Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:16

Als je ook nog een schuur moet bouwen, is dat weer een behoorlijk investering extra.

ER zijn maar weinig pensionstallen die met 0 beginnen en eraan kunnen verdienen. Meestal hebben mensen al iets en breiden ze uit.
Of ze huren jaren iets en als je dan ooit daar iets over aan kan houden, kan je een stap verder.

Ik wil absoluut geen pension erbij, maar stel; Wij hebben dit van onszelf en voor onszelf. Een paard extra zou me dus extra kosten, maar alles is er al, ik doe het werk al etc. Dan zou ik de kosten en iets extra's kunnen rekenen voor mezelf.

Als ik de uitgave voor zand, graaf werk, bouwen, omheinen etc ga uitrekenen, kan ik dat echt niet terugverdienen aan pension. En wat denk je van het aanplanten? Bomen, planten, etc kosten echt veel geld.

Daarom zie je ook vaak dat mensen er iets bij doen. Mensen handelen in paarden, geven les, trainen paarden etc. En dan nog kost het echt jaren en jaren voor je misschien er iets aan kan verdienen en overhouden. Of je moet zo geweldig zijn, iets unieks hebben en doen, naam krijgen. En ook dan weer; die mensen hebben daar ook jaren aan gewerkt.
Of mensen werken ernaast, hebben een partner die een goed lopend bedrijf hebben, goede baan en kunnen zelf thuis blijven.

Je hebt de opleidingen paardenhouderij. Daar leren mensen over de paardenhouderij en alles er omheen. Ook die mensen zien vaak wel in dat het niet gaat lukken en dat is niet voor niks.

Dus heb je iets, maak je het mooi en naar je zin voor jezelf en je eigen paarden. Is het leuk als je ruimte over hebt voor wat extra paarden.

En maak onderscheid; 24/7 buiten is niet hetzelfde als een pp. En een pp is geen hype. Dat roepen mensen graag als er iets nieuws is en ze alles eerst onzin vinden.
Maar mn hele paarden leven zijn er steeds nieuwe dingen. Dat heet gewoon ontwikkeling. Vroeger voerden we standaard vaak te weinig hooi en kwamen erachter dat dit slecht is. Toen vond iedereen meer en vaker hooi ook onzin, teveel werk, te duur etc.

Ja, er zijn te dikke paarden, maar juist een pp zorgt voor beweging en dat is het enige dat werkt bij overgewicht. Veel en veel meer bewegen. Daarom hebben mensen vaak interesse in een pp, dus moet je dat ook op die manier aanbieden. En de mogelijkheid om het hele jaar rond paarden buiten te houden met droge plekken, paden en schuilmogelijkheden.

Ik zie ook weleens een advertentie van iemand die de stal aanbiedt als paddock paradise, maar die heeft dus paddocks en geen pp.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 08:18

Het doel is zeker niet om een uitloopstal te crearen als we echt voor de padock paradise gaan.
Hier voor willen we maar dit is iets wat ik uberhoud ga doen ook als er geen pension kom wilgen bomen plaatsen lang de zijkant.
Ik ben me ook al zeker aan het inlezen over een zogenaamd kruidentuintje waar je eventueel je paardje aan de hand even kan in laten grazen.


Hiernaast hoef ik niet perse a 1800€ te verdiennen met een pension stal.
Dit is voor ons niet een must.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:56

Met een rij wilgen en kruiden tuintje ben je er echt niet.

Als je een pp wil en die zo wil aanbieden, moet je echt bij meerdere pp's gaan kijken. Er zijn diverse die ook open dagen hebben en vertellen waarom ze keuzes maken qua paden, voerplekken, rust plekken etc.

Wij hebben bijv aan 2 kanten een lang pad, zodat ze gas kunnen geven. Maar de kleinere, binnendoor paden hebben voorkeur. Ik zie ze de hele dag rondscharrelen en dat vinden ze echt leuker dan gas geven. Dat gebruiken ze als ze een keer wat zien, een dolle bui hebben etc.

Wij hebben achterin hooi met een afdak, dus stimuleren wel de grootste afstand af te leggen. Heb andere plekken, maar daar is het droog, dus met slecht weer kan ik de rest wat minder in doen en gaan ze toch die kant op.

Paard en plant is ook een goede site om te kijken welke planten veilig zijn.

1800 euro red je inderdaad niet. Dan moet je er echt trainer naast zijn als je wil verdienen.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 11:29

In de zomer 7*24 op gras vind ik belangrijk. Dat doet paarden goed. En als dat niet kan, dan wel overdag op gras en in de nacht op een paddock met kuil. Snackgras is een nogo.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 11:57

Er is pp in doezum, die al jaren draait. Misschien goed om daar eens langs te gaan? Ze hebben ruim ervaring met klei en hadden sowieso meer dan 15 paarden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 12:10

germie schreef:
In de zomer 7*24 op gras vind ik belangrijk. Dat doet paarden goed. En als dat niet kan, dan wel overdag op gras en in de nacht op een paddock met kuil. Snackgras is een nogo.


Het gaat om een paddock paradise. Dat is niet 's nachts op een paddock. En kuil is erger dan wat minder gras. Kuil is NOOIT paardenvoer.

Gras is helemaal niet zo belangrijk als mensen denken. Heel veel gras is niet gevarieerd genoeg in Nederland.

Dat paarden het goed doen of lijken te doen op gras heeft meerdere oorzaken. Paarden staan 's Winters veel op stal en of op een paddockje, vaak alleen. Als ze dus weer naar buiten mogen en soms met andere paarden, knappen ze op en zijn ze vaak vrolijk. Staat los van het gras.

Als je paarden een gevarieerd dieet aanbiedt, dus ook diverse bomen, planten en kruiden zie je dat ze ook zelf andere keuzes maken dan 24/7 alleen maar met de neus naar beneden grazen.

Wij hebben een strook gras aan bosrand en dan staan ze ondanks het mooie gras ook van de bomen en planten te plukken.

Daarbij is rond scharrelen en ook vanuit diverse houdingen en niet alleen 24/7 naar beneden ook goed voor het lijf.

En de vraag is dus; de behoefte aan een paddock paradise in Noord-Groningen en die zal er wel zijn. Zelfs voor mensen van verder weg die bijv een opfok of senioren/ rust plek zoeken. Maar dat is geen traditioneel houden, Dat is er al genoeg.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 12:32

Wij noemen hier voordroog of hooi ook gewoon kuil. Dus nee, niet dat koeienkuil, dat weet ik ook wel :D Maar goed, ruwvoer dus.

Maar als paardeneigenaar vind ik voor mijn paard gras wel belangrijk. En dat mag ook best met bomen zijn, maar ik bedoel dus niet op grind of zand. Ik zal niet snel kiezen voor een stal met alleen maar zand en 1 uurtje weidegang per dag. In de zomer mag dat dus rustig 7*24 zijn. Of als het niet anders kan de helft van de tijd.

Op dit moment staat mijn paard 's nachts in een paddock van 17 bij 120m met ruwvoer. Hier krijgen ze evt. ook 1 keer per dag krachtvoer. Je kunt het ook zien als afgesloten van de wei 's nachts, want overdag is het draad wel open. Overdag staan de paarden in de wei. Ze hebben echter ook een looppad van 150m en dan aan elke kant van het pad een weide zeg maar. Daar kunnen ze ook scharrelen. Het enige waar ze niet mogen komen zonder toezicht is de bak.
In de winter staan ze 's nachts op stal en overdag in de grote paddock, dat is dus waar ik nu sta geen paddock paradise. Maar in de zomer lijkt het er aardig op.

Zoiets zou ik graag zien bij een ideale stal/paddock paradise. Wat meer pad mag ook. En een schuilstal natuurlijk (nu zijn het afgesloten boxen). En dan natuurlijk ook in de winter een track. Dat heb ik nu niet. De wei gaat op kleigrond in de winter niet.
Maar in de zomer ook geen gras vind ik in het noorden van het land niet ideaal.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 22:15

Voordroog is ook geen hooi. Verpakt of onverpakt zijn 2 belangrijke verschillende dingen.

Het gaat om een paddock paradise. Niet om hoe mensen nu hun paard houden of ergens anders hun paard houden. Dat moeten ze daar maar weten.

Mensen die een pp kiezen, hebben vaak andere behoeften en ook een andere kijk. Hoeveel gras aangeboden wordt, hangt af van de plek, maar is nooit een prioriteit en dat komt door kennis en ervaring of gras nodig is, wat gras is etc.

Mensen die anders willen, hebben genoeg keus.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 08:07

Ik weet niet tegen wie je het hebt, maar ik ken wel degelijk een pp waar ze voordroog voeren hoor. Ook dat kan zo droog zijn dat het feitelijk hooi is. Voor mij persoonlijk maakt het niet uit of het gewoon hooi onverpakt is of voordrooghooi/kuil van goede kwaliteit. Maar koeienkuil ben ik geen voorstander van. En er zijn ook zeker wel pp's waar gewoon weidegang gegeven wordt. Het is dus ook maar net wat de klant wil.
In Groningen is weidegang gelukkig wel mogelijk, en dat kan ook met een pp.
De pp waar ik het over heb ligt overigens in Drenthe. Daar is het netjes, het enige minpuntje daar is dat de bak in de winter wel nat is.
Waar ik nu sta is in de zomer dus wel een pp te noemen omdat er een natuurlijke track is, meerdere voerplaatsen, en weidegang, maar in de winter lopen ze daar dus niet, want het is niet winterhard aangelegd. Wat daar ontbreekt is dus een schuilstal. In de zomer hebben ze een stukje bos.