waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:02

Dit dus! Dit artikel is echt goed geschreven en ben het zeker met haar eens!
De laatste tijd lijkt het wel een strijd tussen de 'natuurlijke' 'natural horsemanship' mensen versus de sport mensen. Terwijl de meeste sportpaarden het beter hebben. En heb grappige natuurlijk wanneer ze zeggen dat natuur het beste is. Terwijl een paard in het wild met geluk nog 10 wordt, meestal niet eens. Ik wil niet zeggen dat alles perfect gaat op alle stallen. En ik wil ook niet zeggen dat bitloos, ijzerloos en paddock paradise vreselijk is. Maar sommige mensen gaan er zover in door dat ze echt gewoon iedereen 'cancelen' die niet hetzelfde als hun denkt.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:15

Ik denk dat natuurlijk paarden houden met een omheining errond moeilijk is.
De verrgelijking met feit dat wilde paarden zulk vreselijk leven lij-eiden, ben ik weer niet akkoord.
De symbiose, balans in lichaam en geest van wilde paarden is niet te vergelijken met de mmenselijke fok van strekkers en springers die meestal ook vroegtijdig aan hun eind geraken. Dat gebieden verwoest worden is laatste honderden jaren zeker waar, maar dat is weeral een fout van de mensheid.
Leven in het wild is nog altijd de beste plek voor gros van de paarden, maar dee mensheid heeft hun leefgebied quasi totaal vernietigd en loopt nu wat hypocriet te snoeven dat ze veiliger en beter zijn achter staldeur en omheining met een mens die ze eentertaint. Triest.
Ik vind in wild levende kuddes nog altijd onevenaarbaar, of semi wild zoals de Georgiers nog doen.

Afbeelding

Ondertussen probeer ik mijn paarden ook een zo goed mogelijk semi wild leven te geven met een hechte, evenwichtige familieband, en moet zeggen telkens ze de lente de wei opgaan, zie ik ze zo zienderogen opfleuren.
Ik hoef mijn paarden enkel te surveilleren, geen enkel verveelt zich, meer nog, ze rennen en klauteren en zoeken naar gezond leekkers, ik vind het onzin dat een paard ons nodig heeft om zich te entertainen. Daar zorgt een paardwaardig leefomgeving voor.
Veel minder mensen paarden houden, meer natuurgebied voor eco begrazing *\o/* !
https://myalbum.com/album/sFto6ov8vC7W
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 20-08-21 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:21

Maar jij haalt ze dus van het gras in de winter. Ja dat is niet natural die zandbakken waar ze vaak 24/7 staan. Terwijl het zo wel word gebracht.

Ik heb mijn paarden niet natural. Want heb ze in de nacht op stal.
Maar wel 365 dagen per jaar in de wei.
Dus opfleuren doen ze elke dag.

Maar toch geen 24/7 buiten. Zo slecht.


En nu?


Ik vind overigens beide prima. Als ze maar geen 23/7 binnen staan en elke dag met andere staan.
Maar bovenstaande is wel hoe er tegenwoordig geoordeeld word.
Maar beide heeft niets met natuurlijke te maken.

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:27

Cera_D schreef:
Ik ben het eigenlijk wel eens met vrijwel alle punten die ze maakt alleen vind het wel heel jammer dat ze de letterlijke definitie van natuurlijk pakt ipv waar deze 'stroming' voor staat. Want in principe staan daarbij de natuurlijke behoeftes van het paard vooraan, dwz zo veel mogelijk vrije beweging, ruwvoer, vriendjes, spel en veiligheid. Dat mensen dit in sommige gevallen te ver doortrekken en niet meer naar het individu kijken is jammer, maar ook zonde om een complete beweging weg te zetten puur omdat de benaming je niet aanspreekt :')


Dat naar de individu kijken is zo super belangrijk. Dat vergeten we steeds weer.

Maar wat ik vooral fijn vind aan het artikel is dat ze ook geestdodend even aanhaald. Paarden houden best van een beetje spanning. Als ik zie hoe die van mij reageren op de dieren om hun heen en het leven rond het erf... Maar ook een lekkere training of een buitenrit. Maar veel paard-natuurlijk-houders fronsen over rijden en poetsen en trainen. Dat is allemaal niet goed. Ondertussen staan er best een grote groep paarden emotioneel te verpieteren op stal, in een zandpaddock, een postzegelweitje of een paddock paradise.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:37

DuoPenotti schreef:
Maar jij haalt ze dus van het gras in de winter. Ja dat is niet natural die zandbakken waar ze vaak 24/7 staan. Terwijl het zo wel word gebracht.

Ik heb mijn paarden niet natural. Want heb ze in de nacht op stal.
Maar wel 365 dagen per jaar in de wei.
Dus opfleuren doen ze elke dag.

Maar toch geen 24/7 buiten. Zo slecht.


En nu?


Ik vind overigens beide prima. Als ze maar geen 23/7 binnen staan en elke dag met andere staan.
Maar bovenstaande is wel hoe er tegenwoordig geoordeeld word.
Maar beide heeft niets met natuurlijke te maken.

Ja helaas, eco begrazing is enkel in begrazingsseizoen. De winter gaan ze naar mijn eigen wei met schuilstal en paddock.
Ik ben op zoek waar we 100% wild kunnen leven, het verschil is immens. Zijn verwende dieren, ze zijn grote oppervlaktes gewoon, en dat raken ze heel snel gewend.
Omgekeerd ook, paarden zullen wellicht ook wel ergens op aangename manier overleven in paddocks, maar echt gelukkig zijn ze volgens mij niet.
Familie en vrijheid is allermooiste wat er is. De interactie tussen hengst en merrie, de kleintjes, ik wens zulk leven elk paard toe. Op die manier blijven ze ook gezond zonder dat je er iets moet aan doen.

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:00

Cambiar schreef:
.
Leven in het wild is nog altijd de beste plek voor gros van de paarden, maar de mensheid heeft hun leefgebied quasi totaal vernietigd en loopt nu wat hypocriet te snoeven dat ze veiliger en beter zijn achter staldeur en omheining met een mens die ze eentertaint. Triest.
Ik vind in wild levende kuddes nog altijd onevenaarbaar, of semi wild zoals de Georgiers nog doen.
W


Ik vind het juist wel goed dat in het artikel ook de andere kant wordt belicht; honger, slecht weer, parasieten, vijanden...

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:02

immanuela29 schreef:
Dit dus! Dit artikel is echt goed geschreven en ben het zeker met haar eens!
De laatste tijd lijkt het wel een strijd tussen de 'natuurlijke' 'natural horsemanship' mensen versus de sport mensen. Terwijl de meeste sportpaarden het beter hebben. En heb grappige natuurlijk wanneer ze zeggen dat natuur het beste is. Terwijl een paard in het wild met geluk nog 10 wordt, meestal niet eens. Ik wil niet zeggen dat alles perfect gaat op alle stallen. En ik wil ook niet zeggen dat bitloos, ijzerloos en paddock paradise vreselijk is. Maar sommige mensen gaan er zover in door dat ze echt gewoon iedereen 'cancelen' die niet hetzelfde als hun denkt.


Dat extreem door slaan in iets is nooit goed. Beide werelden hebben goede dingen.

fransje23

Berichten: 15377
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:51

pien_2010 schreef:
Ibbel schreef:
Kern van het verhaal:
de natuur is wreed, paarden in het wild worden bij lange na niet gevrijwaard van pijn en ongemak, en hebben bij lange na niet altijd eten en drinken.
gedomesticeerde paarden hebben die waarborgen in overgrote gevallen wel, zélfs als ze veel binnen staan.


Het scheelt typen, dus ik quote even de kern van het verhaal zoals ik het ook lees.

Wat ik zelf heel erg leuk vind in het artikel is dat er ook geschreven wordt over de band tussen paard en mens en hoe dit beiden kan verrijken. Dat zie ik nl ook gebeuren tussen mij en de paarden (nu en in het verleden) en dat wordt helaas vaak minder benoemd. Ik vind het een leuk stukje. En inderdaad zelfs als je naar Polie kijkt die hectaren en hectaren met haar kleine kudde tot haar beschikking heeft, dan is zelfs dat ook nog geen natuurlijke setting. De paarden worden elke dag eventjes gezien door hun mensen, ze krijgen wat vitamine brokjes zo nodig in de winter, er zijn geen natuurlijke vijanden, en ze krijgen brokjes vitamine en op tijd hun wormkuren. De smid komt weer volgende week, en de dierenarts ook zo nodig.
Wel is het zo omdat ze daar veel meer lopen (heuvel op en heuvel af) , het arm gras is met allerlei plantjes etc.Ik zie wel hoe gespierd ze zijn en hoe goed gezond alle paarden zijn door die grote ruimtes. Het geeft de mens weinig werk, want ze doen bijna zich zelf en hebben een eigen groepsdynamiek.


Als je de lijn van het artikel volgt mist Polie nu wel uitdaging!
Want hoe uitgebreid het ook is het niet vergelijkbaar met de situatie in het wild.

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:58

Ik denk dat veel paarden wel uitdaging missen.
Behalve de springers en die veel buiten rijden.

Die van mij tegenwoordig ook....

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 17:01

Cambiar schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar jij haalt ze dus van het gras in de winter. Ja dat is niet natural die zandbakken waar ze vaak 24/7 staan. Terwijl het zo wel word gebracht.

Ik heb mijn paarden niet natural. Want heb ze in de nacht op stal.
Maar wel 365 dagen per jaar in de wei.
Dus opfleuren doen ze elke dag.

Maar toch geen 24/7 buiten. Zo slecht.


En nu?


Ik vind overigens beide prima. Als ze maar geen 23/7 binnen staan en elke dag met andere staan.
Maar bovenstaande is wel hoe er tegenwoordig geoordeeld word.
Maar beide heeft niets met natuurlijke te maken.

Ja helaas, eco begrazing is enkel in begrazingsseizoen. De winter gaan ze naar mijn eigen wei met schuilstal en paddock.
Ik ben op zoek waar we 100% wild kunnen leven, het verschil is immens. Zijn verwende dieren, ze zijn grote oppervlaktes gewoon, en dat raken ze heel snel gewend.
Omgekeerd ook, paarden zullen wellicht ook wel ergens op aangename manier overleven in paddocks, maar echt gelukkig zijn ze volgens mij niet.
Familie en vrijheid is allermooiste wat er is. De interactie tussen hengst en merrie, de kleintjes, ik wens zulk leven elk paard toe. Op die manier blijven ze ook gezond zonder dat je er iets moet aan doen.

Er leeft hier in de buurt een groep semi-wild. Op een vrij groot gebied (enkele 100-en ha) waar in de basis voldoende schuilplekken, drink- en eetplekken zijn maar waar wel toezicht op is dat het geen lijdensweg wordt voor een paard.
Die paarden overleven prima maar daar zijn ooit enkele paarden bij gezet die het niet van jong af aan gewend waren en die hebben dat niet overleeft! Blijkbaar zijn "gedomesticeerde" paarden toch iets verder afgedwaald van hun wilde soortgenoten dan sommigen ons graag wijs maken.

Daarnaast zijn er onderzoeken gedaan bij wilde paarden in de VS waarbij volgens de rapporten geen paarden gevonden zijn die ouder dan 12 jaar waren. Helaas werd er niet bij gezegd op basis waarvan die leeftijd is vastgesteld maar als dat wel waar is, hebben gedomesticeerde paarden het toch duidelijk beter gezien leeftijden boven de 20 jaar en in goede conditie geen uitzonderingen zijn.

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 17:02

Klopt fransje, alleen is Polie met pensioen. Werken is voorbij. Ze is altijd blij als ze me ziet en altijd zeer duidelijk wanneer het genoeg is voor haar. Zij is meer een paarden paardje. Hercule was meer een mensen paard en die zouik echt veel meer hebben moeten bezoeken en mee wandelen of anderzinds zaken mee doen.
Die behoefte heeft Polie (jets van merries?) nooit zo gehad hoe ijverig ze ook was met werken en lief voor mij. Ook dat scheelt per paard. Polie is altijd een echt buitenpaardje geweest (ging nooit de open stal in) en vond een rustige kudde het fijnste.
Toen ze tijdens de lockdown niet vervoert mocht worden en 5 weken hier alleen stond, hebben we haar rond het huis gehaald en heb ik heel heel veel met haar gedaan en ook mijn man en waren we altijd buiten bij haar. Gingen wij eten dan kreeg zij ook wat en dat de hele dag door deden we alles bij haar. Ze maakte er het beste van maar toen de lock down over was en ik haar verteld had dat ze de kudde in ging, stond ze de andere ochtend bij het raam en brake de tent af van vreugde. Hinikken als een gek(had ik nog nooit gehoord) enorm bokken en galopperen in de tuin, tot onze grote verbazing. Ze wist het gewoon dus ipv 's middags haar gelijk gebracht.

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 17:37

pien_2010 schreef:
Klopt fransje, alleen is Polie met pensioen. Werken is voorbij. Ze is altijd blij als ze me ziet en altijd zeer duidelijk wanneer het genoeg is voor haar. Zij is meer een paarden paardje. Hercule was meer een mensen paard en die zouik echt veel meer hebben moeten bezoeken en mee wandelen of anderzinds zaken mee doen.
Die behoefte heeft Polie (jets van merries?) nooit zo gehad hoe ijverig ze ook was met werken en lief voor mij. Ook dat scheelt per paard. Polie is altijd een echt buitenpaardje geweest (ging nooit de open stal in) en vond een rustige kudde het fijnste.
Toen ze tijdens de lockdown niet vervoert mocht worden en 5 weken hier alleen stond, hebben we haar rond het huis gehaald en heb ik heel heel veel met haar gedaan en ook mijn man en waren we altijd buiten bij haar. Gingen wij eten dan kreeg zij ook wat en dat de hele dag door deden we alles bij haar. Ze maakte er het beste van maar toen de lock down over was en ik haar verteld had dat ze de kudde in ging, stond ze de andere ochtend bij het raam en brake de tent af van vreugde. Hinikken als een gek(had ik nog nooit gehoord) enorm bokken en galopperen in de tuin, tot onze grote verbazing. Ze wist het gewoon dus ipv 's middags haar gelijk gebracht.

Ja, het helpt als je een paard iets verteld.

En nee, dat Paarden-paard of mensen-paard is gewoon individueel. Heeft niks specifiek met merrie te maken. Binnen rassen zie je wel dat sommige rassen meer neigen naar paarden-paard en andere meer mensen-paard zijn maar dat moet je niet te veel op een individu plakken.

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 18:20

Citaat:
maar dat moet je niet te veel op een individu plakken.
ik denk dat je bedoelt dat dit juist meer individueel is en minder geslacht bepaald?

Omdat ik maar 3 paarden heb gehad (1 merrie, 2 ruinen) en de merrie het minste met mensen had (gelukkig wel met mij iets had) en de ruinen veel meer met mensen hadden en ongelooflijk veel van mij hielden), vroeg/ vraag ik me af....heeft dit te maken met het geslacht?

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 18:36

Ik heb 2 merries gehad, 3 ruinen.
2 ruinen vonden aandacht leuk, maar net zo graag in de vorm van doen/werken. Niet in tutten en borstelen.
1 ruin vond ook knuffelen en dat soort aandacht fijn, maar vond aandacht met rijden ook fijn.

2 merries.
1 echte merrie merrie. Alles graag zoals zij het bedacht en gewenst had :P
Of dat nu aandacht was of onder het zadel. Vooral haar laten denken dat het haar idee was en je kon er veel mee :P
Zeker niet rechtstreeks tegen haar merrie gedrag in gaan want dan werd het echt een pruim. Met een omweg naar het doel gaf wel resultaat.

En mijn merrie die ik nu heb.
Knuffeliger kun je ze niet vinden. Die laat haar eten staan voor knuffels, komt altijd naar je toe voor knuffels. Knuffels duren ook nooit lang genoeg. Liefste wil ze mee op de bank zitten en daarna mee naar bed :P
Rijden doet ze ook erg haar best want dat betekend ook veel knuffels.
Zij heeft de penny in mij losgemaakt.
Zelfs als 5 jarige hield ik niet van roze, nu wel. Past haar zo goed, lekker fout roze bij mijn lieve tutje.

Dus naar mijn idee echt per paard verschillend, niet geslacht. :)

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 18:43

Dank DP , duidelijk!

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 19:18

Ik vraag me af of paarden niet teveel vermenselijkt worden hier, met "behoefte aan spanning en uitdaging". Dat herken ik echt totaal niet. En dan heb je ook nog zo'n groot spectrum aan trainingsmethoden. Ik kan me best voorstellen dat clickertraining een verrijking van een paardenleven kan zijn (je voegt iets belonends toe), maar vind het bijv moeilijker om me voor te stellen dat een paard er blij van wordt om geschopt/geprikt/geslagen (oh nee "aangedreven" en "een tikje krijgen") te worden om aan de fysieke arbeid te gaan. Ongemakken vanuit tuigage en niet optimaal zittende ruiters nog daargelaten.

Betekent niet dat ik tegen de gehele paardensport ben of denk dat paarden het pertinent stom vinden, maar het moet ook weer niet geromantiseerd worden, een paard heeft gewoon hele andere behoeften dan wij. En als ze het echt zo leuk vonden allemaal, zouden ze à la labradors elkaar staan te verdringen om mee te mogen gaan rijden (iets wat ik persoonlijk alleen zie bij geclickertrainde paarden).

Vooral mag het gegeven "helemaal natuurlijk kan niet" nooit een excuus zijn om dan maar niet zoveel mogelijk aan de natuurlijke behoeften van een dier tegemoet te komen.

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 19:33

pien_2010 schreef:
Citaat:
maar dat moet je niet te veel op een individu plakken.
ik denk dat je bedoelt dat dit juist meer individueel is en minder geslacht bepaald?

Omdat ik maar 3 paarden heb gehad (1 merrie, 2 ruinen) en de merrie het minste met mensen had (gelukkig wel met mij iets had) en de ruinen veel meer met mensen hadden en ongelooflijk veel van mij hielden), vroeg/ vraag ik me af....heeft dit te maken met het geslacht?

Ja, maar ook beperkt "raskenmerk" hoewel je het, generaliserend, wel kunt herkennen.

Zoals DP al beschrijft: het heeft niet echt met geslacht en vooral met het individu te maken en eigenlijk nog meer met wat het paard van z'n mens vindt.
Het zou kunnen zijn dat het huidige paard van DP bij jou of mij helemaal niet zo knuffelig is.


De extreme versie daarvan was een merrie die mij op alle soorten manieren duidelijk maakte dat ik me niks moest verbeelden maar wel mijn partner ging lopen versieren!

Dat leverde een hele interessante discussie met de verkoper op. Die registreerde dat namelijk heel goed en dat gaf haar ook een verklaring voor gedrag dat het paard in het verleden had vertoond, maar wat ze nooit op deze manier gelezen had.

Ik heb dat paard uiteraard niet gekocht (kwam ik wel voor) maar het was toch een leerzame sessie.


VogeltjeM schreef:
Ik vraag me af of paarden niet teveel vermenselijkt worden hier, met "behoefte aan spanning en uitdaging". Dat herken ik echt totaal niet. En dan heb je ook nog zo'n groot spectrum aan trainingsmethoden. Ik kan me best voorstellen dat clickertraining een verrijking van een paardenleven kan zijn (je voegt iets belonends toe), maar vind het bijv moeilijker om me voor te stellen dat een paard er blij van wordt om geschopt/geprikt/geslagen (oh nee "aangedreven" en "een tikje krijgen") te worden om aan de fysieke arbeid te gaan. Ongemakken vanuit tuigage en niet optimaal zittende ruiters nog daargelaten.

Betekent niet dat ik tegen de gehele paardensport ben of denk dat paarden het pertinent stom vinden, maar het moet ook weer niet geromantiseerd worden, een paard heeft gewoon hele andere behoeften dan wij. En als ze het echt zo leuk vonden allemaal, zouden ze à la labradors elkaar staan te verdringen om mee te mogen gaan rijden (iets wat ik persoonlijk alleen zie bij geclickertrainde paarden).

Vooral mag het gegeven "helemaal natuurlijk kan niet" nooit een excuus zijn om dan maar niet zoveel mogelijk aan de natuurlijke behoeften van een dier tegemoet te komen.

Jouw vraag is heel simpel onderuit te halen: we hebben sinds kort een paard met een klein rugzakje maar in het bos blijkt hij een echte avonturier. Als je hem z'n gang laat gaan (en dat doen we wel eens) dan duikt hij allerlei paadjes in en die leiden zeker niet allemaal naar huis. Hij heeft daar duidelijk lol aan.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 19:39

Interessant artikel. Het gaat niet, natuurlijk paarden houden. Wat wel kan, is een paard zo dicht mogelijk bij zijn natuur houden. Dus met veel vrije beweging, ruim voldoende goed ruwvoer enz…enz… Blijf vooral goed naar je paard kijken.

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 19:46

VogeltjeM schreef:
Ik vraag me af of paarden niet teveel vermenselijkt worden hier, met "behoefte aan spanning en uitdaging". Dat herken ik echt totaal niet. <knip>


De één heeft dat wel, de andere niet. Net als mensen. De één heeft een hele bucketlist met 'thrills' van diepzeeduiken via bungeejumpen naar de Noordpool en de Himalaya, en de andere vindt een high tea in het dorp verderop al te veel uitdaging.

Kom je weer terug op 'naar het individu kijken'.

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 19:48

Tja, paarden-paarden en mensen-paarden...
Ik kocht mijn once-in-a-lifetime merrie Karanda als veulen. Toen ze in de opfok stond (gemengde kudde, leuke groep, veel land) liep ze achter mij aan als ik de wei uitging. Als ik omkeek sprong ze over het draad en kwam achter mij aan. Als 3jarige kwam ze op een pensionstal en vanaf dag 1 was ze tevreden en blij. De stalhoudster vertelde dat ze altijd wist wanneer ik kwam, want als ze de auto hoorde stond ze te hinniken op stal. 'Zij heeft jou gekozen', zei ze altijd.
Karanda wou altijd wat DOEN, rijden, longeren, poetsen, wassen, spelen (heb nooit meer een paard gehad waar ik écht mee kon spelen, maar zij kon het). Wou graag in de wei, maar vooral ook uit de wei - en dan er weer in ... en dan er weer uit ...
Verder was het een vreselijk eigengereide merrie. Ze mepte naar haar veulens en behalve een paar vaste vriendinnen vond ze andere paarden niet interessant.
Maar als ik boos op haar werd was ze een week van slag - zo erg vond ze dat.

Ik romantiseer niet, heb ze in alle soorten en maten gehad - en weet dus ook dat dit uitzonderlijk was. Maar het bestaat wél :) ..

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 19:51

Ibbel schreef:
VogeltjeM schreef:
Ik vraag me af of paarden niet teveel vermenselijkt worden hier, met "behoefte aan spanning en uitdaging". Dat herken ik echt totaal niet. <knip>


De één heeft dat wel, de andere niet. Net als mensen. De één heeft een hele bucketlist met 'thrills' van diepzeeduiken via bungeejumpen naar de Noordpool en de Himalaya, en de andere vindt een high tea in het dorp verderop al te veel uitdaging.

Kom je weer terug op 'naar het individu kijken'.

Eens :j

Mijn sjimpie vond op concours gaan leuk, echt leuk. Nee dat was niet vermenselijken, dat was gewoon kijken naar zijn gedrag.
Hij was ook een showbal die graag gezien werd. Liep ook zonder moeite de trailer op want hij wist echt wel wat er dan kwam. En dat was echt niet met dwang aangeleerd.
Ja die hield van die afwisseling.
Juist dressuur rond je in de bak vond hij slaapverwekkend. Kon dan ook bakkabouters gaan verzinnen om wat te doen te hebben. Zette je hem de meest rare sprong op concours voor zijn neus, hij ging er over. En ik droeg geen zweep of sporen.

De paarden die ik nu heb vinden wei en gras ook prima :j
Vooral mijn ruin. Mijn merrie vind knuffels vooral belangrijk.
Allemaal dus echt individueel.

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 20:01

DuoPenotti schreef:
Eens :j

Mijn sjimpie vond op concours gaan leuk, echt leuk. Nee dat was niet vermenselijken, dat was gewoon kijken naar zijn gedrag.
Hij was ook een showbal die graag gezien werd. Liep ook zonder moeite de trailer op want hij wist echt wel wat er dan kwam. En dat was echt niet met dwang aangeleerd.
Ja die hield van die afwisseling.
Juist dressuur rond je in de bak vond hij slaapverwekkend. Kon dan ook bakkabouters gaan verzinnen om wat te doen te hebben. Zette je hem de meest rare sprong op concours voor zijn neus, hij ging er over. En ik droeg geen zweep of sporen.

De paarden die ik nu heb vinden wei en gras ook prima :j
Vooral mijn ruin. Mijn merrie vind knuffels vooral belangrijk.
Allemaal dus echt individueel.

En dat individu kan er over de tijd ook nog eens anders over gaan denken.

Stippel was geen knuffel; dat zei de verkoper, de bijrijdster en dat merkte ik ook. Ze is graag bij je, vind het top als je d'r krabt waar het jeukt en dat kan ze ook heel goed aangeven.
Maar nu, enkele jaren verder, begint ze toch ook een beetje knuffelig te worden. Wellicht omdat ze ziet hoe m'n andere het doet?

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 20:04

Citaat:
Maar als ik boos op haar werd was ze een week van slag - zo erg vond ze dat.

Hercule was bij onze smid toen wij in Nl waren. Na twee weken (fransman en een hele nuchtere), zei hij tegen zijn vrouw dat ik gebeld moest worden want Hercule trok het niet meer. Ik werd te zeer gemist en hij was bezorgd.
Ik heb altijd gedacht dat IK overdreef bij Hercule . Ik vond dat zo'n bevestiging van wat ik vermoedde. Ik was echt flabberdegast toen ik dit van deze man hoorde.

En toen we er waren......Hercule was zo blij, zo vreselijk opgelucht dat ik er was
......en Polie stond er bij en keek er "meewarig" na (bij wijze van spreken) want het was toch ook leuk bij de smid( _O- ).

Ikke dat weet je dus niet...

Polie is nu ook veel leuker en expressive voor mij, nu ze op een ander staat....

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 20:39

Eigenlijk is die column nog slechter dan de slechtste bokt discussie van destijds over naturals versus normals.

Dit is echt een achterhaalde discussie een achterhoedegevecht

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 20:40

Arabesk schreef:
Eigenlijk is die column nog slechter dan de slechtste bokt discussie van destijds over naturals versus normals.

Dit is echt een achterhaalde discussie een achterhoedegevecht


En waarom dan wel?

Ik volg niet alle discussies.