Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 19:35

Beste bokkers,

Doorgaans zijn wij opzoek naar interesse, ideeën en eventueel ervaringen, voor het realiseren van een paddock paradise in noor groningen (omgeving; breede, den andel, Warffum)

Onze ideeën en gedachts komen langzaam bij beetje op papier te staan.

- +-3500 a 4000m2 gedraineerde zand padock. Exl track
- loopstal van circa 300m2
- altijd beschiking over onbeperkt ruwvoer
-een opslag voor zadelkasten en je tuigage
-buitenrijbak van 20x40

-in eerste instantie is er een klein stuk van circa 4500 a 5000m2 gras, dit willen we eventueel gebruiken voor echt het lekker een hapje in de mooie zomer maanden, zeker niet de bedoeling om de paarden echt van het gras te laten leven.
Hier is wel de mogelijkheid om dit nog verder uit te breiden tot een grote track, of paddock, eventuele heuvel of waterpoel.


Naar mate van tijd willen we graag nog eennspoel plaats creeren met koud en eventueel warm water.
Longeerkraal staat ook op het lijstje maar dit zal ook niet het eerste zijn wat er gebouwd word.

Nu zijn we verders erg benieuwd naar de eventuele interesse in dit concept in deze omgeving.

is er uberhoud interesse in een eventueel paddock paradise?
Wat zijn jullie do en don't ?
Wat kan er niet ontbreken ?
En wat voor prijs zou je maandelijks willen uitgeven hier aan ?

Alle ideen en meningen zijn welkom!

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:47

Ik woon niet in je buurt, maar wel ervaring met groepsstallen.
Mijn eerste vraag is dan gelijk: waarom geen gras maar wel onbeperkt ruwvoer? Dan ontploffen de meeste paarden alsnog als het om hooi gaat.
Waaruit bestaat dat onbeperkte ruwvoer concreet?
De belangrijkste reden dat ik dit niet meer wil is precies dat probleem namelijk: moddervette paarden die enkel met de kop in het hooi staan.

Hoeveel paarden moeten er staan om het rendabel te krijgen?

Wat doe je als paarden elkaar de tent uit jagen? Moet de laatste die erbij gekomen is dan opzouten. Zelfde vraag met dekkende ruinen.

Hoe ga je om met paarden met verschillende voedselbehoefte? Of zoek je gericht naar 1 soort type dat bij het beleid past?

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 20:12

Sizzle schreef:
Ik woon niet in je buurt, maar wel ervaring met groepsstallen.
Mijn eerste vraag is dan gelijk: waarom geen gras maar wel onbeperkt ruwvoer? Dan ontploffen de meeste paarden alsnog als het om hooi gaat.
Waaruit bestaat dat onbeperkte ruwvoer concreet?
De belangrijkste reden dat ik dit niet meer wil is precies dat probleem namelijk: moddervette paarden die enkel met de kop in het hooi staan.

Hoeveel paarden moeten er staan om het rendabel te krijgen?

Wat doe je als paarden elkaar de tent uit jagen? Moet de laatste die erbij gekomen is dan opzouten. Zelfde vraag met dekkende ruinen.

Hoe ga je om met paarden met verschillende voedselbehoefte? Of zoek je gericht naar 1 soort type dat bij het beleid past?



Ik probeer je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

Ruwvoer is er natuurlijk in verschillende soorten.
Onbeperkt ruwvoer sluit voor ons goed aan en ik ben er zelf nog erg tevreden mee, ook wij hebben momenteel verschillende soorten en rassen staan dit zijn eigen paarden met onbeperkt ruwvoer en ik vind ze kwa eten een stuk rustiger dan als ze per portie krijgen omdat ze dan direct beginnen te eten zodra er wat komt.

Geen tot weinig gras is voor ons de voornaamste reden omdat dit er momenteel gewoon weg niet is of nog in zit om er nog een hectaar of 4 in het gras te zetten.
Is dit haalbaar dan staan we hier zeker voor open maar ik ben niet van mening dat een paard gras als levens behoefte nodig heeft.

Wij dachten aan kwa ruimte voor een circa 15 tot 20 paarden.


En natuurlijk past het ene paard niet in de groep thuis dat heb je zodra je met een groep werkt maar op een reguliere pension stal heb je dit ook.
Wel hebben we nog 10 met een optie tot nog 5 extra stallen beschikbaar, hier door ben je dus niet direct verplicht maar iets anders te zoeken omdat je paard niet in deze kudde past.

Wel is het een idee om een groep te maken hierbij zal een paard wat niet in een kudde kan staan niet thuis passen, maar op een pensionstal met boxen en een paddock zal dit ook het geval kunnen zijn.

Ik ben hier verders ook benieuwd naar maar hoe zit dit bij een "reguliere" stal.
Als een paard niet tegen het ruwvoer kan wat er gevoerd word zal de pension houden ook niet direct alles nieuw kunnen regelen en aankopen voor éen paard neem ik aan, maar ik ben wel benieuwd hoe dit bij andere is en gaat.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 20:17

Hoeveel m2 aan track heb je, buiten de paddock om?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 20:18

Ik denk dat zeker in Noord Groningen waar zoveel ruimte en land is, er maar weinig mensen zijn die hier genoegen mee nemen. Iedereen is gewend aan veel ruimte voor zijn paarden en zeker in de zomer ook gras. Het kleine stukje dat over is, is een halve hectare. Waarom geef je ze geen dagelijkse weidgang in de zomer? Jouw pluspunt voor die regio is de zandpaddock, waardoor de paarden in de winter buiten kunnen - dat is op echte kleigrond bijna niet mogelijk.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 20:24

Het is voor mij te ver weg, maar ik zou de volgende punten hebben:

- onbeperkt ruwvoer is inderdaad niet voor elk paard goed. Zowel mijn warmbloed als mijn Tinker kun je dan rollen :D
- hoe weerbestendig is het? Hoe droog kun je de track houden in een natte winter? En is er voldoende schaduw voor hete zomers?
- wat heb je aan uitrijdmogelijkheden?
- voor welk soort paarden zet je het op? Of alles door elkaar? Hoe ga je dan om met verschillende behoeftes als alles in 1 groep staat?
- dekkende ruinen vind ik wel echt een ding, is er de mogelijkheid tot twee groepen bijvoorbeeld? Ruinen en merries apart?
- waar zit je aan te denken qua prijs? Noord Groningen is geen regio waar mensen forse bedragen neer willen leggen vrees ik
Laatst bijgewerkt door Berdien op 23-08-21 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 20:29

Mizora schreef:
Hoeveel m2 aan track heb je, buiten de paddock om?


De track zelfs zal al snel aan een 1000m2 zijn als we hem rondom uit zetten.

Hier zou nog makkelijk en snel een 200m4 aan toegevoegd kunnen worden

In de zomer maanden is het zelfs nog mogelijk om 1500m4 aan gras track te realiseren.

De track zal hier bij een 5 a 6 meter breed zijn

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 20:37

Is 300m2 schuilstal niet erg klein voor 15 tot 20 paarden? Dat is 15x20. Of heb je meerdere kleine schuilstallen? Maar zelfs dan lijkt 300m2 niet genoeg voor zoveel paarden.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 20:38

Berdien schreef:
Het is voor mij te ver weg, maar ik zou de volgende punten hebben:

- onbeperkt ruwvoer is inderdaad niet voor elk paard goed. Zowel mijn warmbloed als mijn Tinker kun je dan rollen :D
- hoe weerbestendig is het? Hoe droog kun je de track houden in een natte winter? En is er voldoende schaduw voor hete zomers?
- wat heb je aan uitrijdmogelijkheden?
- voor welk soort paarden zet je het op? Of alles door elkaar? Hoe ga je dan om met verschillende behoeftes als alles in 1 groep staat?
- dekkende ruinen vind ik wel echt een ding, is er de mogelijkheid tot twee groepen bijvoorbeeld? Ruinen en merries apart?
- waar zit je aan te denken qua prijs? Noord Groningen is geen regio waar mensen forse bedragen neer willen leggen vrees ik


De pension stallen in de buurt zitten rond de 220 a 230.
Hierbij staan de paarden of tot de knieen in de drek of hoog uit 2 tot 4 uurtjes in de paddock.
De meest naast gelegen manege heeft ook geen optie tot gras maar we een paddock.

2 PP zal niet heel aantrekkelijk denk ik zijn vanwege de ruimte die dan al een x zo klein word en een dubble inverstering wat de stalling prijs dan weer extreem duur zal moeten maken.

Geweldige uitrij mogelijkheid heb je niet maar dat is bij de nabijgelegen stallen ook niet zo.
Enkel zit op zo 25 min met de trailer het lauwersmeergebied waar wel uren rijplezier is.
En we beschikken over 2 zandpaden op het erf van circa 1 km lang.
En meerdere kleine bosjes zijn docht bij aanwezig waar bij je over 1 vannde zandpaden van ons erf kan komen.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 20:39

Ir111 schreef:
Is 300m2 schuilstal niet erg klein voor 15 tot 20 paarden? Dat is 15x20. Of heb je meerdere kleine schuilstallen? Maar zelfs dan lijkt 300m2 niet genoeg voor zoveel paarden.


Er is nog niks gebouwd dus er is zeker optie om het anders te doen, hierbij ben ik erg beneuwd wat anderen in gedachten hadden.
Wel is er en willen we graag meer eet bare bomen planten maar goed dit is ook allemaal niet in 1 jaar haal baar of realistisch

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 20:45

Klinkt als een mooi plan. Ik zou 15 a 20 paarden wel te massaal vinden voor mijn paard. 8 a 10 paarden in een vaste kudde vind ik net mooi, afhankelijk van de lengte van de track maar een te grote kudde zou niet mijn keus zijn. Een schuilstal van 300m2 met 15 paarden word ook krap ben ik bang. Vooral ook omdat je op (grotere) pensionstallen altijd verloop hebt en er dan onrust komt met de introductie van nieuwe paarden. Belangrijk om daar ook een duidelijk beleid in te hebben denk ik, hoe je nieuwe paarden introduceert (plus wat als het niet lukt).

Ik ben wel heel erg voorstander van onbeperkt hooi, evt beperkt door slowfeednetten (ik heb wel gewerkt met 2x2 ofzoiets, dat remt echt wel evt gecombineerd met arm hooi). Onbeperkt geeft zoveel rust in een kudde en mijn paard is laag in rangorde, ik vind dat zelf heel fijn. Zorg wel voor voldoende voerplekken, dat is imo nog belangrijker dan onbeperkt hooi.

Prijs ligt heel erg aan overige faciliteiten die je biedt denk ik. Is er goede verlichting, overdekte plek, uitrijmogelijkheden, evt een bak, welke bodem, is er mogelijkheid om krachtvoer bij te laten voeren etc etc.

Hoe ga je je paddock en track droog houden in de winter? Dat zou voor mij heel erg meespelen. Zijn er verder beschutte plekken (bomen oid)? Wat is je beleid kwa ijzers etc in de kudde?

Edit: Ik zie dat je ondertussen al een deel van de vragen beantwoord hebt, maar laat het toch even staan zo.

Dit zijn vragen die je denk ik van tevoren heel duidelijk naar nieuwe klanten moet communiceren. Nog belangrijker dan bij een individuele stalling omdat het gewoon heel erg moeilijk is om uitzonderingen te hebben en aparte aanpassingen te doen.

Froukje
Forever young

Berichten: 10839
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 20:49

15/20 paarden op een 5000m² is toch wel heel ruim gerekend. Als ze alle 20 dan vervolgens ook nog met zijn allen op die overige 5000m² mogen grazen blijft het inderdaad bij een beetje snacken.

Ik heb 3 paarden en een shet op 8000m² en ik zie echt niet voor me dat daar een kudde van 15 paarden/pony's zou moeten lopen. Zelfs niet met 24/7 bijvoeren.

zazaza
Berichten: 738
Geregistreerd: 03-05-06

Re: Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 20:59

Het is er volgens mij niet, ik sta zelf in Drenthe, maar was lastig te vinden. Ik zou fijnmazige netten heel belangrijk vinden, anders staat die van mij in no time bevangen, verder echt goed hooi (geen kuil) en de prijs moet ok zijn, wat jij noemt denk ik rond de 180 is denk ik maximaal

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:11

Ik heb ervaring met 10, maximaal 11 paarden in een uitloophal van 20mx20 meter aangrenzend aan een groot weiland (geen idee hoe groot maar zeker 2-3 Ha), dat ging net. Met 12 was het veel te onrustig en veel gedoe rond de stal.

Op stallen waar ik gestaan heb was er zeker wel keuze tussen ruwvoer. De betere stallen zorgen ook dat er meerdere groepen zijn, want zelfs een top sociaal paard past niet perse in iedere groep. Sommige paarden vechten elkaar kapot ook als ze met anderen sociaal zijn. Niets is irritanter om dan weer weg te moeten omdat er 1tje tussen loopt waarmee het met jouw dier niet gaat of inderdaad omdat een ruin begint te dekken.

Ik ga denk ik nooit meer naar een stal waar enkel onbeperkt hooi aanwezig is, ook mijn warmbloeden waren veel te vet. Vaak zag de staleigenaar niet eens dat te paarden te vet waren, maar als je ribben niet meer makkelijk kan aftasten is het gewoon teveel.
De stal waar ik wel graag in de groep bleef had de keus uit een groep dat echt onbeperkt kreeg, een semi-onbeperkte met dubbel zeer fijnmazig net, of een groep met stro-hooi mix met kleine gaatjes (de echte luchtverbranders).

Op mijn huidige „reguliere“ stal staan de paarden overdag in zorgvuldig gekozen groepjes en snachts in hun eigen stal met uitloopje zodat ze individueel gevoerd kunnen worden.

Ik ben laatst bij een stal gaan kijken waar ze per 2 goed gematchte paarden een grote paddockstal hadden 5x8 m ongeveer en dan overdag grotere groepen op de wei (maar niet alles bij elkaar). Helaas viel ook deze voor mij af ivm onbeperkt hooi. Jammer, want de infrastructuur leende zich goed voor (semi) individueel beleid (per 2 paarden dan).

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 08:15

Bij ons is er natuurlijk nog van alles mogelijk en kunnen we ale we willen alle kanten op.
Er is ook de mogelijkheid om stallen te maken met verschillende paddocks en dan toch gras in zaaien.
Als is ons gras land lang niet zo fijn voor je paard het is echt akkerbouw grond en als het 1 x goed regent is het gelijk drekkerig.

We proberen en willen kijken naar alle opties die er zijn, natuurlijk kunnen we altijd nog bedanken dat het hem niet word en ze enkel voor onze eigen paarden iets leuks creeeren, als zullen we hier ook alle iedereen bij kunnen gebruiken

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 08:38

Ik denk dat het belangrijkste is om voor jezelf een doelgroep te bepalen als je kleinschalig bent. Vervolgens zet je de kosten op een rijtje om te zien wat je dan moet vragen om uit te kunnen.
Het zijn niet alleen de daadwerkelijke kosten, je zult met pensionklanten altijd mensen op je erf hebben die altijd wat te zijken hebben. Als je dan te laag zit in je prijs wordt dit sneller tot frustratie dan wanneer je het idee hebt dat je er in iedergeval nog wat aan overhoudt.

Ken je het topic van Ruitje?

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 10:18

Sizzle schreef:
Ik ga denk ik nooit meer naar een stal waar enkel onbeperkt hooi aanwezig is, ook mijn warmbloeden waren veel te vet. Vaak zag de staleigenaar niet eens dat te paarden te vet waren, maar als je ribben niet meer makkelijk kan aftasten is het gewoon teveel.
De stal waar ik wel graag in de groep bleef had de keus uit een groep dat echt onbeperkt kreeg, een semi-onbeperkte met dubbel zeer fijnmazig net, of een groep met stro-hooi mix met kleine gaatjes (de echte luchtverbranders).


Even een vraag, als er altijd hooi (en/of stro) aanwezig is, maar dit wordt gevoerd in slowfeedernetten, dan noem jij dat dus niet onbeperkt? Ik (en anderen met mij) zou(den) dat namelijk wel onbeperkt ruwvoer noemen, want het is altijd aanwezig. Beperkt zou ik het noemen als er een x keer per dag een portie gevoerd zou worden. Maar strikt genomen heb je gelijk, een slowfeedernet is natuurlijk beperkend.
Maar wel iets om in de gaten te houden, bedenk ik me nu door dit topic, zowel voor stalhouders als klanten, dat duidelijk is waar we het over hebben met 'onbeperkt'.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 10:21

lianne304 schreef:
Bij ons is er natuurlijk nog van alles mogelijk en kunnen we ale we willen alle kanten op.
Er is ook de mogelijkheid om stallen te maken met verschillende paddocks en dan toch gras in zaaien.
Als is ons gras land lang niet zo fijn voor je paard het is echt akkerbouw grond en als het 1 x goed regent is het gelijk drekkerig.


Hoe gaan de tracks zich dan houden? Ga je die verharden of draineren? Of is het paddock met alleen zomer paddock paradise? Want die tracks zijn smaller dan weiland en zullen nog eerder blub worden.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 13:16

Visitor schreef:
Sizzle schreef:
Ik ga denk ik nooit meer naar een stal waar enkel onbeperkt hooi aanwezig is, ook mijn warmbloeden waren veel te vet. Vaak zag de staleigenaar niet eens dat te paarden te vet waren, maar als je ribben niet meer makkelijk kan aftasten is het gewoon teveel.
De stal waar ik wel graag in de groep bleef had de keus uit een groep dat echt onbeperkt kreeg, een semi-onbeperkte met dubbel zeer fijnmazig net, of een groep met stro-hooi mix met kleine gaatjes (de echte luchtverbranders).


Even een vraag, als er altijd hooi (en/of stro) aanwezig is, maar dit wordt gevoerd in slowfeedernetten, dan noem jij dat dus niet onbeperkt? Ik (en anderen met mij) zou(den) dat namelijk wel onbeperkt ruwvoer noemen, want het is altijd aanwezig. Beperkt zou ik het noemen als er een x keer per dag een portie gevoerd zou worden. Maar strikt genomen heb je gelijk, een slowfeedernet is natuurlijk beperkend.
Maar wel iets om in de gaten te houden, bedenk ik me nu door dit topic, zowel voor stalhouders als klanten, dat duidelijk is waar we het over hebben met 'onbeperkt'.


Dat is inderdaad belangrijk om af te stemmen.
In de praktijk blijken slowfeeders vaak niet „slow“ te zijn maar hebben gewoon handigheid nodig. Mijn vreetzak bunkert net zo veel door normale netten heen.
Pas met dubbele kleine netten wordt het echt langzaam maar dan worden veel paarden weer gefrustreert.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 13:21

lianne304 schreef:
Beste bokkers,

Doorgaans zijn wij opzoek naar interesse, ideeën en eventueel ervaringen, voor het realiseren van een paddock paradise in noor groningen (omgeving; breede, den andel, Warffum)

Onze ideeën en gedachts komen langzaam bij beetje op papier te staan.

- +-3500 a 4000m2 gedraineerde zand padock. Exl track
- loopstal van circa 300m2
- altijd beschiking over onbeperkt ruwvoer
-een opslag voor zadelkasten en je tuigage
-buitenrijbak van 20x40

-in eerste instantie is er een klein stuk van circa 4500 a 5000m2 gras, dit willen we eventueel gebruiken voor echt het lekker een hapje in de mooie zomer maanden, zeker niet de bedoeling om de paarden echt van het gras te laten leven.
Hier is wel de mogelijkheid om dit nog verder uit te breiden tot een grote track, of paddock, eventuele heuvel of waterpoel.


Naar mate van tijd willen we graag nog eennspoel plaats creeren met koud en eventueel warm water.
Longeerkraal staat ook op het lijstje maar dit zal ook niet het eerste zijn wat er gebouwd word.

Nu zijn we verders erg benieuwd naar de eventuele interesse in dit concept in deze omgeving.

is er uberhoud interesse in een eventueel paddock paradise?
Wat zijn jullie do en don't ?
Wat kan er niet ontbreken ?
En wat voor prijs zou je maandelijks willen uitgeven hier aan ?

Alle ideen en meningen zijn welkom!



Okee, even de wiskunde:
4.000m2 paddock (zand)
800m2 rijbak (zand)
300m2 loopstal (zand)
5.000m2 weiland (gras)

Dat is in totaal 1 hectare aan vierkante meters. En daar wil jij dan 15 tot 20 paarden op gaan houden?
Poeh.
Dat is voor mij een dikke DON'T.
Overweeg je plan nog eens met max 6 paarden.



Wat er vaak gebeurt met die "paddock paradises" is dat men er teveel dieren op zet omdat het anders "niet uit kan". En dan gaat het mis... en wordt het veel te vaak toch echt "paddock hell". Met alle gezondheidsproblemen voor het dier die daarbij zullen komen kijken.
Bezint eert ge begint.

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 13:30

Ik denk dat hier zeker wel vraag naar is in de omgeving. Ik heb gestaan bij de manege waar jij naar refereert, dus ken de omgeving wel redelijk.

Het aller aller grootste nadeel van noord Groningen is gewoon de klei. De rottige klei. Dat wordt zo snel drek waar de paarden tot de knieën in staan. Daarom is hier eigenlijk geen enkele stal waar de paarden bij veel regen nog het gras op kunnen. Dus goed draineren en zand etc is echt nodig. Ik heb er verder geen verstand van hoeveel paarden je op hoeveel ruimte kunt houden. Maar als de berekening van Dees klopt, zou ik er niet heen gaan met mijn paard.

Edit: daarnaast vind ik het juist wel fijn voor mijn paard als hij bij goed weer lekker de hele dag gras kan eten. Maar vind ik bij slecht weer toch een fijn idee als hij droog kan slapen en eten.
Wat ik hier voor over heb weet ik niet zo goed. In elk geval minder dan de plekken met fijne bakken, veel toezicht en goed hooi. Maar dat ben ik, ik weet wat ik heb en zou dat niet snel inruilen voor iets nieuws.

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 13:45

Ik probeer het mij voor te stellen maar je hebt dus een grote zandpaddock in gedachten met zandpaden er om heen? Wat stel ik mij voor bij 1500M4 aan grastrack? Een X aantal meter graspad? Ik ben bang dat dat juist onrust gaat geven met zo veel paarden, dan kun je idd beter meer land gaan geven in de zomer.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 16:02

Dees schreef:
Okee, even de wiskunde:
4.000m2 paddock (zand)
800m2 rijbak (zand)
300m2 loopstal (zand)
5.000m2 weiland (gras)

Dat is in totaal 1 hectare aan vierkante meters. En daar wil jij dan 15 tot 20 paarden op gaan houden?
Poeh.
Dat is voor mij een dikke DON'T.
Overweeg je plan nog eens met max 6 paarden.



Wat er vaak gebeurt met die "paddock paradises" is dat men er teveel dieren op zet omdat het anders "niet uit kan". En dan gaat het mis... en wordt het veel te vaak toch echt "paddock hell". Met alle gezondheidsproblemen voor het dier die daarbij zullen komen kijken.
Bezint eert ge begint.


Helaas mee eens.

En met minder paarden wordt het onbetaalbaar ben ik bang. Dit is ook niet de regio voor hoge stallingsprijzen.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 08:28

Het topic van ruitje ken ik niet.

Maar dit is wel presies de reden dat ik dit topic heb aangemaakt om te te kijken wat nou realistich is.
Want vanaf 5 a 6 paarden is het zover het nu lijkt alles behalve realistisch voor mij.

En in hoeverre kijken jullie er tegen aan kwa pernsion stalling.
Zavonds stal overdag buiten.
Hierbij
Wel tussen de 8 tot 12 uur buiten per dag/ paddock weiland als het weer het toe laat ?

Hoe veel hectaar land zou je hierbij nodig hebben en hoe groot zouden jullie een paddock willen voor hoeveel paarden.

En uiteraard wat heb je er voor over?

Want vanuit alle hoeken krijg ik toch het idee dat als ze lang buiten staan en zomer op het gras kunnen het men niet zo veel uit maakt in deze ongeving dat ze in de winter maar in de drek staan.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:40

Als je 15 paarden 12 uur in een padddock wil houden mag die paddock alleen al wel 5000m2 zijn met ook 20 voerplekken.
En dan moet het we een goede bodem hebben want 20 paarden is een flinke aanslag op de bodem.