voedingadvies eigen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
K14
Berichten: 31
Geregistreerd: 21-02-21

voedingadvies eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 11:51

Hoi!

Ik zal mij even voorstellen.
Ik ben 33 jaar, rijd al paard vanaf mijn 8ste en sindsdien heb ik altijd gezegd, ik wil een eigen paard!
Al jaren rijd ik voornamelijk op het haflingers en tinkers, de laatste 5 jaar voornamelijk op tinkers en sinds begin dit jaar lease ik een 5 jarige tinker :)

Geheel onververwacht en wat eerder dan gepland, gaat het dan echt gebeuren, mijn eigen paard een tinker merrie van 9 jaar.

Als ze goed gekeurd wordt en negatief wordt getest op PSSM1 komt zij waarschijnlijk volgende week al bij mij :o

Nu ben ik al heel wat aan het speuren op internet maar ik vind het toch wel prettig als ik wat tips kan krijgen van jullie hier :D

De plek waar ze nu staat is zomers 24/7 in de wei en in de wintermaanden overdag buiten en snachts op stal. De plek waar ze bij mij komt te staan zal ze van s'ochtends vroeg tot een uur of 16.00 buiten staan en daarna op stal. Naast ruwvoer/gras twijfel ik of ik daarnaast nog wat ga geven, ik wil iets met weinig suikers en dacht zelf aan muesli.
Het is absoluut geen luie tinker, dus geen haver. }:0 momenteel wordt ze weinig bereden maar bij mij zal ik haar wel 4 a 5x in de week gaan rijden, dressuurmatig, buiten, sprongetje maken en ook wil ik met haar aan de slag met grondwerk.

Hebben jullie wellicht tips met betrekking tot voer?

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:52

Welkom op Bokt!

Ik zou persoonlijk gewoon voor een vitaminebrokje gaan, vooral omdat ze de hele zomer gras ter beschikking hebben. De gemiddelde koudbloed wordt dan heel snel moddervet.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 02-09-21 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:53

wat belangrijk is naast je gras/ ruwvoer is dat je voldoende vitamine en mineralen voert. deze kan je aanbieden daar een kwalitatief goede liksteen aan te bieden. daarnaast zou ik gaan voor een balancer of vitamine korrel. Van bijvoorbeeld"jepaardgezond" of een "vitalbix"

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: voedingadvies eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:55

Ik zou ook in eerste instantie gewoon een balancer bijvoeren. Ik voer zelf Pavo Vital en daar doet die van mij het goed op. Van Vitalbix hoor ik in mijn omgeving regelmatig dat ze er jeuk van krijgen.

Roos_h

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-03-20
Woonplaats: Haarlem

Re: voedingadvies eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:02

Ik heb zelf een tinker 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer (in de zomer gras, in de winter hooi). Hij krijgt de daily complete van vitalbix met wat luzerne in de zomer, en in de winter krijgt hij daar nog een pompje lijnzaad en vitamine E doorheen. Meer dan dat heeft hij absoluut niet nodig, puur voor de vitamientjes :). De daily complete is laag in suikers, dat is wel heel belangrijk bij die koudbloeden.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: voedingadvies eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:14

ik geef de koudbloeden een vitaminebrokje van Lexa (de winter weide cob/granulaat)

in de zomer gewoon zo uit de hand, in de winter krijgen ze dat bij een beker geweekte pulp (droog gewogen 50-75 gram pulp ofzo, dat is geweekt een goede twee handen vol, zit weinig energie in gezien de hoeveelheid en is goed voor de hoeven en darmflora).
meer hebben ze echt niet nodig.
Daarnaast onbeperkt ruwvoer (hooi, voederstro, soms voordroog)

K14
Berichten: 31
Geregistreerd: 21-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 12:15

Vanillia schreef:
Ik zou ook in eerste instantie gewoon een balancer bijvoeren. Ik voer zelf Pavo Vital en daar doet die van mij het goed op. Van Vitalbix hoor ik in mijn omgeving regelmatig dat ze er jeuk van krijgen.



Oh ja! Pavo Vital heb ik inderdaad zelf ook gelezen, hebben ze ook niet veel van nodig dacht ik toch?

K14
Berichten: 31
Geregistreerd: 21-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 12:18

Matheno schreef:
Welkom op Bokt!

Ik zou persoonlijk gewoon voor een vitaminebrokje gaan, vooral omdat ze de hele zomer gras ter beschikking hebben. De gemiddelde koudbloed wordt dan heel snel moddervet.


Haha ja dat is niet de bedoeling, ze is momenteel al net even te zwaar, maar als we straks samen dagelijks aan het werk gaan dan komt dat wel goed :o

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:20

Goed ruwvoer en een vitamine brokje is voor de meeste paarden meer dan genoeg.

Mijn eigen pony's krijgen Equilin Balancer.
Maar Pavo Vital, de Vitalbix, Marstall force zijn ook allemaal opties. Kwestie van proberen waar hij het goed op doet (mijne worden heel sloom van de vitalbix en gaan zand likken van de force).

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:56

Hier een haflinger en tinker, onbeperkt hooi vind ik het belangrijkst. Naast dat krijgen ze 100 gram pavo vital per paard en wat wortels. Doen ze het beide prima op maar de ene tinker is de andere niet, het is dus over de jaren een beetje passen en meten wat voor jullie het beste werkt.
Welkom op bokt en gefeliciteerd met je tinker! <3

K14
Berichten: 31
Geregistreerd: 21-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 14:04

Anastasia24 schreef:
Hier een haflinger en tinker, onbeperkt hooi vind ik het belangrijkst. Naast dat krijgen ze 100 gram pavo vital per paard en wat wortels. Doen ze het beide prima op maar de ene tinker is de andere niet, het is dus over de jaren een beetje passen en meten wat voor jullie het beste werkt.
Welkom op bokt en gefeliciteerd met je tinker! <3



Dankjewel :) Ik denk idd dat ik het op hooi en idd pavo vital ga proberen

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 14:15

kvb88 schreef:
Matheno schreef:
Welkom op Bokt!

Ik zou persoonlijk gewoon voor een vitaminebrokje gaan, vooral omdat ze de hele zomer gras ter beschikking hebben. De gemiddelde koudbloed wordt dan heel snel moddervet.


Haha ja dat is niet de bedoeling, ze is momenteel al net even te zwaar, maar als we straks samen dagelijks aan het werk gaan dan komt dat wel goed :o

Dat dacht ik al wel te lezen in je OP :+

Pavo Vital lijkt mij een goede optie om mee te beginnen. Als ze dan nog dik blijft zul je iets met het ruwvoer moeten en als ze te kort gaat komen kun je altijd nog iets bij geven.

BM_Stables
Berichten: 91
Geregistreerd: 17-05-19
Woonplaats: Gelderland

Re: voedingadvies eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 14:24

Ik zou gaan voor voldoende ruwvoer! (hooi/ takken/ kruiden) Tinkers wil je het liefst zo sober mogelijk voeren! Zelf voer ik mijn Andalusier kruising ook sober en krijgt ze goed hooi, vitalbix daily complete (vitamine en mineralen brokjes) en kruiden. Naast dat ze overdag op de weide staat. Met Pavo producten zou ik zelf erg goed opletten ze claimen dat ze super gezond zijn maar er zitten in een aantal producten meer suikers dan je zou verwachten en oa ook een aantal ingrediƫnten die niet zo prettig zijn voor de darmflora van je paard. Vooral veel plezier straks met je eigen toppertje!

BM_Stables
Berichten: 91
Geregistreerd: 17-05-19
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 14:25

Vanillia schreef:
Ik zou ook in eerste instantie gewoon een balancer bijvoeren. Ik voer zelf Pavo Vital en daar doet die van mij het goed op. Van Vitalbix hoor ik in mijn omgeving regelmatig dat ze er jeuk van krijgen.

Dat komt waarschijnlijk doordat ze dan DC op basis van Luzerne geven! veel paarden kunnen daar niet tegen, je hebt tegenwoordig ook een Timothee variant en daar heb ik nog geen verhalen van gehoord van jeuk! Of je paard moet toevallig ook niet tegen Timothee kunnen

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: voedingadvies eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 12:37

Hooi en Oerbalans is waarschijnlijk genoeg