waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bren979
Berichten: 211
Geregistreerd: 18-09-11

waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 22:49


Anoniem

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 22:59

Ik kan me wel vinden in dit artikel (enkel lijkt het inderdaad een beetje een vrijbrief te zijn voor wantoestanden in de sport, maar dat terzijde)

In de paardenhouderij is het heel simpel: iedereen die een paard heeft doet dit puur en alleen voor zichzelf en bijgevolg ook op de manier waarop hij/zij dat het liefst doet. En iedereen zal zijn methode de beste vinden, anders zou je het wel veranderen.

Wij hebben paarden die overdag op de wei staan en 's nachts op stal, de buren hebben een paddock paradise. Wat geluk betreft is er geen enkel verschil te zien tussen de paarden, ze delen allemaal dezelfde tevreden, gelukkige blik.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:02

Haha ja je ziet het wel veel idd. Ik heb een mini paddock paradisemaar eigenlijk puur omdat het super handig is voor mij (ik hoef niet meermaals per dag naar stal om paarden binnen of buiten te zetten en 5x per dag te voeren).
Hoe lekker is het als ze gewoon zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten staan, jaarrond.

En dat van voldoende inmenging vn de mens... Mijn ruin zou ik prima een week of langer zonder aandacht kunnen laten lopen. Mn hengst is meer mensgericht.
Maar of ze het echt zouden missen? Contact?

Geen idee lastig te beoordelen. Ik probeer naar mn paarden te kijken en zoalng ze overwegend goede humeuren hebben en blij overkomen denk ik dat ik het goed doe.
Heb mn ruin ook op pension gehad, varierent van 22 uur per dag op stal tot in onrustige kuddes 24/7 buiten tot overdag paar uur buiten en rest op stal. Ik merkte wel duidelijk verschil in humeur.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 19-08-21 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:04

bren979 schreef:
Kwam dit artikel via Facebook tegen.
Vond het deels goed, maar heb toch ook erg het idee dat dit een soort van vrijbrief is mbt de wantoestanden in de sport/op de OS.

https://www.dehoefslag.nl/nieuws/verzor ... rom-natuur

Nah, ik vindt het wel lekker ontnuchterend geschreven.
Je hoeft het niet met elke letter eens te zijn om de relativering ervan te begrijpen.

Lekker schoppen tegen de topsport zodat je niet hoeft te kijken naar de ellende in het weiland verderop? Is dat dan wat je wil?
Je mag je altijd de kritische vraag stellen: "waar ben ik mee bezig?" maar tegelijk moet je wel bedenken dat er heel veel dubbele agenda's zijn, zowel in de topsport als bij de activisten.

Daar zou je/we meer oog voor kunnen, mogen en moeten hebben.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:05

Het concept dat 'natuurlijk' een panacea is is idd volslagen onzinnig. Hier wordt grof geld aan verdiend en er wordt misbruik van gemaakt. Maar dat wil niet zeggen dat we niet onze uiterste best moeten doen om het welzijn van onze dieren te verbeteren. En dat een leven met veel vrije bewegingsruimte in een kudde wel een flinke verbetering is tov een geïsoleerd leven met veel uren op stal.

Maw deels eens met een deel van de genoemde punten maar flink wat conclusies zijn overtrokken.

Anoniem

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:08

Klopt ik vind het ook wel een zeer goede ontwikkeling dat mensen bewuster zijn geworden over het paardvriendelijk(er) paardenhouden.

Ik denk zelfs dat bokt daar een grote rol in heeft gespeeld.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:09

troi schreef:
Het concept dat 'natuurlijk' een panacea is is idd volslagen onzinnig. Hier wordt grof geld aan verdiend en er wordt misbruik van gemaakt. Maar dat wil niet zeggen dat we niet onze uiterste best moeten doen om het welzijn van onze dieren te verbeteren. En dat een leven met veel vrije bewegingsruimte in een kudde wel een flinke verbetering is tov een geïsoleerd leven met veel uren op stal.

Maw deels eens met een deel van de genoemde punten maar flink wat conclusies zijn overtrokken.

Dat past dan weer bij de overtrokken reacties van "natuurlijk" en zo is het weer in evenwicht.

Wat een beetje jammer is, is dat er voorbij gegaan wordt aan het feit dat paarden opportunistisch in het leven staan. Aan ons om ze die uitdaging te geven die bij ze past.

santie

Berichten: 1387
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:11

Ik zie nergens een vrijbrief voor wantoestanden, wel een natuurlijke kijk op natuurlijk. Waar ik mij goed in kan vinden.

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:30

Natuurlijk en paardvriendelijk word veel door elkaar gehaald. Natuurlijk hoeft niet per see paardvriendelijk te zijn en paardvriendelijk niet per see natuurlijk.

We kunnen allemaal wel zien dat wat op de olympische spelen gebeurde niet oke is maar wat met onze wilde paarden gebeurd met slecht natuur onderhoud is dat eveneens niet.
Er moet gewoon goed gekeken worden naar wat elk individueel paard nodig heeft. Niet ieder paard word vrolijk van een paddock paradise met grote kudde en andere hoef je echt niet op stal te zetten.

Ik snap de schrijver heel goed, vaak heb ik ook het idee dat als ik iets niet doe volgens de natuurlijke methode dat ik me dan moet schamen. Maar veel dingen kunnen gewoonweg paardvriendelijker.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:43

De schrijfster was jaren geleden est actief op Bokt, volgens mij.
Ik ben benieuwd of zij hier reageert. :D

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:47

Als mensen het labeltje 'natuurlijk' nodig hebben zodat de paarden naar buiten komen en heel de dag door(kleine) porties hooi krijgen vind ik dat labeltje zo onzinnig nog niet.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:48

Electra63 schreef:
De schrijfster was jaren geleden est actief op Bokt, volgens mij.
Ik ben benieuwd of zij hier reageert. :D


Toen had ik ook al regelmatig discussie met haar :j :D

In de groot deel van het artikel kan ik mij vinden maar de voorbeelden van "natuurlijk paardenhouden" zijn tenenkrommend. Beetje op het niveau van Bokt. Waar het alternatief van 23/7 op stal, 24/7 in een modderpoel zonder beschutting is.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 01:27

Ik vind het wel een aardig artikel, en de oproep om onze paarden een afwisselend bestaan te bieden ook een terechte wake-up-call. Want daar ontbreekt het toch wel eens aan en is een aspect dat vaak wordt onderbelicht.

Verder eens met fransje, ze polariseert met deze voorbeelden en dat is jammer.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 09:41

Stellingen polariseren per definitie. Als je al begint met de nuance in het midden blijft er van je betoog niets over.

Kern van het verhaal:
de natuur is wreed, paarden in het wild worden bij lange na niet gevrijwaard van pijn en ongemak, en hebben bij lange na niet altijd eten en drinken.
gedomesticeerde paarden hebben die waarborgen in overgrote gevallen wel, zélfs als ze veel binnen staan.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 10:47

Electra63 schreef:
De schrijfster was jaren geleden est actief op Bokt, volgens mij.
Ik ben benieuwd of zij hier reageert. :D


O ja, Jasmijn inderdaad. Die herinner ik me ook nog wel.

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 11:00

Ik vind het een heerlijk stuk tussen tegenwoordig alle berichten dat alleen PP nog maar goed is. Bitloos, ijzerloos.
Ik denk dat iedereen van mij weet dat ik tegenstander ben van maar 1 uurtje buiten.
Maar er is meer dan dat.
En natuurlijk is er niets, ja zonder mensen bemoeienis in een echte natuur loslaten, wat nergens in Nederland bestaat.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 11:39

DuoPenotti schreef:
Ik vind het een heerlijk stuk tussen tegenwoordig alle berichten dat alleen PP nog maar goed is. Bitloos, ijzerloos.
Ik denk dat iedereen van mij weet dat ik tegenstander ben van maar 1 uurtje buiten.
Maar er is meer dan dat.
En natuurlijk is er niets, ja zonder mensen bemoeienis in een echte natuur loslaten, wat nergens in Nederland bestaat.


Waar zie jij al die berichten? Ik zie ze zelden maar miss chien heb ik andere algoritmes :)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 11:43

Ik vind het een heerlijk stuk en vind het vooral grappig om te lezen hoe nu weer pp eigenaren over elkaar heen duiken om te verdedigen terwijl het enige wat ze aangeeft is dat een pp ook niet altijd en in alle sutuaties perfect is.

Oftewel: er is niets zaligmakends! Kijk naar je paard, kijk naar wat realistisch is en naar de aangeboren behoeftes van een paard. En doe daarin je best.

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 11:44

heeft bokt een algoritme?
komt er algoritme kijken bij reacties onder artikelen?

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:05

Ik ben het eigenlijk wel eens met vrijwel alle punten die ze maakt alleen vind het wel heel jammer dat ze de letterlijke definitie van natuurlijk pakt ipv waar deze 'stroming' voor staat. Want in principe staan daarbij de natuurlijke behoeftes van het paard vooraan, dwz zo veel mogelijk vrije beweging, ruwvoer, vriendjes, spel en veiligheid. Dat mensen dit in sommige gevallen te ver doortrekken en niet meer naar het individu kijken is jammer, maar ook zonde om een complete beweging weg te zetten puur omdat de benaming je niet aanspreekt :')

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:10

Cera_D schreef:
Ik ben het eigenlijk wel eens met vrijwel alle punten die ze maakt alleen vind het wel heel jammer dat ze de letterlijke definitie van natuurlijk pakt ipv waar deze 'stroming' voor staat. Want in principe staan daarbij de natuurlijke behoeftes van het paard vooraan, dwz zo veel mogelijk vrije beweging, ruwvoer, vriendjes, spel en veiligheid. Dat mensen dit in sommige gevallen te ver doortrekken en niet meer naar het individu kijken is jammer, maar ook zonde om een complete beweging weg te zetten puur omdat de benaming je niet aanspreekt :')


Je mist het punt een beetje. Wat de schrijfster probeert duidelijk te maken is dat 'natuurlijk' een marketing kreet (geworden) is waarbij natuurlijk gelijk staat aan veilig, onschuldig, niet-chemisch dús goed.

Neem bv die anti-vliegenspul fabrikant die permethrine als 'natuurlijk vliegenmiddel' beschrijft, inclusief de claim dat het dus veilig is. Die tent verkoopt een systeem waarbij ieder uur een pufje permethrine in je huis wordt gepuft.
Klopt dat het natuurlijk is, het komt uit de Perzische margriet. Het is hetzelfde spul dat ook in Veerust zit. Geen hónd die veerust als 'natuurlijk' beschrijft. Nee, dat is 'chemische troep'.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:16

Ik vind het een goed artikel! Neem niet alles letterlijk wat er staat want ik denk niet dat dat de bedoeling is. Sowieso lijkt het me een eye opener voor vele dierenactivisten. Want een paard is niet voor niets een samenwerking aangegaan met de mens ooit. Daarnaast zijn er naast de vaak zwart/ witte polarisatie van wat mensen doen nog 50 tinten grijs en daar wordt vaak aan voorbij gegaan.

In mijn optiek moet een paard paardwaardig kunnen leven, dat houdt in: sociaal gedrag kunnen uitvoeren met andere paarden, zoveel mogelijk vrije beweging, het liefst met andere paarden. 24/7 ruwvoer, verzorging (hoeven, ontworming etc.) en pas als aan alle behoeften voldaan is af en toe een uurtje werken met de mens gebaseerd op een respectvolle samenwerking. Alles afgestemd op het individuele paard.

Aanvulling: ik denk niet dat het bedoeld is om de wantoestanden in de sport goed te praten. Ik denk dat het bedoeld is om te relativeren omdat er veel doorgedraafd en doorgeslagen wordt. Kijk alleen al maar naar hoe negatief de paardensport in de media is gekomen de laatste tijd. En veel mensen die niets van dieren weten nemen dat allemaal maar voor waar aan en denken verder niet na. Zo'n artikel kan mensen aan het denken zetten.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:33

Elisa2 schreef:
Kijk alleen al maar naar hoe negatief de paardensport in de media is gekomen de laatste tijd. En veel mensen die niets van dieren weten nemen dat allemaal maar voor waar aan en denken verder niet na. Zo'n artikel kan mensen aan het denken zetten.


Als ze die mensen aan het denken wil zetten is het verkeerde publiek gekozen en slaat "het aanvechten" van de term natuurlijk ook nergens op.

Naar mijn mening is dat dus niet de insteek.
Het is gericht op het label "natuurlijk" wat veel omvattend is.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:46

Ibbel schreef:
Kern van het verhaal:
de natuur is wreed, paarden in het wild worden bij lange na niet gevrijwaard van pijn en ongemak, en hebben bij lange na niet altijd eten en drinken.
gedomesticeerde paarden hebben die waarborgen in overgrote gevallen wel, zélfs als ze veel binnen staan.


Het scheelt typen, dus ik quote even de kern van het verhaal zoals ik het ook lees.

Wat ik zelf heel erg leuk vind in het artikel is dat er ook geschreven wordt over de band tussen paard en mens en hoe dit beiden kan verrijken. Dat zie ik nl ook gebeuren tussen mij en de paarden (nu en in het verleden) en dat wordt helaas vaak minder benoemd. Ik vind het een leuk stukje. En inderdaad zelfs als je naar Polie kijkt die hectaren en hectaren met haar kleine kudde tot haar beschikking heeft, dan is zelfs dat ook nog geen natuurlijke setting. De paarden worden elke dag eventjes gezien door hun mensen, ze krijgen wat vitamine brokjes zo nodig in de winter, er zijn geen natuurlijke vijanden, en ze krijgen brokjes vitamine en op tijd hun wormkuren. De smid komt weer volgende week, en de dierenarts ook zo nodig.
Wel is het zo omdat ze daar veel meer lopen (heuvel op en heuvel af) , het arm gras is met allerlei plantjes etc.Ik zie wel hoe gespierd ze zijn en hoe goed gezond alle paarden zijn door die grote ruimtes. Het geeft de mens weinig werk, want ze doen bijna zich zelf en hebben een eigen groepsdynamiek.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:48

Daarom heb ik het woord 'natuurlijk' overal uitgesloopt. Wilde paarden in de natuur zijn niet te vergelijken met gedomesticeerde paarden in een paddock paradise. Geen medische zorg in de natuur en ook in de winter honger en ellende. Bovendien trekt het woord 'natuurlijk' de verkeerd doelgroep, mensen met sportpaarden haken dan af.
Gechargeerd zou je kunnen zeggen dat de boomknuffelende paardenwandelaar met wichelroedes afkomen op het woord natuurlijk en die doelgroep had z'n paarden meestal al buiten, dus dan schiet je je doel compleet voorbij. Bovendien suggereer je een link met alternatieve geneeswijzen andere jeukerige bullshit.
Het subtiele verschil proberen uit te leggen tussen natuurlijk en 'naar de natuur van het paard' is onbegonnen werk, dat snappen de meeste mensen niet. Je kunt beter spreken van de aangeboren behoeften van het paard en daarbij aansluiten. Zodra je het woord natuurlijk gaat gebruiken, nemen mensen de verkeerde afslag en sta je voor je 't weet tegenover elkaar te toeteren op verschillende frequenties, verzand de discussie en leidt het nergens toe, zoals ook deze column nergens toe leidt. De column beveelt geen enkel progressief idee aan op het gebied van paardenhouden in de 21e eeuw. Het is zoiets als roepen dat klimaatverandering onzin is en fossiele brandstoffen prima zijn.
Wat ik wel een misser vind in het stuk is dat eigenlijk de suggestie gewekt wordt dat een paard ook best oke is in een box, mits je hem maar genoeg 'uitdaging' geeft met sporten. Dat is natuurlijk onzin. Het is én én. Alleen maar rondlopen in een PP is zoiets als een hond die wel buitenkomt, maar alleen op z'n erf en nooit wordt uitgelaten. Paarden vinden uitlaten heel erg leuk en uitdagend en afwisselend. En tijdens dat uitlaten kun je net zo goed op hun rug klimmen. Arbeid bovenop een leven in een PP is ook wenselijk, want hoewel er meer wordt bewogen in een PP, is dit meestal niet genoeg om een paard fit en gezond te houden. Ik zie nog steeds heel erg veel paarden in PPs met onbeperkt ruwvoer, die veel en veel te dik zijn en te weinig arbeid verrichten.