Compostvriendelijke bedekking Stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Compostvriendelijke bedekking Stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 11:23

Ik heb al heel veel oude topics afgegaan, maar misschien is er anno 2021 een beter idee.

Situatie: 2 inloopstallen, 4 op 5 per box geloof ik. Voor de stalling scheldezand, daarna een hele lange weide. Paarden kunnen gaan en komen wat ze willen.

Momenteel gebruik ik houtkrullen in de ene stal, en in de andere ligt nog even overschot van stro. Alleen, als ik naar mijn compost berg bekijk, is 2 stallen op houtkrullen echt een drama. Stro is wel oké, maar dat neemt niet veel vocht op en mijn oude ruin plast graag binnen. Ik was al aan vlas aan het denken, maar mijn ruin heeft ooit eens heel de box leeggegeten toen hij nog op een manege stalling stond, en ik ben wat terughoudend om het te proberen. Het zou ook iets moeten zijn wat een beetje geur absorbeert, sinds ik niet overlast wil bezorgen voor de mensen die vlak naast mijn inloopstallen wonen. En de oude ruin zijn plas ruikt nogal hevig. De merries is minder, en gaan eigenlijk meer buiten op de weide.

Toch maar terug vlas proberen? Of is er nog iets anders wat ook compostvriendelijker is dan houtkrullen?

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Compostvriendelijke bedekking Stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:27

Misschien zijn strokorrels een optie? Ik heb dat gehad ipv vlas. Het was even zoeken naar de manier die werkte, maar uiteindelijk leek ik wat gevonden te hebben. Ik hoop dat het dit jaar weer bevalt, anders ga ik wel weer terug op vlas.

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Compostvriendelijke bedekking Stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:29

Koolzaadhaksel. Lijkt op vlas qua gebruik, stinkt naar kool (voordeel: de muizen vreten de pakken niet aan, paarden blijven er ook af en het maskeert ammoniakdampen - maar: het stinkt dus wel :)) ) en composteert prima.

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:46

Ik heb ook een vlas eter en de standaard tips als afwasmiddel of azijn er overheen vond hij nog steeds prima eetbaar.

Nu meng ik een scheutje hertshoornolie in een spray fles met een knijp je afwasmiddel om het wat beter te laten mengen. Goed schudden voor gebruik. Een nieuwe baal vlas verdeel ik over de oude laag en spray dan de bodem gelijkmatig in. Bij een verse stal gebruik ik meer en hussel ik een aantal keer goed.

Er is echt geen enkel paard dat hier nog een hap van neemt :') de geur is een uur flink aanwezig direct in de box maar dat vervliegt ook vlot, dus weinig overlast voor buren.

Omdat dit met de Nederlandse prijzen een dure hobby is kun je het beste in het buitenland bestellen. Via https://www.lepaturon.com/emouchine/69- ... heval.html bestel ik 1x per jaar een halve liter en ben dan 22 euro kwijt.

Soms is het via decathlon ook leverbaar https://www.decathlon.nl/p/emouchine-fo ... RJEALw_wcB

De mesthoop op stal klinkt enorm goed in sinds we op vlas overgegaan zijn. We composteren niet maar de boer die het ophaalt is erg te spreken over onze mesthoop, hij gebruikt het voor zijn eigen land.

Wbt ammoniak, ik pot enkele maanden op en de bovenlaag maskeert dan alle lucht. Het wordt een mooie harde maar verende bodem. Dagelijks haal ik daar de mest van af.

tienus63

Berichten: 12067
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Compostvriendelijke bedekking Stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:49

Strokorrels, handig in opslag en composteert als een malle.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Compostvriendelijke bedekking Stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 12:04

Ik ben even naar die strokorrels aan het kijken, maar proberen de paarden daar niet van te eten? Het lijkt wel een beetje op hun korrels die ze krijgen.

Oppotten is geen optie (daar is de weide eigenaar tegen, ik huur de weide)

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:06

Strokorrels! Absorbeert super en composteert goed.

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:09

The_Cat schreef:
Ik ben even naar die strokorrels aan het kijken, maar proberen de paarden daar niet van te eten? Het lijkt wel een beetje op hun korrels die ze krijgen.

Oppotten is geen optie (daar is de weide eigenaar tegen, ik huur de weide)


Eentje hebben we gehad die er van at wanneer er nieuw vulsel in lag. Bij hem deden we nooit de ganse stal vernieuwen maar slechts een deel waarbij het propere maar oude naar achter geschoven werd + een deel bovenop het nieuwe gedaan werd.
Wij maken de stropellets wel nat ! Een volle gieter (+/- 10L) op 1 pak.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Compostvriendelijke bedekking Stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:13

Mijn eerste gedachte was vlas, maar als ze dit eten niet echt een oplossing.
ik zou zeggen strokorrel en eventueel er wat los stro over of de eerste keer wat bleekwater over sprayen eenmaal er urine intrekt en deze uiteenvallen, kan je altijd wat "vuile"stromot doorheen de nieuwe pellets mengen om te voorkomen dat ze er van eten.

kimmie261

Berichten: 19209
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Compostvriendelijke bedekking Stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:16

Strokorrels of houtkorrels, wel goede houtkorrels nemen, liefst van naaldhout/ coniferenhout, amper afval en het afval wat je hebt is eigenlijk poeder...

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Compostvriendelijke bedekking Stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:20

Mijn paard eet de korrels als ze nog niet uit elkaar gevallen zijn. Ik giet er van te voren wat water overheen, zodat ze al uitgezet zijn. Dan eet ze ze niet. Ik deed altijd de schone korrels aan de achterkant strooien en iedere dag pakte ik daar een beetje vanaf om het op te strooien. Alleen als de een nieuwe stal hebben, was het dus even nadenken.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Compostvriendelijke bedekking Stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 12:21

Straks dan eens bij de verkoper gaan kijken of zo'n soort korrels daar hebben. Bedankt alvast!

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Compostvriendelijke bedekking Stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:27

Ik heb zelf equibedding korrels. Via hun kan je ook een proefpakket bestellen. Dat zijn volgens mij wel de fijnste korrels in gebruik die er zijn. Zijn ook wat groter.

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:27

Hier eten ze wel strokorrels van equibedding en ik moet ze wel erg nat maken willen ze helemaal uit elkaar vallen. Vraag me af of ze dan nog plas opnemen :)
Vlas aten ze in het begin een paar keer, later niet meer.
Gehakseld stro, ook erg fijn in gebruik, eten ze ook.
Houtkrul/zaagsel niet, maar dat is minder fijn op de mesthoop.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Compostvriendelijke bedekking Stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 12:32

Ja inderdaad, mijn mesthoop is aan het ontploffen en 2 stallen erop is nog moeilijker.
Ik ben nogal bang om vlas terug te proberen. De situatie toen de ruin het vlas opat is veranderd tegenover nu (toen stond hij veel binnen en nu dus altijd buiten) maar ik ben er nu ook niet altijd bij om te zien of hij het wel of niet eet. En de azijn er op spuiten hielp toen niet helemaal :/ Dus ik twijfel enorm. Misschien moet ik toch maar 1 pak proberen om alsnog is te zien moesten er geen strokorrels zijn?

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Compostvriendelijke bedekking Stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:39

Mijn fjorden eten strokorrels (ook met azijn er over) .... ik hoop jouw ruin niet.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Compostvriendelijke bedekking Stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:47

Azijn werkt voor sommige paarden ook als "vinaigrette". Dus zou niet mijn eerste keuze zijn om over stro of vlas te sprenkelen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Compostvriendelijke bedekking Stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:01

Qua composteren ligt het aan meer dingen. Hoe is je compost/mesthoop? Wat gooi je er nog meer op?

Als je echt een composthoop wil gaan maken, kun je je daarover inlezen. Dat kan aanzienlijk schelen in je afval. Ook een gewone mesthoop composteert uiteindelijk wel, maar je kan het stimuleren door de ruimte ertussen, takken en blad en groen afval erbij. Keren of laten rusten. Natmaken. En je hebt compost versnellers.

Uiteindelijk gaat alles stinken als ze er veel op plassen en je of weinig bodembedekking hebt of een dunne laag. Een potstal is dan fijner, maar dat mag dus niet.

Paarden plassen vaak waar het aantrekkelijk is. Hier is dat veelal buiten op het zand, maar als ze dat teveel op 1 plek doen, gaat dat ook ruiken op den duur. Op de paddock doen we wel elk jaar zand erbij.
Met slecht weer hebben we in de schuilstal gewone houtkrullen van de zagerij en daarop een berg hooi afval wat ze niet eten. Waar ze willen liggen blijft schoon, maar 2 voorkeursplekken plassen ze.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Compostvriendelijke bedekking Stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 11:52

Aubiose missien een optie?
Dat composteert ook als een Malle