Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Buitenbak STOFVRIJ maken? Kan dat?

 
Profiel   

Hi lieve paardenvrienden,

Ik woon op Ibiza, de buurman heeft een paard waar ik deels voor zorg en de lieve schat heeft echt VEEL TE WEINIG ruimte. In Spanje kijken ze anders naar dierenwelzijn dan wij doen. Nu heb ik zijn akkoord dat we een grote buitenbak voor haar laten bouwen, alleen moet dat een stofvrije optie zijn - omdat het zand elke keer zo opwaait als ze loopt, en zijn huis en land (met landbouwgrond) dan onder het zand zit.

Kan dit? Een grote buitenbak die stofvrij is?

Zouden we iets kunnen maken met houtsnippers bijvoorbeeld? Het moet voor haar ook fijn zijn om op te lopen natuurlijk. Of gras? Dat is binnen twee dagen leeggegeten natuurlijk.

Wat zouden jullie doen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 18:09 



 
Profiel   

Nee, dat kan niet. Dit is de manier van buurman om 'nee' te zeggen.

Ik zou er dus niet aan beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 18:19 



 
Profiel   

Zou dat ook niet kunnen met tapijtsnippers dan?
Of stoft dat net zo hard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 18:20 



 
Profiel   

Misschien dat het met een afgesloten omheining beperkt word. Of heel goed nat houden

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 18:27 



 
Profiel   

Altijd sproeien zodat de bodem vochtig blijft maar dat is geen doen. Of alles in de rubber tegels maar dat is geen fraai gezicht.

Accepteer het. Niet jouw paard, andere maatstaven op Ibiza.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 18:28 



 
Profiel   

Lijkt mij helemaal niet realistisch. Waar zand en droogte is, is ook stof.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 18:34 



 
Profiel   

Eb en vloed bodem met viltsnippers…. Maar dan moet je buurman wel diep in de buidel willen tasten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 19:11 



 
Profiel   

Als je toch een goede eb en vloed bodem hebt, dan is die bodem toch altijd vochtig en stoft dat toch niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 19:13 



 
Profiel   

oji schreef
Eb en vloed bodem met viltsnippers…. Maar dan moet je buurman wel diep in de buidel willen tasten.


Als dat al daar te krijgen is überhaupt..

@ts: zelfs een simpele rijbak aanleggen (dus zonder eb en vloed) kost duizenden euro's. Een stuk gras laten kapotlopen zal de enige betaalbare optie zijn gok ik. En dat stoft helaas!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 19:17 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Nee, dat kan niet. Dit is de manier van buurman om 'nee' te zeggen.

Ik zou er dus niet aan beginnen.

Kan zeker wel..... ik heb een eb en vloed bak en zelfs bij 35 graden stoft hij nog niet.
Lijkt mij trouwens ook de enige optie. Ik heb al in veel bakken gereden maar ook met veel sproeien bleef een bak niet nat genoeg bij warmte. Daarom gekozen voor eb en vloed en geen moment spijt van gehad. Nooit last van stof (wel je waterpijl aanpassen bij verandering van het weer).

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 20:20 



 
Profiel   

In Oostenrijk hebben ze klein grind in de bak ed liggen, dat stuift niet zo. Misschien is zoiets nog wat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 20:31 



 
Profiel   

Sanet schreef
Als je toch een goede eb en vloed bodem hebt, dan is die bodem toch altijd vochtig en stoft dat toch niet?

Volgens mij moet er dan wel een sloot naast liggen? En die zijn er helaas niet veel in Spanje.


Een bak van tapijtsnippers heb ik ook wel eens gezien. Houtsnippers ook, in Nederland rot dat snel weg maat daar zal je in Spanje minder last van hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 20:36 



 
Profiel   

Windbreekgaas tot zeker 1m hoog. Dan heeft de wind er minder vat op en het wordt aan de andere kant tegengehouden dat het niet de bak uit waait. Maar te groot moet je die bak dan niet maken en 100% garantie is het niet.
Sproeien in semi-woestijngebied kan je vergeten, dat is eventueel voor gewassen, maar niet voor een paddock/bak waar niks hoeft te groeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 20:38 



 
Profiel   

Tapijtsnippers helpen heel goed hiertegen. Ik had een stoffige bak/paddock, maar paard is nogal stofgevoelig en kon 's zomers 's nachts niet buiten blijven door het stof (hoesten). Nu staat ze 24/7 in de paddock (hoefbevangen geweest) met tapijtvezels, en hoor ik haar alleen maar eens hoesten als ze net gerold heeft. Maar of dat verkrijgbaar is op Ibiza....?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 22:38 



 
Profiel   

Kidde schreef
Sanet schreef
Als je toch een goede eb en vloed bodem hebt, dan is die bodem toch altijd vochtig en stoft dat toch niet?

Volgens mij moet er dan wel een sloot naast liggen? En die zijn er helaas niet veel in Spanje.


Een bak van tapijtsnippers heb ik ook wel eens gezien. Houtsnippers ook, in Nederland rot dat snel weg maat daar zal je in Spanje minder last van hebben.


Niet perse een sloot, maar wel een afvoer waar je eventueel overtollig water in kwijt kunt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 22:59 



 
Profiel   

Spanje heeft eveneens regels omtrent dierenrechten en de boetes zijn niet mals daar. Dus misschien beter kijken of het paard daar weg kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 23:01 



 
Profiel   

Hier wordt kalsiumchloride over de wegen gestrooid om het stoffen tegen te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 09:29 



 
Profiel   

Ik zie hier een aantal mooie oplossingen langskomen maar ik vraag me af of ze haalbaar en betaalbaar zijn.

@TS: Hoeveel geld willen jij en de buurman er eigenlijk in steken? Want, als jij de buurman hebt overgehaald dan is hij vast niet bereid om er 20.000 in te steken (eb en vloed bodem in NL zit daar zo op, ik gok in spanje nog meer). Maar is hij (en jij) wel bereid om er 5000 in te steken? Dan kan je mogelijk tapijtsnippers laten aanvoeren, zand laten brengen en het zwikje door elkaar laten mengen (gokje hoor, ik weet de prijzen en mogelijkheden bij jou niet). Maar als de bedoeling is dat het niks kost dan wordt het lastig.

edit: Nog even over het eb en vloed idee, naast de hoge aanlegkosten heb je ook een vlak stuk nodig, op heuvelig ibiza nogal een uitdaging, en veel water, wat op ibiza ook niet zo makkelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 09:39 



 
Profiel   

Rubber matten of rubber korrels ipv zand.
Niet goedkoop, maar gegarandeerd geen opstuivend zand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 12:55 



 
Profiel   

Een vriendin van mij die in Spanje woont heeft zandstrand inclusief zeewier in haar bak laten storten. Ze heeft de meest gedraineerde, verende bak van heel de Costa blanca. Even de sproeier erover 5 min voor het rijden en ook nog eens weinig stof. Maar stofvrij…. wordt het dat in Spanje überhaupt ooit?

Kan je niet lekker buiten rijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 13:42 



 
Profiel   

Hm ik zie in Spanje vaak binnenbakken of bakken met enorm hoge muren (zeker wel 3 mtr) dat is wellicht vanwege het stofprobleem? Dat zou wellicht wat kunnen zijn, eb en vloed heb ik ook goede ervaringen mee in Nederland. Maar ik weet niet of dit allemaal betaalbare opties zijn voor jullie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 14:00 



 
Profiel   

Wat fijn jullie tips en het meedenken, dank jullie wel hiervoor!!!

Een investering van 20.000 is inderdaad niet haalbaar. Ik denk dat de eb en vloed bodem hiermee afvalt. Hij kan zelf bouwen (en zijn zoon, en mijn vriend ook) dus ik denk dat we het wel zo kostenbesparend mogelijk zouden willen doen.

We hebben wel een vlak stuk land, want we zouden dan een stuk landbouwgrond gebruiken.

--> Hebben jullie enige idee hoeveel kilo zand en tapijtvezels je nodig zou hebben voor een kleine buitenbak?

En hoe groot is een kleine buitenbak minimaal, zodat je er net comfortabel in zou kunnen rijden? Wat raden jullie aan?

Super thanks voor het meedenken!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 15:28 



 
Profiel   

Een kleine bak is 15x30 en daarin kun je prima uit de voeten zolang je geen hogeschooloefeningen wilt doen die 'lengte' nodig hebben.
Zelf heb ik een bak van 12x18 en kan daar nog in galopperen (redelijk verzameld).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 15:42 



 
Profiel   

Ik heb een bak met tapijtsnippers. Van die grotere donkergrijze stukken, geen idee hoe dat officieel noemt :D
Ik zit met mijn bak tussen 2 tuinen en daarvoor dus ook deze bodem gekozen 25jaar geleden om geen stof te hebben.
Ondergrond is hier gewoon 10cm afgegraven en dan de snippers erop. Zonder zand. Nooit stof dus.

Voor mij is de min afmeting om comfortabel te rijden 20*40, maar dat is voor iedereen verschillend.
Ik heb echt geen idee meer hoeveel balen tapijtsnippers hier opgegaan zijn destijds. Best wel veel :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 15:51 



 
Profiel   

12 x 18 is wel erg belastend voor de pezen om dagelijks in te rijden. Dan zit je feitelijk continue op een kleine volte.

16x32 is eigenlijk de kleinste standaard maat om dagelijks in te werken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 16:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen