Stroom vraag.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 18:15

Jemoettoch schreef:
Dat lint niet meer goed is kan heel goed hor ga ik eensnakijken/vervangen.

Maar draad uit stroom apparaat zelf is verder wel goed heb dit al nagelopen en toch maar 2 tikjes stroom ga nu eerst de grond bij de grondpen goed natmaken en dan weer op draad vh stroomkastje zelf meten. Of hij dan meer dan 2 tikjes stroom geeft.


Als je aarde OK is zal dat schelen met wat er uit het apparaat komt.

Wat ook nog kan bij het meten aan het aansluitdraadeinde, is dat dat blote stukje draad óók over de jaren gecorrodeerd is. Schuur dat maar eens op met wat schuurpapier (of maak het even nat), dat kan ook een boel schelen.

Jemoettoch
Berichten: 23
Geregistreerd: 10-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 18:18

Ibbel schreef:
Jemoettoch schreef:
Dat lint niet meer goed is kan heel goed hor ga ik eensnakijken/vervangen.

Maar draad uit stroom apparaat zelf is verder wel goed heb dit al nagelopen en toch maar 2 tikjes stroom ga nu eerst de grond bij de grondpen goed natmaken en dan weer op draad vh stroomkastje zelf meten. Of hij dan meer dan 2 tikjes stroom geeft.


Als je aarde OK is zal dat schelen met wat er uit het apparaat komt.

Wat ook nog kan bij het meten aan het aansluitdraadeinde, is dat dat blote stukje draad óók over de jaren gecorrodeerd is. Schuur dat maar eens op met wat schuurpapier (of maak het even nat), dat kan ook een boel schelen.



Bedankt! Goede tip uiteinde ziet er niet roestig oid uit

Ga zo eerst de grond bij mn aardpen eens goed nat maken.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Stroom vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 20:55

Koppel dat aansluitdraadje eens los van je lint en meet dan opnieuw. Evt even opschuren inderdaad.
Maar loskoppelen, dan meten. Mijn ervaring is dat als ergens een error zit, je over je hele lint/draad minder meet. Vandaar mijn eerdere Rio vandaag om eerst alles af te koppelen, dan meten, dan een stukje aankoppelen, weer meten etc. Dan weet je op welk stuk je probleem zit en kun je dat aanpakken.
Als je apparaat het al langere tijd goed doet, lijkt de droogheid van je aarde niet het probleem. Het is in het voorjaar droger geweest dan het nu is.

Jemoettoch
Berichten: 23
Geregistreerd: 10-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 23:50

Hilary schreef:
Koppel dat aansluitdraadje eens los van je lint en meet dan opnieuw. Evt even opschuren inderdaad.
Maar loskoppelen, dan meten. Mijn ervaring is dat als ergens een error zit, je over je hele lint/draad minder meet. Vandaar mijn eerdere Rio vandaag om eerst alles af te koppelen, dan meten, dan een stukje aankoppelen, weer meten etc. Dan weet je op welk stuk je probleem zit en kun je dat aanpakken.
Als je apparaat het al langere tijd goed doet, lijkt de droogheid van je aarde niet het probleem. Het is in het voorjaar droger geweest dan het nu is.



Dat had ik dus al gedaan dan krijg ik 2 streepjes stroom

Jemoettoch
Berichten: 23
Geregistreerd: 10-07-21

Re: Stroom vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 11:23

Net bij grondpen goed nat gemaakt nog steeds maar 2 streepjes stoom op stoomkabel zelf. Vrees dus nieuwe kabels ( van stroomapparaat naar lint) te moeten trekken zou het anders niet weten

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:26

Wat meet je aan de uitgang van het apparaat zelf? Hoeveel volt geeft je apparaat af? Hoeveel volt is 1 streepje op je meter?

(Als je apparaat 6000V afgeeft en 1 streepje is 3000V dan krijg je er nooit meer streepjes uit ;) )

Jemoettoch
Berichten: 23
Geregistreerd: 10-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 11:29

Ibbel schreef:
Wat meet je aan de uitgang van het apparaat zelf? Hoeveel volt geeft je apparaat af? Hoeveel volt is 1 streepje op je meter?

(Als je apparaat 6000V afgeeft en 1 streepje is 3000V dan krijg je er nooit meer streepjes uit ;) )


Zal kijken of hij dat aangeeft hoeveel dat is.. voorheen had ik volle bak dus het moet kunnen

Jemoettoch
Berichten: 23
Geregistreerd: 10-07-21

Re: Stroom vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 11:30

Afbeelding

Deze zag ik online ik heb een ander type meetapparaat.
Maak zo een foto weet niet of ik met mijne de grondpen ook kan meten zoals op de foto

Jemoettoch
Berichten: 23
Geregistreerd: 10-07-21

Re: Stroom vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 11:48

Afbeelding

Deze heb ik

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Stroom vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:57

maar voor stroomdraad op een weide telt niet je voltage, maar amperage...
Een stroomapparaat met een 12V batterij kan evengoed stevige schokken geven dan een stroomapparaat op netstroom.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Stroom vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:26

Heb je ook kabels in de grond liggen? En wat voor kabels zijn het, YMvK-as of gewoon tweelingsnoer? Want een schakeling die in orde lijkt terwijl je te weinig meet, dat klinkt als een verzopen tweelingsnoer in de grond. Als je het zeker wil weten moet je de netspanning op de kabel meten. die hoort tussen 220 en 240 volt te liggen. Een verzopen kabel geeft veel minder.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 20:05

petitparis schreef:
maar voor stroomdraad op een weide telt niet je voltage, maar amperage...
Een stroomapparaat met een 12V batterij kan evengoed stevige schokken geven dan een stroomapparaat op netstroom.


Maar wat al die meetapparaatjes meten is (kilo)volt. En het gaat uiteindelijk ook niet om amperage, maar om Joules. Dat is de eenheid waarin de zwaarte van de tik gegeven wordt.

Oh, en wat het apparaat als bron heeft (12V of 220V) is uiteraard totaal irrelevant. Het gaat om het aantal volts (en joules) wat er uit komt. En het aantal volts hoort normaalgesproken minimaal 4 tot 6 kV te zijn.

Jemoettoch
Berichten: 23
Geregistreerd: 10-07-21

Re: Stroom vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 20:50

Iedereen super bedankt voor het meedenken!!

Het werkt weer eerst alles nagelopen maar draden bij aansluiting zaten goed toen inderdaad maar eens het kastjr zelf gemeten waarschijnlijk was die toch niet goed meer.

Hup snel naar welkoop was al half 6
Stond er toevallig zelfde merk bij de opruimhoek
Afgeprijsd van 140 naar 70 euro ook echt de laatste in de winkel hadden ze deze niet meer

Ipv 1000 nu 1800
Gelijk alles opnieuw aangesloten en het werkt

1 van mijn bokken kreeg meteen een beste flik.
Even erna kwam mn ezeltje er tegen hij tikte duidelijk maar de ezel reageerde niet echt.

Maar alles gemeten en overal weer volle bak