Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Pensionstalling in Zweden ervaringen?

 
Profiel   

Hoi bokkers er ligt een plan om binnen enkele jaren te emigreren naar Zweden. Uiteraard gaat het paard ook mee. Zijn er mensen bekend met de pensionstallen in Zweden? Hoe staan ze daar ten aanzien van paarden houden? Zijn er veel pensionstallen of juist lastig te vinden? Ik weet dat een schuilstal verplicht is en dat het verboden is 1 paard te houden. Wat zijn de kosten om en nabij. Kennen ze paddock paradise systeem of veel 24/7 buiten? Wat zijn de kosten van ruwvoer en bodembedekking bijvoorbeeld? Zijn er speciale ruiterpaden of is er overal bijna wel te rijden? Ik ben gewoon nieuwsgierig en houd verschillende opties open. Ben heel benieuwd. Alvast dank.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 16:44 



 
Profiel   

Zweden is natuurlijk gigantisch groot, dus wellicht is het handig als je weet waar je ongeveer heen wilt? Zo werk ik op een stal in een vd rijkere gebieden van het land (Värmdö) waar je 4000 sek/maand betaald voor kale boxhuur, daar kun je in andere delen van het land een stuk meer voor krijgen :))

Zweden is echt een paardenland en vooral rondom de steden zijn er veel pensionstallen in allerlei soorten en maten, op het platteland hebben mensen vaak hun paarden aan huis dus je ziet heel veel verschillen in hoe de paarden worden gehouden. Van elk paard hun eigen landje tot 24/7 buiten. Het land is goedkoop dus je ziet meer grote weilanden. Paddock paradise heb ik zelf nog niet gezien hier, maar zal vast en zeker wel bestaan. Ik heb zelf het idee dat pensionstallen lastiger online te vinden zijn, alles gaat veel over facebook/via-via en minder dat stallen een eigen website hebben etc.

Rondom de dorpen/steden zie je meer ruiterpaden, op het platteland niet en dan kun je bijna overal wel rijden over gravel roads of ook helemaal het pad af door het bos, niet zo als in NL dat je echt op het ruiterpad moet blijven. Je hebt hier het recht om over prive land te rijden/wandelen, maar het is natuurlijk wel zo vriendelijk om dat eerst met de landeigenaar te bespreken voordat je met de paarden over hun land rijd. :j

Qua kosten heb ik geen idee want ik heb (nog) geen paard hier, maar ik kan me zo voorstellen dat dat best wel wat kan veranderen waar in het land je je bevind :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 17:26 



 
Profiel   

Inderdaad, Zweden is heel groot.
Paarden houden is lastiger des te noordelijker je komt. En lastiger maakt het ook duurder. Gier in het noorden groeit weinig gras, het hooi moet van ver komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 18:57 



 
Profiel   

Het plan is een beetje het Oosten aan te houden iets boven Stockholm. Uppsala gebied

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 21:18 



 
Profiel   

Leuk, ik heb 'n paar jaar in Uppsala gewoond :D Fijne locatie net buiten de grote steden; je kunt op het platteland wonen maar alles is 'dichtbij'. Super ideaal imo, wel prijziger dan de minder bevolkte delen vh land. Heb even op blocket gezocht voor je op hooiprijzen in die omgeving, rond de 300-400 kr per grote ronde baal, hooi of voordroog (hösilage). Gok dat dat zo wel een beetje gelijk is aan NLse prijzen? Al kunnen die prijzen natuurlijk overal heengaan als je zegt dat je over een paar jaar wilt verhuizen. Je zit nu midden in het hooiseizoen en we hebben een gigantisch goed voorjaar gehad met mooi weer en goede regenval :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 16:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen