Stroom vraag.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jemoettoch
Berichten: 23
Geregistreerd: 10-07-21

Stroom vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 12:18

Ik heb thuis stroomdraad lint rondom mijn bak.
Op vast stroom aansluiting.
Nooit echt problemen maar nu ineens als ik meet geen stroom.

Meet ik het draad wat zeg maar op het lint aangesloten wordt geeft hij 2 lampjes stroom (met zon meet apparaat) ik weet of snap niet waarom hij niks op het lint doorgeeft en waarom hij maar zo weinig stroom geeft.

Terwijl het eerst prima werkte

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Stroom vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:32

Met je meetapparaatje bij de stroomklok beginnen en elke 5 meter meten tot je het punt hebt gevonden waar het verlies optreedt.
Alles afkoppelen en stuk voor stuk aankoppelen terwijl je elke keer tussendoor meet kan ook helpen het euvel op te sporen.

Jemoettoch
Berichten: 23
Geregistreerd: 10-07-21

Re: Stroom vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 12:37

Hij geeft helemaal geen stroom op het lint als ik het draad er op zet maar draad zelf staat ook maar 2 tikjes stroom op.
Zeg maar draad uit de kast stroom apparaat.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stroom vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:40

Is je aarde wel goed?

Jemoettoch
Berichten: 23
Geregistreerd: 10-07-21

Re: Stroom vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 12:43

Nou nog nooit problemen gehad niks veranderd las dat het kan door droge grond? Gezien hij wel 2 streepjes stroom geeft.

Misschien geeft hij dat niet op het draad door omdat het te weinig is.

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:44

Is ook het eerste wat ik dacht.
Is je aarde draad van je klok wel goed en ook je meet apparaat is aarde nodig.

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:45

Jemoettoch schreef:
Nou nog nooit problemen gehad niks veranderd las dat het kan door droge grond? Gezien hij wel 2 streepjes stroom geeft.

Misschien geeft hij dat niet op het draad door omdat het te weinig is.


De grond bij je aarde draad even goed nat maken, wil wel eens helpen.

Jemoettoch
Berichten: 23
Geregistreerd: 10-07-21

Re: Stroom vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 12:49

Als hij niet goed is of los zou zijn dan zou hij toch geen 2 streepjes stroom geven op het draad zelf? Weet niet hoor

Klopt om te meten moet ook pennetje in de grond

Vind zo apart dat hij wel 2 streepjes geeft als aansluiting ineens niet goed zou zijn dan geeft hij dat toch ookniet het werkte altijd prima beesten kunnen ook niet erbij

_Inga
Berichten: 2796
Geregistreerd: 12-01-05
Woonplaats: Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:51

Waarom vraag je dan om advies als je het niet aan wilt nemen of wilt uit proberen?

Maar goed, ik zou dus eerst even de aarde bij de grond nat maken, kijken of dat verschil maakt..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:51

Hoe diep zit ie dan? En 1 of heb je meer aarde?

Apparaat kan ook stuk zijn. Hadden wij met een nieuw apparaat. Tikte onregelmatig. Nieuwe aarde pen, nieuw draad van apparaat naar hek en niks hielp.
Is netjes gemaakt en doet het goed.

Ik zet hem alleen overdag uit als ik met de honden buiten ben. Zet ik hem 's avonds aan zitten er overal slakken en padden op en knalt hij hier en daar en moeten we de beestjes eraf gaan halen........Maar dan tikt hij wel regelmatig.

Tikt hij onregelmatig, heb ik ergens stroom weglopen en een draad of op de grond hangen of tegen het gaas aan etc.

Jemoettoch
Berichten: 23
Geregistreerd: 10-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 12:52

_Inga schreef:
Waarom vraag je dan om advies als je het niet aan wilt nemen of wilt uit proberen?

Maar goed, ik zou dus eerst even de aarde bij de grond nat maken, kijken of dat verschil maakt..



Huh? Waar staat dat ik niks wil aannemen ik kom er zelf niet uit daarom vraag ik het

Jemoettoch
Berichten: 23
Geregistreerd: 10-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 12:55

superpony schreef:
Hoe diep zit ie dan? En 1 of heb je meer aarde?

Apparaat kan ook stuk zijn. Hadden wij met een nieuw apparaat. Tikte onregelmatig. Nieuwe aarde pen, nieuw draad van apparaat naar hek en niks hielp.
Is netjes gemaakt en doet het goed.

Ik zet hem alleen overdag uit als ik met de honden buiten ben. Zet ik hem 's avonds aan zitten er overal slakken en padden op en knalt hij hier en daar en moeten we de beestjes eraf gaan halen........Maar dan tikt hij wel regelmatig.

Tikt hij onregelmatig, heb ik ergens stroom weglopen en een draad of op de grond hangen of tegen het gaas aan etc.


Hij tikt wel net zo als anders.
Maar gaf die van jou helemaal geen stroom of ook een beetje.

Meende aardpen van 170
Heb bij de ingang vd bak ook 1 zitten (stom nu ik denk dat draadje nog niet los gemeten!)

Draad komt nergens aan hij geeft die 2 tikjes stroom gewoon al niet af op het draad als ik er vlak naast meet, dus wel 2 tikjes op draadje zelf.

Jemoettoch
Berichten: 23
Geregistreerd: 10-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 12:55

_Inga schreef:
Waarom vraag je dan om advies als je het niet aan wilt nemen of wilt uit proberen?

Maar goed, ik zou dus eerst even de aarde bij de grond nat maken, kijken of dat verschil maakt..



Grond goed natmaken inderdaad beste 1e stap

Jemoettoch
Berichten: 23
Geregistreerd: 10-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 13:03

Afbeelding

Draad wat vanuit kastje komt hier staat dus gewoon 2 tikjes stroom op

Afbeelding

Kasje in die buis lopen draden naar aardpen grond is er inderdaad nu vrij droog

Afbeelding

Mijn stroomkastje


Beetje onduidelijk misschien

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 13:30

Als jij je aansluitdraad een beetje rond je lint gewikkeld hebt, zullen de draden van je lint nu zo langzamerhand wel doorgebrand zijn. En daarom meet je niets meer op je lint.

Koop een goede aansluitklem voor op je lint (krokodillebek, of iets dergelijks) en sluit het aan zoals het hoort, dan is je probleem vermoedelijk opgelost. Oh, en vervang het lint wat je nu opgefrommeld hebt.

Meer aardpennen en/of dieper de grond in (standaard aardpen is 2 meter, veel fabrikanten adviseren 2 of 3 aardpennen in serie gekoppeld) is daarnaast de oplossing voor je lage 'start' vanaf het apparaat al.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 31-08-21 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 13:30

Loop alle kabels eens na om te zien of er ergens een slechte verbinding is, of een muis eraan heeft geknaagd bijvoorbeeld.

Jemoettoch
Berichten: 23
Geregistreerd: 10-07-21

Re: Stroom vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 13:32

Maar eerst werkte dit wel zo.

Heb nog wel zon aansluiting die heb ik wel bij mijn andere aardpen ga dat eens proberen

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Stroom vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 13:37

Wat ibbel zegt waarschijnlijk is je draad van je lint nu gewoon doorgebrand dan werkt het tot dat dat gebeurt ja.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 13:40

Jemoettoch schreef:
Maar eerst werkte dit wel zo.

Heb nog wel zon aansluiting die heb ik wel bij mijn andere aardpen ga dat eens proberen


Haal dat lint eens uit die isolator. Ik geef je op een briefje dat het stuk lint dat eronder vandaan komt zwart verkoold (en kool is een uitstekend isolator) is en/of dat alle geleidende draden in dat stuk gebroken zijn.

Jemoettoch
Berichten: 23
Geregistreerd: 10-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 13:41

Spenk schreef:
Wat ibbel zegt waarschijnlijk is je draad van je lint nu gewoon doorgebrand dan werkt het tot dat dat gebeurt ja.



Dat kan inderdaad.
Maar dan nog klopt er iets niet dat het draad maar 2 tikjes stroom geeft als het van het apparaat komt

(ga sowieso stuk lint vervangen)

Ik ga het inderdaad even loshalen en kijken

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 13:42

In jouw opstelling kan het perfect dat de (toch wel relatief dikke)draad slecht contact heeft met de stroomdraadjes in je lint. Naar mijn gevoel is de stroom nooit over de volledige breedte vh lint verdeelt en is de kans reëel dat er een stroomdraadje aan de overgang draad-lint is doorgebrand of geöxideerd.

Jemoettoch
Berichten: 23
Geregistreerd: 10-07-21

Re: Stroom vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 13:46

Dat lint niet meer goed is kan heel goed hor ga ik eensnakijken/vervangen.

Maar draad uit stroom apparaat zelf is verder wel goed heb dit al nagelopen en toch maar 2 tikjes stroom ga nu eerst de grond bij de grondpen goed natmaken en dan weer op draad vh stroomkastje zelf meten. Of hij dan meer dan 2 tikjes stroom geeft.

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 13:53

Afbeelding

Zou er zo een tussen doen in plaats alles om elkaar heen te draaien

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 13:57

Hoeveel stroom staat er op de aansluitklemmen op het apparaat zelf? Dus niet het draad dat eruitkomt meten maar de uitstoot van het apparaat. Als daar de volle mep uitkomt zit het in het eerste stukje draad. Als hij op het apparaat al verliest ligt het aan de aarde, aan je apparaat of aan je metertje.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stroom vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 15:08

Wij hebben nu ook een Pulsara, maar heb het zwaarste apparaat genomen.

Hij tik onregelmatig als er ergens iets fout zit. Dus er komt vertraging tussen de tikken.

Als die van jou gewoon tikt, hard genoeg en met regelmaat, zal het voorbij het apparaat fout zitten. Om hoeveel meter heb je het lint? 1 Aardepaal kan bij kleine stukjes wel.

Wij hebben wel overal nieuw dik koord en lint en alle originele aansluitingen en verbindingen. Ook omdat ik zeker wil zijn dat we nergens stroom verliezen.
Maar nu zijn we bezig met wijzigingen en leg ik ook weleens even een knoopje in, maar dat scheelt nog niks qua stroom.

Heb je ook niet alg op je lint ergens? Dat kom ik ook wel vaak tegen bij mensen dat het lint vol zit daarmee.