waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 09:28

Dat heb je mooi omschreven.
Maar wat ik ook vooral bedoelde met mijn stukje dat heet iets anders dan ril.
Ik denk dat diverse ruiters een paard met een "Go" verwarren met ril.
En dat de paarden die uitdaging zoeken niet passen bij de wat onzekere bak ruiter.
Daar gaan ze gegarandeerd bij spoken en zullen ze misschien ril genoemd gaan worden.
Terwijl als ze uitgedaagd worden geen bakkabouters enz meer zien.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:28

Ja dat ben ik helemaal met je eens, ril is iets anders dan heet. En als ze heet worden en inderdaad leiding missen dan kun je ander vervelend gedrag gaan krijgen. Het mooiste, ook voor het paard is als alles gedoseerd aanwezig is. Koel in het hoofd, gevoelig genoeg maar niet "te", heet te maken en spanning makkelijk af laten vloeien.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:33

Maar veel wat je daar noemt is de ruiter die de capaciteit ook moet hebben.

Er zijn de laatste jaren denk ik idd (dressuur)paarden gefokt die zichzelf in de weg zitten.
Maar ik denk dat de meeste echt wel alles gedoseerd aanwezig hebben.
Maar als de ruiter bijvoorbeeld uit angst niet meer rijd, of de teugels strak gaat houden, dan kan het paard het ook niet af laten vloeien.

En natuurlijk heb je paarden die koeler zijn. En die zijn heel fijn voor de mensen die wat minder stoer zijn.
Vaak zijn dat wel weer iets mindere sportpaarden.
En ja mensen overschatten zich wat dat betreft te snel en kopen dan die mooie beweger.
Niet beseffend dat ze verder komen met de mindere beweger als ze fijn zonder kunst en vliegwerk kunnen rijden.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:42

Dat is ook zo, een dressuurpaard moet ook sensibel en heet genoeg zijn om op het hoogte niveau te presteren. Maar daarmee omgaan, zeker in de jongere jaren..als dat niet goed gebeurd dan gaat het vaak mis. Ik denk dat het en, en is want ik ken ook gewoon veel verschil in karakter met rijden van veel verschillende paarden. Beetje, hoe is het paard en hoe is die opgevoed/ opgeleid en is er ook aandacht besteed aan het paard leren met spanning om te gaan bijv.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:56

DuoPenotti schreef:
Maar veel wat je daar noemt is de ruiter die de capaciteit ook moet hebben.

Er zijn de laatste jaren denk ik idd (dressuur)paarden gefokt die zichzelf in de weg zitten.
Maar ik denk dat de meeste echt wel alles gedoseerd aanwezig hebben.
Maar als de ruiter bijvoorbeeld uit angst niet meer rijd, of de teugels strak gaat houden, dan kan het paard het ook niet af laten vloeien.

En natuurlijk heb je paarden die koeler zijn. En die zijn heel fijn voor de mensen die wat minder stoer zijn.
Vaak zijn dat wel weer iets mindere sportpaarden.
En ja mensen overschatten zich wat dat betreft te snel en kopen dan die mooie beweger.
Niet beseffend dat ze verder komen met de mindere beweger als ze fijn zonder kunst en vliegwerk kunnen rijden.

Maar niet zelden laten die mensen zich helemaal gek maken door bepaalde types; lees niet verder dan paardenkooptopics hier; de onzinnige onzin die daar soms uitgekraamd wordt.....

Platgeslagen is het uiterlijk vertoon versus betrouwbaarheid.

Ik kan me daarmee ook niet helemaal aan de indruk onttrekken dat een behoorlijke groep mensen het zich aan laat praten dat je "zo'n paard" moet hebben.
"erbij horen" is ook een leitmotiv.....

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:04

Zeker ikke :j

Maar als je vervolgens geen bal aan kunt vangen met je geweldige topper, dan rij je echt geen wp, als je al ooit op concours durft.
Kun beter die mindere beweger hebben, die rij je fluitend naar het Z.
En veel hoger kunnen de meeste mensen ook niet eens. Zowel, hebben ze dan misschien de ervaring opgedaan om wel eerste genoemde te kopen en ook fijn rijden.

Ik vind dat overschatten, al dan niet opgedrongen altijd zo jammer. Voor de ruiter, maar ook voor het paard die deze ervaringen ook niet kwijt raakt.

Daarnaast heb ik zelf ondervonden dat waar je graag op rijd ook nog kan veranderen.
Ik reed graag op de hete sensibele (niet ril)
Nu ik zelf mijn gezondheid issues heb wil ik dat juist niet meer. En daar schaam ik me dus echt niet voor.
Heb liever een paard dat past dan dat ik stoer een ruige stamboom kan opsommen :D

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:17

pol013 schreef:
DuoPenotti schreef:
Als er iets slimme paarden zijn zijn het wel de volbloeden, zowel Arabier als Engels.
Deze zijn ook niet ril. Absoluut niet. Misschien heet, fel, maar dat is geen ril.
Deze schrikken ook niet van een scheve graspriet. Kunnen wel doen of de graspriet eng is omdat ze uitdaging zoeken. Geeft de ruiter dat niet maken ze wel hun eigen feestje **\O/**
Maar ril, nee dat zijn ze niet.
Kom je ook weer bij het artikel, paarden van ons mensen hebben te vaak geen uitdaging.
En als ik kijk naar de EV (kruisingen) die ik gereden heb vonden die bijvoorbeeld springen erg leuk, dan waren ze ook nooit aan het klooien, want dan hadden ze hun uitdaging.


Ik denk dat het nog weer anders is: Veel verschillende rassen zijn slim op hun eigen manier.

Waar de één slim is met energie, is de ander slim in zijn omgeving interpreteren en naar zijn hand zetten. en allerlei variaties op dat thema. Of in mensen termen. De één is goed in rekenen, de ander in taal, de volgende heeft een hoge sociale intelligentie. Wie is er slimmer/beter?

Dat is hetzelfde als wat ik hier tegen kom over hoe 'dom' paarden zijn omdat ze de uitgang in een wei niet kunnen vinden als die niet in de richting is van waar ze heen willen. Daaraan verbinden dat ze dús dom zijn is echt aardig kort door de bocht. Want daarmee beoordeel je maar 1 aspect van slim. En er zijn er zo veel meer.
Want ze zijn dan wel weer hyper slim in interactie. Veel méér dan wij kunnen ze zo ongeveer elk signaal waarnemen en interpreteren. Dat heeft ze misschien ook tot ons gedreven; hun vermogen om aan te passen en hun vermogen om te willen snappen wat we willen van ze in ruil.

Daarbij over verschillende houderij vormen: hoewel ik heel erg voorstander ben van een nette manier van 24/7 buiten in een groep, sluit ik mijn ogen niet voor andere mogelijke opties. Want die zijn er zeker.
Zoals ieder mens zijn eigen set benodigdheden heeft om blij te worden, zo zal ieder paard dat ook hebben. Dus waar de één gelukkig is met een interessante baan met een goed inkomen en status maar zonder partner, zal de ander blijer worden van thuis blijven voor de kinderen, wil de ander weer alleen op een onbewoond eiland wonen. En in dat verlengde kan ik me prima voorstellen dat er ook paarden zijn die nét andere behoeften (sets) hebben en sommigen zelfs helemaal van het spectrum afschieten met een maffe wéns. De kunst is alleen om je keuzes niet te veel van jezelf af te laten hangen maar vooral van het paard. Dus er zal vast een professor paard bestaan die liever uitgedaagd wordt in zijn werk dan dat hij de hele dag met vrienden in in wei rondhangt. Al denk ik dat dat de uitzonderingen zijn. Zoals niet door de cultuur opgedrongen workaholics ook een uitzondering zijn.

Dus kiezen om je paard in de nacht op stal te zetten en alleen in de wei omdat jou dat beter uitkomt omdat die stal lekker in de buurt is vind ik een no-go. Maar je paard 24/7 buiten in die een groep laten waar hij niet happy is dat ook niet.

Ik zie heel veel smoesjes voorbij komen waarom paarden niet in een groep buiten gehuisvest worden. Heel veel zaken die simpel opgelost zouden kunnen worden. Doe je paard dat plezier dan denk ik dan.
Maar ik ben toch ook al enkele paarden tegen gekomen waar het gewoon echt niet wilde functioneren. Daar moet je dan ook iets mee doen.

Ik vind dit ook zeer mooi geschreven.
Wou gewoon toevoegen dat ik persoonlijk ook denk dat je zoals bij alle wezens slimme en minder slimme exemplaren hebt.
Ik had echter een artikel gelezen over het feit dat wilde paarden vroeger grotere hersenen hadden dan onze sportpaarden.
Zou dit even moeten opzoeken.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:26

Hersengrootte is niet alles. Kijk voor de gein hoe klein de hersenen van vogels zijn, maar hoe ongelofelijk slim een aantal soorten (papegaaien en kraaiachtigen uiteraard maar als je ziet hoe mini pimpelmeesjes zijn en wat ze allemaal kunnen is dat ook wel bijzonder.)

irmaz

Berichten: 4773
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:31

Shadow0 schreef:
Hersengrootte is niet alles. Kijk voor de gein hoe klein de hersenen van vogels zijn, maar hoe ongelofelijk slim een aantal soorten (papegaaien en kraaiachtigen uiteraard maar als je ziet hoe mini pimpelmeesjes zijn en wat ze allemaal kunnen is dat ook wel bijzonder.)

Kun je nagaan hoe slim die vogels waren geweest als ze de herseninhoud van een paard hadden gehad :+

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:33

mannen hebben ook grotere hersenen.....

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:38

Oehlala schreef:
mannen hebben ook grotere hersenen.....


:')

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:45

Om even op de discussie van de vorige pagina's aan te haken: Fjordenpaarden hebben in Noorwegen niet heel veel natuurlijke vijanden, maar wel beperkt voeding in een zeer ruig landschap.
Voor het overleven van de soort heeft rennen dus niet zoveel nut, eten wel. Ik vermoed dat dat ook voor een groot deel het karakter vormt.

Bij rassen waar wel redelijk wat voedsel is, maar ook meer natuurlijke vijanden, krijg je een paard dat veel sneller gaat lopen, omdat dat veel meer overlevingskansen biedt. En die paarden zijn dan vrij rap en hebben een groot uithoudingsvermogen.
Ik denk dat je ook niet moet vergeten dat mensen veel hebben gefokt op eigenschappen die in de natuur niet per se voordelen hebben maar wel in het samenleven met mensen. Een rille warmbloed zal op de Noorse fjorden niet veel kansen hebben, maar omdat die paarden veel mensgerichter zijn, sociaal slim, wel bij mensen het erg goed doen.

Slim is relatief. Een paard dat altijd beschermd wordt leert niets zelf oplossen. Een paard dat mentaal gestimuleerd wordt (door clickertraining bijvoorbeeld, maar ook in het rijden) leert zelf denken.
Je kunt met beleren druk geven tot het paard toegeeft, je kunt ook een vraag stellen, en dan het juiste antwoord belonen. Je kunt ze zo ook leren zoeken en zelf de oplossing vinden. Opvoeding doet veel. Mijn ervaring is ook dat voornamelijk positieve beloning gebruiken het paard niet alleen zelfredzamer maakt, maar ook alerter op jou, en het geeft een stuk zelfvertrouwen, waardoor ze in hun hoofd meer rust hebben.


Oehlala schreef:
mannen hebben ook grotere hersenen.....

Alles goed verder?

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:59

pol013 schreef:
Dat is hetzelfde als wat ik hier tegen kom over hoe 'dom' paarden zijn omdat ze de uitgang in een wei niet kunnen vinden als die niet in de richting is van waar ze heen willen. Daaraan verbinden dat ze dús dom zijn is echt aardig kort door de bocht. Want daarmee beoordeel je maar 1 aspect van slim. En er zijn er zo veel meer.



Bij het voorbeeld was de strekking dat er rijpaard dommer was dan de kuddegenoten. :)
Die liepen zonder problemen om. Het dommere paard werd hysterisch omdat de rest weg ging maar kwam niet op het idee zes meter naar rechts te gaan en simpelweg de rest te volgen.
Dat getuigd naar mijn idee niet echt van intelligentie.

Maar denk dat Avalanche daar zeker een punt heeft. Ieder ras is geselecteerd door de mens op specifieke gebruiksdoelen en de omgeving.
Engels volbloed moet hard kunnen lopen maar ook goed trainbaar zijn. Shetlanders zijn aangepast op hun sobere ruige omgeving etc.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:02

Ach het slimste paard hier had zoveel respect voor de omheining dat toen de andere kwpn'er over de draad sprong, de fjord er doorheen tankte en de draad op de grond lag deze keurig aan de goede kant bleef. Ook hysterisch ijsberen langs de draad maar kwam niet op het idee dat hij daar overheen kon springen of lopen haha. Ik geloof dus ook in verschillende vormen van intelligentie en inderdaad gevormd door de omstandigheden. Bij een fjord in de bergen als deze ineens dom zou schrikken zou hij simpelweg naar beneden vallen.

Ik denk ook wel dat paarden gestimuleerd moeten worden om zelf na te denken, het is eigenlijk een beetje hetzelfde als met kinderen opvoeden denk ik wbt beschermd opvoeden en zelf laten nadenken/ dingen op laten lossen.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 16:49

Klopt, zeker mensen zijn van nature gemakzuchtig en als mensen niet gestimuleerd worden om na te denken, doen ze het ook niet.
Ik deed voor mijn paard vroeger een doolhof maken, kon ze puzzelen :') en ik deed vrijheidsdressuur met haard, waarbij ik haar stimuleerde om uit te vogelen wat de bedoeling was. Veel dieren worden mentaal gewoon niet genoeg uitgedaagd, en daar krijg je domme paarden van. Geef ze een kans om het zelf uit te dokteren en je zal merken dat ze echt heel slim kunnen zijn.
Maar je moet het wel zelf stimuleren.

In die zin vind ik een PP ook wel erg leuk, vooral als hij erg avontuurlijk is. Maar alsnog pleit ik ervoor om echt met ze bezig te gaan, laat ze denken, laat ze spelen en puzzelen. Je hebt een veel vrolijker paard, wat veel werkwilliger wordt en meedenkt met je.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 09:47

Ja andere takken zijn ook leuk om te doen, horse agility, trec, working equitation. Je ziet dan soms ook paarden die veel meewerkender worden en enthousiaster omdat ze uitgedaagd worden. Vrijheidsdressuur idd, er zijn nog zoveel andere leuke dingen om te doen.

Al heb ik ook een paard gehad die vrijheidsdressuur maar stom vond, clickeren vond ie stom die wilde in de bak gewoon aan het werk en haalde zijn uitdaging uit het mee op pad gaan naar bos of andere terreinen.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 09:52

Elisa2 schreef:
Ja andere takken zijn ook leuk om te doen, horse agility, trec, working equitation. Je ziet dan soms ook paarden die veel meewerkender worden en enthousiaster omdat ze uitgedaagd worden. Vrijheidsdressuur idd, er zijn nog zoveel andere leuke dingen om te doen.

Al heb ik ook een paard gehad die vrijheidsdressuur maar stom vond, clickeren vond ie stom die wilde in de bak gewoon aan het werk en haalde zijn uitdaging uit het mee op pad gaan naar bos of andere terreinen.

Was dat een appaloosa? :D
Alsof je de onze beschrijft. Die vind bos geweldig. Als je 'm z'n gang laat gaan, duikt ie alle kleine paadjes in die hij ziet. Is totaal niet bezig met: hierin en dan zo naar huis. Gaat gerust links als rechts de weg naar huis is.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 16:48

Mijn paard kan ik vooral uitdagingen door ergens te gaan rijden waar we nooit eerder geweest zijn.
Alles wat ze kent is al snel saai.

Die balkjesles, vrijheidsdressuur, rij dressuurmatig, werk aan de hand, wandel, ze kan mee naast de fiets en ik rij buiten. Afwisseling genoeg of misschien is ze daardoor wat "verwend"?
Komen we op een nieuwe plek gaat ze echt op onderzoek uit, dat onderzoeken vindt ze echt leuk.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 17:02

fransje23 schreef:
Mijn paard kan ik vooral uitdagingen door ergens te gaan rijden waar we nooit eerder geweest zijn.
Alles wat ze kent is al snel saai.

Die balkjesles, vrijheidsdressuur, rij dressuurmatig, werk aan de hand, wandel, ze kan mee naast de fiets en ik rij buiten. Afwisseling genoeg of misschien is ze daardoor wat "verwend"?
Komen we op een nieuwe plek gaat ze echt op onderzoek uit, dat onderzoeken vindt ze echt leuk.

Lees Sneek - Vaals - Sneek hoe het niet moet maar doe het vervolgens wel goed na }:)

Al loop je dan wel het risico dat ze daarna alles saai vindt......

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:32

ikke schreef:
Elisa2 schreef:
Ja andere takken zijn ook leuk om te doen, horse agility, trec, working equitation. Je ziet dan soms ook paarden die veel meewerkender worden en enthousiaster omdat ze uitgedaagd worden. Vrijheidsdressuur idd, er zijn nog zoveel andere leuke dingen om te doen.

Al heb ik ook een paard gehad die vrijheidsdressuur maar stom vond, clickeren vond ie stom die wilde in de bak gewoon aan het werk en haalde zijn uitdaging uit het mee op pad gaan naar bos of andere terreinen.

Was dat een appaloosa? :D
Alsof je de onze beschrijft. Die vind bos geweldig. Als je 'm z'n gang laat gaan, duikt ie alle kleine paadjes in die hij ziet. Is totaal niet bezig met: hierin en dan zo naar huis. Gaat gerust links als rechts de weg naar huis is.


Haha nee, een gewone kwpner.
Veel paarden vinden het bos geweldig is mijn ervaring, het ligt natuurlijk ook heel dicht bij hun natuur denk ik. Veel km's maken en van alles zien en beleven onderweg in verschillende snelheden.

Dat snap ik wel fransje, heb ik zelf ook :o
Nieuwe omgeving = nieuwe indrukken...ik denk dat nieuwe prikkels stimuleren?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:12

Ik denk dat een grote factor ook de ruiter is. Hoe afwisselend je het ook probeert te maken, in de bak "moet" toch meestal vanalles. Focus ligt vaak op het paard en wat die moet doen. Buiten ben je als ruiter vaak ook meer ontspannen en niet meer echt bezig met wat moet. Ook bij TREC en WE bv. verschuift die focus van puur alleen op het paard af en toe ook naar dat hekje dat open en dicht moet of dat ringetje waar je de stok doorheen moet steken.
Ik denk dat dat voor een paard ook best wel een verademing kan zijn en dat die het daarom ook leuker vindt om te doen, eigenlijk nog los van de afwisseling en uitdaging.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:15

Dat denk ik ook wel, tenzij je meer spelenderwijs in de bak rijdt. Merk dat spelenderwijs trainen vaak sowieso beter aanslaat en de paarden dat ook leuker vinden maar dat kan natuurlijk wel lastiger worden als de trainingen vorderen of er wedstrijden gereden worden etc.

WE vinden veel paarden volgens mij fantastisch, van wat ik gezien heb ook als ze lekker een stuk hard mogen galloperen haha. Sommige gaan helemaal meedenken bij de oefeningen.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:36

Elisa2 schreef:
Dat denk ik ook wel, tenzij je meer spelenderwijs in de bak rijdt. Merk dat spelenderwijs trainen vaak sowieso beter aanslaat en de paarden dat ook leuker vinden maar dat kan natuurlijk wel lastiger worden als de trainingen vorderen of er wedstrijden gereden worden etc.

WE vinden veel paarden volgens mij fantastisch, van wat ik gezien heb ook als ze lekker een stuk hard mogen galloperen haha. Sommige gaan helemaal meedenken bij de oefeningen.

Voor sommige paarden is alleen al uitleggen wat de bedoeling is een hele training. De twee die ik nu heb, zou ik niet zonder slag of stoot hoeven te beginnen aan WE :D

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:53

Hahaha mee eens, met mijn dressuurpaard zou ik waarschijnlijk niet eens in de buurt zijn gekomen van alle hindernissen en obstakels. (iew eng!) Maar daarmee was horse agility ook een uitputtingsslag haha.

irmaz

Berichten: 4773
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 13:09

euh... wat is WE?