Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 124 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Het leed wat stalling heet

 
Profiel   

Waarom zijn er zo weinig stallen die het goed voor elkaar hebben?

Ik zit weer eens te dubben.
Stal 1
Winter:
2-6u grote paddock zonder hooi
2 a 3 keer per dag hooi

Zomer:
Pas in half mei naar wei.
Weinig wei, maar ze staan er wel van 10-20u op
1x pd hooi

Facaliteiten:
Openingstijden 9-21 door de weeks en 9-17 in weekend (krijgen in het weekend laatste hooibeurt al om 17u)
In weekend zelf buiten en binnen zetten
Binnenbak 110x22, geen buitenbak
Dichte stallen met luik
Volpension op stro
365 incl trailerstalling en brok

Stal 2
Winter:
3-4u op middelmatige paddock zonder hooi
3x pd hooi

Zomer:
Zodra goed weer is naar wei soms in feb, maart al
Veel weides staan ze van 9-17 buiten, nooit langer helaas.
2x pd hooi

Facaliteiten
Elke dag van 8-22u open
Ook in weekend wordt alles gedaan
2x binnenbak 2x buitenbak
Stallen met tralies en luik
Vol of half pension op vlas
323eu of 293eu inclusief brok en trailerstalling

Ik twijfel. Stal 1 staan ze langer buiten in de zomer, maar stal 2 staan ze veel eerder op de wei. Qua comfort is stal 2 voor mij beter, maar gaat ook om paardje. Stal 2 heeft wel betere stallen met tralies ipv opgehokt met dichte wanden.

Ik baal alleen zo enorm dat ze de paarden om 17u al binnen halen in de zomer. Daar is ook geen inspraak in.

Wat ik wel kan doen is mijn paard tegenover de stal bij mijn oom in een grote wei met schuilstal zetten voor een paar uurtjes in de avond en in de winter. Maar dan staat hij alleen en zonder zicht op ander paard. Ook niet ideaal dus.

Waar doe ik goed aan....
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 15:40 



 
Profiel   

tja, beiden zijn niet ideaal. maar ik zou denk dan voor 2 gaan

Hoe laat is bij 2 de laatste hooi voer beurt? om 17.00 is best vroeg, tenzij ze dan echt wel een hele flinke hoeveelheid krijgen.

Wat weidegang betreft scheelt het 2 uurtjes, tja jammer maar als jij dan rond die tijd komt hoeft paard ook nog niet in stal

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 15:46 



 
Profiel   

Voor mij zou geen van beiden een optie zijn. Zonder hooi op de paddock is voor mij een no go. Bovendien vind ik dat ze veel te weinig buiten lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 15:47 



 
Profiel   

Stal 1 vind ik sowieso niet oké, weinig wei en 1x per dag hooi in de zomer klinkt als veel te weinig.
Stal 2 in combinatie met je oom zou kunnen als er een maatje mee gaat naar de je oom in de avond. Al vind ik een paddock zonder hooi ook niet oké en 3-4 uur erg weinig .

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 15:48 



 
Profiel   

Ik zou niet zozeer vallen over de uren in de zomer maar wel over de uren in de winter, zonder hooi

Beide ging mijn paard niet naar toe.

Als ik met het mes op de keel moest kiezen: optie 2
Want 1 heeft weinig weide en wordt blijkbaar niet bijgevoerd. Tussen 20 uur en 10 uur, 1x hooi op stal en dan overdag in een krappe weide vind ik echt geen optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 15:49 



 
Profiel   

Als ik zou moeten kiezen werd t 2 maar tis niet ideaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 16:00 



 
Profiel   

Zijn dat alle opties in de buurt? Wil je per se goede faciliteiten?
Je zou zelf een oproepje kunnen doen op bv marktplaats om een kleinschalige stal te vinden? Zo heb ik toen m’n pensionstal gevonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 16:03 



 
Profiel   

ik zeg ook optie 2 lijkt me de beste

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 16:50 



 
Profiel   

Probeer eens te ontdekken welke stalbaas het beste bij jou past, welke stal de mensen heeft die het beste bij jou passen.
en stal met allemaal dressuur mensen moet maar bij je passen... Een doe het zelf stal past ook nit iedereen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 16:53 



 
Profiel   

Kan je je paard niet bij je oom stallen, en tegen betaling gaan rijden in één van de binnen- of buitenbakken van stal 2 ? Desnoods met een shet erbij, of nog een paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 16:56 



 
Profiel   

Het is inderdaad een crime om een goede plek te vinden.
Weet niet waar je woont, maar in de Randstad met klei- of veengrond is echt drama, dus ik voel met je mee.

Heb ook jaren op een plek gestaan waar ze in de winter 's nachts op stal gingen, maar daar hadden ze tenminste onbeperkt ruwvoer en stro en stonden ze 8-10 buiten in de winter (met vriendje en ruwvoer) en in de zomer 24/7 op de wei. Was 5 minuten van mijn huis, maar daar moest je wel wat meehelpen en was alleen een paddock (om in te longeren of los te gooien) en een buitenbak.

De drie V's/basisbehoeften van een paard zouden voor mij het zwaarste wegen, en op alle drie de vlakken schieten de genoemde stallen in mijn ogen flink te kort.
- langer dan 4 uur zonder ruwvoer (ivm verhoogd risico op maagzweren) is een absolute no go - en als ze al zo weinig hooi krijgen dan iig op stro dat er nog wat te knabbelen als ze op stal staan
- Alleen 's nachts op stal is bij de meeste stallen al gauw 14/16 uur, dat is tweederde van de tijd! - maar dan zou ik in de zomer wel 24/7 op de wei willen.

Ik denk dat je er goed aan doet om nog even verder te zoeken. Er zijn best wat FB groepen waar kleinschalige stalling wordt aangeboden waar wel aan de 3 V's wordt voldaan.

Heb je al gekeken bij diverse FB groepen waar kleinschalige pensionplekken worden aangeboden?
Daar kan je zelf ook een oproepje plaatsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 17:03 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Ik zou niet zozeer vallen over de uren in de zomer maar wel over de uren in de winter, zonder hooi

Beide ging mijn paard niet naar toe.

Als ik met het mes op de keel moest kiezen: optie 2
Want 1 heeft weinig weide en wordt blijkbaar niet bijgevoerd. Tussen 20 uur en 10 uur, 1x hooi op stal en dan overdag in een krappe weide vind ik echt geen optie.


Eens. Ik zou beide ook echt niet willen. Bij beide stallen staan ze mij te lang zonder ruwvoer. Dat geldt ook zeker voor stal 2 waar ze op vlas staan. Dat zou ik echt niet standaard willen.
Ook met het mes op de keel zou ik dan toch maar naar stal 3 op zoek gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 17:17 



 
Profiel   

Stal 1 zou mijn voorkeur niet hebben. Stal 2 ook niet echt maar liever dan stal 1.
Een goede stal vinden is inderdaad niet eenvoudig. Heb je nog andere opties?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 17:43 



 
Profiel   

Dreamboy schreef
Voor mij zou geen van beiden een optie zijn. Zonder hooi op de paddock is voor mij een no go. Bovendien vind ik dat ze veel te weinig buiten lopen.



Dit inderdaad

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 17:47 



 
Profiel   

Het ligt aan de regio waar je zit. Ik zit in de randstad en daar ben ik heel blij met een stal zoals optie 2. Dat is al moeilijk te vinden hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 17:52 



 
Profiel   

Stal 3 is helaas niet te vinden.

Het is echt bagger in de omgeving en daar ik met de scooter ernaartoe moet kunnen kan ik ook niet veel afwijken.
Ik heb nog een stal waar ze 24/7 buiten staan in de blub en kou en regen zonder bak maar wel 24/7 hooi, daar doe ik mezelf en mijn paard ook geen plezier mee.
Kleinschalige stallen zijn vooral prive waar ze geen pension aannemen. Of je moet veel zelf doen waar ik met mijn werk geen tijd voor heb.

Ik ga voor stal 2, wellicht mag ik zelf nog bijvoeren als ik die 3x te weinig vind. Meestal ga ik toch savonds naar stal toe dus dan komt hij er nog een keer extra uit.

En wie weet komt er ooit een stal 3, hou mijn oren en ogen open.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 18:06 



 
Profiel   

Goh, mijn ervaring is toch dat staleigenaars er vaak niet voor open staan om je bij te laten voeren. Ik mocht niet eens als ik er was als zr hooi gekregen hadden het hooi zelf in een hooinet steken (zij wilden het niet in het hooinet doen en toen ik het af en toe zelf deed hebben ze mijn hooinet kapot geknipt…. Er zijn stallen waar het wel kan, maar de meeste stallen die ik ken laten dat niet toe …

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 18:11 



 
Profiel   

Hoe staat je paard nu dan?

Mag er bij je oom niet nog een pension paard meer staan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 18:15 



 
Profiel   

Belachelijk dat je op sommige pensionstallen geen baas meer bent over je eigen paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 18:16 



 
Profiel   

Een goede stal vinden is op veel plekken echt lastig. Ook in dorpen en buitengebieden waar mensen ze vaak aan huis hebben bijv.

Ik zou voor beiden echt helemaal niet gaan.

Hoe sta je nu?

En waarom zou de stal met 24/7 buiten alleen blubber zijn? Is dat je vooroordeel, ben je een keer na een regenbui geweest of is het echt een zooi?

Ik zou met je oom gaan praten en vragen of er dan iemand bij mag. Kan je de taken delen en alles doen zoals je wilt. Misschien is je oom te verleiden als er een leuke vergoeding tegenover staat als er een 2e bij loopt of misschien wel een 3e en 4e bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 18:44 



 
Profiel   

pateeke schreef
Goh, mijn ervaring is toch dat staleigenaars er vaak niet voor open staan om je bij te laten voeren. Ik mocht niet eens als ik er was als zr hooi gekregen hadden het hooi zelf in een hooinet steken (zij wilden het niet in het hooinet doen en toen ik het af en toe zelf deed hebben ze mijn hooinet kapot geknipt…. Er zijn stallen waar het wel kan, maar de meeste stallen die ik ken laten dat niet toe …


Die ervaring heb ik ook helaas.
Mijn paard gaf ik tegen bijbetaling nog wat extra hooi, maar zodra ik naar huis ging werd het weer uit de stal gehaald -O-
Het is dat mijn stalgenoten het zagen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 18:50 



 
Profiel   

Ik had ooit eens zelf wat baaltjes hooi ingeslagen, werd ik meteen beschuldigd van diefstal want het zou zijn hooi zijn. (terwijl hij alleen maar grote balen had)
Als je me weg wilt hebben zeg het dan gewoon.... |o

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 18:57 



 
Profiel   

Cayenne schreef
pateeke schreef
Goh, mijn ervaring is toch dat staleigenaars er vaak niet voor open staan om je bij te laten voeren. Ik mocht niet eens als ik er was als zr hooi gekregen hadden het hooi zelf in een hooinet steken (zij wilden het niet in het hooinet doen en toen ik het af en toe zelf deed hebben ze mijn hooinet kapot geknipt…. Er zijn stallen waar het wel kan, maar de meeste stallen die ik ken laten dat niet toe …


Die ervaring heb ik ook helaas.
Mijn paard gaf ik tegen bijbetaling nog wat extra hooi, maar zodra ik naar huis ging werd het weer uit de stal gehaald -O-
Het is dat mijn stalgenoten het zagen!


Jammer genoeg verbaast zoiets me niet... Ken nog plaatsen war ze dat zouden durven doen.
Inderdaad goed dat je stalgenoten het zagen en je hebben ingelicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 19:13 



 
Profiel   

Jeetje, wat ben ik dan blij met mijn stal, daar staan ze ook ‘s nachts binnen, maar ik mag zeker zelf hooinetten vullen en ophangen. Mijn stalbaas vind dat fijn, want dat scheelt hem weer met voeren. Dus ik of mijn bijrijders vullen elke dag de hooinetten, om zeker te zijn dat ze de hele nacht door kunnen eten. Nou heb ik ook een paard dat weigert hooi van de grond te eten, dus het moet wel in een hooinet of hooibak.

Als een stalbaas het in zijn hoofd zou halen om mijn hooinetten kapot te knippen, ben ik gelijk weg en kan de stalbaas een rekening voor het kapotte hooinet verwachten. Ik kan me echt niet voorstellen waarom ze dat zouden doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 20:07 



 
Profiel   

Ik vooral blij, als ik dit zo lees, dat ik eigen baas ben over mijn paard. Ik bepaal zelf wat ie eet, wanneer hij buiten komt ( altijd met stal open ). Ok is doe het zelf, maar taken verdeeld met eigenaar andere paard...

Kom is mijn paard, ik bepaal op zijn minst wat ie eet
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 20:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 124 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen