Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ik heb een tik...drollen tellen

 
Profiel   

:+ Doen jullie dat ook? Of ben ik de enige met zo'n tik.

Ik tel elke keer hoeveel hopen ik schep als ik dagelijks de wei/uitloop uitmest.
Voor 3 paarden ligt het aantal per halve dag (ik mest 's morgens en 's avonds de wei/uitloop uit) tussen de ca. 15 en 20 hopen, dus per paard 5 tot 7 hopen per halve dag.

Ligt er aan of ze op wei hebben gestaan , hoe lang ze op wei hebben gestaan of dat ze bijv. het 's nachts met alleen hooi / stro hebben moeten doen.
Ik heb geen idee waarom ik het doe, heeft geen echte reden. Ik vind het wel rustgevend te zien dat het aantal elke dag overeen komt. :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 21:58 



 
Profiel   

Ja. Hier ook. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 22:04 



 
Profiel   

Nee, ik loop gewoon met een chagrijnig hoofd de drollen in de kruiwagen te scheppen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 22:05 



 
Profiel   

Ik doe het ook. Als er minder mest is dan hou ik het voor de zekerheid in de gaten. Zo kijk ik ook altijd naar de structuur. Dus eigenlijk is het best een goede tik :) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 22:11 



 
Profiel   

Ik tel niet. Maar ik moet ze wel gezien hebben.
Kat hond en paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 22:13 



 
Profiel   

Cranio_APS schreef
Ik doe het ook. Als er minder mest is dan hou ik het voor de zekerheid in de gaten. Zo kijk ik ook altijd naar de structuur. Dus eigenlijk is het best een goede tik :) .

Hier hetzelfde! Mijn paard poept wel meer dan die van de ts. Normaal is 6 tot 8 drollen in de wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 22:13 



 
Profiel   

Haha die tic heb ik ook dacht dat ik de enige was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 22:14 



 
Profiel   

Ja zeker! Ik wil toch weten of mijn paarden normaal en goed mesten.
Mijn wederhelft heb ik ook al besmet. Dus als er minder mest is, dan meldt hij dat ook gelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 22:16 



 
Profiel   

Ja en niet zo raar, omdat het toch wat over de voedselopname en gezondheid kan zeggen. Ik tel ze niet in de wei hoor, mijn land is daar veel te groot voor, maar ze komen ´snachts op stal en als ik ´smorgens dan niet minstens twee per paard heb, is er wat aan de hand. Ik kijk ook naar de structuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 22:17 



 
Profiel   

Ik tel niet, maar weet ongeveer hoe vol de kruiwagen zou moeten zitten. En kijk naar de structuur en of zowel de grote als de kleine hebben gemest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 22:18 



 
Profiel   

Annetje schreef
Cranio_APS schreef
Ik doe het ook. Als er minder mest is dan hou ik het voor de zekerheid in de gaten. Zo kijk ik ook altijd naar de structuur. Dus eigenlijk is het best een goede tik :) .

Hier hetzelfde! Mijn paard poept wel meer dan die van de ts. Normaal is 6 tot 8 drollen in de wei.


Ik heb ook wel eens 30 drollen eruit geschept, dus 10 p.p., maar toen stonden ze bijv. op een groter stuk lang gras. Maar als dat stuk dan redelijk kaal is, dan komt er dagelijks een strook bij en dan daalt het aantal naar ongeveer die 15 tot 20.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 22:20 



 
Profiel   

Ik tel ze niet maar kijk wel globaal of het aantal hopen ongeveer klopt met het aantal uur op deze lokatie (ongeveer 12 hopen per 24 uur wil ik zien) en waar ze liggen zodat ik weet of ze veel in stal of meer in haar uitloopje is geweest. Ik kijk ook naar de structuur.

Bij mij is het geen tic maar vast onderdeel van paardmanagement.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 22:23 



 
Profiel   

Lusitana schreef
Ja en niet zo raar, omdat het toch wat over de voedselopname en gezondheid kan zeggen. Ik tel ze niet in de wei hoor, mijn land is daar veel te groot voor, maar ze komen ´snachts op stal en als ik ´smorgens dan niet minstens twee per paard heb, is er wat aan de hand. Ik kijk ook naar de structuur.


2 is wel heel weinig. Hier staan ze overdag dan op wei en s' nachts op een kale uitloop en dan voer ik meestal geen hooi bij. Ze kunnen dan het stro eten uit hun stallen. En dan heb ik toch minimaal 4-5 drollen p.p.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 22:24 



 
Profiel   

Ik doe het ook. Althans de hopen op de wei, waar ze ongeveer 12 uur per dag staan. De hopen in stal tel ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 23:16 



 
Profiel   

FrNo schreef
Ik tel niet, maar weet ongeveer hoe vol de kruiwagen zou moeten zitten. En kijk naar de structuur en of zowel de grote als de kleine hebben gemest.


Zo doe ik dat ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 23:28 



 
Profiel   

Ja bij mijn vorige paard deed ik het standaard. Hij stond op houtkrullen en schepte dagelijks de mest weg van de nacht op stal, ik wist dan altijd of ik nog even moest zoeken of dat ik alle mest had en hij die keer niks had begraven onder de krullen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 23:43 



 
Profiel   

Waarom heb ik dit topic aangeklikt 8)7
Nu ga ik morgen kak lopen tellen :roll:
En bedankt.



:')

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 00:02 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Nee, ik loop gewoon met een chagrijnig hoofd de drollen in de kruiwagen te scheppen :')


Dit. Al varieer ik van gestresst snel scheppen tot zen mn hoofd leegmakend :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 00:21 



 
Profiel   

FrNo schreef
Ik tel niet, maar weet ongeveer hoe vol de kruiwagen zou moeten zitten. En kijk naar de structuur en of zowel de grote als de kleine hebben gemest.


Hier ook zo. Meestal valt het wel op als het weinig mest ligt.

Maar ga niet ontkennen dat ik waarschijnlijk morgen wel drollen ga tellen. :') Gewoon omdat jullie mij op dat idee hebben gebracht en ik nu benieuwd ben hoeveel ze daadwerkelijk neer leggen. :list:

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 00:30 



 
Profiel   

Ik tel ook, paard tussen 13 en 16 per 24u. Pony tussen 15 en 20 per 24u. Vooral pony kakt veel, heb mezelf wijsgemaakt dat dat door het - overgrote deel- graszaadhooi komt wat hij krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 06:47 



 
Profiel   

Hier zitten we meestal op rond de 7-9 per 12 uur per paard. Het zijn grote eters die graszaadhooi krijgen, dus veel vezel. En daar poepen ze meer op. Ook op stal liggen er iedere ochtend 7-9. Jammer genoeg is 1 van de twee een klosser, dus daar is het niet altijd meer van te tellen, maar wanneer dat wel zo is komt het daar op neer. Het is echter ook veel zeefwerk.

Ik heb ooit als richtlijn gehoord elke 2-4 uur een hoop, dan kom je op 6-12 hopen per 24 uur. Daar gaan ze dus met 14-18 per 24 uur hier ruim overheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 06:52 



 
Profiel   

ClaudiaHS schreef
Waarom heb ik dit topic aangeklikt 8)7
Nu ga ik morgen kak lopen tellen :roll:
En bedankt.



:')

Dit was ook mijn eerste gedachte…

Gelukkig telt ze de hopen en niet ook nog eens de mestballen per hoop :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 07:03 



 
Profiel   

Ha ha ha die tik heb ik ook.
Zo vergeet ik dus ook nooit een drol in de stal die verstopt is.
Mis er nog 1,ff zoeken en ja hoor.
Gemiddeld word er hier 9x gekakt per dag per paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 08:14 



 
Profiel   

Isabonny schreef
Lusitana schreef
Ja en niet zo raar, omdat het toch wat over de voedselopname en gezondheid kan zeggen. Ik tel ze niet in de wei hoor, mijn land is daar veel te groot voor, maar ze komen ´snachts op stal en als ik ´smorgens dan niet minstens twee per paard heb, is er wat aan de hand. Ik kijk ook naar de structuur.


2 is wel heel weinig. Hier staan ze overdag dan op wei en s' nachts op een kale uitloop en dan voer ik meestal geen hooi bij. Ze kunnen dan het stro eten uit hun stallen. En dan heb ik toch minimaal 4-5 drollen p.p.

Minstens , hè. ;) Gewoonlijk hebben ze er drie tot zes maar bij minder ben ik niet meteen gealarmeerd als ze laat binnen gekomen zijn en vooral veel gelegen hebben. Maar als er geen of maar 1 drol ligt, dan ga ik wel naar de buik luisteren en houd ik ze extra in de gaten.

Ik woon in zuid Portugal en zomers droogt de boel ook meer in omdat ze dan alleen (onbeperkt) drinkwater binnenkrijgen tegen een enorme opname van droog gras en hooi en dus geen ander vocht.
Ik geef ze dan ook natte zemelen ´savonds. (naast 2 maal hooi over de avond, de rest van het jaar krijgen ze maar 1 maal hooi en geen zemelen, ze kunnen dan overdag genoeg opnemen en ook meer vocht via het gras)

En 2 drollen in 8 uur valt nog gewoon in het normale dat 1 per 2 tot 4 uur is...Zeker in een nachtritme.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 16:03 



 
Profiel   

Jazeker! Hier gelijk door als er iemand in mijn stal bezig is geweest.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 16:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen