Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 14 van de 15 [ 353 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

 
Profiel   

Shadow0 schreef
Cambiar schreef
Er is blijbaar genoeg te vinden om over te lezen.
https://www.google.com/search?q=wild+ho ... e&ie=UTF-8


Wat is 'blijkbaar' een goed artikel daarover? Ik heb nu de eerste acht links gehad, en eea is beslist interessant maar ik kom eigenlijk niet tegen wat je claimt.

Citaat
Ik had het gewoon over: door de band zijn wilde paarden slimmer.
Daardoor zullen ze ook beter kunnen vluchten voor bvb katavhtigen, overleving hangt niet alleen af van snelheid, roofdieren zijn nml sneller, maar ook vooral van nuchterheid en tactisch vermogen, manouvres, bvb zigzaggen van zebra's om een katachtige achtervolger af te schudden.


De ene vraag is waarom je het specifiek over 'katachtige' achtervolgers hebt aangezien het op de meeste continenten toch vooral wolven zijn als roofdier dat een paard kan grijpen.
En ten tweede: waarom zou je een in Nederland of Belgie een paard moeten hebben dat een cheetah te slim af kan zijn? Waarom ken je daar meer waarde aan toe dan aan andere eigenschappen die hier misschien handiger zijn?
Citaat
Overleven is van generatir op generatie doorgegeven, dat hebben onze gedomesticeerde paarden niet.

Het is vast interessant om even stil te staan dat alle wilde paarden er uitsluitend zijn doordat ze ergens in handen van mensen geweest zijn. De brumby's, mustangs en andere kudden zijn afkomstig van verwilderde gedomesticeerde paarden, en de przewalski's zijn terug in het wild gebracht van dierentuindieren nadat de soort in het wild was uitgestorven (of meer precies, uitgeroeid)

Ik begrijp je vraag niet.
Ik heb ovdr het feit dat paarden evolutionair leerden om zo goed mogelijk te overleven, bvb vluchten voor roofdieren, zoeken naar voedsel en zo meer voor zichzelf moesten nadenken om te overleven dan gedomesticeerde paarden.
Paarden kunstjes aanleren en erop rijden is geen evolutionair voordeel wat ze slimmer maakt, het wordt bvb niet van paard tot paard doorgegeven net om te kunnen overleven. Het is wij die verantwoordelijk zijn vvoor deze mutatie, dat is geen evolutionair voordeel voor het dier zelf.
Net omdat ze dommer zijn, zijn ze meer beinvloedbaar om de mens te dienen als hobbydier, met een wild paard, die wetenschappelijk bewezen slimmer waren, zou je meer moeite moeten doen om ze als plezierdier te houden en ze allerlei dingen te laten doen, maar ook dat is de mens gelukt.
Heel vreemd dat dit niet duidelijk is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 23:30 



 
Profiel   

Het verschil is echter een stuk kleiner dan dat je lijkt te denken. Veel dingen die je benoemt zijn namelijk niet intrinsieke slimheid, maar aangeleerd gedrag. Moeders doet dit qua voedselzoekgedrag en levert voldoende melk, moeders doet dit qua roofdiersavvyness en leeft nog steeds. Dat gedrag leert het veulen.

Als paard hoef je niet sneller te zijn dan het roofdier, alleen sneller te zijn dan je buurman. Het bekende poepen en plassen bij spanning levert heus geen reusachtige snelheidswinst op namelijk, maar blijkbaar genoeg om het stevig te verankeren in het gedrag.

Verwijzen naar een google-zoekopdracht is niet nuttig. Die gebruikt namelijk ook je eerdere zoekopdrachten in zijn algoritme om je de voor jou meest interessante voor te kunnen schotelen. Het is de reden dat complotdenkers vaak steeds verder in dat gat gezogen worden, maar het geldt uiteraard voor alle onderwerpen. Een ander makkelijk voorbeeld is dat bokkers veel vaker links naar bokt te zien krijgen dan niet-bokkers bij dezelfde zoekopdrachten (bokkers zelfs bij niet-paard-gerelateerde zoekopdrachten).

Als je mensen wilt laten zien wat je bedoelt, zijn daar directe links naar de artikelen voor nodig. Ik ben dus wel nieuwsgierig naar een artikel of 4-5 waarin we jouw denkbeeld kunnen lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 07:25 



 
Profiel   

cambiar: jij hebt het steeds als slimmer en dommer alsof het redelijk lijnrechte bergrippen zijn.

Maar wat is er dom aan jezelf laten verzorgen en beschermen in ruil voor wat arbeid?

Is alleen overleven in het wild een teken van slimheid voor jou? Mij lijkt dat jezelf aanpassen aan veranderende omstandigheden ook best een vorm van slim is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 08:12 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Paarden kunstjes aanleren en erop rijden is geen evolutionair voordeel wat ze slimmer maakt, het wordt bvb niet van paard tot paard doorgegeven net om te kunnen overleven.


Gemakkelijk te domesticeren zijn is voor een dier evolutionair gezien juist de heilige Graal.
Ik vind dat je hier de bal toch echt mis slaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 08:13 



 
Profiel   

Mee eens, degene met het beste aanpassingsvermogen heeft de grootste overlevingskansen. Dat is bij alle diersoorten zo. Niet alles geloven wat Karel schrijft hoor, hij heeft hele goede dingen maar kan verschrikkelijk doorslaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 08:17 



 
Profiel   

pol013 schreef
cambiar: jij hebt het steeds als slimmer en dommer alsof het redelijk lijnrechte bergrippen zijn.

Maar wat is er dom aan jezelf laten verzorgen en beschermen in ruil voor wat arbeid?

Is alleen overleven in het wild een teken van slimheid voor jou? Mij lijkt dat jezelf aanpassen aan veranderende omstandigheden ook best een vorm van slim is.



Overigens zijn wij zelf dan zo ongeveer de aller domste soort die er bestaat. Want als er iemand gedomesticeerd is zijn wij mensen dat wel :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 08:24 



 
Profiel   

pol013 schreef
pol013 schreef
cambiar: jij hebt het steeds als slimmer en dommer alsof het redelijk lijnrechte bergrippen zijn.

Maar wat is er dom aan jezelf laten verzorgen en beschermen in ruil voor wat arbeid?

Is alleen overleven in het wild een teken van slimheid voor jou? Mij lijkt dat jezelf aanpassen aan veranderende omstandigheden ook best een vorm van slim is.



Overigens zijn wij zelf dan zo ongeveer de aller domste soort die er bestaat. Want als er iemand gedomesticeerd is zijn wij mensen dat wel :')


Mee eens :D Ik snap ook niet waarom mensen zich dan zo druk maken als een paard een uurtje per dag moet werken (oke tenzij het met geweld gaat, dan snap ik het wel). Maar het vervolgens de normaalste zaak van de wereld is dat een mens 8 uur per dag werkt...en dan zeggen ze: Ja, maar mensen hebben een keuze. Imo klopt daar niks van, je hebt helemaal geen keuze als mens. Het is naar school gaan werken, een rijke man trouwen of de loterij winnen even gechargeerd gezegd. Overigens vind ik werken niet erg maar ik denk dan dat sommige diersoorten het toch echt beter bekeken hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 08:35 



 
Profiel   

Mizora schreef
Het verschil is echter een stuk kleiner dan dat je lijkt te denken. Veel dingen die je benoemt zijn namelijk niet intrinsieke slimheid, maar aangeleerd gedrag. Moeders doet dit qua voedselzoekgedrag en levert voldoende melk, moeders doet dit qua roofdiersavvyness en leeft nog steeds. Dat gedrag leert het veulen.

Als paard hoef je niet sneller te zijn dan het roofdier, alleen sneller te zijn dan je buurman. Het bekende poepen en plassen bij spanning levert heus geen reusachtige snelheidswinst op namelijk, maar blijkbaar genoeg om het stevig te verankeren in het gedrag.

Verwijzen naar een google-zoekopdracht is niet nuttig. Die gebruikt namelijk ook je eerdere zoekopdrachten in zijn algoritme om je de voor jou meest interessante voor te kunnen schotelen. Het is de reden dat complotdenkers vaak steeds verder in dat gat gezogen worden, maar het geldt uiteraard voor alle onderwerpen. Een ander makkelijk voorbeeld is dat bokkers veel vaker links naar bokt te zien krijgen dan niet-bokkers bij dezelfde zoekopdrachten (bokkers zelfs bij niet-paard-gerelateerde zoekopdrachten).

Als je mensen wilt laten zien wat je bedoelt, zijn daar directe links naar de artikelen voor nodig. Ik ben dus wel nieuwsgierig naar een artikel of 4-5 waarin we jouw denkbeeld kunnen lezen.

Ik heb momenteel helaas geen tijd om de wetenschappelijke recensie's te plaatsen, zit met 4 ha weide die ik in 2 dagen moest afmaken.
Om dit te gaan vergelijken met complot theorieën vind ik bizar, het heeft er niets mee te maken.
Ik heb enkel gerepliqueerd op een persoon die zei dat gedomesticeerde paarden slimmer waren dan wilde paarden en dit een evolutionair voordeel was voor hen, ik antwoordde daarop: neen, dat is niet correct, maar andersom: wilde paarden waren slimmer én hadden grotere herseninhoud dan gedomesticeerde paarden. Dat is wetenschappelijk bewezen.
Ik heb het nergens geen details beschreven, en ik zei ook: dat verschil zal misschien niet zo groot zijn en ook paardafhankelijk, ik heb me gewoon verdedigd ten opzichte van iemqnd die beweerde dat wilde paarden dommer waren. En neen, dat klopt niet, want net doordat gedomesticeerde paarden dommer zijn, zijn ze manipuleerbaarder. Is al wat ik ervan te zeggen had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 08:36 



 
Profiel   

Ik bedoel dat met de complotdenkers dit effect (van de algoritmes) een aantal keer in de media is geweest, niet dat wat jij doet gelijk is aan complotdenken. Daarom staat er ook bij dat dit voor andere dingen dus ook geldt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 09:00 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Ongeloofwaardig terwijl het wetenschappelijk vastgesteld is...
Wilde paarden zijn uitgestorven.
De wetenschappelijke recensie ging wel degelijk over wilde paarden.

Ik moet die opzoeken. Wellicht dat ze via de schedel de grootte kunnen nagaan van de hersenen.
Het gaat hier niet om mijn stelling, maar om een wetenschappelijk vaststaand feit..


Nou ja zolang jij wetenschappelijke feiten niet onderbouwd maar met een google lijstje komt, moeten we je maar op je woord geloven. Dat je geen tijd hebt om even een referentie op te zoeken wil niet zeggen dat we het dan maar zo moeten aannemen als enig juist wetenschappelijk bewijs. Daarnaast zegt hersengrootte lang niet alles over hoe slim een dier is. Maar ben oprecht benieuwd naar het artikel, want het klinkt wel interessant :)

Ik snap ook niet wat je met dat schuine stukje zegt, eerst zeg je, ze zijn uitgestorven en daarna dat het over wilde paarden ging? Het artikel wat ik plaats gaat over oerpaarden (maw voordat paarden gedomesticeerd waren), en heeft het nergens over wilde paarden.

Citaat
Paarden kunstjes aanleren en erop rijden is geen evolutionair voordeel wat ze slimmer maakt, het wordt bvb niet van paard tot paard doorgegeven net om te kunnen overleven. Het is wij die verantwoordelijk zijn vvoor deze mutatie, dat is geen evolutionair voordeel voor het dier zelf.


Dat is echt onzin. Het heeft hele grote evolutionaire voordelen voor een paard om zich te laten domesticeren. Dat deze eigenschappen niet van paard tot paard worden doorgegeven is ook gewoon niet waar (zie bv mijn gequote artikel).

Het is ook compleet afhankelijk van wat je verstaat onder 'slim'. Jij vind aanpassen dom, maar imo is het evolutionair gezien juist heel slim geweest voor paarden. Zonder de samenwerking met mensen opte zoeken waren er nu bij lange na niet zoveel paarden geweest. De best aangepaste is het beste af evolutionair gezien. Niet de slimste, grootste, snelste, of weet ik wat maar de best aangepaste. Dat is de hele evolutietheorie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 09:56 



 
Profiel   

Solistar schreef
Cambiar schreef
Ongeloofwaardig terwijl het wetenschappelijk vastgesteld is...
Wilde paarden zijn uitgestorven.
De wetenschappelijke recensie ging wel degelijk over wilde paarden.

Ik moet die opzoeken. Wellicht dat ze via de schedel de grootte kunnen nagaan van de hersenen.
Het gaat hier niet om mijn stelling, maar om een wetenschappelijk vaststaand feit..


Nou ja zolang jij wetenschappelijke feiten niet onderbouwd maar met een google lijstje komt, moeten we je maar op je woord geloven. Dat je geen tijd hebt om even een referentie op te zoeken wil niet zeggen dat we het dan maar zo moeten aannemen als enig juist wetenschappelijk bewijs. Daarnaast zegt hersengrootte lang niet alles over hoe slim een dier is. Maar ben oprecht benieuwd naar het artikel, want het klinkt wel interessant :)

Ik snap ook niet wat je met dat schuine stukje zegt, eerst zeg je, ze zijn uitgestorven en daarna dat het over wilde paarden ging? Het artikel wat ik plaats gaat over oerpaarden (maw voordat paarden gedomesticeerd waren), en heeft het nergens over wilde paarden.

Citaat
Paarden kunstjes aanleren en erop rijden is geen evolutionair voordeel wat ze slimmer maakt, het wordt bvb niet van paard tot paard doorgegeven net om te kunnen overleven. Het is wij die verantwoordelijk zijn vvoor deze mutatie, dat is geen evolutionair voordeel voor het dier zelf.


Dat is echt onzin. Het heeft hele grote evolutionaire voordelen voor een paard om zich te laten domesticeren. Dat deze eigenschappen niet van paard tot paard worden doorgegeven is ook gewoon niet waar (zie bv mijn gequote artikel).

Het is ook compleet afhankelijk van wat je verstaat onder 'slim'. Jij vind aanpassen dom, maar imo is het evolutionair gezien juist heel slim geweest voor paarden. Zonder de samenwerking met mensen opte zoeken waren er nu bij lange na niet zoveel paarden geweest. De best aangepaste is het beste af evolutionair gezien. Niet de slimste, grootste, snelste, of weet ik wat maar de best aangepaste. Dat is de hele evolutietheorie.

Heb geen internet, kan enkel sporadisch op wifi.
Nog even kort:
Wilde paarden zijn uitgestorven, oerpaarden is een synoniem.
Wat wij nu nog kennen zijn verwilderde paarden.

Niet van onderwerp veranderen, ik heb het louter over verstand.
Wat jij zegt klopt helemaal niet, paarden zochten mensen niet op.
Hun evolutionair voordeel voor ons is louter ingefokt. Dat is een ander onderwerp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 08:53 



 
Profiel   

Ik weet niet of dat klopt, las laatst een artikel over een "paardenras" die uitgestorven is en aanvankelijk voorkwam in Afrika. Deze dieren waren niet te domesticeren en dus werden ze gebruikt om op te eten en zijn ze uitgestorven...https://historiek.net/de-nutteloosheid- ... den/67530/

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 08:09 



 
Profiel   

Maar je komt ook niet met bronnen van dat wetenschappelijke bewijs/onderzoek, cambiar. Dus ik snap wel dat de discussie blijft. Grote van hersenen zegt ook weinig over intelligente. En dan komt dus de discussie wat intelligentie is en daar verschillen we over van mening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 08:30 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Niet van onderwerp veranderen, ik heb het louter over verstand.


Jij hebt het keer op keer over slim versus dom, lees je eigen berichten maar terug. Daarom vroeg ik wat je definitie van slim is, en nu wijk ik van het onderwerp af 8)7 ?

Maargoed ik ben er wel klaar mee, ik vond het serieus een interessant onderwerp maar had gehoopt dat het wat inhoudelijker en meer onderbouwd zou worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 12:23 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Niet van onderwerp veranderen, ik heb het louter over verstand.
Wat jij zegt klopt helemaal niet, paarden zochten mensen niet op.
Hun evolutionair voordeel voor ons is louter ingefokt. Dat is een ander onderwerp.


Mensen zagen dat bepaalde dieren bepaalde voordelen hadden en dat bepaalde diersoorten gemakkelijker te "onderwerpen" waren. Daar is dan generatie na generatie op doorgefokt waarbij de exemplaren die het gemakkelijkst te domesticeren waren (en zich dus het beste konden aanpassen aan die situatie) het zeer goed deden. Maar de mens heeft niet op een dag gedacht: goh, daar loopt een tijger, laat ik er een of ander domesticatie-gen infokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 14:42 



 
Profiel   

Op deze pagina staat een leuke passage uit 'de meeste mensen deugen'. Als je snel door wil kun je even zoeken op de tussenkop: een ambitieus experiment. Het gaat over survival of the friendliest. Mensen hebben zichzelf misschien gedomesticeerd. Dan hebben paarden dat misschien ook gedaan.....
https://decorrespondent.nl/8534/hoe-de- ... 0-82ffd9d8



" Dmitri Beljajev vermoedde dat we gedomesticeerde apen zijn. Of anders gezegd: hij dacht dat de vriendelijkste mensen tienduizenden jaren lang de meeste kinderen hebben gekregen. The survival of the friendliest."

"Tot die tijd was altijd aangenomen dat domesticatie dieren dommer maakt. Hun brein krimpt en vaardigheden die in het wild nodig waren, gaan verloren. Je kent de clichés wel: zo slim als een vos, zo dom als een varken. Maar Brian kwam tot een totaal andere conclusie. ‘Als je een slimme vos wil’, schreef hij. ‘selecteer je niet op slimheid, maar op vriendelijkheid.’

Ik weet net welke van al die theorieën waar is. En dat zal wel heel lang duren voor we dat ook echt uitvinden...Maar ik vind deze toch echt heel erg de moeite waard. En kijk liever vanuit deze optiek naar zaken als paardenhouderij. Omdat ik en mijn paarden meer hebben aan positiviteit en vriendelijkheid dan aan een relatie die ik vanuit het negatieve moet beschouwen. Dat ik ergens 'schuld' aan heb, dat er een negatieve lading moet hangen aan het houden van deze dieren. We kunnen er ook gewoon allebei iets prettigs uit halen. Zowel in evolutionaire zin als in dagelijkse praktische zin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:12 



 
Profiel   

Mooi gezegd Pol013

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 10:56 



 
Profiel   

Ah mooi, dat vind ik een mooi en positief uitgangspunt..en het zou me niet verbazen als paarden zich ook op die manier zichzelf gedomesticeerd hebben.

Ik weet niet of de vriendelijkste mensen de meeste kinderen gekregen hebben 10.000 jaren lang, maar zie wel dat de mens in de evolutie vriendelijker is geworden over het algemeen. Dus dat is toch een vorm van ontwikkeling die gepaard lijkt te gaan met een meer ontwikkelde beschaving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 12:06 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ah mooi, dat vind ik een mooi en positief uitgangspunt..en het zou me niet verbazen als paarden zich ook op die manier zichzelf gedomesticeerd hebben.

Ik weet niet of de vriendelijkste mensen de meeste kinderen gekregen hebben 10.000 jaren lang, maar zie wel dat de mens in de evolutie vriendelijker is geworden over het algemeen. Dus dat is toch een vorm van ontwikkeling die gepaard lijkt te gaan met een meer ontwikkelde beschaving.

Maar er zit ook een kern van waarheid in. Immers, als je wil overleven in een klimaat waar je als dier niet op ingesteld/ontwikkeld bent, zal de slimste overleven. Degenen die zich snel aan kunnen passen en gebruik kunnen maken van omstandigheden in plaats van ertegen te vechten......

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 19:19 



 
Profiel   

En als je niet de sterkste bent en het dus niet van kracht of vechten moet hebben kan je maar beter vriendelijk zijn zodat je het gevecht ook niet aan gaat :+

En nog slimmer is om degene om je heen te verzamelen die wel sterker zijn O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 19:23 



 
Profiel   

Ja dat is het aanpassingsvermogen wat al vaker benoemd is die in staat stelt of een soort kan evolueren of niet.

Tegen iets vechten wat je niet kunt winnen kost natuurlijk altijd nodeloos veel energie..en is in het kader van overleven niet slim.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 07:31 



 
Profiel   

Jenara schreef
1. even intermezzo en in perspectief stellen van de zaken waar Cambiar het over heeft. In België zijn zulke maatregelen extreem nodig. Nederland is al véél en veel langer met stedenbouw bezig, waardoor er in verhouding tot België nog veel meer open natuurgebied is. Stedenbouw in België stamt maar van de jaren 70, waardoor het hele land kampt met een enorme versnippering en er bijna nergens nog aaneengesloten natuurgebieden zijn. De betonstop en het onteigenen in functie van nieuwe natuurgebieden is dus echt broodnodig als we een ietwat leefbaar land willen hebben. Nederland heeft bebouwing en vooral verstedelijking veel vroeger in de geschiedenis geconcentreerd en gereguleerd, waardoor bv. jullie wegennetwerk en OV-netwerk veel efficiënter is dan in België. De vergroeningsbeweging van woonkernen en het geconcentreerder en kleiner wonen staat in Ndl ook véél verder dan in België. Dus dat even ter info, voor er algemene paniek ontstaat over de nieuwe natuurgebieden die hier gecreëerd worden.
Ergens ben ik het ook voor een stuk eens met wat Cambiar als ideaalsituatie stelt, alleen is het volgens mij niet landbouwgrond die moet onteigend worden, maar onze gigantische hoeveelheid ongebreidelde verkavelingen. Er zou eigenlijk een lange termijn plan opgesteld moeten worden waarbij zones voor wonen / landbouw / natuur worden afgebakend en dat daar dan naartoe gestreefd wordt, ipv. de helse versnippering die er nu heerst.

Dan het artikel, ik had het deze week ook gelezen en vond het toch wel een aantal interessante punten naar boven halen. Heel veel interpretaties en ideeën die er hier aan toe worden geschreven staan trouwens helemaal niet letterlijk in het artikel. Ok, ik geef ook toe dat er wel bepaalde dingen ongeschreven gesuggereerd worden die misbruikt kunnen worden om paarden 23/7 op stal houden en dan een parcours rondslaan met de zweep goed te praten, maar technisch gezien staat dat nergens letterlijk geschreven.
Als je het dus even heel goed ontleed, wordt er eigenlijk een mooi pleidooi neergezet over de manier waarop we met paardenhouden bezig moeten zijn. Wat er dus wél letterlijk wordt gezegd is dat het plezier en de verrijking tussen paard en mens voorop moet staan, want dat is net wat paardrijden en paardenhouden zo mooi maakt en dus ook positief voor zowel mens als paard. Als ik dat lees, houdt dat ergens ook in dat het onze verantwoordelijkheid is om het paard zodanig te houden dat de samenwerking voor beiden plezierig is, en niet dat het paard ernaar snakt om na 23u uit stal gehaald te worden om eens iets anders te mogen doen.

De vergelijking met paarden in het wild wordt volgens mij ook vooral gebruikt om te illustreren dat wij, door paarden gedomesticeerd te houden (stal / pp / alle vormen daartussen) een stuk van het moeten "overleven" van de paarden wegnemen en ze daardoor een vorm van vrije tijd in de plaats geven. (Als wij in de bush moeten overleven, voedsel en onderdak zoeken, vluchten voor roofdieren, proberen tussendoor wat te slapen, ... hebben we plots ook weinig vrije tijd over)
Als we die vrije tijd dan gaan invullen met een activiteit samen, kan dat leuk zijn voor zowel mens als paarden, kunnen we onze beider levens daarmee verrijken. Waarbij een parcours rondgemept worden door een idioot met een zweep, of een dressuurproef doorgeprikt worden met sporen niet telt als verrijking, maar als slavenarbeid. Als je de woorden samenwerking en verrijking dus echt héél letterlijk neemt, zit een goede huisvesting, verzorging en correcte manier van omgaan met je paard vervat in deze termen. Zo wil ik dan ook het artikel interpreteren, als een leidraad om je verantwoordelijkheid als mens op te nemen om je paard een goed leven te bieden en zo de mogelijkheid te creëren tot een uniek partnerschap dat beide soorten plezier brengt. En dat is niet beperkt tot clickertraining in een paddock paradise, maar is ook geen vrijgeleide tot je paard inzetten als een machine voor je eigen plezier, dat bevat een heel spectrum aan bezigheden en opvattingen, waarbij een goede relatie tussen paard en mens centraal staat.

We zijn 2 jaar later....absurd hoe mijn stellingen uitkomen ivm onteigenen van landbouwgrond.
Na landbouwgrond komt recreatiegrond aan de beurt, en ik word wellicht ook slachtoffer, maar gezien ik dit al voorzie, ben ik oplossingen aan het zoeken.
Toch bijzonder hoe sterk mijn intuitie is....

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 12:02 



 
Profiel   

Wat ontzettend bijzonder om te zeggen, Cambiar. Gaat alles wel oké?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 14:20 



 
Profiel   

Wat een flauwe stomme reactie Bailey, heb getemd. Totaal onnodig en snerend.

Cambiar, wat ontzettend vervelend voor je dat je je grond waarschijnlijk kwijt raakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 14:27 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Wat een flauwe stomme reactie Bailey, heb getemd. Totaal onnodig en snerend.

Cambiar, wat ontzettend vervelend voor je dat je je grond waarschijnlijk kwijt raakt.



Hoezo? Ik meen het, het klinkt alsof het niet helemaal goed gaat.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 14:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 14 van de 15 [ 353 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen