Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:45

Wat ook nog belangrijk is, is om de voerplekken niet bij/op het zand te hebben maar met een semiverharde ondergrond of op normale ondergrond als het niet te modderig wordt. Als het gemorste hooi direct in het zand gaat is niet alleen snel je bodem eraan maar is ook zandkoliek een serieus risico.

Urona447
Berichten: 2799
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:46

De ruimte die je hebt is veels te weinig voor wat je wilt en helemaal in Groningen. Vergis je niet in de investeringskosten en het werk wat je er nog aan hebt plus dat je in jouw regio niet veel stallingsgeld kan vragen.

Het topic van ruitje beantwoord heel veel vragen denk ik.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:49

Nou zit ik een tikkie zuidelijker :D Maar ik wil pertinent niet dat mijn paarden in de winter in de drek staan :n Soms is het overmacht bij echt hele natte winters, maar ik wil mijn paarden gewoon in een fatsoenlijke paddock hebben staan, waar ze niet in de drek rond hoeven te soppen. En dat is ook niet nodig, maar dat vergt wel een behoorlijke investering én een beperkt paardenbestand.

Mijn paarden staan nu op een stal waarbij ze in de zomer 24/7 op een 'dieetclub' staan, met fors minder gras dan de 'grasclub'. Daar doen beide merries het goed op: de warmbloed kan ik anders rollen en de Tinker heeft CPL dus wil ik niet in het volle gras. In de winter staan ze 's nachts op stal en overdacht in een paddock met 6 andere paarden. Onbeperkt hooi, beton om de ruif heen. Enige nadeel is dat ze in de winter wat mij betreft te laat buiten komen (tussen 09 en 10 uur), daar moet ik het nog eens over hebben voor komend seizoen.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:03

Snachts stal is niet ideaal maar zou acceptabel zijn in de winter. Ik zou voor een winter paddock wel willen dat die droge stukken heeft, mn bij de voerplaatsen, en dat die groot genoeg is voor een galopje. En dan zit je toch aan minimaal een halve rijbak voor 2 paarden en navenant groter als er meer dieren in moeten. De postzegel paddocks die je soms ziet zijn eigelijk niks meer dan openlucht stallen en dat wil ik niet voor mijn dier. En qua prijs. Met droge (!) buitenbak rond de 200 euro.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:37

Ik kom uit Noord Groningen. Ik vind het heel belangrijk dat mijn paard zo veel mogelijk dagen per jaar het gras op kan. Tijdens het grazen beweegt het paard en omdat het op de wei staat, kan hij ook nog eens flink zijn benen strekken. En ik wil zeker niet dat mijn paard in de drek staat. Op de stal waar ik sta, wat helaas op fikse kleigrond is, staan de paarden 's winters op een beton paddock met uitloop naar de buitenbak. Maar alleen als het in het land echt te nat is. Anders staan ze in een grote wei waar ze bijgevoerd worden.

TS, hoe ga je ervoor zorgen dat je track niet een grote blubberbende wordt? Want wat dat betreft hebben we onze omgeving hier niet mee.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:46

Wij hebben aan huis 3 paarden staan. Ze hebben in de avond/nacht beschikking tot de bak 20x40, een paddock van 50x10 en een schuilstal van 9x3. De schuilstal kan net aan, die zou voor het fijne minimaal 10x4 moeten zijn.
Overdag staan 2 vd 3 zo lang mogelijk op het weiland. We hebben 3 stukken van ong 3000m2 per stuk. De 3e mag geen gras, dus overdag zit er een draadje tussen en kunnen de andere 2 niet bij de schuilstal. Als er veel last van steekvliegen en horzels is, gaan ze van het weiland af en gaat het draadje open. Het complete stuk zou max 4 paarden kunnen huisvesten, maar dan wel met een veel grotere schuilstal.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:48

Ik heb op een plek gestaan met 2800 vierkante meter met drie pony's.

Hierbij ook een klein beetje gras.
Heel veel gedoe met water gehad.
Gras is met die hoeveelheid zo op en echt "ruimte" was het niet!

Ik betaalde toen 125 euro en hielp nog een beetje mee.
Heel eerlijk?
Alleen al omdat de ruimte niet veel is? Zou ik het niet weer doen.
Ondanks dat ze 24/7 buiten liepen.

Als je dit door trekt, naar een hectare zoals jij hebt, dus ongeveer x drie, met ongeveer x drie aan paarden? Zit je op 10 paarden?
Zelfs mét die hectare is dat veel paarden.

Ik sta nu op een privé stal.
Die hebben iets meer dan een hectare. Ruime paddock eigenlijk een halve Paradise. En een volle hectare aan grasland.
Met twee grote paarden en twee kleine paarden is dat prima.
Hooguit nog één max twee er bij.

Betaal hier, met altijd droge voeten, een berg, nagenoeg altijd ruwvoer (goede kwaliteit) en goede management qua krachtvoer, en altijd een schone stal, 192 euro.

En dan zit er ook nog een buitenbak bij van 20*80.

En ja, in omgeving Wildervank/veendam

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:36

lianne304 schreef:
Het topic van ruitje ken ik niet.

Maar dit is wel presies de reden dat ik dit topic heb aangemaakt om te te kijken wat nou realistich is.
Want vanaf 5 a 6 paarden is het zover het nu lijkt alles behalve realistisch voor mij.

En in hoeverre kijken jullie er tegen aan kwa pernsion stalling.
Zavonds stal overdag buiten.
Hierbij
Wel tussen de 8 tot 12 uur buiten per dag/ paddock weiland als het weer het toe laat ?

Hoe veel hectaar land zou je hierbij nodig hebben en hoe groot zouden jullie een paddock willen voor hoeveel paarden.

En uiteraard wat heb je er voor over?

Want vanuit alle hoeken krijg ik toch het idee dat als ze lang buiten staan en zomer op het gras kunnen het men niet zo veel uit maakt in deze ongeving dat ze in de winter maar in de drek staan.


Maar als ik goed begrijp hebben jullie rond de hectare grond? Daar kun je, hoe je het ook wendt of keert, niet veel meer dan die 5 of 6 paarden kwijt.. Ideaal is voor mij max 4 paarden per ha. Ik denk dat je met een creatieve paddock paradise en draineren nog iets daarboven kunt gaan, maar als je ook weidegang aanbiedt kan dat kwa gras niet uit met meer paarden lijkt me.

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Re: Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:56

Ik snap eerlijk gezegd niet goed waarom dit een paddock paradise genoemd wordt. Het is eigenlijk een grote paddock met later misschien wat zandpaden er omheen. In mijn beleving heeft een paddock paradise veel afwisseling in ondergrond, ruime opgezette paden, bomen, gras enz met verschillende voerplekken. Opzet is dat een paard de hele dag beweegt om zijn voer op te halen. Het stuk wat genoemd wordt is te klein en er zijn nog te weinig mogelijkheden.
Ik denk dat je eerst moet uitvogelen wat je te besteden hebt en hoeveel paarden dit voor jou gaan terugverdienen. Dan kijk je of dit past binnen je plaatje en of dit te realiseren is met jullie grond.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:57

Voor mij zou dit plan een grote nee zijn, ik zie gewoon echt niet hoe een paard een beetje eigen ruimte kan krijgen zo.

Thuis heb ik een paddock van 20x20 met een verhard stuk van 10x9 en dan vind ik 4 d-ponys erop als het weer te slecht is voor de wei eigenlijk al de max. en die kennen elkaar goed/niet teveel onrust (en ze staan in de nachten in hun ruime boxen). Vind het al helemaal een ander verhaal met paarden van anderen. Zeker met wat verloop hebben ze toch echt ruimte nodig om elkaar te kunnen ontlopen. Nog buiten de voerbehoeften is rangorde ook wel een ding.

Persoonlijk ben ik van mening dat een paard blij wordt van gras. Ik heb er nog nooit eentje zijn neus voor op zien halen. Helaas heb ik ook een paar vette ponys dus op dit moment is mijn hectare of laat het 1.2 hectare zijn teveel voor 3 d-ponies en een veulen, maar met de kanttekening dat het dit jaar wel groeizaam weer is. Met droogte stond er lang niet zoveel gras gedurende dit seizoen.

Vind het een mooie gedachte het paddock paradise, maar ik snap niet dat het een reden moet zijn om veel te grote groepen met elkaar op een veel te klein stuk te zetten.

Denk ook aan vergunningen mocht je zo'n aantal paarden willen gaan houden.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:49

lianne304 schreef:
Want vanuit alle hoeken krijg ik toch het idee dat als ze lang buiten staan en zomer op het gras kunnen het men niet zo veel uit maakt in deze ongeving dat ze in de winter maar in de drek staan.

Ik denk dat dat juist wel uitmaakt. En 'kleidrek' is extra vervelend omdat paardenbenen zich makkelijk vastzuigen als het vochtig is. En omdat het bijna cement wordt als het droog is.
Dus veel risico op pees- an andere beenblessures.
Het aanleggen van zandpaddocks óp de klei is mogelijk, maar gaat niet vanzelf en vraagt blijvend veel onderhoud. De klei komt bijna altijd weer boven .....

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:58

Het hele land natte zuigende klei is gewoon waardeloos.
Als het beperkt blijft tot het gedeelte bij het hek dan vind ik dat nooit zo‘n probleem maar dat wordt in Groningen lastig denk ik. Soms zijn weides met geulen beter wat dat betreft.
Om een winter wei begaanbaar te houden is echter 2-3 paarden per hectare eigenlijk al de max.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:14

Ik zit in ZuidOost en we hebben een kleine pp aan huis. Denk haast wel ongeveer gelijke bodem.

Ten eerste; Heb je de grond en stal nu al? Hoeveel paarden heb je zelf?

Ik zou beginnen met een pp maken voor jezelf en naar eigen wensen. Dan kan je eventueel plekjes gaan aanbieden voor pension. Het zal niet in 1x bomvol staan, dus je kan per paard erbij bekijken hoe het gaat en wat het max aantal wordt.

Ook hier in het Noorden zie je pp's verschijnen en ik volg er een paar op fb. Er is zeker wel vraag naar goede plekken. Juist omdat heel veel plekken nog erg traditioneel en of rommelig zijn.

Als je stabiele, volwassen paarden hebt en je kan het aantrekkelijk maken qua prijs, kan je je ook richten op wat jongere en of juist wat oudere paarden. Dan wordt bijv afstand vaak voor baasjes wat minder een probleem.

Ik heb in deze regio les gegeven en veel mensen hebben paarden aan huis, maar ook soms op hele kleine stukjes. Echt in tuinen van net 1000m2 bijv.

Begin met een droge paddock, ruime schuilstal een pad rondom en meerdere voerplekken waar ruimte is. Mooi is als je meerdere ruime plekken hebt waar ze kunnen staan, rusten, liggen, rollen. Liever 3 iets kleinere dan 1 grote bijv.

Later kan je wat meer paden gaan uitzetten. Rondom is leuk, maar paarden houden juist ook van op onderzoek gaan. Dus de tussendoor paden evt waar dan ook weer hooi is.

Onbeperkt hooi kan wel als je kijkt naar wat voor hooi je inkoopt, het mengt met bijv diverse soorten en evt stro. Het te dik worden komt vaak door te weinig bewegen en dat stimuleer je juist op een pp. Maar dan wel een echte pp met meerdere plekken waar ze op zoek gaan naar het hooi.
Alleen heen en weer lopen van hooi naar water en of naar stal is niet voldoende.

Je zal vaak ook uit die hoek belangstelling krijgen, paarden die ex hb zijn, overgewicht hebben etc.

Als je een stap verder komt is een poel en heuvel echt een aanrader. Ook dat is weer extra beweging, training etc.

Verder mag beplanting eigenlijk niet ontbreken. Je kan bij paard en plant kijken. Bomen bieden ook beschutting waar je paarden vaak zal vinden.

Mensen moeten wennen. Als er nu geen pp is, zal je eerst wat mensen horen die het niks vinden, onzin etc. Maar er zal ook ene groep blij zijn en graag hun paard zo houden. Als men het van elkaar zal zien en horen, groeit het vanzelf.
Dat zie je ook bij de al bestaande.

En je hoeft niet altijd de enige te zijn. Als er ergens nog een pp is, kunnen er altijd dingen zijn waarom mensen daar weg willen en voor jou kiezen en andersom. Dat is bij traditionele stallen ook zo.

Als je start, zorg dat je gelijk investeert in het droog staan, want daar vallen mensen het snelste over. En dat alles veilig en netjes is. Veel mensen hebben vooroordelen hoe 24/7 buiten is.

Beperkt gras is geen probleem. Daar is veel vraag naar. Niet luisteren naar mensen die per se vol op gras willen. Dan moeten ze verder kijken. Jij wil een pp en dan is gras geen prioriteit. Investeer wel in een goede grasmat, geschikt voor paarden. Daar zijn ook mooie mengelingen voor. Dan kunnen (ex) hb paarden in de toekomst ook daarop.

Voor spullen ook in de lokale weggeefhoeken kijken zoals grind, bestrating, hout etc. Dan kan je weer leuke extra hoekjes, bakken en paden maken.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 12:27

Ik zie nog veel vragen en antwoorden over het gras.

Kwa gras is het mogelijk meer te zaaien mits dit natuurlijk aantrekkelijk is.
Het land moet uiteindelijk natuurlijk ook betaald worden.
En als de paarden er opstaan zal dit daar uiteindelijk wel weg moeten komen.

Met padock paradise was het idee wel om een stuk verhard track te maken met ok nog extra voerplekken in de hoeken.
Hoeken worden uiteraard veel breeder en afgerond gemaakt dan de track zelf.
En uiteraard hebben we meerdere ideen in ons hoofd maar je kan niet direct alles tot innde puntjes klaar hebben om pas gasten te kunnen ontvangen.

En meerdere voer punten waren we ons zeker van bewust.

Kwa vergunnig hebben we al zitten inlezen en zijn we al redelijk bekend mee, maar nu krijgen we via dit topic zeker een veel kritischere blik of het geheel waardoor we alles nog verder kunnen nadenken, dit is erg fijn en beginnen we gelukkig niet zomaar met iets.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:36

In iedergeval niet laten demotiveren hoor!!
Wellicht dat het plan anders moet, maar het zo natuurlijk top zijn om iets te kunnen realiseren, al is het maar voor jezelf.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:42

Omdat het een grote investering is qua geld en tijd, moet je voor de start keuzes maken. Als jij het wil aanbieden als paddock paradise, moet het in de basis ook wel een pp zijn al. Een paddock met wat hoeken met hooi is dat niet. Daar ga je dan reacties op krijgen als mensen komen kijken.

Wij zijn begonnen met grond keren en mengen met ander zand voor een paddock en rijbak. De wei afgezet en bewerkt. Pad rondom aangelegd en eerst losse bakken hooi neergezet.
En ook gelijk de schuilstal gemaakt.
Daarna de poel afgegraven.
Ander grond hebben we gebruikt voor de heuvel, want grond hadden we al liggen.

Daarna kan je gaan varieëren met tussendoor paden, grind paden, verharden etc.

In principe als je zand hebt laten storten, kan je al daarop bestraten.

Volgende fase; aanplanten. Ook vroeg mee beginnen, want jong spul heeft tijd nodig. Wilgentakken zijn ideaal. Zet je in de grond en groeien wel. Hoe groter de takken, hoe sneller dat gaat.

Zorg voor goede omheining.

Als je met minder wil beginnen, biedt het dan aan als; 24/7 buiten plek met droge paddock, pp in aanleg.

Neem klanten 1 voor 1 aan of in kleine groepjes. Laat zien dat je tijd besteed aan introduceren van nieuwe paarden.

Maar als je nu nog geen grond en schuur hebt, alles nog moet starten, is het echt wel een flinke investering voor je iets terug krijgt. En eraan verdienen moet je eigenlijk helemaal vergeten. Dat wordt hem niet.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:14

@Superpony, als jij in Zuidoost Groningen zit, is dat ws geen zware klei - en dat is het wel waar TS woont.
Dat is echt een groot verschil, zie deze kaart:
https://www.prinstuinhuisjes.nl/blog/op ... w-tuinhuis

Hier in de buurt (ik woon op zand) zijn meerdere (vee)boeren die hun bedrijf hebben verplaatst naar Noord Groningen. Hun verhalen gaan vooral over hoe uitdagend het is om dieren te houden op de klei..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:21

Kendra schreef:
@Superpony, als jij in Zuidoost Groningen zit, is dat ws geen zware klei - en dat is het wel waar TS woont.
Dat is echt een groot verschil, zie deze kaart:
https://www.prinstuinhuisjes.nl/blog/op ... w-tuinhuis

Hier in de buurt (ik woon op zand) zijn meerdere (vee)boeren die hun bedrijf hebben verplaatst naar Noord Groningen. Hun verhalen gaan vooral over hoe uitdagend het is om dieren te houden op de klei..


Dat kan, maar wij hebben afgegraven en zand gestort. Hebben dus wel dezelfde problemen qua droog houden.

Heb elders wel jaren op klei gewoond. Alles heeft zijn voor-en nadelen.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 17:49

Land is er al wel.
En een schuur ook enkel zou het mooier zijn als we een inloopstal/pp beginne het wel bij het land te hebben natuurlijk.
Het is meer het prensiepe dat het mogelijk is maar of het ook mogelijk is om de pensioners het financieel terug te verdienen.
Dit is natuurlijk niet binnen een paar jaar gebeurt dat begrijp ik.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 00:57

Dus er staat wel een schuur, maar sluit niet aan op de grond? Kan je de track daar niet naartoe maken? Wij hebben nu voor tijdelijk een schuilstal aan de schuur gemaakt. Dat kon snel en makkelijk. Schuur zelf is te laag van binnen en constructie laat niet helemaal toe dat we alles eruit halen gelijk.

Zonder schuilstal, is het aanbieden ook al niet aantrekkelijk.

Voor je een pp bent, moet je echt heel veel investeren. Ik weet niet wat je kosten zijn als je het land al bezit, maar de rest van de investeringen terug verdienen gaat haast niet lukken met de verhouding grond:aantal paarden.
En als je al de kosten eruit hebt, ga je er nooit een inkomen uit halen.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 04:52

15 tot 20 paarden... Nou mij niet bellen hoor. Normaal gesproken hou je rekening met 8 a 10 paarden per ha en dat is dan zelfs nog veel :)

karrij
Berichten: 1049
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 06:49

Het is wel een hele hype tegenwoordig al die pp's en onbeperkt hooi/voordroog/kuil.
Wij hebben 3 paarden hier in pension staan en 2 van onszelf op bijna 2 hectare land.

Bij ons staan ze tot het weer echt minder wordt 24/7 buiten en kunnen ze zelf kiezen of ze naar binnen willen of lekker buiten willen slapen.

In de winter zet manlief ze tegen een uurtje of 9/10 savonds binnen en ik zet ze in de ochtend rond een uur of 5/6 buiten (ben een vroege vogel :D )

wij vragen 125 euro excl voer, hooi,kuil oid, anders kan het echt niet uit!
Dus voer zorgen ze zelf voor, maar wij voeren wel voor ze en als ze een dag niet kunnen dan mesten wij voor ze uit. en natuurlijk is de onderhoud van de bak, stallen en land voor onze rekening

Vele huurders hebben er geen notie van , hoeveel werk het is voor de verhuurder en welke kosten er mee gemoeid zijn qua onderhoud. Kort gezegd je verdient er niks mee.

Ik snap je leuke plannen, maar je moet het wel als hobby doen, niet om er op te verdienen, helaas.
15/20 paarden op zo'n stuk is echt een no go, maar daar ben je volgens mij zelf nu ook wel achter.

Succes met je plannen

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 08:48

Bedankt voor alle feetback!

Hierdoor kom je overal een stapje dichter bij en heb je wat meer oog op dingen.
Zolang je er zelf naar blijft staren zie je het op het laats niet meer.

Voor gewoon stalling of schuil/inloopstal wilden we zowieso graag een schuur er bij zetten, voornamelijk vanwege meer ruimte voor de paarden grotere boxen maar ook voor opslag van spullen en spoel of poetsplaat was dit handiger geweest.
Allen als zelfs een schuur niet uit kan om dit op zijn minste terug te verdiennen.
Dan inversteer je voor een ander, wij zullen nog eens extra na denken en rekenen.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 09:55

De investering is natuurlijk een punt, maar vergis je niet in de hoeveelheid werk.
Natuurlijk is 10 paarden niet 10 x zoveel werk als 1, maar ieder paard kost tijd.
Na de eerste jaren moet je ook serieus rekening gaan houden (vooral in tijd) met het onderhoud van alles wat je hebt aangelegd.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Interesse peiling! Padockparadise noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:39

Als je een goede bodem goed wil houden met veel paarden kun je ook niet slechts 1x per dag je paddock afmesten zonder dat alles in de bodem gelopen wordt.
Denk ook na hoe om te gaan met slopers. Stel dat er een paard komt dat staat te graven, aan je houten hek staat te luchtzuigen of knagen, met een flink vaartje door het schrikdraad gaat of over de omheining springt dan is het goed om daar vast een standpunt in te hebben kwa kosten en tolerantie.
Ik geloof dat er in het topic van ruitje ook binnen no-time iets gesloopt was in de net verse mooie nieuwe stal. Bedenk goed hoe je met zulke zaken omgaat als het niet je eigen paard betreft.