Teveel ijzer in grondwater. Iemand een oplossing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Umeo
Berichten: 2227
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Teveel ijzer in grondwater. Iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 12:00

Hi,

Wij hebben een nieuwe stal gebouwd en zijn momenteel bezig met de watervoorziening in de stallen. We wouden eerst gebruik maken van grondwater tot onze buurman ons wist te vertellen dat er zeer veel ijzer in het water zit. We hebben dit laten testen en inderdaad 6,04 mg/liter.

Hoe lossen jullie dit op?
Via de waterleiding is vrij duur (7 paarden) en een professioneel zuiveringsysteem kost handen vol geld.

Alle ideeën zijn welkom! ;)

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Teveel ijzer in grondwater. Iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:08

Gewoon leidingwater voor drinkwater. 7 paarden die ieder 45-50L per dag gebruiken (en dat tanken de meeste niet weg) komt neer op 10 kuub water per maand. Dat is zo'n 45 euro/maand in vlaanderen. Als je voor de rest van de dingen (wassen/bak sproeien/etc) grondwater gebruikt, blijven de kosten goed te doen zonder je paarden te riskeren.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:08

Regenwater opvang?

carika
Berichten: 1583
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Teveel ijzer in grondwater. Iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:14

2de hands zuiveringsinstallatie? Met een beetje geluk kun je een vinden die betaalbaar is en met 45 euro per maand kun je die snel terugverdienen.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:17

Inderdaad regenwater opvangen in bijvoorbeeld ibc's (het beste met een donkere hoes om alg tegen te gaan). En dan aanvullen met leidingwater.

Er zijn wel ijzerfilters. Maar die kunnen er ook niet heel veel uithalen.

martinev

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:26

Mizora schreef:
Gewoon leidingwater voor drinkwater. 7 paarden die ieder 45-50L per dag gebruiken (en dat tanken de meeste niet weg) komt neer op 10 kuub water per maand. Dat is zo'n 45 euro/maand in vlaanderen. Als je voor de rest van de dingen (wassen/bak sproeien/etc) grondwater gebruikt, blijven de kosten goed te doen zonder je paarden te riskeren.


Exact zo doen we het ook. Geeft me veel rust dat ze gewoon leidingwater drinken met zijn zessen. Valt echt reuze mee wat dat kost.

juval

Berichten: 13206
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Teveel ijzer in grondwater. Iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:29

Wij zijn met onze koeien ook weer terug overgestapt op gewoon leidingwater ipv grondwater. qua kosten scheelt het niet echt want zo'n zuiveringsinstallatie kost ook veel geld, onderhoud en regelmatig zout bijvullen.
Schoon leidingwater is eigenlijk echt best goedkoop in Nederland vind ik.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Teveel ijzer in grondwater. Iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:39

In België kost leidingwater wel flink meer, 4.30€/kuub (Vlaanderen), tegenover 1.20€/kuub in Nederland. Maar zelfs dan lijkt het me echt de moeite waard.

Ik ging al even kijken wat zo'n zuiveringsinstallatie per kuub kost, maar daar kan ik geen duidelijke gegevens van vinden. Wel dat de goedkopere installaties vaak maar tot 3ppm ijzer mogen, dus dan moet je al weer naar een duurdere installatie toe.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Teveel ijzer in grondwater. Iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:47

Wij vangen regenwater op en vullen tekort aan met leidingwater. Ga het risico niet nemen.

Wij hebben zelf professioneel een grondwater put laten slaan, maar water is geel en stinkt, zelfs na door laten lopen. Doe daar echt alleen bak en evt gras mee, maar eigenlijk wil ik het ook niet op het gras en dit jaar niet nodig gehad.

Het is ons wel aangeboden om het water te zuiveren, zodat je het kan gebruiken, maar daar denken we over na. Dan moet je het er ook echt uithalen qua kosten en zeker weten dat het water dan echt goed is.

juval

Berichten: 13206
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:54

Mizora schreef:
In België kost leidingwater wel flink meer, 4.30€/kuub (Vlaanderen), tegenover 1.20€/kuub in Nederland. Maar zelfs dan lijkt het me echt de moeite waard.

Ik ging al even kijken wat zo'n zuiveringsinstallatie per kuub kost, maar daar kan ik geen duidelijke gegevens van vinden. Wel dat de goedkopere installaties vaak maar tot 3ppm ijzer mogen, dus dan moet je al weer naar een duurdere installatie toe.


oeps, 4,30 is wel heel veel. Wij betalen 0,64 per kuub (ex btw) in Gelderland.

8nnemiek

Berichten: 43395
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Teveel ijzer in grondwater. Iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 14:23

Wij hebben ook lange tijd regenwater gegeven. We hadden een schuurtje/stal staan met drie boxen + kleine zadelkamer, dus pakweg 3x10 meter, en van dat dak haalden we genoeg regenwater voor drie paarden. Alleen tijdens héél droge zomers moesten we soms leidingwater halen.

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Teveel ijzer in grondwater. Iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 14:29

Bij ons is er een zeolietenfilter geplaatst bij de grondwaterpomp, dit lijkt een aanzienlijk deel van het ijzer eruit te filteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 14:30

Mijn ouders hebben ook roestwater uit de grond en het drinkwater voor de beesten is dus gewoon kraanwater nu. Het grondwater gebruiken ze voor andere dingen, zoals sproeien van land en tuin.

hagelslag
Berichten: 9019
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 14:31

In Duitsland is de oplossing hiervoor een extra tussenmeter.
Daarmee kun je aantonen welk water je voor de tuin/paarden gebruikt en dus niet via het riool terug stuurt in te zuiveren.

Hierdoor betaal je over dat gebruikte water zo goed als niks.
Omdat het dus niet weer gereinigd moet