waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 08:49

Betere hoeven hebben inderdaad minder nood aan bekappen, dat heb ik ook gezien bij het gemiddelde paard. Al vind ik dat een belast paard wel netjes bekapt dient te worden om er voor te zorgen dat de stand niet teveel verandert.

Dat rillende paard in z'n eentje op stal? stal niet gewend?

Tja, dat lijkt me wel logisch omdat koniks ook gewend zijn te overleven in de natuur en daar meer op gefokt (natuurlijke selectie) en rijpaarden niet meer.

DP: ik heb dus liever ril dan een lompe tank, al ken ik ze ook wel zo ril dat het niet leuk meer is voor zowel paard als mens. Inderdaad als ze er lang in blijven hangen en/ of spanning niet goed af meer kunnen vloeien en haast autistisch in de omgang zijn. Aan de andere kant als je ze vaak "voor" je hebt dan is die gevoeligheid weer zo fijn om mee te werken.

DuoPenotti

Berichten: 29744
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 09:00

Ik was vroeger echt van de hetere en zelfs rille paarden.
Mijn Schimmeltje was dat ook. Maar paard door het vuur voor mij ging.
Dat soort paarden hoef je maar aan te denken wat je wilt en ze doen het al. Zeker met rijden. Heerlijk.

Maar omdat ik er zelf minder mee bezig mee kan zijn dan ik zou willen dacht ik, koop koudbloed paarden.
Mijn ruintje is ook echt wel relaxed, buiten in zijn uppie niet maar in de bak wel. Ook in omgang, hey gras! Oh iets engs >;) Hey gras!

Mijn merrie is anders. Soms dat koele, maar kan ook echt heel erg bang worden van iets.
En dan word ze inderdaad even een soort van onbereikbaar. Is dat enge weg is wel weer snel terug kalm, dat weer wel.
Heeft ook echt veel tijd nodig gehad om dingen te leren als voetjes afspuiten enz.
Ook dan kon ze gewoon haar tank gedrag aanzetten en dan ben je snel klaar :D
Met rijden loopt ze echt als een warmbloed, alles op minihulpjes, terwijl ze eigenlijk nog maar amper onder het zadel is geweest omdat ik zo weinig rij.

Ze is vooral stoerder geworden toen haar vriendinnetje weg ging waar ze al vanaf de eerste dag dat ze geboren was bijstond.
Dat was echt een brutale durfal en zij stopte zich altijd mooi achter haar vriendinnetje en liet het eerst eens doen en dan besloot ze wel of ze dat zelf ook wel kon.

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 09:09

Koudbloed of warmbloed zegt niet altijd wat qua rillerigheid. Mijn 1,5 jarige paint is nu al nuchterder dan mijn 16-jarige haflinger ooit zal worden :D
Opvoeding en opgroeien doet ook veel met een paard en ontwikkeling van gedrag en karakter.

DuoPenotti

Berichten: 29744
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 09:17

En gewoon karakter van ze. Dat is dan ook echt leuk te zien hoe ze gewoon zo anders zijn van elkaar :)
Ik kocht 6 jaar terug 2 (kruising)tinker merrie veulentjes bij dezelfde fokker. Ze scheelde maar een paar dagen van elkaar.
Die zijn samen naar hier gekomen.
En hebben dezelfde opvoeding mee gemaakt, dezelfde dingen gedaan.
En 2 meer verschillende paarden kon je niet hebben.
Ook erg leuk om dat zo te zien. :j
Dus dat opvoeding vast wat doet, maar het karakter wat ze hebben altijd wel de boventoon voert.

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 09:20

Ja dat denk ik ook wel.
Ik zit in een facebookgroep met nakomelingen van de vader van mijn paint. Dat zijn stuk voor stuk hele nuchtere en brave dieren, al van veulen af aan.
Van mijn haflinger weet ik niks, behalve dat zijn start heel slecht is geweest, inrijden drama was en hij echt angst en wantrouwen naar mensen heeft ontwikkeld. Hij is veel riller, heeft verlatingsangst, kan behoorlijk neurotisch zijn. We zullen het nooit weten, maar zou hij ook zo zijn geworden als zijn start goed was geweest?

DuoPenotti

Berichten: 29744
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 09:31

Ja dat is idd een heel ander verhaal zo'n start. Sneu zeg ;(
Nee dan kun je niet zeggen dat het alleen maar karakter is, dan zit er zeker een rugzakje bij wat ook altijd mee zal spelen.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 12:40

Elisa2 schreef:
Betere hoeven hebben inderdaad minder nood aan bekappen, dat heb ik ook gezien bij het gemiddelde paard. Al vind ik dat een belast paard wel netjes bekapt dient te worden om er voor te zorgen dat de stand niet teveel verandert.

Dat rillende paard in z'n eentje op stal? stal niet gewend?

Tja, dat lijkt me wel logisch omdat koniks ook gewend zijn te overleven in de natuur en daar meer op gefokt (natuurlijke selectie) en rijpaarden niet meer.

DP: ik heb dus liever ril dan een lompe tank, al ken ik ze ook wel zo ril dat het niet leuk meer is voor zowel paard als mens. Inderdaad als ze er lang in blijven hangen en/ of spanning niet goed af meer kunnen vloeien en haast autistisch in de omgang zijn. Aan de andere kant als je ze vaak "voor" je hebt dan is die gevoeligheid weer zo fijn om mee te werken.

Is zeer zeker waar, bekappen is de basis en zeer belangrijk, maar ik vond het bijzonder om te zien dat mijn sorraia en berber kruisingen vanzelf afsleten vooral als ze over de heuvels rennen.
Die staan gewoon subliem. De moeder daarentegen, haar hoeven blijven doorgroeien als ik niets doe.
Vandaar mijn drang naar zo natuurlijk mogelijk.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 12:51

Askja schreef:
Cambiar schreef:
Het paard waar ik het over heb, heb ik beschreven in die post.
De bepampering in Nederland zou dit paard fataal geweest zijn. Ik weet niet t wat precies de het probleem was, dacht soort wobbler, of zwakker bekken, door de harde levensomstandigheden in Tsjechische bergen, de rotsen, het klauteren, het sterken op natuurlijke manier, is dit paard zijn redding geweest.
We hebben allemaal de behandeling/nazicht mogen bijwonen en de Oost Duitse osteo zei dat dit paaard een enorme vooruitgang gemaakt had.
De eigenaresse maakte zich ook zorgen, en kwam vaak op bezoek, maar zij wist heel goed dat de zwaardere levensomstandigheden in de bergen haar paard versterkt en uiteindelijk gered heeft.

Hoezo je hebt niets met proprioceptie? Misschien dringend eens cursus volgen van Zefanja Vermeulen.
1 van de oorzaken van de aandoening waarbij gefokte paarden lig c6-c7 missen, komt door het feit dat doordat ppaarden dit niet meer gebruiken in gevangenschapp, verdwijjnen. Mutatie door verkeerde huisvesting. Idem dito voor voorbeenproblemen en dunne ligamenten.
Nnatuur versterkt, en maakt een lichaam weerbaar.
Huisvesting door mensen in paddocks en vlakke weides verzwakken het genoom, mutatie van de genen=verzwakking.

Je kunt deze discussie op verschillende manieren voeren.

In de bredere context van evolutie en het proces van domesticatie van het paard, en hoe het paard zich daarin ontwikkeld heeft. Daar kun je dan een waarde-oordeel aan hangen, in de zin dat paarden in het wild sterker en geharder, en daarmee meer 'paard' zijn dan paarden die voor hun dagelijkse behoeften 100% afhankelijk zijn van de mens, en die bovendien door fokkerijselectie en training steeds meer 'naar de hand van de mens' gezet zijn.

Of in de meer specifieke context van het houden van paarden op een dusdanige wijze dat hun welzijn en welbevinden gewaarborgd zijn, ongeacht het doel waarvoor ze gehouden worden (want dat doel is er altijd).

Waar je het accent ook legt, een belangrijk uitgangspunt in deze discussie zou moeten zijn dat paarden beschikken over een enorm aanpassingsvermogen. Als voorzien is in bepaalde basisbehoeften (denk aan gezelschap, voldoende ruimte en beweging, rust, voldoende ruwvoer door de dag heen, basisbescherming tegen de weersomstandigheden, en een basaal gezondheidanagement) kunnen paarden in heel uiteenlopende situaties goed functioneren. Juist door het aanpassingsvermogen dat ze in het wild nodig hebben om te kunnen overleven, kunnen ze zich ook heel goed aanpassen aan omstandigheden die verder afstaan van de 'natuurlijke situatie'.

Wat dan uiteindelijk beter is voor het paard, is volgens mij vooral een ideologische, bijna filosofische vraag, die door iedereen beantwoord zal worden vanuit zijn/haar eigen levensvisie. Daar kun je idealistisch of realistisch in staan, of ergens daartussenin.

Hoe je er ook tegenaan kijkt en hoe je je paarden ook houdt, als paardenhouder heb je de veratwoordelijkheid om het welzijn en welbevinden van jouw paard(en) te waarborgen. Dat is een kwestie van kennis (en de motivatie om aan die kennis te blijven werken), ervaring, inzet, gezond verstand en, uiteraard, liefde en compassie.
Dát maakt m.i. het verschil.


Ow how.... Enige nuance, de mens haalde het paard uit 'zijn' natuur. Niet andersom!
Die heeft zich idd aangepast naar gedomesticeerd leven, maar kunnen zich idd zeer snel terug aanpassen naar hun natuurlijke manier van leven. Het spreekt voor zich dat de zwakkere ertussen uit vallen, en net daar gaat het fout in de discussie. De natuur zorgt ervoor dat balans in het lijf geselecteerd wordt door natuurlijke selectie, wat de mens eruit gefokt heeft ten voordele van lange benen die snel kunnen lopen, hoog kunnen springen, goed kunnen trekken.
Tuurlijk heb je de plicht om voor deze dieren te zorgen, zo goed als mogelijk!
Mmijn situatie is andersom, ik heb gedomesticeerde lusitano's gekruisd met hun voorouders, waarbij het wenselijk is om terug naar het sterke type te gaan en dat vraagt dus vooral de gepaste huisvesting waar ze dit KUNNEN doen. Dus genetica + omgevingsfactoren!
Probleem is: wat is daarin de meest gezonde balans.
Ik heb daarom de keuze gemaakt om zze in de natuur te laten zoeken naar hun eten, want zij weten zelf best welke kruiden ze wanneer nodig hebben en hoeveel. Ik merk dat ze daardoor geen zomerexceem krijgen, waar ze vroeger op een paddock met hoii wel schuurden. Ik zie ze massaal veel distelbloemen en brandnetels, kleefkruid eten, wellicht dat ze het écht nodig hebben om zelf naar behoefte te selecteren en eten.
Tijdens de winter staan ze thuis, de stallen, die zeer ruim zijn, staan allen open, maar toch bemerk ik dat ze in de winter liever onder bomen allen samen gaan schuilen ipv in een stzl te schuilen.
Enige moment wanneer ik ze binnen zie schuilen, is voor vliegen.
Als dan 1 paard buiten staat te rillen, wat doe je dan? Ik besloot om die op te sluiten, maar paard was er niet mee akkoord, want vriendjes stonden wat verderop samen onder bomen. Deur werd eruit gebeukt, paar seconde later stond paard weer bij vrriendjes.
Dus: ik besloot dat dat paard best zelf gewoon werd aan kou, en ja ik heb even gewerkt met een waterdicht dekeen zonder isolatie, maar ook dat liet ik achterwege omdat ik las dat een paard zich best via zijn eigen vacht aanpast
Dat gebeurde ookk, en is een hele sterke beer geworden die nadien nooit meer gerild heeft.
Er is een zeer groot verschil tss een gezond paard wat rilt en een zieke. Bij een zieke ga ik ook meteen drastisch ingrijpen, zieke paarden kunnen een longontsteking doen, gezonde paarden die rillen worden normaal sterrker, want die gaan op natuurlijjke manier meer vacht opbouwen. Heb ik mooie foto's van. Dit is nu nét het probleem met bepamperen. Dat is beletten dat een paard zich op natuurlijke manier kan aanpassen, wat hij prima kan als hij gezond is!!!
Dit is niet onmenselijk, dit is wikkrn en wegen en je verstand gebruiken om de situatiie zo goed mogelojk op te llossen. Ingrijpen wanneer nodig, niet zomaar.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 24-08-21 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 13:17

Cambiar schreef:
Er is een zeer groot verschil tss een gezond paard wat rilt en een zieke. Bij een zieke ga ik ook meteen drastisch ingrijpen, zieke paarden kunnen een longontsteking doen, gezonde paarden die rillen worden normaal sterrker, want die gaan op natuurlijjke manier meer vacht opbouwen. Heb ik mooie foto's van. Dit is nu nét het probleem met bepamperen. Dat is beletten dat een paard zich op natuurlijke manier kan aanpassen, wat hij prima kan als hij gezond is!!!
Dit is niet onmenselijk, dit is wikkrn en wegen en je verstand gebruiken om de situatiie zo goed mogelojk op te llossen. Ingrijpen wanneer nodig, niet zomaar.

Zoals je zelf al gemerkt hebt, een gezond paard rilt niet en kan prima tegen allerlei weersomstandigheden. Daar hoeft het echt geen sorraia of wat voor een exotisch ras dan ook voor te zijn. Als je oplet dan zie je dat paarden nadat ze zeiknat zijn gesneeuwd of geregend, zodra het droog is, vaak rond gaan rennen om zichzelf warm te lopen. De vacht van een paard (ook die van een rijpaard, mits niet gehouden bij kunstlicht) is zo opgebouwd dat, ondanks dat ze aan de buitenzijde kletsnat zijn, ze op de huid heel snel weer droog zijn. Dat is overigens ook de reden dat het onzin is om een paard te scheren omdat hij anders in de winter bezweet de wei op zou gaan en dan kou zou vatten.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 13:24

irmaz schreef:
Cambiar schreef:
Er is een zeer groot verschil tss een gezond paard wat rilt en een zieke. Bij een zieke ga ik ook meteen drastisch ingrijpen, zieke paarden kunnen een longontsteking doen, gezonde paarden die rillen worden normaal sterrker, want die gaan op natuurlijjke manier meer vacht opbouwen. Heb ik mooie foto's van. Dit is nu nét het probleem met bepamperen. Dat is beletten dat een paard zich op natuurlijke manier kan aanpassen, wat hij prima kan als hij gezond is!!!
Dit is niet onmenselijk, dit is wikkrn en wegen en je verstand gebruiken om de situatiie zo goed mogelojk op te llossen. Ingrijpen wanneer nodig, niet zomaar.

Zoals je zelf al gemerkt hebt, een gezond paard rilt niet en kan prima tegen allerlei weersomstandigheden. Daar hoeft het echt geen sorraia of wat voor een exotisch ras dan ook voor te zijn. Als je oplet dan zie je dat paarden nadat ze zeiknat zijn gesneeuwd of geregend, zodra het droog is, vaak rond gaan rennen om zichzelf warm te lopen. De vacht van een paard (ook die van een rijpaard, mits niet gehouden bij kunstlicht) is zo opgebouwd dat, ondanks dat ze aan de buitenzijde kletsnat zijn, ze op de huid heel snel weer droog zijn. Dat is overigens ook de reden dat het onzin is om een paard te scheren omdat hij anders in de winter bezweet de wei op zou gaan en dan kou zou vatten.

Ja klopt, ze rennen hier inderdaad, de kleintjes gingen dan spelen en ravotten met elkaar.
Mijn berber rilde niet omdat hij ziek was, misschien genetisch toch iets meer moeite om zich aan te passen, maar met ouder worden komt dat goed. Was ook aangekocht op 1 jaar in een Franse fokkerij, niet zelf gefokt.
Idd, het moet geen sorraia of exotisch ras zijn, heb je gelijk in, want mijn sorraia x pre merrie had aanvankelijk ook iets meer last van de kou. Die heb ik gekocht bij een vrouw waar ze ook meer op stal stonden, ik kan heel mooi het verschil zien met mijn eigen gefokte paarden.
Eerste jaar is primordiaal, ze blijven buiten in weer en wind en worden daardoor sterke beren.
Ik heb mijn eigen veulens op 4 maand ook nog gebukt in de regen zien staaj, voelde me er ook klote bij, maar die kregen wel gezonde dikke vacht in de winter en waren er zelfs beter tegen beschermd dan hun moeders.
De gewenning het eerste jaar is mijn idee het belangrijkste.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 13:27

Cambiar schreef:
Rijpaarden hebben te weinig variatie op y chromosoom,, cfr HDL waardes en immuniteit.
Alles heeft te maken hoe paarden gehouden worden. Koniks hebben via natuurlijke aanpassing sterker genoom dan rijpaarden. Dat is gewoon bewezen. Laat die rijpaarden los in de natuuf, en wat overleeft zal ook 1000x sterker zijn, cfr Australische Brumbies.


Ah kijk, het zwakke geslacht geldt ook in de paardenwereld blijkt maar weer :')

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 13:29

Mijn arabier heeft nooit tegen nattigheid met koude wind gekund.
Zijn vacht was ook minder waterdicht dan die van mijn KWPN-er
Hij gaat stilstaan en rillen en stopt met eten en zijn temperatuur zakt dramatisch.

Nu krijgt hij op tijd een deken op, extra bijvoeding en 's nachts op stal (als het weer kouder/natter wordt) dan wil hij zelf want dan gaat hij tegen de deur aan schoppen.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 13:38

Solistar schreef:
Cambiar schreef:
Rijpaarden hebben te weinig variatie op y chromosoom,, cfr HDL waardes en immuniteit.
Alles heeft te maken hoe paarden gehouden worden. Koniks hebben via natuurlijke aanpassing sterker genoom dan rijpaarden. Dat is gewoon bewezen. Laat die rijpaarden los in de natuuf, en wat overleeft zal ook 1000x sterker zijn, cfr Australische Brumbies.


Ah kijk, het zwakke geslacht geldt ook in de paardenwereld blijkt maar weer :')

_O-
Is eigenlijk interessante opmerking.
Hoe komt het eigenlijk dat men spreekt van het Y chromosoom en niet X chromosoom qua genetische variatie? Ik weet wel dat het grootste probleem bij genetica van warmbloeden zit in feit dat vaak dezelfde hengsten gebruikt worden.

fransje23

Berichten: 15383
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 13:57

Brainless schreef:
Mijn arabier heeft nooit tegen nattigheid met koude wind gekund.
Zijn vacht was ook minder waterdicht dan die van mijn KWPN-er
Hij gaat stilstaan en rillen en stopt met eten en zijn temperatuur zakt dramatisch.

Nu krijgt hij op tijd een deken op, extra bijvoeding en 's nachts op stal (als het weer kouder/natter wordt) dan wil hij zelf want dan gaat hij tegen de deur aan schoppen.


Mijn arabier ook, schijnt te maken te hebben met de haarwervels (noem je dat zo?) bij de flanken.
Als die wat hoger doorlopen loopt het water op de huid waardoor ze sterk afkoelen.

De Arabier kwam ook altijd in draf naar mij toe als ik bij regenachtig weer met haar regendeken aan kwam lopen.

Mijn in Spanje geboren cruzado heeft het echt nóóit koud. Staat altijd zonder deken, nu wel een vliegendeken omdat ze lek gestoken werd.
Bij heel veel dagen met veel regen krijgt ze een ongevoerde regendeken op omdat er nauwelijks beschutting is bij ons.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 14:12

cambiar: maar wat is het probleem in die variatie tussen paarden dan eigenlijk?

Jij fokt paarden die passen bij jouw doel/visie: harde paarden.

En ik heb paarden die passen bij de situatie zoals die in NL veel voorkomt: de zwaaien iets meer met de pootjes, hebben iets meer zorg nodig en werken graag op een manier die ik graag zie.

Zolang beide paarden blij kunnen zijn en gezond oud worden is dat toch allebei prima. Ik zie niet wat beter is aan de één of de ander. Het zijn variaties op hetzelfde thema.

Ik zie voor mij gebruik niet in waarom ik de andere kant op zou willen streven. (waarbij ik de uitersten even buiten beschouwing laat. Daar heb ik niks mee). Ik heb paarden die precies passen. hier, bij mij. En ik bij hen.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 14:47

Cambiar schreef:
Ow how.... Enige nuance, de mens haalde het paard uit 'zijn' natuur. Niet andersom!
Die heeft zich idd aangepast naar gedomesticeerd leven, maar kunnen zich idd zeer snel terug aanpassen naar hun natuurlijke manier van leven. Het spreekt voor zich dat de zwakkere ertussen uit vallen, en net daar gaat het fout in de discussie. De natuur zorgt ervoor dat balans in het lijf geselecteerd wordt door natuurlijke selectie, wat de mens eruit gefokt heeft ten voordele van lange benen die snel kunnen lopen, hoog kunnen springen, goed kunnen trekken.
Tuurlijk heb je de plicht om voor deze dieren te zorgen, zo goed als mogelijk!
Mmijn situatie is andersom, ik heb gedomesticeerde lusitano's gekruisd met hun voorouders, waarbij het wenselijk is om terug naar het sterke type te gaan en dat vraagt dus vooral de gepaste huisvesting waar ze dit KUNNEN doen. Dus genetica + omgevingsfactoren!
Probleem is: wat is daarin de meest gezonde balans.
Ik heb daarom de keuze gemaakt om zze in de natuur te laten zoeken naar hun eten, want zij weten zelf best welke kruiden ze wanneer nodig hebben en hoeveel. Ik merk dat ze daardoor geen zomerexceem krijgen, waar ze vroeger op een paddock met hoii wel schuurden. Ik zie ze massaal veel distelbloemen en brandnetels, kleefkruid eten, wellicht dat ze het écht nodig hebben om zelf naar behoefte te selecteren en eten.
Tijdens de winter staan ze thuis, de stallen, die zeer ruim zijn, staan allen open, maar toch bemerk ik dat ze in de winter liever onder bomen allen samen gaan schuilen ipv in een stzl te schuilen.
Enige moment wanneer ik ze binnen zie schuilen, is voor vliegen.
Als dan 1 paard buiten staat te rillen, wat doe je dan? Ik besloot om die op te sluiten, maar paard was er niet mee akkoord, want vriendjes stonden wat verderop samen onder bomen. Deur werd eruit gebeukt, paar seconde later stond paard weer bij vrriendjes.
Dus: ik besloot dat dat paard best zelf gewoon werd aan kou, en ja ik heb even gewerkt met een waterdicht dekeen zonder isolatie, maar ook dat liet ik achterwege omdat ik las dat een paard zich best via zijn eigen vacht aanpast
Dat gebeurde ookk, en is een hele sterke beer geworden die nadien nooit meer gerild heeft.
Er is een zeer groot verschil tss een gezond paard wat rilt en een zieke. Bij een zieke ga ik ook meteen drastisch ingrijpen, zieke paarden kunnen een longontsteking doen, gezonde paarden die rillen worden normaal sterrker, want die gaan op natuurlijjke manier meer vacht opbouwen. Heb ik mooie foto's van. Dit is nu nét het probleem met bepamperen. Dat is beletten dat een paard zich op natuurlijke manier kan aanpassen, wat hij prima kan als hij gezond is!!!
Dit is niet onmenselijk, dit is wikkrn en wegen en je verstand gebruiken om de situatiie zo goed mogelojk op te llossen. Ingrijpen wanneer nodig, niet zomaar.



Hier geloof ik wel in, dat paarden zich op deze manier gezonder kunnen houden. Met al het krachtvoer en hooi wat ze nu krijgen en vaak hooi en gras van verarmd land geloof ik wel in tekorten die bepaalde problemen kunnen veroorzaken. Kruiden zijn ook enorm belangrijk en dat ze zelf kunnen zoeken wat ze nodig hebben. Volgens mij eten ze in de natuur veel gevarieerder, ook boombast etc.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 15:20

Klopt, maar daarin kun je ook (deels) voorzien zonder ze in het wild hun kostje bij elkaar te laten scharrelen.

Als niet onderkend wordt dat iedereen hier vanuit zijn/haar visie op paarden en paardenwelzijn discussieert, dat niet één wijze van paarden houden heilig is, dat er meerdere goede of althans aanvaardbare opties zijn, dat er nuances zijn - als je constant alleen maar uitgebreid je eigen manier als de enige juiste naar voren haalt en als referentiekader hanteert, tja dan zijn we snel uitgepraat (ik wel tenminste). In die zin dat er dan weinig zinvol te discussiëren valt ;)

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 15:40

Mee eens, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. En inderdaad, als je je daarvan bewust bent kun je zorgen voor kruiden etc.

DuoPenotti

Berichten: 29744
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 15:45

Kruiden is leuk om te geven in emmers.
Koop zeg maar 10 kruiden waarvan je denkt die kunnen ze gebruiken.
Doe deze alle apart on een emmer.
En laat ze er elke dag even langs lopen.
Erg leuk om te zien. De ene dag pakken ze niets. Andere dag 3 emmers. Dagen ook steeds 1.
Ik heb de volgorde steeds anders en je ziet ze echt ruiken per emmer en dan degene pakken die ze willen.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 15:46

Elisa2 schreef:
Hier geloof ik wel in, dat paarden zich op deze manier gezonder kunnen houden. Met al het krachtvoer en hooi wat ze nu krijgen en vaak hooi en gras van verarmd land geloof ik wel in tekorten die bepaalde problemen kunnen veroorzaken. Kruiden zijn ook enorm belangrijk en dat ze zelf kunnen zoeken wat ze nodig hebben. Volgens mij eten ze in de natuur veel gevarieerder, ook boombast etc.

Ik geef ze hier ook wel eens wilgentakken en die worden vakkundig "uitgekleed" :j . En nogmaals ook gewone KWPN-ers weten nog heel goed zelf wat ze nodig hebben (en wat eetbaar is) ondanks alle eeuwen domesticatie. Het is trouwens heel mooi om te zien hoe alles eerst wordt geproefd wanneer een paard in een omgeving komt waar nooit eerder paarden hebben gelopen (en helemaal wanneer er een veulen bij loopt). De eerste dag wordt er nauwelijks gegeten, de 2de dag al iets meer en zo wordt langzaam de hele omgeving in kaart gebracht.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 16:00

DuoPenotti schreef:
Ik heb de volgorde steeds anders en je ziet ze echt ruiken per emmer en dan degene pakken die ze willen.

Bij mijn arabier werkt het ook zo, alleen mijn (halve) shet eet alles waarvan hij maar denkt dat het eetbaar is. Is totaal niet kieskeurig.
Alles waarvan mijn arabier denkt.. dat eet ik (nu) maar niet, verdwijnt in de mond van mijn kleintje.

DuoPenotti

Berichten: 29744
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 16:02

Haha. Dat deed mijn ruin eerst ook. Maar ondertussen kiest hij ook.
Doe er bij hem ook niet meer dan een lepel in. Zodat hij niet teveel kan vreten en het niet meer gezond is.

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 16:08

Askja schreef:
Klopt, maar daarin kun je ook (deels) voorzien zonder ze in het wild hun kostje bij elkaar te laten scharrelen.

Als niet onderkend wordt dat iedereen hier vanuit zijn/haar visie op paarden en paardenwelzijn discussieert, dat niet één wijze van paarden houden heilig is, dat er meerdere goede of althans aanvaardbare opties zijn, dat er nuances zijn - als je constant alleen maar uitgebreid je eigen manier als de enige juiste naar voren haalt en als referentiekader hanteert, tja dan zijn we snel uitgepraat (ik wel tenminste). In die zin dat er dan weinig zinvol te discussiëren valt ;)


:j helemaal mee eens. Al vaker voorbij gekomen hier en de meeste zijn het ermee eens, haha.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 16:16

Ik heb wat variantie in mijn weilanden staan... :P
Meidoorn, bramen, brandnetels, distels, boerenwormkruid, allerlei soorten grassen, JKK( :+ ),...
Aan dat laatste trek ik mij elk jaar suf zodat er gaan enkele plant meer overblijft, maar de rest mogen ze opvreten.

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:17

Wat ik boeiend vind, is dat ' terug naar de natuur'/ zo natuurlijk mogelijk soms haaks staat op evolutie.

Een 'ril' paard heeft in het wild veel meer overlevingskans dat een koele kikker. Juist alertheid is key voor een prooidier.

Een ras wat zich aan heeft gepast aan gebruik door de mens, doet het slechter in het wild maar heeft meer kans op overleven dan een ras wat samenwerken met de mens niets vind.

Ik denk dan: wat is natuurlijk, een ras houden zoals het is, of is een ras wat steeds beter past bij de mens eigenlijk het toppunt van evolutie en dus natuur?