. Tips? Het is een friese merrie van 16 jaar, draagt nooit dekens en is gewend aan buiten staan in alle seizoenen.

Ik ben er trouwens niet over uit of de categorie is..


Wat zegt de eigenaar?

Met alle respect dat je aan het zoeken bent naar wat nu te doen, het besluit is niet aan jou, maar aan de eigenaar van de Fries.

Dus mijn tip is: bespreek het met de eigenaar en doe wat de eigenaar vind dat er gedaan moet worden. Als de eigenaar geen dekens wil, dan geen deken op. Als de eigenaar niet wil dat er bijgevoed wordt, dan geen extra voeding.

Alle tips hier veranderen niets aan de situatie dat het jouw paard niet is en jij dus niet zelfstandig kan beslissen hoe dit op te lossen.

Dat is helemaal waar,de eigenaar moet beslissen. Maar kennelijk heeft die ts aangesteld als verzorgster.Dan is het de taak van ts om de eigenaar op de hoogte te stellen want die weet dit waarschijnlijk niet eens?

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Paard rilt van kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:01

en intussen gooi je toch maar even die deken op lijkt me :j

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:19

Die van mij (2 KWPN) staan ook 24-7 buiten met ruwvoer en schuilstal, maar met dit weer gaat er toch echt een regendeken op. Anders staat 1 van de 2 gegarandeerd te rillen.
Rillen vind ik echt een teken van oncomfortabele kou en ik vind dat een dier onder mijn verzorging dat niet hoeft te ervaren.

Ik heb liever dat ze Kcal stoppen in het werk en op gewicht blijven :j

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Paard rilt van kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:24

een nat paard zou ik niet teveel poetsen. en zorg voor voldoende ruwvoer die zorgt ervoor dat de innerlijke kachel blijft branden. ik twijfelde gister ook of ik een regendeken om zou doen.. het regende de hele dag. maar ik heb t niet gedaan.. hij had het niet koud zijn haren stonden keurig overeind en het water liep er zo vanaf.
ik zou de eigenaar vragen wat te doen.. rillen kan op zich geen kwaad maar zelf zou ik dan ook een dekentje omdoen als t zo regent

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:28

Ik heb een draver (3,5 jaar) en 2 warmbloeden (19 en 23 jaar).
Zij staan ook 24/7 buiten, wintervacht begint te komen. Maar zelfs met de regen hebben ze gewoon buiten gestaan terwijl ze stallen ter beschikking hebben.
Geen tekenen van kou bij hen.

Misschien 1 verschil, zij hebben nog heel veel gras ter beschikking. (krijgen het dit jaar gewoon niet op gegeten, groeit terwijl je erbij staat zou ik zeggen). Hooi voer ik pas bij zodra het echt onder 5 graden wordt snachts.
Normaal krijgen de 2 ouderen sowieso een deken maar ook vaak pas vanaf half oktober.

Een nat paard poets ik ook nooit. In principe poets ik mijn paarden zelden, als ze echt heel vuil zijn wel en als er gereden wordt ook vooral de plaatsen waar tuig komt. Maar verder niet. Ik ga wel eens met mijn handen over hun lichaam, op die manier veeg ik ook zand mee weg en voel ik of er verdikkingen/wondjes zijn.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard rilt van kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:38

ik poets een nat paard ook niet,mij is verteld dat je het vuil er dan juist inpoetst.Eventueel wat modder erafvegen.

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paard rilt van kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:49

Wist je ook al dat een paard juist rilt om zichzelf op te warmen? En dat je, door er een deken op te leggen, het lichaam verhindert dit goed voor elkaar te krijgen?
Binnen laten drogen is op zich prima, maar verder kan het lichaam van een gzond paard dit prima zelf op lossen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:53

Mrs_Midnight schreef:
Wist je ook al dat een paard juist rilt om zichzelf op te warmen? En dat je, door er een deken op te leggen, het lichaam verhindert dit goed voor elkaar te krijgen?
Binnen laten drogen is op zich prima, maar verder kan het lichaam van een gzond paard dit prima zelf op lossen.

Mensen trillen ook om op te warmen als ze het koud hebben. Ga jij zonder jas buiten lopen of trek je een jas aan als je begint te trillen buiten?

Als het dier staat te trillen heeft ie het oncomfortabel koud. Als ze van mensen zijn, is dat niet nodig. Wij kunnen dekens op leggen. Hier staat eentje zomer en winter met regendeken als het lang gaat regenen omdat hij altijd koud heeft met regen (alleen bij 25 graden niet maar die hebben we deze zomer maar 2 keer gehad met regen.). Zijn rugspieren worden ook gewoon gevoelig er van. Dus gewoon fijn een dekentje er op als het regent. Tis geen wild paard dus hij hoeft ook niet te lijden zoals een wild paard wel doet in deze omstandigheden.