Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 13 van de 15 [ 353 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

 
Profiel   

Working Equitation, dat is echt zo leuk!

https://www.youtube.com/watch?v=afRUIVxTGls
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 13:11 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Hahaha mee eens, met mijn dressuurpaard zou ik waarschijnlijk niet eens in de buurt zijn gekomen van alle hindernissen en obstakels. (iew eng!) Maar daarmee was horse agility ook een uitputtingsslag haha.

Zoiets ja, al denk ik wel dat die ene het leuk gaat vinden als ze eenmaal door heeft wat de bedoeling is.


irmaz schreef
euh... wat is WE?

Working Equitation. Elisa was me al voor :D

Google er maar eens op, is een boel over te vinden.
https://workingequitationholland.nl/

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 13:15 



 
Profiel   

Thx +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 13:18 



 
Profiel   

Mijn duikt op de obstakels af om ze te besnuffelen en als je niet op let zet ze haar tanden erin :')
Die boeit dat echt niet :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 08:26 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Working Equitation, dat is echt zo leuk!

https://www.youtube.com/watch?v=afRUIVxTGls

Dit is zeker leuk :j , toevallig had ik daar laatst ook een filmpje van gezien (in de beginnersklasse denk ik). Wist niet dat dat Working equitation was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 10:01 



 
Profiel   

Er zullen onderling wel verschillen zijn, maar door de band is een wild paard slimmer dan een gedomesticeerd paard, daar is blijkbaar ondetzoek naar gedaan.
Het vergelijken van hersenen tussen andere diersoorten is absurd.
Ik maakte vergelijk binnen de paardensoort zelf.
Mensen ga je ook niet vergelijken met olifanten hersenen.
Er is blijbaar genoeg te vinden om over te lezen.
https://www.google.com/search?q=wild+ho ... e&ie=UTF-8

Vrij logisch als je het mij vraagt, in de natuur hebben paarden veel meer prikkeling om overlevingsgericht te redeneren.
Dat je een gedomesticeerd paard kan trainen is ook logisch, een paard is een paard, zo gigantisch groot zal datverschil ook niet zijn, dus krijgt een paard prikkeling om te leren van zijn mens, zal die ook wel meer neuronen synapsen ontwikkelen.
Ik had het gewoon over: door de band zijn wilde paarden slimmer.
Daardoor zullen ze ook beter kunnen vluchten voor bvb katavhtigen, overleving hangt niet alleen af van snelheid, roofdieren zijn nml sneller, maar ook vooral van nuchterheid en tactisch vermogen, manouvres, bvb zigzaggen van zebra's om een katachtige achtervolger af te schudden.
Zebra's zijn sneller dan racepaarden, dat wist ik ook niet.
Overleven is van generatir op generatie doorgegeven, dat hebben onze gedomesticeerde paarden niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 17:59 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Mijn duikt op de obstakels af om ze te besnuffelen en als je niet op let zet ze haar tanden erin :')
Die boeit dat echt niet :D

En dat gaat dan goed?
Fjord deed dat ook maar toen zat er een keer een stroomdraadje tussen......

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 18:08 



 
Profiel   

Cambiar schreef
door de band is een wild paard slimmer dan een gedomesticeerd paard

En dit is imo veel te kort door de bocht. Want:
Cambiar schreef
Vrij logisch als je het mij vraagt, in de natuur hebben paarden veel meer prikkeling om overlevingsgericht te redeneren.
Dat je een gedomesticeerd paard kan trainen is ook logisch, een paard is een paard, zo gigantisch groot zal datverschil ook niet zijn, dus krijgt een paard prikkeling om te leren van zijn mens, zal die ook wel meer neuronen synapsen ontwikkelen.

Exact. En dat is het hele punt wat ik maak. Wat er niet in zit, komt er ook niet uit.
De genetische factor is 1 aspect.

Maar: je kunt een kind met een beperkt IQ lesstof aanbieden wat je wilt, maar die gaat nooit een universitaire opleiding succesvol afronden.
Je kunt een kind met een hoog IQ op dezelfde manier stimuleren, en dat kind zal veel sneller leren.
Stimuleer het kind het het hoge IQ niet, en maak het kind wijs dat ze dom is, en dat kind zal niet succesvol zijn op academisch vlak.

Waarmee ik maar wil zeggen dat je het IQ van gedomesticeerde paarden simpelweg niet op dezelfde manier kunt beoordelen, tenzij ze dezelfde stimulans krijgen en zelf dingen moeten oplossen als wilde paarden. Synapsen moeten gestimuleerd worden om het brein nieuwe pathways aan te laten leggen. En als dat niet gebeurt, komen die pathways er niet.

Er zijn verscheidene studies gedaan naar karakterontwikkeling bij mensen, en ook daarbij blijkt dat niet nature, maar nurture de bepalende factor is, dat lijkt hier ook het geval. En met nature bedoel ik in dit geval de genetische blauwdruk, met nurture de omgeving en set van stimulansen.

Pas als die laatste vergelijkbaar zijn of gemaakt kunnen worden tussen wilde en gedomesticeerde paarden, en dat van veulen af aan, kun je serieuze uitspraken gaan doen over intelligentie, en dan nog zit er enorm veel verschil tussen rassen onderling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 19:01 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Maar alsnog pleit ik ervoor om echt met ze bezig te gaan, laat ze denken, laat ze spelen en puzzelen. Je hebt een veel vrolijker paard, wat veel werkwilliger wordt en meedenkt met je.


Dat is onder het zadel natuurlijk net zo goed het geval. Hoe vaak hoor je niet: mijn paard vind er niets aan in de bak? Maar als een paard in diezelfde bak wordt uitgedaagd dan wordt het ineens wel leuk

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 19:10 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Er is blijbaar genoeg te vinden om over te lezen.
https://www.google.com/search?q=wild+ho ... e&ie=UTF-8


Wat is 'blijkbaar' een goed artikel daarover? Ik heb nu de eerste acht links gehad, en eea is beslist interessant maar ik kom eigenlijk niet tegen wat je claimt.

Citaat
Ik had het gewoon over: door de band zijn wilde paarden slimmer.
Daardoor zullen ze ook beter kunnen vluchten voor bvb katavhtigen, overleving hangt niet alleen af van snelheid, roofdieren zijn nml sneller, maar ook vooral van nuchterheid en tactisch vermogen, manouvres, bvb zigzaggen van zebra's om een katachtige achtervolger af te schudden.


De ene vraag is waarom je het specifiek over 'katachtige' achtervolgers hebt aangezien het op de meeste continenten toch vooral wolven zijn als roofdier dat een paard kan grijpen.
En ten tweede: waarom zou je een in Nederland of Belgie een paard moeten hebben dat een cheetah te slim af kan zijn? Waarom ken je daar meer waarde aan toe dan aan andere eigenschappen die hier misschien handiger zijn?
Citaat
Overleven is van generatir op generatie doorgegeven, dat hebben onze gedomesticeerde paarden niet.

Het is vast interessant om even stil te staan dat alle wilde paarden er uitsluitend zijn doordat ze ergens in handen van mensen geweest zijn. De brumby's, mustangs en andere kudden zijn afkomstig van verwilderde gedomesticeerde paarden, en de przewalski's zijn terug in het wild gebracht van dierentuindieren nadat de soort in het wild was uitgestorven (of meer precies, uitgeroeid)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 19:17 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Ik had het gewoon over: door de band zijn wilde paarden slimmer.
Daardoor zullen ze ook beter kunnen vluchten voor bvb katavhtigen, overleving hangt niet alleen af van snelheid, roofdieren zijn nml sneller, maar ook vooral van nuchterheid en tactisch vermogen, manouvres, bvb zigzaggen van zebra's om een katachtige achtervolger af te schudden.
Zebra's zijn sneller dan racepaarden, dat wist ik ook niet.
Overleven is van generatir op generatie doorgegeven, dat hebben onze gedomesticeerde paarden niet.

Voorzover ik heb onthouden zijn de grootste vijanden van de paardachtigen wolvenroedels en slangen, afhankelijk waar ze zich geografisch bevinden. Bij onze HTK-paarden terug te zien in het bang zijn voor honden (dit zijn maar weinig paarden) of tuinslangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 19:40 



 
Profiel   

Maar dat niet bang zijn voor honden is ook omdat wij ze laten wennen, bewust en onbewust en de meeste honden niet jagen op paarden. Zodra ze wel jagen zie je ook dat veel paarden wel meteen als vluchtdier reageren. De ene door weg te rennen, ander door aante vallen. Kijk maar naar buitenritten, maar ook op heel veel stallen komen veel honden.

Dat vind ik eigenlijk heel slim dat ze niet meer bang zijn, want weinig tot geen gevaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 19:55 



 
Profiel   

Ik heb twee paarden en hou ze beiden totaal verschillend. Ik geloof niet in maar 1 juiste manier, maar in afstemmen op het paard. Als mijn ruin 24-7 buiten staat in een kudde, dan wordt hij not mager en heel obsessief naar zijn kudde genoten. Hij is zo met de rest bezig dat hij vergeet te eten, hoeveel je er ook neerlegt.
Sinds ik hem weer ‘s nachts op stal heb is hij zienderogen aangekomen, hij is rustiger en evenwichtiger in zijn hoofd en daardoor ook beter te rijden en trainen.

Mijn merrie staat daarin tegen 7 maand per jaar op een natuurgebied van 100 hectare in een grote kudde. Natuurlijker dan dat ga je het in Nederland niet krijgen.
Daar is ze het meest op haar plek, die wordt echt niet gelukkig van op stal staan, zelfs op een kudde in een wei/PP is niet wat ze graag doet, ik zie dan al snel de verveling.
Ze is wel echt een enthousiaste leerling en houdt van uitdagingen, ze vind bijvoorbeeld springen super leuk, terwijl ze daar eigenlijk het ras niet voor is (Shire) maar als ze hindernissen ziet, dan wordt ze al jolig en vrolijk en wacht ze ongeduldig tot ik er naar wijs, zodat ze in met staart op d’r rug op de hindernissen af mag.
Dus in de wintermaanden als ze bij stal staat (wel 24/7 buiten met inloop), is het echt zaak haar uit te dagen met training/grondwerk/vrijheidsdressuur enz om haar vrolijk en geïnteresseerd te houden.

Zo denk ik dat elk paard zo hun eigen behoefte heeft en je als eigenaar moet kijken wat het beste bij je paard past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 20:04 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Er zullen onderling wel verschillen zijn, maar door de band is een wild paard slimmer dan een gedomesticeerd paard, daar is blijkbaar ondetzoek naar gedaan.
Het vergelijken van hersenen tussen andere diersoorten is absurd.
Ik maakte vergelijk binnen de paardensoort zelf.
Mensen ga je ook niet vergelijken met olifanten hersenen.
Er is blijbaar genoeg te vinden om over te lezen.
https://www.google.com/search?q=wild+ho ... e&ie=UTF-8


Heb je ook enig wetenschappelijk bewijs ervoor? Een artikel van deze onderzoeken?

Ik keek uit interesse even gauw in een wetenschappelijke database, en 1 van de eerste hits:
https://www.pnas.org/content/111/52/E5661

We therefore sequenced two complete horse genomes, predating domestication by thousands of years, to characterize the genetic footprint of domestication. These ancient genomes reveal predomestic population structure and a significant fraction of genetic variation shared with the domestic breeds but absent from Przewalski’s horses. We find positive selection on genes involved in various aspects of locomotion, physiology, and cognition.

Maw, oerpaarden lijken meer op het moderne paard dan przewalskipaarden. Daarnaast is er genetisch bewijs voor positieve selectie op locomotie, fysiologie, cognitie wat in de domesticatie meegeholpen zou kunnen hebben. Zeker zijn er ook 'deleterious' mutations, maar op gebied van cognitie wordt dit gezegd. En PNAS is geen banketstaaf blaadje.

Ik vind je theorieën leuk klinken, maar wel ongeloofwaardig zolang het niet degelijk onderbouwd is.


Laatst bijgewerkt door Solistar op 30-08-21 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 21:07 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Maar dat niet bang zijn voor honden is ook omdat wij ze laten wennen, bewust en onbewust en de meeste honden niet jagen op paarden. Zodra ze wel jagen zie je ook dat veel paarden wel meteen als vluchtdier reageren. De ene door weg te rennen, ander door aante vallen. Kijk maar naar buitenritten, maar ook op heel veel stallen komen veel honden.

Dat vind ik eigenlijk heel slim dat ze niet meer bang zijn, want weinig tot geen gevaar.

Ik had de uitzondering op die regel. Mijn oude ging doelbewust op honden af in een "kill and attack" modus. Ze heeft, indirect, ook een hond op d'r conto staan.....

Zo lag de stalhond eens in d'r hooi te slapen en toen ze wilde gaan eten, ging de hond dreigen. Ze plantte d'r maat 3 voorhoef resoluut pal naast de hond, waarop die razendsnel de benen nam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 21:08 



 
Profiel   

Ja, daarom zei ik de ene vlucht, de ander valt aan. Ik ken er nog wel een paar, helaas.
De mijne beet en schopte als ze te in de buurt kwamen. Maar niet echt aanvallen. En de ander viel eenden aan... oren in de nek erachteraan. Leuk in een proef :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 21:20 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Maar dat niet bang zijn voor honden is ook omdat wij ze laten wennen, bewust en onbewust en de meeste honden niet jagen op paarden. Zodra ze wel jagen zie je ook dat veel paarden wel meteen als vluchtdier reageren. De ene door weg te rennen, ander door aante vallen. Kijk maar naar buitenritten, maar ook op heel veel stallen komen veel honden.

Dat vind ik eigenlijk heel slim dat ze niet meer bang zijn, want weinig tot geen gevaar.

Niet hoor. Wij hebben een aantal jaar geleden een waakhond voor op stal uit het asiel gehaald (met een wat dubieus verhaal) nadat er was ingeboken. Van 2 van de paarden weet ik absoluut zeker dat die nooit gewend zijn met honden, want bij mij geboren. De eerste dag dat de hond er zat moesten de paarden er vlak langs lopen terwijl de hond, een grote zwarte herder, volledig uit zijn plaat ging. Tot mijn grote verbazing was er niet 1 paard die hier op reageerde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 21:37 



 
Profiel   

Babootje schreef
Avalanche81 schreef
Maar alsnog pleit ik ervoor om echt met ze bezig te gaan, laat ze denken, laat ze spelen en puzzelen. Je hebt een veel vrolijker paard, wat veel werkwilliger wordt en meedenkt met je.


Dat is onder het zadel natuurlijk net zo goed het geval. Hoe vaak hoor je niet: mijn paard vind er niets aan in de bak? Maar als een paard in diezelfde bak wordt uitgedaagd dan wordt het ineens wel leuk


Dit idd. Een het is serieus leuk om te zien hoe inventief ze worden en meedenken, als je ze niet straft voor fouten, maar beloont als ze meedenken en hun best gaan doen om te begrijpen wat we willen.

De meeste gedomesticeerde paarden worden simpelweg te weinig uitgedaagd en mentaal niet gestimuleerd. Maak het werk leuk. Dressuur kan ook super leuk worden. Daag ze uit, laat ze meedenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 21:42 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Ja, daarom zei ik de ene vlucht, de ander valt aan. Ik ken er nog wel een paar, helaas.
De mijne beet en schopte als ze te in de buurt kwamen. Maar niet echt aanvallen. En de ander viel eenden aan... oren in de nek erachteraan. Leuk in een proef :')

Ik heb hier ook 2 van die valse heksen, beide vosmerries, herkent iemand dat?

En zo houdt mijn haan dan weer zonder problemen alle paarden hier onder controle...wij kunnen denken dat we veel weten van de natuur maar ik verbaas me er echt zeer regelmatig over hoe de verhoudingen werkelijk liggen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 21:43 



 
Profiel   

irmaz schreef
MyWishMax schreef
Ja, daarom zei ik de ene vlucht, de ander valt aan. Ik ken er nog wel een paar, helaas.
De mijne beet en schopte als ze te in de buurt kwamen. Maar niet echt aanvallen. En de ander viel eenden aan... oren in de nek erachteraan. Leuk in een proef :')

Ik heb hier ook 2 van die valse heksen, beide vosmerries, herkent iemand dat?

En zo houdt mijn haan dan weer zonder problemen alle paarden hier onder controle...wij kunnen denken dat we veel weten van de natuur maar ik verbaas me er echt zeer regelmatig over hoe de verhoudingen werkelijk liggen :j


Mijn vosmerries waren juist lief voor dieren. Bij mij waren her 2 bruine ruinen :')

Maar die 2 die geen honden gewend waren, ook nooit buiten tegen gekomen oid? Langs hey weiland uitgelaten en noem maar op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 21:45 



 
Profiel   

Hier juist een vos shetlanderruin die alle honden pakt en een bruin kwpn-tuigpaard ruin die honden probeerde af te maken als hij ze niet mocht (maar vriendelijke honden rustig aan zijn achterpoten liet snuffelen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 21:46 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
irmaz schreef
Ik heb hier ook 2 van die valse heksen, beide vosmerries, herkent iemand dat?

En zo houdt mijn haan dan weer zonder problemen alle paarden hier onder controle...wij kunnen denken dat we veel weten van de natuur maar ik verbaas me er echt zeer regelmatig over hoe de verhoudingen werkelijk liggen :j


Mijn vosmerries waren juist lief voor dieren. Bij mij waren her 2 bruine ruinen :')

Maar die 2 die geen honden gewend waren, ook nooit buiten tegen gekomen oid? Langs hey weiland uitgelaten en noem maar op?

Dus geen verband tussen kleur en agressiviteit bij paarden :=

Die 2 die nooit een hond hadden gezien waren jonge paarden die nog nergens waren geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 21:57 



 
Profiel   

Ik geloof sowieso niet echt in een verband tussen kleur en gedrag. Jazz geeft vaak vossen die eh...... Jazzy zijn (wel superlief) Vivaldi geeft ook vaak vos, zijn paarden die zich veel makkelijker laten bewerken en rijden :D denk dat dat meer in de genen zit :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 22:21 



 
Profiel   

Ik heb er duidelijk bij gezet: bijvoorbeeld katachtigen.
Ik geef dit voorbeeld, omdat mijn paarden afkomstig zijn van voorouders die moesten vluchten voor katachtigen, zie artikel van Karel Delanghe over de evolutionair vererfde hiptilt.
Ik heb zelf nog geen info gezocht over paarden die in bosgebieden leefden, dus daar spreek ik mij niet over uit. Het was dus louter om een voorbeeld te geven, geen opsomming van soorten en gedrag, om een stelling te staven, nml: een paard overleeft niet alleen een aanval door snelheid te maken. Dat was waar ik op reageerde, nml dat een ril paard die snel kan rennen meer overlevingskansen had, en ik was daar niet mee akkoord, taktiek en moed is een evengrote factor om een aanval te overleven.


Laatst bijgewerkt door Cambiar op 31-08-21 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 00:09 



 
Profiel   

Solistar schreef
Cambiar schreef
Er zullen onderling wel verschillen zijn, maar door de band is een wild paard slimmer dan een gedomesticeerd paard, daar is blijkbaar ondetzoek naar gedaan.
Het vergelijken van hersenen tussen andere diersoorten is absurd.
Ik maakte vergelijk binnen de paardensoort zelf.
Mensen ga je ook niet vergelijken met olifanten hersenen.
Er is blijbaar genoeg te vinden om over te lezen.
https://www.google.com/search?q=wild+ho ... e&ie=UTF-8


Heb je ook enig wetenschappelijk bewijs ervoor? Een artikel van deze onderzoeken?

Ik keek uit interesse even gauw in een wetenschappelijke database, en 1 van de eerste hits:
https://www.pnas.org/content/111/52/E5661

We therefore sequenced two complete horse genomes, predating domestication by thousands of years, to characterize the genetic footprint of domestication. These ancient genomes reveal predomestic population structure and a significant fraction of genetic variation shared with the domestic breeds but absent from Przewalski’s horses. We find positive selection on genes involved in various aspects of locomotion, physiology, and cognition.

Maw, oerpaarden lijken meer op het moderne paard dan przewalskipaarden. Daarnaast is er genetisch bewijs voor positieve selectie op locomotie, fysiologie, cognitie wat in de domesticatie meegeholpen zou kunnen hebben. Zeker zijn er ook 'deleterious' mutations, maar op gebied van cognitie wordt dit gezegd. En PNAS is geen banketstaaf blaadje.

Ik vind je theorieën leuk klinken, maar wel ongeloofwaardig zolang het niet degelijk onderbouwd is.

Ongeloofwaardig terwijl het wetenschappelijk vastgesteld is...
Wilde paarden zijn uitgestorven.
De wetenschappelijke recensie ging wel degelijk over wilde paarden.
Ik moet die opzoeken. Wellicht dat ze via de schedel de grootte kunnen nagaan van de hersenen.
Het gaat hier niet om mijn stelling, maar om een wetenschappelijk vaststaand feit..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 00:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 13 van de 15 [ 353 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen