waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:39

Een ril paard meer overlevingskansen? Dat hangt er maar helemaal van af. Overleven is soms ook zo min mogelijk energie verspillen en de situatie verdragen. Of: je niet laten kennen, niet laten merken dat je pijn hebt.
Ook een paard dat niet ril is, kan overigens heel waakzaam zijn. Dat zit hem niet per se in sensibiliteit voor prikkels.

fransje23

Berichten: 15384
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:46

Ril is niet hetzelfde als alert!


Mijn huidige paard (je weet welke Ruitje) ontgaat nauwelijks iets maar verspilt geen energie aan rennen als een kip zonder kop.
Efficiënt omgaan met energie, niet te veel aandacht trekken is ook belangrijk.

Het rille paard wat voor ieder omkerend blaadje luid snurkend een half uur rondjes rent is redelijk opvallend en totaal niet efficiënt.

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 19:11

Hangt dus af van je definitie van ril, had dat anders moeten verwoorden. Anyway, nu gaat de strekking van mijn post verloren :')

fransje23

Berichten: 15384
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 19:13

Paarden eten in het wild gevarieerder omdat ze met de seizoenen mee moeten eten en het aanbod is, vaak, diverser. Denk ook dat het gezonder is omdat je zo minder snel tekorten krijg.

Vertrouwen op dat ze van nature weten welke kruiden ze nodig hebben geloof ik niet zo in. Hoe moeten ze überhaupt weten welke planten er allemaal bestaan? Ze eten wat ze kunnen vinden en waarschijnlijk goed smaakt. De kruiden die hier groeien komen niet per definitie uit de oorspronkelijke habitat van paarden. Hoe kan het dan dat er paarden sterven aan een vergiftiging?

Mizora

Berichten: 18103
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 19:15

Er zijn gebieden waar een paard dat heel scherp is en snel vlucht in het voordeel is. Grote open vlaktes met zeer snelle roofdieren bijvoorbeeld. Er zijn echter ook gebieden waar heel scherp zijn en snel vluchten een groot nadeel is. Behoorlijk alert zijn en bevriezen kan soms een veel veiligere optie zijn, zoals op een smal bergpad langs een steile berghelling.

Leef je in een grote groep dan hoef je alleen maar sneller te zijn dan een paar kuddegenoten. Leef je slechts met 2 of 3 omdat het voedsel schaars is, dan moet je sneller zijn dan het roofdier.

Het oorspronkelijke habitat van het paard is overigens de westzijde van centraal VS. Dat is waar het paard naar equus geëvolueerd is. Een gebied rijk aan o.a. selenium en koper.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 19:40

fransje23 schreef:
Vertrouwen op dat ze van nature weten welke kruiden ze nodig hebben geloof ik niet zo in. Hoe moeten ze überhaupt weten welke planten er allemaal bestaan? Ze eten wat ze kunnen vinden en waarschijnlijk goed smaakt. De kruiden die hier groeien komen niet per definitie uit de oorspronkelijke habitat van paarden. Hoe kan het dan dat er paarden sterven aan een vergiftiging?

Ze hoeven niet te weten welke planten er allemaal bestaan, alleen welke samenstelling de planten in hun omgeving hebben. Paarden zijn betere proevers en ruikers dan wij zijn. Daarnaast hebben ze een beproefd systeem om uit te vogelen of iets niet giftig is: Ze eten een heel klein beetje van een plant en wachten een dag om te zien of ze er geen buikpijn van krijgen.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 19:46

irmaz schreef:
Daarnaast hebben ze een beproefd systeem om uit te vogelen of iets niet giftig is: Ze eten een heel klein beetje van een plant en wachten een dag om te zien of ze er geen buikpijn van krijgen.

Nou die werkt dan niet bij alle paarden.
Anders zou esdoorn en eikelvergiftiging niet zo vaak voorkomen.
Sommige paarden eten nu eenmaal alles/veel wat niet goed voor ze is.
Zelfs nadat ze er erg ziek van zijn geworden.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 19:54

Brainless schreef:
irmaz schreef:
Daarnaast hebben ze een beproefd systeem om uit te vogelen of iets niet giftig is: Ze eten een heel klein beetje van een plant en wachten een dag om te zien of ze er geen buikpijn van krijgen.

Nou die werkt dan niet bij alle paarden.
Anders zou esdoorn en eikelvergiftiging niet zo vaak voorkomen.
Sommige paarden eten nu eenmaal alles/veel wat niet goed voor ze is.
Zelfs nadat ze er erg ziek van zijn geworden.

Kan zijn hoor.
Een andere insteek kan zijn dat deze paarden hun spijsverteringssysteem al zo van streek hebben dat ze uit nood de verkeerde dingen eten?

Ik moet zeggen dat ik hier ook wel verschillen zie in kieskeurigheid, ik heb er 1 die je zelfs geen handje ander merk muesli door het standaard voer hoeft te mengen zonder dat hij het volledig laat staan.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:13

ruitje schreef:
Wat ik boeiend vind, is dat ' terug naar de natuur'/ zo natuurlijk mogelijk soms haaks staat op evolutie.

Een 'ril' paard heeft in het wild veel meer overlevingskans dat een koele kikker. Juist alertheid is key voor een prooidier.

Een ras wat zich aan heeft gepast aan gebruik door de mens, doet het slechter in het wild maar heeft meer kans op overleven dan een ras wat samenwerken met de mens niets vind.

Ik denk dan: wat is natuurlijk, een ras houden zoals het is, of is een ras wat steeds beter past bij de mens eigenlijk het toppunt van evolutie en dus natuur?

Ow... Really, meen je dit serieus, nee echt, dit slaat alles. Denk zelf eens goed na over de kemels die je hier nu neerschrijft. Ik val achterover...
Dus rillige renpaarden zouden volgens jou meer overlevingskans hebben?
Net daarom dat de wolven net deze paarden wel aanvallen.
Ril en rennen is nog altijd een teken van zzwakte.
Net daar gaat een roofdier achteraan.
Fight or flight, het is een combi van beide en de moedige wilde, coole alfa paarden overleven eerder dan rille brroekschijters.
Neem van mij aan dat wilde paarden heel goed weten op de milliseconde wa'neer het echt gevaarlijk wordt. No energy waste met ril zijn, maar inschatten wanneer precies de vlucht moet ingezet worden en het tactisch vermogen om een sneller roofdier te ontwijken. Dat ttactisch vermogen in noodsituatie is determinerend, hoe cool je blijft, en tactisch kan denken, of als een schijtert zoals meeste warm en volbloeden blijft rennen tot ze je uuteindelijk toch te pakken hebben.
Wist je trouwens ddat echt wilde paarden ssneller en tactischer zijn dan gedomesticeerde paarden?
Daarom net dat wolven ttoch durven ovetgaan op eten van volwassen gedomeesticeerde paarden. Bvb wilde huçuls in Oost Europa worden enkel alss veulen aangevallen, niet als volwassen paard. Die zijn te gevaarlijk voor de wolf.

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:29

Jij doet ook niet aardig, is het nodig een post zo te beginnen?

Zoals ik al zei is ril verkeerd verwoord. Dat heb ik al eerder gemeld, is het dan nodig zo te hakken?

Mijn punt is: bepaalde eigenschappen zijn in het wild heel erg handig, dat kan zijn oplettend zijn, maar bijvoorbeeld ook het inderdaad zoals jij omschrijft ' veel voor jezelf denken', een ander voorbeeld kan zijn: snel dik worden. Zoals al aangegeven, allemaal afhankelijk van in welk gebied een paard in de natuur leeft.

Dit zijn zaken, die in gevangenschap evolutietechnisch niet handig hoeven te zijn.

Als je kijkt naar de evolutie is het op dit moment voor een paard handiger om goed te kunnen samenwerken met een mens, dan op tijd weg te zijn voor een wolf/zo gehard te zijn dat hij in een natuurgebied overleefd. De kans dat hij hier in Nederland of als individu letterlijk aan zijn einde komt door een mens ipv een wolf is groter. En als soort is dat al helemaal zo.

Dus voor het voortbestaan van de soort mag jij mij vertellen wie het beter doet: de kwpn'er of die paar rassen die in natuurgebieden lopen en voor het gebruik van de mens niet erg handig zijn.

Evolutietechnisch doen de werkbare/door de mens inzetbare rassen het veel beter. Is dat niet ook natuurlijk?

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:47

Cambiar schreef:
Neem van mij aan dat wilde paarden heel goed weten op de milliseconde wa'neer het echt gevaarlijk wordt. No energy waste met ril zijn, maar inschatten wanneer precies de vlucht moet ingezet worden en het tactisch vermogen om een sneller roofdier te ontwijken. Dat ttactisch vermogen in noodsituatie is determinerend, hoe cool je blijft, en tactisch kan denken, of als een schijtert zoals meeste warm en volbloeden blijft rennen tot ze je uuteindelijk toch te pakken hebben.
Wist je trouwens ddat echt wilde paarden ssneller en tactischer zijn dan gedomesticeerde paarden?
Daarom net dat wolven ttoch durven ovetgaan op eten van volwassen gedomeesticeerde paarden. Bvb wilde huçuls in Oost Europa worden enkel alss veulen aangevallen, niet als volwassen paard. Die zijn te gevaarlijk voor de wolf.

Als ik jouw teksten zo lees dan heb jij je nooit echt in de psyche van een warmbloed verdiept. Ik denk dat je nog wel eens verrast kan zijn door de moed en het inzicht van een willekeurige warmbloed. Helaas wordt dit latente talent veel te weinig ontwikkeld en zelfs onderdrukt in de manier waarop wij vaak met paarden om gaan.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:53

Nou mijn idee irmaz, ik ken veel volbloeden die niet ril zijn en de meerderheid rent al helemaal niet als een kip zonder kop rond. Vooroordelen te over die ik lees.

Ben het ergens wel eens met ruitje, hoewel er bij gedomesticeerde paarden nu denk ik weinig natuurlijke selectiedruk meer bestaat. Er is nu vooral selectie vanuit de mens in fokprogramma's. Maar in het begin van de domesticatie denk ik zeker dat de werkwilligste dieren een groot voordeel hadden. Waarom hebben paarden zich anders laten temmen, die keuze is van beide kanten gekomen omdat paarden blijkbaar inzagen dat het voordeel had om in de nabijheid van mensen te leven.

fransje23

Berichten: 15384
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:16

irmaz schreef:
fransje23 schreef:
Vertrouwen op dat ze van nature weten welke kruiden ze nodig hebben geloof ik niet zo in. Hoe moeten ze überhaupt weten welke planten er allemaal bestaan? Ze eten wat ze kunnen vinden en waarschijnlijk goed smaakt. De kruiden die hier groeien komen niet per definitie uit de oorspronkelijke habitat van paarden. Hoe kan het dan dat er paarden sterven aan een vergiftiging?

Ze hoeven niet te weten welke planten er allemaal bestaan, alleen welke samenstelling de planten in hun omgeving hebben. Paarden zijn betere proevers en ruikers dan wij zijn. Daarnaast hebben ze een beproefd systeem om uit te vogelen of iets niet giftig is: Ze eten een heel klein beetje van een plant en wachten een dag om te zien of ze er geen buikpijn van krijgen.


Veel giftige planten smaken niet lekker, zijn bitter.
Maar er zijn genoeg gevallen van vergiftiging bij paarden bekend.

Ik zal mijn paard niet in ieder geval op een weiland te zetten omringt met taxus, eiken en esdoorn. Van Taxus kan een hap al fataal zijn.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:18

Cambiar schreef:
Dus rillige renpaarden zouden volgens jou meer overlevingskans hebben?
Net daarom dat de wolven net deze paarden wel aanvallen.


Dit is gewoon echt heel erg onzin. Waar heb je het idee uberhaupt vandaan dat wolven speciaal achter snelle dieren aan zouden gaan?

(Te vaak wegrennen is, zoals opgemerkt, niet per se handig als je zuinig met energie moet zijn, of als het terrein niet geschikt is om hard op weg te rennen - ook vormen van natuurlijke selectie trouwens. Maar dat roofdieren speciaal achter de dieren die hard wegrennen aangaan slaat echt helemaal nergens op.)

Citaat:
Fight or flight, het is een combi van beide en de moedige wilde, coole alfa paarden overleven eerder dan rille brroekschijters.


Nou ja, vooral dan omdat die 'alfa' paarden* andere paarden om hen heen hebben die eerder worden gepakt en ook eerder alarm slaan. Dat is de dynamiek van kuddes en zwermen en scholen - als je in het midden bent heb je minder te vrezen van roofdieren.
Het mooie daarvan is dat het elkaar in evenwicht houdt. Er zijn altijd dieren aan de rand, en in het midden verdringen dieren elkaar ook. Het is ook vreemd om daar een waardeoordeel aan te hangen, het is allemaal nodig, soms een beetje van het een, soms een beetje van het ander.

Maar nog even over die term die je gebruikt: de 'alfa'-paarden. Bij wolven is de 'alfa'-theorie in elk geval helemaal ontkracht: de hierarchie blijkt veel minder vast te liggen dan werd aangenomen. Ik kan alleen maar aannemen dat het bij paarden nog veel minder georganiseerd is, omdat ze niet zoveel hierarchie nodig hebben in een vrij terrein. (En wat ik van paarden heb meegemaakt is ook dat er heel veel manieren zijn waarop paarden onderling met elkaar omgaan, en dominantie / 'alfa' is zeker niet de enige manier.)

fransje23

Berichten: 15384
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:20

Als soort heeft de domesticatie het paard geen windeieren gelegd! Kijk eens hoeveel paarden er zijn in vergelijking met hun niet te temmen neef de zebra! :j

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:57

Cambiar schreef:
Daarom net dat wolven ttoch durven ovetgaan op eten van volwassen gedomeesticeerde paarden. Bvb wilde huçuls in Oost Europa worden enkel alss veulen aangevallen, niet als volwassen paard. Die zijn te gevaarlijk voor de wolf.

Zelfs een gedomesticeerde ezel is gevaarlijk voor de wolf.
Deze valt nl vol aan, want een ezel zal eerder vechten dan wegrennen (zoals een paard).

Het ligt dus niet aan de domesticatie maar wat voor karakter het ras van nature heeft.
Een AV en EV zijn gemiddeld! meer gefocust op een omgeving (hebben al door als er iemand op 300 meter van de wei over een pad loopt) dan bv een (gemiddelde) Fjord, die rustig blijft staan eten/soezen totdat iemand ze bijna aanraakt.
Rassen die al 1000-en jaren bestaan en een heel verschillend in hun omgeving staan.
Allebei gevormd door hun oorspronkelijke leefgebied en natuurlijke vijanden/gevaren.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 23:01

fransje23 schreef:
Veel giftige planten smaken niet lekker, zijn bitter.
Maar er zijn genoeg gevallen van vergiftiging bij paarden bekend.

Ik zal mijn paard niet in ieder geval op een weiland te zetten omringt met taxus, eiken en esdoorn. Van Taxus kan een hap al fataal zijn.

Taxus ben ik ook als de dood voor maar ik heb een weiland waar grote eiken langs staan en waar zaailingen van de esdoorn van de buurman opkomen. De esdoorns eten ze hier niet, eikels wel. Voor mij een teken dat er een wormkuur in moet, daarna laten ze de eikels weer gewoon links liggen.

fransje23

Berichten: 15384
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 23:53

Brainless schreef:
Cambiar schreef:
Daarom net dat wolven ttoch durven ovetgaan op eten van volwassen gedomeesticeerde paarden. Bvb wilde huçuls in Oost Europa worden enkel alss veulen aangevallen, niet als volwassen paard. Die zijn te gevaarlijk voor de wolf.

Zelfs een gedomesticeerde ezel is gevaarlijk voor de wolf.
Deze valt nl vol aan, want een ezel zal eerder vechten dan wegrennen (zoals een paard).

Het ligt dus niet aan de domesticatie maar wat voor karakter het ras van nature heeft.
Een AV en EV zijn gemiddeld! meer gefocust op een omgeving (hebben al door als er iemand op 300 meter van de wei over een pad loopt) dan bv een (gemiddelde) Fjord, die rustig blijft staan eten/soezen totdat iemand ze bijna aanraakt.
Rassen die al 1000-en jaren bestaan en een heel verschillend in hun omgeving staan.
Allebei gevormd door hun oorspronkelijke leefgebied en natuurlijke vijanden/gevaren.


1000-en jaren? Een ras als de EV is een paar honderd jaar geleden ontstaan en heel bewust gekocht.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 00:09

fransje23 schreef:
1000-en jaren? Een ras als de EV is een paar honderd jaar geleden ontstaan en heel bewust gekocht.

Ik doelde daarmee niet speciaal op de EV, maar op rassen die wel al heel lang in bepaalde omgeving zijn ontwikkeld/aan zijn gepast.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 01:00

ruitje schreef:
Wat ik boeiend vind, is dat ' terug naar de natuur'/ zo natuurlijk mogelijk soms haaks staat op evolutie.

Een 'ril' paard heeft in het wild veel meer overlevingskans dat een koele kikker. Juist alertheid is key voor een prooidier.

Een ras wat zich aan heeft gepast aan gebruik door de mens, doet het slechter in het wild maar heeft meer kans op overleven dan een ras wat samenwerken met de mens niets vind.

Ik denk dan: wat is natuurlijk, een ras houden zoals het is, of is een ras wat steeds beter past bij de mens eigenlijk het toppunt van evolutie en dus natuur?


Omdat wij de paarden gebruiken, wil niet zeggen dat we ze alles maar af mogen nemen; Vrijheid om te bewegen, sociaal contact, goede voeding.

Paarden op stal zetten is alleen voor de mens handig geweest. Net als dat mensen niet willen dat een vogeltje niet wegvliegt en in een kooitje moet.

En moet je mensen eens opsluiten.......Waarom zijn wij altijd meer dan de dieren? De mens heeft goede invloed, maar ook heel veel slechte invloed.

En dan krijg je ook de gemiddelde paardenhouder. Die ziet zijn paard maar 1 of 2 uurtjes per dag, trekt het uit stal, poets en rijdt wat en dat is het wel.
Stalhouders zijn druk, moeten rondkomen en hun werk kunnen doen. En ook die zien vaak niet alles en zitten vaak vastgeroest.

Een binnenbak is bedacht voor ons, de mens. Zadels, hoofdstellen, honderden soorten bitten is bedacht voor ons. Probleem oplossers; ook bitten, bijzet teugels, supplementen etc zijn bedacht voor ons. De mensen hebben problemen met paarden, maar ook dusdanig veel wensen en eisen dat het paard daaraan mee moet werken.

Een deken op leggen is bij geen enkel gezond paard echt nodig. En als er een goede reden is om dit wel te doen, hoeven die niet in alle kleurtjes en motiefjes. Dat is voor ons.

Dat mensen paarden op stal zetten zal nog even duren. Maar als ik dan hoor; hij staat lekker in zijn warme schone stalletje of hij slaapt 's nachts in zijn warme stalletje, dan snappen mensen toch nog veel niet.
Dan denken ze echt alleen aan hun eigen gevoel en willen zij zich goed voelen dat hij zo staat.

Het natuurlijk houden, dus vaak een equi habitat, pp of hit actief achtig iets, komt vaak voort uit de problemen die men is tegen gekomen.

Maar zowel de sport als dierenwelzijn in een hot onderwerp en mensen zijn bang te moeten inleveren. Ik heb het idee dat er mensen worden gevraagd om te schrijven als tegen geluid. Vooral Horses.nl
Hoefslag en Bit komen ook steeds vaker met andere artikelen en voelen wel aan waar de vraag is en dat het andere geluid erg veel en snel terrein wint.

En andere mensen hebben soms tijd nodig. Vroeger gaf men haver, toen biks erbij en was alles onzin. Jaren later voerde iedereen muesli. Dekens waren simpel en niemand had een duurdere, luxere nodig. Jaren later had iedereen ze. Hooi moest je niet teveel van geven, want kregen ze een buik van. Nu is bijna iedereen wel overtuigd dat hooi het belangrijkste is. Nog erger, ze doen alsof ze het zelf hebben uitgevonden. En zo kan ik nog wel tientallen dingen noemen. Van de oude naar de nieuwe cap. Van alleen saaie rijbroeken naar de kleurtjes. Bling. Maar ook voor de paarden; de stands. Dat was prima. Dat ze weg moesten vonden stalhouders maar onzin en gezeur.

Als ik hier in de buurt tegen mensen die heel simpel paarden houden zeg dat JKK, Esdoorn en eikels bijv giftig zijn, wuiven ze het weg en is het boekjes wijsheid. Ze doen het al x jaar zo.

En wat dacht men van de GSM? Staat los van de paarden, maar mensen vonden het echt onzin. Tot het toegankelijker werd en nu heeft bijna iedereen er wel 1 of meer. Ook ouderen die toen anti waren. Juist die willen vaak de modernste.

Nu gaat het om welzijn. PP's schieten als paddenstoelen uit de grond en je hoort eigenlijk alleen maar hoe mensen tevreden zijn en de voordelen ervaren en positief verschil ervaren.
Een enkeling met ene slechte ervaring, maar goed; op traditionele stallen heb je vaak continu wisselingen, ontevreden mensen, ongelukjes etc.

En zoals bij elke verandering, hebben sommige mensen er meer moeite mee. Er is mensen geleerd hoe fijn die stal is, hoe die een oplossing is voor het paarden houden en dat is men gewend. Nieuw is eng, anders en spannend.
Van de anti 24/7 buiten, pp, equi habitat mensen heb ik eigenlijk nog nooit ook maar 1 echt goed onderbouwd argument gehoord waarom ze het niks vinden. Het is vaak een gevoel, mening of iets in die geest, maar heb nog nooit een echt goede reden gehoord.

Daarnaast is het eigenlijk flauw hoe dit is geschreven. Natuurlijk paarden houden onzinnig. Dan noem je het anders, ook goed........
Ook mensen met een pp weten dat het niet natuurlijk is. Natuurlijk heeft zelfs een negatieve lading gekregen door de groep mensen die mensen snel; naturals noemen, grijze wollen sokken figuren etc.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:53

Ril is natuurlijk niet hetzelfde als dom, of snel wegrennen...ik denk dat we er eerst over eens moeten zijn wat de definitie van ril is. Ik ken hele rille supergevoelige en intelligente paarden. Denk dat de gemiddelde EV sommige mensen verbaasd qua intelligentie want dat zijn echt (in het algemeen) hele intelligente dieren.

Ben het met je eens Ruitje, dat is het natuurlijke aanpassingsvermogen om te overleven waar dit topic ook mee begon omdat het in het artikel genoemd werd. De grootste overlevers zijn degene die zich het beste kunnen aanpassen.

Hier helaas ook wel paarden gehad die alles aten wat los en vast zat..ook hele kieskeurige. Ik weet niet of dat instinct wat ze wel of niet kunnen eten bij alle paarden nog wel werkt. Zou het ook niet zo zijn dat als ze in het wild opgroeien dat ze van hun moeder leren wat ze wel en niet kunnen eten?

Ik ben het ermee eens SP dat een paardwaardig leven voorop moet staan naast het gebruik van het dier. Wel wil ik nuanceren want dat kan in verschillende vormen, het belangrijkste imo is zoveel mogelijk onbelaste vrije beweging met soortgenoten. Als ze dan s'nachts op stal staan of in een binnenbak gereden worden lijkt me dat prima kunnen. Tegengeluid is ook nodig voor de nuance, omdat er bij de zogenaamde dierenactivisten alleen uitgegaan wordt van negativiteit en de nuances daar totaal ontbreken.

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:11

Als er iets slimme paarden zijn zijn het wel de volbloeden, zowel Arabier als Engels.
Deze zijn ook niet ril. Absoluut niet. Misschien heet, fel, maar dat is geen ril.
Deze schrikken ook niet van een scheve graspriet. Kunnen wel doen of de graspriet eng is omdat ze uitdaging zoeken. Geeft de ruiter dat niet maken ze wel hun eigen feestje **\O/**
Maar ril, nee dat zijn ze niet.
Kom je ook weer bij het artikel, paarden van ons mensen hebben te vaak geen uitdaging.
En als ik kijk naar de EV (kruisingen) die ik gereden heb vonden die bijvoorbeeld springen erg leuk, dan waren ze ook nooit aan het klooien, want dan hadden ze hun uitdaging.

fransje23

Berichten: 15384
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 23:22

De definitie van volmaakt inderdaad nog wel wat uit :j

Mijn arabier kon wel degelijk bang zijn voor een bloem.Maar als je er voorbij was, was ze weer relaxed.
Kruisingen met ev zijn naar mijn idee eerder ril dan volle ev.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 08:37

DuoPenotti schreef:
Als er iets slimme paarden zijn zijn het wel de volbloeden, zowel Arabier als Engels.
Deze zijn ook niet ril. Absoluut niet. Misschien heet, fel, maar dat is geen ril.
Deze schrikken ook niet van een scheve graspriet. Kunnen wel doen of de graspriet eng is omdat ze uitdaging zoeken. Geeft de ruiter dat niet maken ze wel hun eigen feestje **\O/**
Maar ril, nee dat zijn ze niet.
Kom je ook weer bij het artikel, paarden van ons mensen hebben te vaak geen uitdaging.
En als ik kijk naar de EV (kruisingen) die ik gereden heb vonden die bijvoorbeeld springen erg leuk, dan waren ze ook nooit aan het klooien, want dan hadden ze hun uitdaging.


Ik denk dat het nog weer anders is: Veel verschillende rassen zijn slim op hun eigen manier.

Waar de één slim is met energie, is de ander slim in zijn omgeving interpreteren en naar zijn hand zetten. en allerlei variaties op dat thema. Of in mensen termen. De één is goed in rekenen, de ander in taal, de volgende heeft een hoge sociale intelligentie. Wie is er slimmer/beter?

Dat is hetzelfde als wat ik hier tegen kom over hoe 'dom' paarden zijn omdat ze de uitgang in een wei niet kunnen vinden als die niet in de richting is van waar ze heen willen. Daaraan verbinden dat ze dús dom zijn is echt aardig kort door de bocht. Want daarmee beoordeel je maar 1 aspect van slim. En er zijn er zo veel meer.
Want ze zijn dan wel weer hyper slim in interactie. Veel méér dan wij kunnen ze zo ongeveer elk signaal waarnemen en interpreteren. Dat heeft ze misschien ook tot ons gedreven; hun vermogen om aan te passen en hun vermogen om te willen snappen wat we willen van ze in ruil.

Daarbij over verschillende houderij vormen: hoewel ik heel erg voorstander ben van een nette manier van 24/7 buiten in een groep, sluit ik mijn ogen niet voor andere mogelijke opties. Want die zijn er zeker.
Zoals ieder mens zijn eigen set benodigdheden heeft om blij te worden, zo zal ieder paard dat ook hebben. Dus waar de één gelukkig is met een interessante baan met een goed inkomen en status maar zonder partner, zal de ander blijer worden van thuis blijven voor de kinderen, wil de ander weer alleen op een onbewoond eiland wonen. En in dat verlengde kan ik me prima voorstellen dat er ook paarden zijn die nét andere behoeften (sets) hebben en sommigen zelfs helemaal van het spectrum afschieten met een maffe wéns. De kunst is alleen om je keuzes niet te veel van jezelf af te laten hangen maar vooral van het paard. Dus er zal vast een professor paard bestaan die liever uitgedaagd wordt in zijn werk dan dat hij de hele dag met vrienden in in wei rondhangt. Al denk ik dat dat de uitzonderingen zijn. Zoals niet door de cultuur opgedrongen workaholics ook een uitzondering zijn.

Dus kiezen om je paard in de nacht op stal te zetten en alleen in de wei omdat jou dat beter uitkomt omdat die stal lekker in de buurt is vind ik een no-go. Maar je paard 24/7 buiten in die een groep laten waar hij niet happy is dat ook niet.

Ik zie heel veel smoesjes voorbij komen waarom paarden niet in een groep buiten gehuisvest worden. Heel veel zaken die simpel opgelost zouden kunnen worden. Doe je paard dat plezier dan denk ik dan.
Maar ik ben toch ook al enkele paarden tegen gekomen waar het gewoon echt niet wilde functioneren. Daar moet je dan ook iets mee doen.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 08:48

Mooi omschreven Pol, ik ben het met je eens. Er zijn verschillende vormen van intelligentie, net zoals bij mensen. Ik ken ook rille paarden in allerlei rassen, fjord, fries...verwacht je niet maar die zijn er ook. Ril en extravert en ril en introvert...die laatste ontploffen pas als de spanning te hoog op loopt. Dat zijn imo de meest moeilijke paarden voor de meeste mensen omdat de subtiele signalen vaak niet tijdig genoeg opgemerkt worden. Maar goed, dat is feitelijk een andere discussie.

Ik merk ook wel dat de meeste paarden uitdagingen fijn vinden mits het een op een goede manier aangeboden wordt en niet (verkeerde stress) verhogend is. En sommige paarden-paarden zijn dik tevreden met alleen in de wei staan en eten met soortgenoten. Ligt soms ook een beetje aan wat ze gewend zijn van jongs af aan volgens mij en of ze mens gericht zijn.