Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paarden eten restjes hooi niet op (onbeperkt hooi)

 
Profiel   

Sinds kort heb ik twee paarden aan huis die onbeperkt hooi krijgen aangeboden op vier plaatsen. Nu eten ze de laatste restjes hooi niet op. Het hooi is meestal dan maximaal een dag oud, bij uitzondering misschien twee dagen oud. Het wordt niet nat, het staat onder een afdak. Het ruikt dan nog goed, maar gevoelsmatig zie ik ook dat het wat minder smakelijk is (wat meer uitgedroogd door de zon?). Ook heb ik het idee dat er best veel vliegjes rondvliegen bij de grote hooinet in de hooibak.

Ik probeer de resten op een andere plek aan te bieden, maar dat is best veel werk (alles overzetten) en ze trappen er meestal niet in. Ik kan daarnaast afwachten totdat ze de laatste restjes hooi ook hebben opgegeten, voordat ik aanvul, maar dat is lastig qua management. Dan moet ik steeds op hun lip kijken totdat ze het eens opeten.

Ik twijfel ook of ik misschien te veel hooi tegelijkertijd aanbied, waardoor het uitdroogt. Misschien moet ik het in kleinere hoeveelheden aanbieden?

Hoe gaan jullie hier mee om?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 15:19 



 
Profiel   

Als ze niet alles opeten, dan zitten ze gewoon 'vol'.
Wil je dat ze alles opeten, is minder voeren het devies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 15:23 



 
Profiel   

Bij mijn shetten vul ik gewoon die zak bij en laat het oude er mee in zitten. Is die nog meer als halfvol, knabbelen ze er maar verder aan tot het op is zonder bijvulling.
Geef je niet gewoon een beetje veel? Zolang ze nog restjes hebben is het prima toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 15:23 



 
Profiel   

Vergeet vooral niet je bakken regelmatig geheel zuiver te maken er blijft altijd wat viezig voer achter
En dan eten ze niet graag de hele bak leeg .
Het kan geen kwaad als ze eens paar uur zonder eten staan .
Max 4 uur is het devies

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 15:25 



 
Profiel   

Minder voeren. Nu is het nog leuk, maar in the long run ga je enorm veel geld zo weggooien en mogelijk ook paarden met gewichtsissues krijgen. Je paarden krijgen nu blijkbaar meer dan voldoende.
Ik zou zelf elke dag iets minder gaan voeren tot alles op gaat. Op het oog is dat vaak vrij moeilijk, dus een bagageweegschaaltje van de Action doet het vaak prima als hooiweegschaal.
1.5% lichaamsgewicht is meer dan zat voor de meeste paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 15:28 



 
Profiel   

Ik zou ook iets minder geven. De ruif dus wat minder vol doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 15:31 



 
Profiel   

Inderdaad een beetje minder geven. Zo lang er een beetje over is gebleven bij de volgende voerbeurt kun je gewoon telkens een klein beetje minder erbij doen, totdat ze alles netjes op hebben.
Hoe bied je het hooi aan? In een slowfeeder blijft het bijvoorbeeld schoner dan wanneer het op de grond of in een bak ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 15:39 



 
Profiel   

Hoeveel is onbeperkt? Meestal is het te veel. Maar het kan ook te veel in 1 keer zijn. Dan gaan ze de lekkerste stukjes uitzoeken en verspillen ze de rest.

Je kunt makkelijk een maximum bepalen van wat ze nodig hebben. Normaal is het ongeveer 1,5 kg per 100 kg lichaamsgewicht. Wil je ze niet 'te kort' geven neem dan bv 2 kg per 100. Deel dat door 3 of nog beter 4 / 5 keer op een dag en je hebt waarschijnlijk gigantisch veel minder verspilling

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 15:45 



 
Profiel   

Daarom geef ik minder en meerdere keren per dag. En zelfs dan moet ik restjes regelmatig weghalen. Ze eten wat ze lekker vinden en wat ze op kunnen. Ik vind dat prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 16:13 



 
Profiel   

Ze laten altijd wel wat liggen. Of trekken het op de grond en plassen erop. :roll: Wij composteren het oude hooi. Precies de hoeveelheid uitkienen is ingewikkeld omdat ze de ene keer meer eten dan de andere (bijv afhankelijk van arbeid of weersomstandigheden).

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 16:25 



 
Profiel   

Dat hebben wij ook. Op vorige plek ook, maar na verhuizen zoektocht gehad naar hooi wat ze goed aten en ons ook beviel qua kwaliteit.

Het ene eten ze beter en sneller, dan het andere. Ik denk wel dat we al snel een baal per maand weggooien aan afval.

Hier is niet alles overdekt, dus als het gaat regenen, kan ik vaak sws een berg weggooien. Maar soms schud ik het los en eten ze het nog als ik even verder niks aanvul.

We hebben nu 3 soorten en wat ze laten liggen is blijkbaar niet lekker.

Vorig jaar toen hooi overal op was, verpakte balen gehad en lieten ze echt alles liggen. 2 Dagen echt mn poot stijf gehouden, maar ze werden bloed chagerijnig, ook naar elkaar, dus werkte echt niet.

Als ik nu restjes heb en moet bijvullen voor de avond en nacht, schudden we het wel wat door elkaar. En soms geef ik dan wat minder en voer ik 's ochtends wat eerder en meer bij als alles wel op is.

Dat je hooi niet nat wordt, zegt niet alles. In de nachten kan het wel vochtig worden. Maar hier vallen ze ook altijd aan op het nieuwe, dus blijkbaar is dat lekkerder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 16:30 



 
Profiel   

Vergeet ook niet het hooinet af en toe eens goed te wassen, die kan behoorlijk gaan stinken door stof en paardenkwijl.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 08:47 



 
Profiel   

Is het dan de restjes op de grond of in de bak zelf?
De restjes hier in de aanhanger(met net erover, zo voeren wij hier) laten wij gewoon liggen en als dat zich opstapelt eens een baaltje minder. Hier staat het wel buiten ivm het idee dat mijn merrie slechter tegen stof kan. Maar de restjes worden gewoon netjes opgegeten uiteindelijk. Ze hebben namelijk simpelweg niet veel keus.

Als het op de grond is kun je iets of wat minder voeren, hier eten ze dan de restjes van de grond op en daar heb ik ook een shetlander voor als zijn eigen hooi op is. Nadeel is wel dat ze hier echt staan te wachten op de volgende lading hooi wat ik persoonlijk nooit geen fijn idee vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 09:05 



 
Profiel   

Ik gooi het gewoon bij het nieuwe hooi in de ruif.Als het nog goed is natuurlijk.En anders krijgen ze minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 09:09 



 
Profiel   

Hier staan ze sinds vorig jaar aan huis maar ook veel hooi wat ik weg gooi en wat ze niet eten. Ik geef niet onbeperkt maar wat uit de netten op de grond valt eten ze niet meer. Heb wel het idee dat ik ze dan iets teveel geef maar durf ook niet echt te minderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 09:51 



 
Profiel   

Onbeperkt ruwvoer hoeft niet onbeperkt hooi te zijn. Als ik ze hier onbeperkt hooi geef vermorsen ze ook veel en kost het ook veel. Hier krijgen ze echter ook wat stro, takken, kruiden, ... en daardoor vermorsen ze amper iets en is er echt altijd wel iets te knabbelen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 09:57 



 
Profiel   

Ik had het idee dat ik ook wat doorsloeg in het onbeperkt hooi. Ze gingen er zo laks mee om. Leken wel vogeltjes die alle zaadjes eruit gooiden en alleen de lekkere eruit visten. Ze verspilden zoveel hooi en vertrapten het ook en ik had veel werk aan opruimen. Soms mestten ze er ook zelfs op. En al dat hooi wat op de grond viel aten ze niet meer. Echt heel zonde. Dus ik ben toen ook minder gaan geven. Dan maar niet meer helemaal onbeperkt, maar dit was echt geld verspillen zo. Ze waren daarna zelf ook gewoon zuiniger met hun hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 10:59 



 
Profiel   

Lori schreef
Onbeperkt ruwvoer hoeft niet onbeperkt hooi te zijn. Als ik ze hier onbeperkt hooi geef vermorsen ze ook veel en kost het ook veel. Hier krijgen ze echter ook wat stro, takken, kruiden, ... en daardoor vermorsen ze amper iets en is er echt altijd wel iets te knabbelen. :)


Zo doe ik het ook, anders gebeurt inderdaad precies wat Suzanne hieronder schetst. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 18:16 



 
Profiel   

Wij voeren één keer per dag onbeperkt met een grens. Wij maken al ons hooi nat, dus je kunt dat niet dagen laten liggen.

Hoeveel ik voer hangt af van:
- wat ze gisteren hebben gekregen
- hoeveel er over is van gisteren
- hoeveel tijd er tussen de voerbeurt gisteren en die van vandaag zat
- hoeveel tijd er tussen de voerbeurt vandaag en morgen zal zitten
- het weer

Stel ik heb gisteren 55 kg gevoerd en ze hebben naar schatting nog 5 over. De tijd tussen gisteren en vandaag en tussen vandaag en morgen is globaal gelijk, dan krijgen ze 50 kg, of iets daaronder. Bij echt slecht weer krijgen ze wel meer of gelijk aan gisteren. Wind heeft geen / weinig invloed, regen wel en regen + wind al helemaal.

Het hooi wat over is, wil ik dan nog wel eens makkelijker beschikbaar maken, dus in een hooinet met grotere maaswijdte, of helemaal zonder net (in een hooibak op de verharding, als ze dan knoeien is het makkelijk weg te vegen). Het verse hooi gaat in moeilijkere hooinetten (kleinere maas of twee netten over elkaar).
Wat er dan morgen nog over is van eergisteren gaat naar de mesthoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 18:48 



 
Profiel   

Het ging echt nog om hooi in de netten. Ik ben wat minder gaan voeren in de zin dat ik pas nieuwe geef als het zo’n beetje op is. Dat werkt. Het vraagt alleen meer van mij: ik moet meer opletten en plannen. Ik ga kijken hoeveel het scheelt en of mij dat waard is.

Dank voor de tips.

Nog een kleine vraag: Laten jullie het touwtje wel eens vast zitten rondom een baal hooi? Daar omheen zit dan een net.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 20:56 



 
Profiel   

Nee, ik haal de touwtjes eraf. Altijd bang dat ze er in blijven hangen oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 21:05 



 
Profiel   

Die van mij hebben er meestal ook nog een klein beetje inzitten, maar dat is volgens mij juist de bedoeling want: onbeperkt. Zodra het op gaat vreten ze weer als gekken. Ik gooi er gewoon nieuw hooi bovenop en ik merk dat ze toch van onder naar boven eten, dus het oude gaat als eerste op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 21:22 



 
Profiel   

Er blijft hier ook altijd wel wat over. Het gruis, de vieze restjes, omdat het een keer is nat geregent, te lang ligt... Ik weet niet beter dat er altijd wat verspilt wordt. Ze hebben hier soms een restjes dag, dan krijgen ze de restjes van de rest van de week als het niet nat is geweest (ze krijgen elke dag nieuwr netten en de oude niet hele lege neem ik dan mee terug). Wat dan nog over blijft gooi ik weg.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 21:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen